Web Analytics Made Easy - Statcounter

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش مدیران استان‌های تالابی و دریایی کشور در اهواز، گفته بود: خسارت دام‌گردانی عشایر بیش از ۲۰ برابر سود تولید گوشت آنها است و دام‌گردانی عشایر باعث فرسایش بیش از ۸۰۰ میلیون تن از خاک کشور شده است.

در توضیح روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران به اظهارات کلانتری که رونوشت آن در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت آمده است: عشایر کشور با ۲۱۳ هزار خانوار دارای ۲۲ میلیون راس دام سبک هستند که در حدود ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور (۴۰ درصد) در فصل مناسب رویشگاه در قشلاق و ییلاق و میانبند از مراتع کشور بهره‌برداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقیه مراتع به مساحت حدود ۵۰ میلیون هکتار (۶۰ درصد) در اختیار دامداران غیرعشایری است که دوسوم دام سبک کشور را شامل می‌شود که برخلاف عشایر در تمام طول سال از مراتع استفاده می‌کنند.

در این مطلب افزوده شده است: از ۹۱۶ هزار خانوار بهره‌بردار مراتع کشور و عرصه‌های منابع طبیعی ۲۱۳ هزار خانوارعشایری و ۷۰۲ هزار خانوار غیرعشایری هستند که متوسط مراتع به ازای هر نفر خانوار غیرعشایری حدود ۷۰ هکتار است که خود به نبود مدیریت صحیح در مراتع و استفاده مداوم در طول سال از مراتع حکایت دارد، حال آنکه متوسط مراتع هر خانوار عشایری ۱۶۴ هکتار است که بر اساس شرایط رویشگاه در ییلاق و قشلاق از علوفه مرتعی استفاده می‌کنند و تفاوت اساسی این دو جمعیت، بهره‌برداری در مدت زمان استفاده از مراتع است.

در بخش دیگری از توضیح روابط عمومی نوشته شده است: نزدیک به ۱۲ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور زیر کشت دیم است که حدود ۵۰ درصد آن دیمزار کم بازده است و بیشتر آنها اصول به‌زراعی را رعایت نمی‌کنند و با شخم و شیار و عملیات خاک‌ورزی در جهت شیب به فرسایش خاک سرعت می‌بخشند که بخشی عمده از فرسایش خاک ناشی از عملیات نادرست به‌زراعی و تغییر کاربری زمین است.

در این مطلب با بیان اینکه کشت و کار در زیراشکوب جنگل‌ها که فاقد اصول به‌زراعی است شرایط را برای فرسایش خاک در این ۱۴ میلیون هکتار عرصه جنگلی فراهم می‌سازد افزوده شده است: با توجه به مطالب فوق آیا فرسایش خاک تنها در یک سوم عرصه مرتعی که در اختیار دامدارای عشایری است اتفاق می‌افتد؟ آیا جمعیت بهره‌بردار ۷۰۲ هزار خانواری که دو سوم مراتع کشور را در اختیار دارند از این قاعده مستثنی هستند؟

بر اساس نوشته روابط عمومی سازمان امور عشایر، آیا ۱۲ میلیون هکتار دیمزار که حدود ۵۰ درصد آن کم بازده است و در آنها اصول به‌زراعی رعایت نمی‌شود و یا شخم موازی جهت شیب که بخشی از آن تپه‌ها و دامنه ها هستند منبع مناسبی برای فرسایش خاک نیست؟ "بسیاری از این اراضی جزو مراتع میانبند عشایر بوده است که به دلیل تصرف و کشت دیم به طور عمد عرصه را برای کوچ عشایر و استفاده از پوشش گیاهی مرتعی تنگ کرده و منجر به کوچ زودهنگام و هرج و مرج در مدیریت مرتع شده است."

"هم اکنون سازمان متولی عشایر کشور با ارایه برنامه زنجیره تولید گوشت قرمز و با استفاده از تسهیلات بانکی درصدد پرواربندی دام‌های تولیدی عشایر به میزان ۹ میلیون راس در خارج از مراتع است که در ۲ سال گذشته ۲ میلیون آن محقق شده است و هدف از این کار خروج دام‌های تولیدی از عرصه‌های مرتعی است که باعث احیا و اصلاح و مدیریت بهتر مراتع می‌شود."

این مطلب می افزاید: نسبت دادن ۸۰۰ میلیون تنی فرسایش خاک به دام عشایر کاملا اشتباه و غیرمنطقی است. بر اساس فرسایش اعلامی ۱۶ تن در هکتار در سال در ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی کشور که معادل ۲میلیارد تن است و اعلام اینکه ۴۰ درصد آن مربوط به دام‌گردانی عشایر است، عاری از حقیقت است چرا که اول اینکه دامداران عشایری تنها در ۳۵میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی به دامداری مشغول هستند و بقیه عرصه به لحاظ بهره‌برداری و مدیریت در اختیار عشایر نیست، دوم اینکه این ۴۰ درصد مبنا و ماخذ علمی ندارد ضمن اینکه فرسایش ۱۶ تن خاک در هکتار در سال نیز مورد تردید است.

"با عنایت به مطلب ارایه شده، معرفی عشایر و دامداران عشایری به عنوان عامل اصلی فرسایش خاک به دور از انصاف و منطق است. عشایر از گذشته دور تاکنون نقش مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها و مراتع داشته است و در آینده نیز خواهند داشت و دلایل را باید در تصرفات زمین‌های مرتعی عشایر در مسیر کوچ و تغییر کاربری‌های غیراصولی زمین‌ها، دیمزارهای موجود و دیمزارهای کم بازده، قطع درختارن جنگلی، بوته کنی و تخریب پوشش گیاهی نیز جستجو کرد و انگشت اتهام را تنها به این قشر تولیدکننده و زحمت کش نشانه نرفت.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری سازمان امور عشایر ایران اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اتحادیه سراسری دامداران ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی فرسایش و محیط‌زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری سازمان امور عشایر ایران اتحادیه سراسری دامداران سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری سازمان امور عشایر ایران اتحادیه سراسری دامداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دستیار مردمی سازی» رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید محمد هادی سبحانیان طی حکمی، حمید بهزادی بخش را در راستای اصلاح فرآیندها و نحوه مالیات ستانی به نفع اقشار مختلف مردم با رویکرد تکریم مودیان، اهتمام به عدالت محوری، انقلابی‌گری، مردم‌داری، فساد ستیزی و قانون مداری در راستای تحقق اهداف دولت مردمی و حل مشکلات مردم، به عنوان «دستیار مردمی سازی» منصوب کرد.

از جمله اهداف مهم طول خدمت ایشان که در این حکم انتصاب آمده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·       دریافت گزارش دقیق از ارکان دولت در خصوص محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی و ارائه موثر آنها به افکار عمومی کشور

·       طراحی و اجرای طرح‌های تحولی به منظور ایجاد سهولت در فرایندهای مالیات ستانی برای اقشار مختلف مردم

·       ارتقای شفافیت پیش بینی پذیری و استاندارد کردن فرآیندهای انجام امور برای اقشار مختلف مردم در مراجعه به سازمان

·       شتابدهی و تقویت رسیدگی به مشکلات عموم مردم مراجعه کننده در جهت ارتقای اعتماد به سازمان امور مالیاتی کشور

·       مشاوره و همکاری با بخش‌های مختلف سازمان برای ارتقا استانداردهای محیطی و تعاملی سازمان امور مالیاتی کشور در مواجهه با مودیان

گفتنی است حمید بهزادی بخش پیش از این‌ مشاور هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت و کمیسیون‌های تلفیق بودجه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بوده است. وی همچنین مدیرعامل و از اعضای هیات موسس اندیشکده سیاستگذاری اقتصاد و پیشرفت ماهد است که در زمینه بودجه، انرژی، مالیات و شفافیت در نهادهای اندیشه ورزی فعالیت داشته است.

مشاور دفتر امور شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و عضو شورای سردبیری برنامه تلویزیونی پایش از دیگر فعالیت های بهزادی بخش است.

دیگر خبرها

  • دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان در نیویورک
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • ۵۰ میلیارد تومان تنها جریمه خانه‌های لوکس و خالی طی ۱۱ ماه گذشته 
  • «دستیار مردمی سازی» رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسیم
  • تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود
  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت