Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، احتمالات منطقه‌ای کردن دستمزد را مورد بررسی قرار داد و گفت:در مدت زمان کوتاهی که تا پایان سال مانده امکان اینکه بنیان تعیین دستمزد را به شکل اساسی تغییر بدهیم وجود ندارد چرا که زیرساختهای مزد منطقه‌ای در کشور هنوز فراهم نیست و این مساله، یک بحث حاشیه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه‌ای کردن دستمزد متاثر از چهار مولفه و عامل است و زمانی می توانیم موضوع مزد منطقه‌ای را مطرح کنیم که شرایط کشور طبیعی باشد.

وجود سه عامل در تعیین مزد منطقه‌ای موثر است

وی ادامه داد: اولا در حال حاضر دارای ثبات و شرایط طبیعی در حوزه اقتصاد کشور نیستیم و این مساله اصلی‌ترین عامل برای ورود به مقوله مزد منطقه‌ای است. دوم اینکه باید اصلاحاتی را در ماده ۴۱ قانون کار انجام بدهیم چون آنچه در این ماده آمده چنین شرایطی را فراهم نمی‌کند که بتوانیم دستمزدهای متعدد را در کشور تعیین و مدیریت کنیم.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: ما تجربه تلخی از گذشته داریم که مزد دوگانه‌ای را در شورای عالی کار تصویب کردیم و پس از آن نابسامانی و چالشهای بسیاری در کارگاه‌ها به وجود آمد اما آن را به سرعت اصلاح کردیم و به رویه کنونی برگشتیم.

وی سومین مولفه تاثیرگذار برای اجرای مزد منطقه‌ای را شکل بخش خصوصی قوی و پر رونق در کشور دانست و گفت: اگر بخش خصوصی قوی ایجاد شود تصدی‌گری دولت در حوزه اقتصاد به شدت کاهش می‌یابد لذا زمانی که زیرساختهای اساسی برای ورود به دستمزد منطقه‌ای مهیا نیست و بخش خصوصی جدی و قوی در کشور شکل نگرفته و ثبات اقتصای دیده نمی‌شود مطرح کردن مزد منطقه‌ای یک بحث انحرافی است.

به گفته حاج اسماعیلی، دستمزد منطقه‌ای وقتی قابل طرح است که حداقل‌ها پذیرفته شده باشد چون بدون پذیرش حداقل دستمزد امکان ورود به مزد منطقه ای وجود ندارد.

همه کشورها کف دستمزد را تعریف کرده‌اند

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: در همه کشورها در تعیین دستمزد جغرافیایی و منطقه‌ای، یک کف مزد تعریف می شود.اگر بخواهیم به سمت دستمزدهای فراتر از حداقل حرکت کنیم ما هم باید مبنایی را برای تعیین حداقل‌ها در کشور به صورت جدی تعریف کنیم که یا همه کشور از آن تبعیت کنند یا این مبنا آنقدر دقیق و صریح باشد که برای همه مناطق حداقل‌ها را مشخص کند.

به گفته وی مرکز آمار یا بانک مرکزی یا کمیته‌ای تخصصی بر همین مبنا در استانها می‌تواند این کار را برعهده بگیرد ولی اینکه مرکز آمار بتواند به طور دقیق برای یک استان یا منطقه دستمزد تعیین کند وجود ندارد لذا با توجه به اینکه شرایط اجرایی برای این کار هنوز فراهم نیست باید فرهنگسازی صورت گیرد و سازمانهای کارگری و کارفرمایی برای ورود به این بحث از توانمندی و قدرت چانه‌زنی بالا برخوردار شوند.

برابر ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس درصد نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار تعیین می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دستمزد کارگران معیشت کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین نقاطی برای ساخت پارکینگ طبقاتی در منطقه یک تهران

شهریار افندی زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران ضمن دیدار با سیدمهدی صباغ شهردار منطقه یک شهرداری تهران از پروژه‌های حمل و نقل و ترافیکی این منطقه بازدید کرد.

 در حاشیه این بازدید مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران به ظرفیت‌های خوب این منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به وسعت مختصات جغرافیایی، شهرداری منطقه یک در اجرای پروژه‌های حمل و نقل و ترافیکی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

 افندی زاده در ادامه از اصلاح هندسی و ایمن سازی، پهلوگاه بزرگراهی و همچنین ساخت دو پایانه حمل و نقل عمومی به عنوان نقطه قوتی برای ادامه فعالیت‌های ترافیکی این منطقه یاد کرد و افزود: فرهنگسرای نیاوران، پارک تفریحی فرهنگی نیاوران، اماکن ورزشی، اماکن زیارتی، مراکز خرید، بیمارستان‌ها و... از مکان‌های مهم و شاخص‌های منطقه یک هستند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران گفت: آغاز عملیات اجرایی تونل و زیرگذر خیابان تجریش از ابتدای سال ۱۴۰۲، مسقف سازی پایانه شهید دستواره، مسقف سازی پایانه یمن، تکمیل پایانه ارم، بازنگری خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی، نصب اولین ایستگاه هوشمند کشور در میدان تجریش، مطالعات شبکه و تغییر جهات، انجام اصلاح هندسی با رویکرد ایمن سازی، اتصال بزرگراه شهید بابایی به بزرگراه ارتش را برای تسهیل در تردد و توسعه خط ۳ به یک مترو از اهم پروژه‌های منطقه یک در حوزه حمل و نقل می‌باشد.

 افندی زاده افزود: پروژه پارک حاشیه‌ای نیز به عنوان بزرگترین پروژه ترافیکی منطقه یک که از نظر نظم بخشی اجتماعی و شهری اهمیت بسیار زیادی دارد که با همکاری پلیس راهور تهران در برنامه‌های در دست اقدام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران قرار دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران همچنین از نقاط معرفی شده توسط شهرداری منطقه یک تهران جهت ساخت پایانه‌های حمل و نقل و پارکینگ‌های عمومی بازدید کرد؛ و گفت: امیدواریم با توجه به نیاز ساکنین در ادامه شاهد ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی مناسب در نقاط مشخص در این منطقه باشیم.

 افندی زاده با اشاره به  وجود بافت فشرده شبکه معابر و عدم امکان خدمات رسانی سریع امدادی به دلیل حجم بالای پارک خودرو‌ها در برخی محلات، خاطرنشان کرد: نیاز منطقه به توسعه حمل و نقل عمومی، ضرورت شناسایی و ساماندهی ترافیکی در نقاط توزیع و جذب سفر و اجرای پروژه روان سازی تردد در خیابان‌های منطقه، ضرورت تعویض صندلی ایستگاه‌های حمل و نقل، ضرورت رنگ آمیزی ایستگاه‌های اتوبوس و پل‌های عابر پیاده و ساماندهی المان‌های مربوط به آنها، روشنایی پایانه‌ها و … نیز باید در دستور کار شهرداری منطقه یک قرار گیرد.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات مطرح شده هرچه سریع‌تر جهت طرح در کمیته‌های مربوطه در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ارسال شود تا ضمن مطالعات جامع و بررسی آن اقدام‌های بعدی انجام پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • وزیر کار : لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال 1404 در مراحل پایانی تدوین!
  • تعیین تکلیف دستمزد معلمان حق‌التدریس
  • محاسبه آنلاین نرخ مهریه ۱۴۰۳
  • حل چالش حقوق کارگران در میدان بهارستان / راهکار صولت برای فرار از چالش حقوق کارگران
  • ناترازی در تعیین دستمزد کارگری
  • تعیین نقاطی برای ساخت پارکینگ طبقاتی در منطقه یک تهران