Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسید‌های چرب آن مشاهده می‌شود.

کلزا به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است و دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلزا‌هایی که از آن‌ها روغن استخراج می‌شود را "کانولا" می‌نامند و آن نوع از این دانه‌های روغنی که در گروه کانولا قرار دارند دارای کمتر از ۳۰ میکرومول گلوکوزینولات در هر گرم کنجاله بوده و روغن دانه آن‌ها دارای مقدار زیادی اسید‌های چرب غیر اشباع و حدود ۲ درصد یا کمتر دارای اسید اروسیک هستند و روغن آن‌ها به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

در استان خوزستان که یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی است، در کنار سایر محصولات، کلزا نیز کشت می‌شود. ب

به منظور بررسی وضعیت کشت کلزا و تولید روغن‌های خوراکی، با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت‌ و گو کردیم.

واردات ۸۴ درصد روغن خوراکی موردنیاز کشور

کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود ۸۴ درصد روغن موردنیاز کشور از خارج به ایران وارد می‌شود و سالیانه معادل ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌ شود.

او با بیان اینکه روغن‌های وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و برای سلامت افراد جامعه مضر هستند، افزود: براساس برنامه ریزی تدوین شده از سوی وزارتخانه و حمایت‌های جدی، سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در کشور افزایش یافته است.

چنگلوائی اظهار داشت: در افقی که تعریف شده، قرار است ۷۰ درصد به خوداتکایی در زمینه تولید روغن خوراکی در کشور برسیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولاتی که در بین دانه‌های روغنی جایگاه ویژه‌ای دارد، دانه روغنی کلزا است که بدلیل ارزش غذایی بالا، اقتصادی بودن، کمک به کشت محصول بعدی و افزایش عملکرد زمین، کشت آن به میزان زیاد در دستورکار قرار گرفته است.

اختصاص ۶۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان به کشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: در سال ۱۳۹۲، توانایی تولید و تامین تنها ۴ درصد روغن موردنیاز کشور را داشتیم، این در حالی است که با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح در سال جاری به ۴۹ هزار تن دانه روغنی کلزا رسیدیم.

به گفته این مقام مسئول، با تولید این میزان کلزا توانستیم از ۴ درصد ضریب خوداتکایی به ۲۹ درصد برسیم.

او با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته در حدود ۲۸ هزار هکتار از اراضی کلزا کشت شد، بیان داشت: در سال زراعی جاری حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم به کشت کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می‌شود بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دانه روغنی کلزا تولید شود.

به گفته چنگلوائی، در صورتی که برداشت ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن دانه روغنی کلزا محقق شود، تا ۷۰ درصد به خوداتکایی و خودکفایی تولید روغن در استان خوزستان می رسیم.

نهضت کشت کلزا در خوزستان عملیاتی شده است

او تصریح کرد: باتوجه به اینکه کلزا محصولی اقتصادی محسوب می‌شود، در سال زراعی جاری درآمد کشاورزان از محل تولید کلزا ۶۷ میلیارد تومان افزایش یافته است، بنابراین استقبال خوبی از کشت این محصول را شاهد هستیم، به بیان دیگر نهضت کشت کلزا در استان در حال عملیاتی شدن است.

چنگلوائی اذعان داشت: با وجود تنوع اقلیمی، زیرساخت‌های انجام شده و انجام کار‌های تحقیقاتی در صدد هستیم به شکلی عمل کنیم تا بتوانیم ۱۰۰ درصد نیاز استان به روغن خوراکی را تامین نماییم.

کمک به سلامت و پایداری جامعه با تولید ۱۰۰ درصدی روغن

این مقام مسئول ادامه داد: با رسیدن به تولید ۱۰۰ درصدی می‌توانیم به سلامت و پایداری جامعه کمک کنیم، ضمن اینکه درآمد اقتصادی کشاورزان استان نیز افزایش خواهد یافت.

او بیان کرد: همپای توسعه سطح زیرکشت و افزایش عملکرد به دنبال توسعه صنایع فرآوری کلزا از جمله کارخانه‌های روغن کشی کلزا هستیم، اگر چه چندین کارخانه در این زمینه درحال احداث است و امیدواریم با ترکیب توسعه سطح زیر کشت و صنعت در کشور به جایگاهی برسیم که از واردات روغن خوراکی بی نیاز شویم.

در ادامه گزارش، قدم در مزارع کلزا واقع در شهرستان دزفول گذاشتیم تا با کشاورزان این دانه روغنی که محصولی با ارزش و عامل خودکفایی کشور از واردات است، گپ و گفتی داشته باشیم.

سود اقتصادی و مصرف کم آب از مزایای کشت کلزا

کشاورز جوانی که در اراضی کشاورزی شهرستان دزفول اقدام به کشت کلزا کرده، در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کشت کلزا به ۲ دلیل مقرون به صرفه است که از آن جمله می‌توان به سود اقتصادی و مصرف کم آب اشاره کرد.

او افزود: کلزا بصورت ردیف کار ۷۵ که به عنوان بهترین کشت شناخته می‌شود، صورت می‌گیرد، ولی با روش کشت خطی هم انجام می‌ شود و تناژ ۲ تا ۳ تن را نیز به دست می‌ آورد.

کشت کلزا را ۱۳ هکتار افزایش دادم

این کشاورز دزفولی ادامه داد: افزایش قیمت این محصول در مقایسه با صیفی جات که ثبات اقتصادی ندارند، به صرفه‌ تر است، به این صورت که در سال گذشته حدود ۵ هکتار کشت انجام شد و بدلیل کم بودن مصرف آب، هزینه‌های کشت و نگهداری، امسال سطح زیر کشت را به ۱۸ هکتار افزایش دادم.

او بیان داشت: شخم زدن زمین برای کشت کلزا، آمادگی زمین و انجام کشت به دو روش خطی و ردیف کار از دلایلی است که به کشت این محصول روی آورده ام.

این کشاورز، انتخاب زمین مناسب، روش منظم کشت کلزا، کوددهی و سمپاشی به موقع، آبیاری کافی و در وقت مناسب را از عوامل موثر در افزایش تناژ محصول عنوان کرد.

دزفول یکی از قطب‌های تولید دانه‌های روغنی

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دزفول به لحاظ شرایط اقلیمی، آب و خاک مناسب و همچنین کشاورزان فعال، یکی از مناطق و قطب‌های تولید دانه روغنی بخصوص کلزا در استان خوزستان به شمار می‌رود.

او افزود: در سال جاری با نهضت کشت کلزا که در خوزستان با مدیریت و حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان راه اندازی شد، در دزفول با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

رشد ۳۰۰ درصدی کشت کلزا در دزفول

زارعی میزان کشت کلزا طی پارسال را حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار عنوان و اظهار کرد: در سال زراعی جاری، این میزان از ۶ هزار هکتار گذشت و حدود ۳۰۰ درصد میزان سطح زیر کشت این دانه روغنی ، رشد را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول پیش بینی کرد از این میزان سطح زیر کشت، حداقل ۱۲ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود.

تولید ۹۰ درصد بذر هیبرید کلزا کشور در دزفول

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اذعان داشت: این شهرستان مرکز تولید هیبرید کلزا محسوب می‌شود، به این صورت که بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به این نوع بذر، در دزفول تولید می‌ شود.

او بیان کرد: تولید هیبرید کلزا سبب محدودیت‌هایی برای کشت نوع دانه‌ای این محصول ایجاد کرد، چراکه کشت‌های بذری حدود یک هزار و ۶۰۰ متر ایزولاسیون نیاز دارند تا مزارع بذری و دانه‌ای از یکدیگر تفکیک شوند و مجزا باشند و اگر این موضوع نبود، قطعا سطح کشت بیش از میزان موجود را شاهد بودیم.

پس از گفت‌ و گو با مدیر جهاد کشاورزی دزفول و کشاورزان زحمتکش این شهرستان به کارخانه تولید روغن کلزا رفتیم تا از نزدیک مراحل تولید را بررسی و مشاهده کنیم.

تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن روغن در دزفول

عبدالرحیم گلستانی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت گلستان دزفول در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: شرکت کشت و صنعت گلستان دزفول در سال ۱۳۷۲ با هدف ایجاد خط تولید انواع روغن‌های خوراکی مایع و جامد در استان خوزستان واقع در شهرستان دزفول به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۹ بهره برداری از خط تولید این شرکت آغاز شد.

او با بیان اینکه در این کارخانه، سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن روغن تولید می‌شود، افزود: با این میزان تولید روغن، ۱۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

روغن کلزا یک روغن مادر

گلستانی، روغن کلزا را یک روغن مادر عنوان و اظهار کرد: از دانه آن یک روغن خالص و انواع روغن‌های سرخ کردنی، روغن خانوار و... تولید می‌شود، ضمن اینکه استفاده‌های متعددی در صنعت تولید روغن دارد.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت گلستان دزفول بیان داشت: مصرف سالانه روغن در کل کشور حدود یک میلیون تن است که باید سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در کشور به یک میلیون هکتار برسد تا بتوان حدود ۵۰۰ هزار تن روغن استحصال کنیم.

او تصریح کرد: باتوجه به اینکه اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور زیاد هستند، در صورتی که تنوع کشت محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، کلزا، چغندرقند و ... اعمال شود، می‌توانیم تمام محصولات موردنیاز جامعه را تولید کنیم، نوسان‌های قیمت را کنترل کنیم و اقتصاد کشور را در مسیری مطلوب قرار دهیم.

عبدالرحیم گلستانی با بیان اینکه کشاورزی‌های کوچک و حضور پررنگ آن‌ها یکی از آسیب‌هایی است که کشاورزی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اذعان داشت: این امر سبب افزایش قیمت تمام شده محصول می‌شود.

او داشتن هماهنگی بین صنایع و کشت و صنعت‌های بزرگ را الزامی دانست و گفت: با این اقدام می‌توانیم سطح زیر کشت محصولات استراتژیک را افزایش داده و هزینه تمام شده این کشت‌ها را نیز کاهش دهیم، در عین حال نیز کشت صیفی جات و کشت‌های پرهزینه را به سمت صنایع کوچک سوق دهیم.

به جمع کارگران رفتیم تا با مراحل تولید، فرآوری، بسته بندی و ... آشنا شویم.

رشد و پویایی تولید روغن در دزفول با ارائه تسهیلات

یکی از کارگران مشغول به کار در کارخانه کشت و صنعت گلستان دزفول که در گردش چرخ تولید داخلی و رونق اقتصاد پایدار نقش ایفا می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کسانی که در این کارخانه کار می‌کنند، جوانان مستعدی هستند که بیش‌ تر افراد شاغل در این کارخانه را افراد بومی دزفول تشکیل می‌دهند.

او افزود: اگر تسهیلات بیش تری به کارگران مشغول در این کارخانه ارائه شود، باعث رشد و پویایی تولید روغن در شهرستان دزفول خواهد شد.

این کارگر ادامه داد: سعی و تلاش مجموعه فعال در کارخانه کشت و صنعت گلستان، استفاده از تمام ظرفیت موجود در اراضی کشاورزی این شهرستان است، به همین خاطر رویکرد در اینجا بومی گرایی است.

او اظهار داشت: در صورتی که مسئولان و دولت از تولید حمایت کنند، از لحاظ صنعتی نیز ارتقا خواهد یافت، ضمن اینکه صادرات روغن تولید شده در این کارخانه به نقاط مختلف استان خوزستان، سایر استان‌های کشور و حتی آنسوی مرز‌ها انجام شده است.

به گفته این کارگر، در صورت اعطا تسهیلات و حمایت ها، صادرات به نقاط مختلف استان، کشور و سایر کشور‌ها افزایش خواهد یافت.

تولید محصولات مختلف در داخل کشور به خودکفایی و خوداتکایی، جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی، پایان دادن به پدیده شوم بیکاری و تولید محصولات سالم ختم می‌شود که این مهم حمایت مسئولان و دولت با اعطای تسهیلات را می‌طلبد.

یک کشور در صورتی می‌تواند در حوزه اقتصادی پیروز میدان شود که بتواند مایحتاج خود را در داخل کشور تولید و مصرف کند و مازاد آن را به سایر کشور‌ها صادر نماید.

پس حال که ظرفیت‌های کشاورزی و نعمت‌های الهی در کشور ایران موج می‌زند و جوانان ایرانی آستین‌ها را برای چرخیدن دائمی چرخ تولید بالا زده اند، سزاوار است دولت هم پا به میدان بگذارد تا اقتصاد کشور روز به روز قوی‌تر و مستقل‌تر شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت کلزا محصولات کشاورزی روغن کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر غفاری آثار عصر امروز در بازدید از یک کارخانه احیا شده بیان کرد: این کارخانه متأسفانه به صورت کامل تعطیل و راکد شده بود اما با پیگیری‌های انجام شده توسط دادگستری استان و شهرستان و نیز با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت استان توانستیم این واحد صنعتی را به سرمایه‌گذار بخش خصوصی جدید واگذار کنیم و مراحل احیای این واحد در حال انجام است.

غفاری آثار با اشاره به اینکه سرمایه گذار جدید این کارخانه به عنوان یک هلدینگ و مجموعه کلان، چهارمین اقتصاد بزرگ کشور است، تصریح کرد: با راه اندازی مجدد این واحد صنعتی بزرگ، در موضوع اشتغالزایی نیز به نتایج خوبی در سطح شهرستان دست خواهیم یافت.

نماینده عالی دولت در شهرستان رزن در ادامه افزود: واحدهای انگشت شماری در سطح کشور در حوزه تولید فویل آلومینیومی در حال فعالیت هستند، و پیش‌بینی می‌شود این واحد تولیدی بتواند سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی تولید کند و موجب مرتفع شدن نیاز کشور به محصول فویل آلومینیومی خواهد شد ضمن اینکه، این واحد صنعتی پیش از تعطیلی، به بیش از ۱۲ کشور دنیا از جمله آلمان، سوئد، بلژیک، استرالیا، اسپانیا و فرانسه محصولات خود را صادر می‌کرد.

کد خبر 6081367

دیگر خبرها

  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 
  • حمایت از واحدهای تولیدی استان کرمان
  • دانه ضد آلرژی و ضد التهاب
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان
  • برای جهش تولید مسیر مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد را هموار کنید