Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@09:34:21 GMT

زخمی که ناخواسته بر ادبیات وارد می کنیم!

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۹۱۸۲

زخمی که ناخواسته بر ادبیات وارد می کنیم!

مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

سریال ها و آثار نمایشی معمولا در ادوار مختلف سال پرمخاطب ترین تولیدات رسانه ملی محسوب می شوند. در همه حال حتی ضعیف ترین آثار تلویزیون نیز مخاطبان خود را دارند و در بدبینانه ترین حالت ممکن مجموعه های نمایشی تلویزیون با پخش های چندباره دیده می شوند. درحقیقت می توان ادعا کرد که سریال های تلویزیون در ژانرهای مختلف تاثیرگذارترین و پرمخاطب ترین و پر حرف و حدیث ترین آثار محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فیلمنامه و متن روی کاغذ آثار نمایشی را به عنوان پایه و اساس آن قلمداد کنیم و بر این قاعده مطلع باشیم که یک سریال تلویزیونی موفق محصول یک فیلمنامه عالی و بکر است، منطقی است که نویسندگان را پایه و اساس موفقیت هر اثر نمایشی چه در تاثیر چه در سرگرمی سازی و چه در تولید محتوا بدانیم. در آسیب شناسی مهم ترین بخش آثار نمایشی در رسانه ملی که فیلمنامه محسوب می شود، به سرفصل هایی می رسیم که هرکدام ناخواسته می توانند زخمی بر پیکره ادبیات فارسی وارد نمایند و درحقیقت قدرت تاثیرگذاری سریال ها بُعد منفی اش را که همانا تاثیر نامرغوب بر ادبیات و زبان فارسی در لحن و کلام مخاطبان است ایجاد کند.

جالب است بدانید در تحقیقات به عمل آمده آسیب ناخواسته به زبان فارسی در سریال نویسی تنها در تولیدات نمایشی روز نیست و در هر ژانری این مسئله محسوس است که نویسندگان بامراقبت کمتری در چیدمان کلمات به خصوص در حوزه دیالوگ نویسی از کلا فارسی صیانت می کنند.

معدود هستند نویسندگانی که با اشراف کامل بر جامعه لغات فارسی می توانند برای شخصیت های مختلف در هر ژانر دیالوگ نویسی کنند، درحقیقت جدا از وام گرفتن که امری طبیعی است گاهی اوقات دیده می شود که کلمات نامانوس و شاید غیرفارسی حتی براساس رنگ آمیزی شخصیت ها مورد استفاده قرار گرفته و درحقیقت کمک حالیست به نویسنده تا سیاهی و سفیدی های نقش را روی کاغذ جان ببخشد.

فاجعه وقتی تکمیل می شود که نادانسته در آثار طنز به سراغ تکیه کلاماتی می رویم که هرگز با ادبیات ما مطابقتی ندارند و محبوبیت شخصیت ها و جذابیت سریال های طنز (به دلیل پخش های مستمر در طول روز) باعث می شود کلام نامرغوب به تکیه کلام های روز جامعه تبدیل شده و حتی با گذشت زمان نیز، از ادبیات محاوره ای مردم خارج نگردد.

حال با این تاثیرپذیری شگرف سریال روی ادبیات و لحن و گویش مخاطبین مجموعه های نمایشی می توان همین ویژگی را مستمسک قرار داد و به جای زخم به ترمیم ادبیات فارسی به خصوص در جامعه از همین طریق برسیم. درواقع به جای خنده گرفتن به هر روشی از مخاطبمان در سریال های طنز شبانه و توشیع مجوز بداهه گویی برخی از بازیگران دست آنها را در ایجاد موقعیت کمدی باز بگذاریم تا اینکه به بهانه ایجاد طنز کلامی آنها را در گویش هر نوع از کلام و ادبیات و آوای سخیف آزاد بگذاریم.

اگرچه سابقه نشان داده است کنترل برخی از بازیگران چهره و باسابقه کمدی و طنز تلویزیونی از دست سازندگان و نویسندگان خارج است و همین ویژگی جزء نقاط قوت کار آنها در این دست از آثار محسوب می شوند با این حال می شود با حرکتی ویژه به سمتی رفت که شخصیت های محبوب سریال های تلویزیونی و آثار نمایشی مختلف ادبیاتی خالص را به ادبیات جامعه منتقل کنند.

اینکه در سریال های تاریخی و یا تاریخ اسلام مدام بر این عقیده هستیم که بایستی از کلمات عربی یا جملات و اصطلاحات عربی استفاده کنیم هم جای بحث دارد و می توان آن را به چالشی جدی گذاشت. به هر حال زبان فارسی آنقدر فاخر و تمام و کمال هست که بتواند حتی در آثار کلاسیک نیز راه گشای ادبیات نمایشی ما باشد. بی تردید حضور بزرگانی چون ابوالقاسم فردوسی، حافظ شیرازی و... نشان از این دارد که ما حتی برای تولیدات فاخر ادبی مان نیز در حوزه نمایش چیزی کم و کسر نداریم و تنها کافیست نویسندگان با مراقبت ویژه‌ای در این حوزه قلم بزنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ادبیات تلویزیون رنگ آمیزی فرهنگ و هنر برنا سریال خنده ادبیات فارسی بازیگران چهره سریال های تاریخی تاریخ اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیصر امین پور ، قیصر شعر انقلاب اسلامی +فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در دوم اردیبهشت سال ۱۳۸۶ هجری شمسی در شهر گتوند کودکی پای به عرصه گیتی نهاد که نام او را قیصر گذاشتند.

تحصیلات ابندایی خود را در زادگاه خود شهر گتوند گذراند و به علت علاقه به شعر و ادبیات در سال ۱۳۶۳ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ و ادبیات فارسی پذیرفته شد و تا مقطع دکترا این رشته را ادامه داد.

از جمله آثار این شاعر گرانمایه می‌توان به  تنفس صبح، طوفان در پرانتز،   منظومه ظهر روز دهم، مثل چشمه، مثل رود   بی‌بال پریدن،   به قول پرستو، آینه‌های ناگهان، گزینه اشعار،   گل‌ها همــه آفتابگردان‌اند، دستور زبان عشق اشاره کرد.

وی یکی از شاعرانِ تأثیرگذار در دوره انقلاب اسلامی و منتخب هفتمین همایشِ چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۷ و برگزیدهٔ اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخشِ آئینی بوده است.

 قیصر شعر انقلاب در هشتم آبان  ۱۳۸۶ درگذشت و   پس از تشییع باشکوه  در زادگاهش شهر گتوند به خاک سپرده شد و امروز مزار و یادمان قیصر امین پور میعادگاه علاقمندان به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی و کشورمان می‌باشد ..

از جمله اشعار زیبای این شاعر برجسته انقلاب:

سراپا اگر زرد و پژمرده ایم ولی دل به پاییز نسپرده ایم 

سراپا اگر زرد و پژمرده ایم
ولی دل به پاییز نسپرده ایم

چو گلدان خالی، لب پنجره
پُر از خاطرات ترک خورده ایم

اگر داغ دل بود، ما دیده ایم
اگر خون دل بود، ما خورده ایم

اگر دل دلیل است، آورده ایم
اگر داغ شرط است، ما برده ایم

اگر دشنه‌ی دشمنان، گردنیم!
اگر خنجر دوستان، گرده ایم!

گواهی بخواهید، اینک گواه:
همین زخم‌هایی که نشمرده ایم!

دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده ایم

دیگر خبرها

  • داوری‌ها امسال به ضرر استقلال و ناخواسته به سود تیم رقیب بود / تراکتور حتی گل محمدی را هم بیاورد شکننده است
  • فلاحت‌زاده: داوری‌ها امسال به ضرر استقلال و ناخواسته به سود تیم رقیب بود / تراکتور حتی گل محمدی را هم بیاورد شکننده است
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • قیصر امین پور ، قیصر شعر انقلاب اسلامی +فیلم
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر