Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@06:38:41 GMT

رابطه چاقی با اختلالات رفتاری

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۹۱۹۲

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه اپیدمی چاقی همیشه با هشدار برای عوارض خطر آفرین جسمی و روانی همراه است، گفت: چاقی یک نوع بیماری مزمن به شمار می‌رود که حاصل مصرف زیاد از حد کالری است. ناطقان: ریحانه عابدنیا با بیان اینکه چاقی و لاغری مفرط می‌تواند منجر به استرس‌های روانی یا همان انگ اجتماعی در فرد شود، افزود: برای لاغری روش‌های زیادی توصیه شده، اما آنچه اکثر مردم کمتر به آن توجه می‌کنند تأثیر افکار و رفتار‌ها روی تناسب اندام بویژه لاغری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اهمیت روانشناسی لاغری در مقابله با چاقی تصریح کرد: روانشناسی لاغری چندان مورد توجه افراد چاق قرار نمی‌گیرد. شاید به همین خاطر بسیاری از افرادی که احساس می‌کنند اضافه وزن دارند و یا خیلی چاق هستند بدون درنظر گرفتن سلامت روان، تصمیم می‌گیرند با ورزش و رژیم غذایی لاغر شوند و از این رو در بیشتر مواقع این دسته افراد موفق نمی‌شوند.

این روان درمانگر با بیان اینکه درمان مشکلات سلامت روان دخیل در بروز و تداوم چاقی را باید جدی گرفت، افزود: علل و عوامل متعددی در پیدایش چاقی دخالت دارد که از آن جمله می‌توان به سیستم ژنتیک، آموزش، آسیب‌های روانشناختی دوران کودکی و مکانیسم‌های تطابقی بزرگسالی با شرایط استرس زا و یا ابتلای فرد به اختلالات خوردن اشاره کرد.

رابطه چاقی با اختلالات رفتاری

عابدنیا اظهار داشت: چاقی همراهی زیادی با اختلالات رفتاری از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلالات خواب و یا خوردن تا حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد دارد. افسردگی می‌تواند با ایجاد افزایش کورتیزول خون، ریسک چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون را بالا ببرد. مطالعات نشان داده که این ناهنجاری‌های متابولیک در افراد با علایم افسردگی که تحت درمان با بعضی از دارو‌های ضد افسردگی قرار گرفته اند، بهبود می‌یابد.

وی گفت: اگر چه تا کنون کمتر فرد یا افراد موفق در همراهی با توانایی برای کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی، مشاهده شده، اما به وضوح دیده شده افرادی که دارای اختلال کنترل هیجانی یا ظرفیت کمتر تحمل هستند، خواسته یا ناخواسته تمایل بیشتری به چاقی دارند.

این روانشناس ادامه داد: با توجه به موارد همراهی بسیار زیاد مکانیسم‌های روانی دخیل در بروز چاقی و همچنین این که فرد یا افراد چاق به راحتی در سیکل معیوب انگ افسردگی پرخوری گرفتار شده و نمی‌توانند سیری یا گرسنگی خود را شناسایی کنند، لزوم مراجعه به یک روان پزشک در موارد شکست‌های متعدد در کاهش وزن، به شدت احساس می‌شود.

عابدنیا با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن و در مقابل لاغری و کاهش وزن علاوه بر ضرر جسمانی که برای فرد ایجاد می‌کند، بر سلامت روان آن نیز تاثیرگذار است، افزود: داشتن وزن مناسب امروزه دغدغه خیلی از افراد شده و بطور غالب این نگرانی‌ها برای کسب زیبایی اندام شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیرا فرهنگ غالب در اکثر جوامع به سمت ایده آل سازی اندام و تشویق به داشتن وزن کم در افراد سوق یافته و از طرفی چاق بودن نیز به نوعی نقص بیان می‌شود؛ بنابراین تا حدودی چاق بودن در جامعه پذیرفته نیست و فرد یا افراد دارای اضافه وزن در مقایسه مستمر خود با الگو‌های اجتماعی، از لحاظ اختلالات رفتاری احساس کمبود و ناکامی می‌کنند.

این روان درمانگر گفت: این مساله می‌تواند با توجه به نوع شخصیت و سلامت روان، تاثیر منفی بر اعتماد به نفس و خلق فرد یا افراد چاق گذارد و از طرفی به دلیل ایده آل سازی ظاهر اندام (چاقی یا لاغری)، افراد چاق بیشتر مورد ارزیابی منفی، بازخورد دیگران و گاهی نادیده گرفتن قرار می‌گیرند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: چاقی ، اختلالات رفتاری ، رابطه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چاقی اختلالات رفتاری رابطه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات گفتاری

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات شنیداری و گفتاری به همت گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می‌شود.

در این نشست آیت الله محمد قائینی استاد خارج فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و عباس مقدم عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی قم، دکترای تخصصی علوم تشریح و جنین شناسی به عنوان ارائه دهنده به ایراد سخنرانی می‌پردازند و دبیر علمی نشست حجت الاسلام و المسلمین رضا احمدوند مدیر کارگروه موضوع شناسی گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام خواهد بود.

زمان برگزاری چهارشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۱۷ در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی است.

علاقمندان می‌توانند از طریق اینجا به صورت مجازی در نشست شرکت کنند.

کد خبر 6085207 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • بررسی فقهی، پزشکی عبادات و عقود افراد دارای اختلالات گفتاری
  • کاهش وزن ناگهانی سبب این بیماری می‌شود
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و دمنوش‌های لاغری
  • فریب تبلیغات دمنوش‌های لاغری را نخورید/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟
  • قرص ناف کلید جادویی کاهش وزن؟
  • قرص ناف لاغری مبنای علمی ندارد