Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@20:24:44 GMT

قرنطینه تالاب بین‌المللی «میانکاله»

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۹۳۴۹

قرنطینه تالاب بین‌المللی «میانکاله»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «سیدحسین رضوانی» مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز  از قرنطینه شدن این تالاب بین‌المللی سخن می‌گوید. به‌گفته او ورود افراد عادی به میانکاله ممنوع شده است. مرگ‌ها در میانکاله به‌گفته رضوانی به یک پرنده خاص محدود نمی‌شود و تاکنون 23 گونه مهاجر را به کام خود کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان، میانکاله را بارانداز جهانی پرندگان مهاجر می‌دانند. این تالاب سالانه محل زمستان‌گذرانی بیش از یک میلیون بال پرنده است. اولین آمار پرندگان تلف شده تالاب بین‌المللی میانکاله چهارشنبه هفته گذشته به رسانه‌ها رسید. هیچ یک از مسئولان حدس نمی‌زدند مرگ‌ها به 6 هزار بال پرنده برسد. اما این عدد هم گویای تعداد تلفات پرندگانی که زمستان امسال را در ایران می‌گذرانند نیست. معاون فنی محیط زیست مازندران هم می‌گوید: «بی‌شک تعداد تلفات پرندگان بیشتر از این عدد می‌شود.»

مسئولان محیط زیست مازندران هنوز هیچ دلیلی برای مرگ پرندگان نیافته‌اند. آنها هر گمانه زنی را رد می‌کنند. برخی از گمانه زنی ها در منطقه، مرگ‌ها را ناشی از عامل انسانی و ادامه تنش میان شکارچیان و محیط زیست می‌دانند اما این مسأله بشدت از سوی محیط زیستی‌ها از جمله فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست رد می‌شود. از سوی دیگر این سؤال پیش می‌آید که آیا شکارچیان برای مقابله با محیط زیست، منبع صید و شکار خودشان را تلف می‌کنند؟ به گفته آنان این مسأله به نظر منطقی نمی‌آید.

برخی از گمانه زنی‌ها هم نوک پیکان انتقاد را به سمت کشاورزان و سم‌های انبار شده تاریخ مصرف گذشته، می‌برد تا این سؤال پیش بیاید که آیا مرگ در میانکاله به سراغ آبزیان و ماهیان تالاب هم رفته است؟ آیا اگر کار کشاورزان منطقه است این سم روی آبزیان هم تأثیر گذاشته است؟ پاسخ رضوانی به این سؤال‌ها منفی است. اداره کل منابع طبیعی استان هم به میان ماجرا آمده و جلبک‌ها را به آزمایشگاه فرستاده است. آنها می‌خواهند بدانند که منشأ مرگ‌ها در میان جلبک‌ها است یا نه باید روی گزینه دیگری متمرکز شوند؟!

در نهایت نه دامپزشکی استان پاسخی به سؤالات پیش آمده رسانه‌ها و افکارعمومی می‌دهد و نه محیط زیست. آنها نمونه‌ها از جمله آب، لاشه و جلبک را به تهران فرستاده‌اند و پاسخگویی را هم به دامپزشکی کشور واگذار کرده اند! حسین اکرامی دامپزشک معتمد محیط زیست نیزپیش از این مسمومیت را دلیل مرگ‌های متعدد پرندگان شمال ایران می‌داند؛ مسمومیتی که ناشی از فاضلاب صنعتی و خانگی است اما  آن را رد می‌کند. او خبر درج شده در این خبرگزاری را نتیجه‌گیری خبرنگار این رسانه از حرف های او می‌داند و می‌گوید: «باید منتظر انتشار نتایج آزمایش‌ها از سوی دامپزشکی مرکز ماند.» مدیرکل دامپزشکی مازندران هم آزمایش را کاری زمانبر می‌داند و اعتقاد دارد که رسانه‌ها برای درج علت عجله دارند.

رضوانی می‌گوید: «وقتی یک انسان برای موضوع و بیماری مشخصی به آزمایشگاه می‌رود تا زمان دریافت جواب آن مدتی باید صبر کند حالا ما به‌دنبال پیدا کردن علت یا بیماری هستیم که نمی‌دانیم چیست! بنابراین رسیدن به پاسخ آن زمان زیادی می‌برد.» حرف او این سؤال را پیش می‌آورد که اگر یک «بیماری» علت مرگ پرندگان مهاجر باشد و آن بیماری بین انسان و پرندگان مشترک باشد آیا زمانبر بودن نتایج آزمایش‌ها به تلفات انسانی منجر نمی‌شود؟ آیا آن زمان کسی پاسخگوی خسارت احتمالی خواهد بود؟ این سؤال هم پیش می‌آید که با توجه به حجم گسترده مرگ‌ و میرها چرا ایران از مجامع بین‌المللی برای رسیدن به علت مرگ‌های مرموز میانکاله کمک نمی‌گیرد؟ به گفته «علی اکبر یداللهی» معاون فنی محیط زیست مازندران تمام محیط بانان استان به میانکاله آمده‌اند تا در جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان کمک کنند. او در پاسخ به این سؤال که ایمنی محیط بان‌ها در محدوده آلوده چطور رعایت می‌شود هم می‌گوید: «تمام لاشه‌ها سوزانده می‌شود و محیط بان‌ها هم با لباس و ماسک مخصوص در تالاب حضور می‌یابند. این لباس‌ها هم هر روز سوزانده و لباس جدید به آنها داده می‌شود.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست تالاب میانکاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:پنج پاسگاه محیط بانی در این استان آماده بهره برداری است که امروز پاسگاه محیط بانی شهید جعفری  درپارک ملی صیدوا با ۱۲۰ مترمربع مساحت با کاربری حفاظتی به بهره برداری رسید.
ظاهری افزود: هزینه بهره برداری از این پاسگاه بیش از ۳۰ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات دوراول سفر رئیس جمهوری به استان تامین شده است.
پارک ملی صیدوا با مساحت هشت هزار هکتار با تنوع گیاهی و جانوری بالا زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش مانند انواع قوچ و میش، کل و بز، آهو، خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، گربه پالاس است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر حاشیه افتتاح این پاسگاه محیط بانی  گفت: ذخیرگاه پارک ملی صیدوا ظرفیت زیادی دارد و در طرح جامع  محیط زیست از این ذخیره گاه ها حمایت می شود .

سلاجقه با بیان اینکه تامین نیروی انسانی در بحث حفاظت محیط زیست برای ما ارزش و اهمیت زیادی دارد افزود: برای کاهش مجروحان و شهدای حوزه حفاظت محیط زیست سعی می‌شود از ظرفیت پهپادی استفاده شود.
وی در خصوص حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان یکی از گونه‌های نادر جانوری گفت: اقدامات خوبی از سوی حفاظت محیط زیست و نیز اداره راه انجام شده، اما نیازمند حمایت  های مالی بیشتر از منابع استانی هستیم .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • جمع کردن زباله ها توسط فیل دوستدار محیط زیست (فیلم)
  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی