Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:45:54 GMT

پساب صنعتی سیمین دشت روانه سفره های زیرزمینی

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۹۵۱۰

پساب صنعتی سیمین دشت روانه سفره های زیرزمینی

شهرک صنعتی سیمین دشت  واقع در شرق شهرستان فردیس، سال ۱۳۵۸ با احداث چند کارخانه و انبار روند شکل گیری آن توسط بخش خصوصی آغاز شد که  پس از چند سال  توانست به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل شود.

پروانه اولیه  بهره برداری  از شهرک صنعتی سیمین در سال ۸۸ طبق مصوبه هیأت وزیران  صادر شد، پس از فراهم کردن زیر ساختارهای  بنیادی و اخذ استعلام مثبت از  مراجع ذیصلاح  پروانه بهره برداری کامل شهرک صنعتی غیردولتی سیمین دشت فردیس  مهرماه سال ۹۲ به دستور وزیر صنعت، معدن  و تجارت وقت بازنگری  و صادر شد ،این شهرک  به نام موسسه شهرک صنعتی کار آفرینان و آبادگران سیمین دشت نامگذاری  شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شهرک صنعتی سیمین دشت به مساحت ۹۸ هکتار  دارای ۷۷ هکتار زمین صنعتی ، ۳.۵ هکتار زمین خدماتی و  ۳۴۵ قطعه صنعتی است .

طبق آخرین آمار ۲۵۰ واحد تولیدی و صنعتی در این شهرک فعال هستند و ۵۰ واحد در حال تکمیل و ساخت قرار دارند ضمن آنکه  بیش از ۹ هزار نیروی انسانی در آن  مشغول به کار هستند.

 بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک صنعتی سیمین دشت در زمینه  تجهیزات برق و الکترونیک، لوازم خانگی، قطعات خودرو ، مواد غذایی، رنگ سازی، صنعت پلاستیک، مواد دارویی و پزشکی  فعالیت می کنند.

وضعیت پساب های شهرک 

بررسی های میدانی و اظهارات برخی مسوول حکایت از آن دارد که تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک صنعتی سیمین دشت معطل ساخت و راه اندازی تصفیه خانه مرکزی فاضلاب شهرک نمانده و خود اقدام به احداث تصفیه خانه کرده اند.

این اقدام اگر چه حرکتی مفید برای ساماندهی بخشی از فاضلاب ها است اما بخش دیگری از فاضلاب های صنعتی به چاه های جذبی یا به صورت روان آب در محدوده شهرک رها شده که سبب دغدغه و نگرانی مسوولان  اداره  حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس شده است.

از دیگر سو  برنامه ششم توسعه کشور  بر ایجاد تصفیه خانه فاضلاب با ۲ هدف یعنی  پیشگیری از آلودگی محیط زیست و دیگری تامین آب فضاهای سبز و صنعت  تاکید دارد . از این رو  با توجه به محدودیت منابع آبی کشور احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس یکی از موضوعات مهمی بود که در دستور کار قرار گرفت و قرار شد تا پایان سال ۹۶ این پروژه عملیاتی و بهره برداری شود.

اختصاص اعتبار ۲ میلیارد تومانی از محل سفر رییس جمهوری 

با اینکه شهرک صنعتی سیمین دشت از مراکز صنعتی غیر دولتی محسوب می شود اما به سبب اهمیت کنترل فاضلاب ها و اهداف برنامه ششم توسعه در سفر  سال ۹۵ رییس جمهوری به استان البرز ۲ میلیارد تومان اعتبار به ساخت تصفیه خانه فاضلاب سیمین دشت اختصاص یافت که انتظار می رفت هیات امنای شهرک و دیگر مسوولان با تامین زمین مناسب این تصفیه خانه را بسازند.

آنطور که مسوولان شهرستان فردیس می گویند: کم کاری ها در امر تامین زمین سبب شد تا بخشی از این اعتبار در جای دیگر هزینه شود و بخش دیگر به حساب شهرداری فردیس واریز شود.

روزانه ۲ هزار مترمکعب پساب در سیمین دشت تولید می شود

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس ، روزانه ۲ هزار متر مکعب  فاضلاب در شهرک صنعتی سیمین دشت تولید می شود.

مرتضی شکوری پور افزود: ۹۰ درصد صنایع شهرک صنعتی سیمین دشت  فعال بوده و در مجموع ۱۲ واحد صنعتی دارای تصفیه خانه هستند،  فاضلاب  سایر واحدها بدون تصفیه وارد چاه‌های جذبی  و در نهایت  آب های زیر زمینی می شود.

وی اظهار داشت: تعداد ۱۲ واحد تولیدی این شهرک  فاضلاب صنعتی را  بعد از تصفیه و استاندارد سازی وارد چاه یا در فضای سبز استفاده می کنند.

شکوری پور معتقد است که  عدم توجه مدیران و هیات امنا به ایجاد تصفیه خانه فاضلاب شهرک و مشکلات مالی که خودشان عنوان می کنند  علت تاخیر در احداث این تصفیه خانه است .

وی گفت :   در سال ۸۹ یکی از شرایط مجوز برای ساخت واحدهای صنعتی  در شهرک صنعتی مشکین دشت  ایجاد سیستم تصفیه خانه مرکزی بود که متاسفانه اداره کل صمت  استان البرز در زمان بهره برداری از این موضوع غفلت کرده  است .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس  افزود: عدم همکاری هیات امنا و مدیریت شهرک صنعتی سیمین دشت سبب شد تا  پرونده قضایی برای فاضلاب این شهرک تشکیل شود و اکنون نیز مفتوح است .

وی تاکید کرد که هنوز زمین معینی برای ساخت تصفیه خانه به اداره حفاظت محیط زیست فردیس معرفی نشده تا در مورد آن نظر کارشناسی ارائه شود.

 در اواخر سال ۹۵ بالغ بر ۲ میلیارد اعتبار اختصاص یافت  که به دلایل نامعلوم ۵۰ درصد آن جذب نشد و در زمان حاضر ۵۰ درصد آن جذب و در حساب شهرداری فردیس می باشد.

قرار داد ساخت تصفیه خانه با یک شرکت منعقد شد

مدیرعامل شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس می گوید:  در سال ۹۶ قرار داد نصب و راه اندازی و بهره برداری از  تصفیه خانه فاضلاب شهرک  با یک  شرکت پیمانکاری  منعقد و اعتبار آن از سوی رییس جمهوری تامین شد اما  در سال ۹۷  به دلیل عدم جذب، این اعتبار به سازمان برنامه ریزی 

استان البرز بازگشت.

فرشته محمودی افزود: مهمترین دلیل اجرا نشدن تصفیه خانه شهرک صنعتی فردیس ،  نبود زمین مناسب برای اجرای پروژه بود. تامین زمین برای این پروژه به مشکل برخورد  که در نهایت امسال  قطعه زمینی برای ساخت آن مشخص شد که قرار است در ضلع شرقی شهرک صنعتی قطعه زمین دیگری به این پروژه اختصاص یابد.

مدیرعامل شهرک صنعتی سیمین دشت گفت:  بیشتر شرکت های بزرگ موجود در شهرک  دارای تصفیه خانه فاضلاب صنعتی  هستند.

اختلاف شورا و شهرداری فردیس علت عدم جذب اعتبار ۲ میلیاردی 

فرماندار فردیس میگوید: با اینکه شهرک صنعتی سیمین دشت، خصوصی است اما برای احداث  تصفیه خانه فاضلاب آن دولت اعتبار گذاشت . 

ابوالفضل اینانلو گفت: اختلاف شورا و شهرداری فردیس سبب شد تا  این اعتبار در جای دیگری از  استان البرز هزینه شود. امسال طی مذاکره ای که با سازمان برنامه ریزی  استان انجام شد و بازدیدی هم استاندار البرز از وضعیت  فاضلاب صنعتی سیمین دشت فردیس داشت تاکید کردند که یک میلیارد تومان اعتبار برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک اختصاص یابد.

 شهرداری فردیس نیز پیگیر احداث هر چه سریع  این تصفیه خانه در شهرک صنعتی سیمین دشت است  و اکنون در مرحله انعقاد قرار هستند و قرار است هماهنگی های لازم با هیات مدیره شهرک انجام شود.

فرماندار فردیس با بیان اینکه در زمان حاضر مشکلی برای اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب صنعتی وجود ندارد،گفت: مشکل زمین برای  محل احداث تصفیه خانه فاضلاب برطرف شده است.

اینانلو افزود: در سفر هیات دولت به استان البرز ۲ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس اختصاص یافت که در زمان حاضر یک میلیارد تومان اعتبار آن موجود  است.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری فردیس در جنوب شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فردیس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فردیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فردیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،تقی پاشایی اظهار داشت: نگهداری از تاسیسات مربوط به دفع بهداشتی فاضلاب خانگی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به این تاسیسات از برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت اجرای طرح شبکه فاضلاب و دفع بهداشتی فاضلاب‌های خانگی گفت: امروزه ایجاد شبکه فاضلاب یکی از ضروری‌ترین تاسیسات مورد نیاز جوامع بشری برای رعایت بهداشت عمومی محسوب می‌شود و بر این اساس شرکت آب و فاضلاب خوی با نگاهی کلان و با صرف هزینه‌های سنگین و تحمل مشکلات اجرایی پروژه، اقدام به احداث شبکه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مبتنی بر استاندارد‌های زیست‌محیطی جهان کرده و با تلاش مستمر در ارتقای سطح بهداشت عمومی گامی‌های بلندی برداشته است.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری عظیم برای انتقال آب به شهرک‌های صنعتی
  • آبرسانی به ۵ هزار روستا در کشور
  • اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر
  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند