Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@17:59:29 GMT

3 مرحله تا رسیدن به حزن اثرگذار زهرایی

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۱۵۳۲

3 مرحله تا رسیدن به حزن اثرگذار زهرایی

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی معتقد است با سیره ائمه اطهار(ع) باید زندگی و استراتژی تعریف کرد تا حرکتمان به پاسداری از ارزش‌ها بیانجامد؛ عزاداری برای حضرت زهرا(س) با توجه به تاریخ و بررسی سیره، می‌تواند حزنی اثرگذار ایجاد کند که به ثابت‌قدم و ولایی‌تر بودن بیانجامد و راه نجاتی برای ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحمدعلی پورموسوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ  و معارف اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ بر ضرورت نگاهی متفاوت به ائمه اطهار(ع) و بهره‌مندی از سیره ایشان برای رفع نیاز روز و سامان بخشیدن به سبک زندگی تأکید و تصریح کرد:‌ اگر با نگاهی دقیق و موشکافانه به سیره حضرت زهرا(س) بنگریم، درمی‌یابیم که این بانوی بزرگوار در فضای حدیثی و تاریخی، محور خیمه رسالت و اهل‌بیت(ع) و نگین ولایت بوده است.

یک نگاه در عزاداری برای حضرت زهرا(س) می‌تواند صرفاً حزن و اندوه باشد، اما در نگاهی دیگر می‌توان به رسانه تاریخ مراجعه کرد و با در نظر گرفتن چرایی واقعیت‌هایی همچون واقعه سقیفه، خطبه فدکیه، احقاق حق، سیلی خورن، شکستن پهلو تا رسیدن به مرحله شهادت، هم بر مظلومیت دختر رسول‌الله(ص) گریست و هم براساس سیره و منش ایشان به دشمن‌شناسی پرداخت.

وی بر ضرورت مبنا قرار گرفتن حدیث «انَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَه وَ یَرضی لِرِضاها؛  خداوند عزوجل به خاطر خشم فاطمه، خشمگین؛ و برای خشنودی و رضایت فاطمه راضی می‌شود» در زندگی تأکید و تصریح کرد: با نگاهی به رسانه تاریخ باید به بررسی این موضوعات پرداخت که چرا مردم اجازه حضور در تشییع جنازه حضرت زهرا(س) را نداشتند، چه کسانی او را آزار داده بودند و از چه کسانی راضی نبود و سپس خروجی آن را برای سبک زندگی، دین‌داری و دشمن‌شناسی در دنیای امروز مورد استفاده قرار داد.

انتخاب‌های حضرت زهرا(س) متناسب با سیاست‌هایشان بود

وی با بیان اینکه انتخاب‌های حضرت زهرا(س) متناسب با سیاست‌هایشان بود، اظهار کرد: با سیره ائمه اطهار(ع) باید زندگی و استراتژی تعریف کرد تا حرکتمان به پاسداری از ارزش‌ها بیانجامد. عزاداری با این میزان از توجه به تاریخ و بررسی سیره حضرت فاطمه(س) می‌تواند حزنی اثرگذار ایجاد کند که به ثابت‌قدم و ولایی‌تر بودن بیانجامد و راه نجاتی برای ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

وی در ادامه به تببین مراحل رسیدن به حزن اثرگذار که منجر به تغییر و بهبود سبک زندگی انسان می‌شود، پرداخت و گفت:‌ اولین مرحله کسب معرفت نسبت به موضوع، روش، فضا و راه حضرت زهرا(س)‌ است. کسب این معرفت در دنیای امروز که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم، بسیار آسان و در دسترس است.

عزاداری با این میزان از توجه به تاریخ و بررسی سیره حضرت فاطمه(س) می‌تواند حزنی اثرگذار ایجاد کند که به ثابت‌قدم و ولایی‌تر بودن بیانجامد و راه نجاتی برای ما در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد

وی با تأکید بر اینکه ایجاد معرفت نسبت به سیره ائمه اطهار(ع) هم وظیفه نهادهای دینی و هم وظیفه‌ای فردی محسوب می‌شود و افراد نباید به بهانه کم‌کاری نهادهای آموزشی و دینی از تلاش برای کسب معرفت باز بمانند، اظهار کرد: امروز تولید محتوای مثبت و حرکت‌آفرین با توجه به منابع متعددی که به‌واسطه فضای مجازی در دسترس قرار گرفته است، کار دشواری نیست.

پورموسوی لازمه تولید محتوای اثرگذار را بهره‌مندی از زبان روز دانست و گفت:‌ امروز دسترسی به اطلاعات دشوار نیست و همه افراد باید ضمن تلاش برای ارتقای سواد رسانه‌ای و شناختن رسانه حقیقت‌پرداز، در صدد کسب معرفت نیز باشند. رسانه ‌ای مرجع را باید شناخت و در موضوعات مهم و کلیدی به سراغ آنها رفت. امروز پایان‌نامه و مقالات متعدد و ارزشمندی نگاشته شده است که می‌تواند دریایی از اطلاعات را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهد.   

تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری براساس یافته‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س)

وی مرحله دوم برای تغییر را، تصمیم‌گیری براساس یافته‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) دانست و گفت:‌ پس از آن نوبت به هدف‌گذاری‌های صحیح می‌رسد. انسان در دیدگاه اهل بیت(ع) موجودی اعتلایی است که مرتباً باید ارتقا یابد. فرود و سقوط معنایی ندارد و سن و سال نیز مطرح نیست. در انقلاب اسلامی میدان عمل گسترده شده است و همه می‌توانند زندگی خود را نجات دهند و ارزش افزوده ایجاد کنند.

نه گفتن به برخی و آری گفتن به برخی دیگر

وی با بیان اینکه عالم بدهکار اهل بیت(ع) است، اما شیعیان بدهکاری بیشتری به ائمه معصومین(ع) دارند، تصریح کرد: قرار بود که برای اهل بیت(ع) زینب باشیم، اما تا چه حد به این مهم دست یافتیم؟ در اخلاقیات و موضوعات اجتماعی تا چه حد سیره و منش ائمه(ع) را پیاده‌سازی کردیم؟ نه گفتن به برخی و آری گفتن به برخی دیگر، نوعی امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی است که می‌توان بهترین مدل‌های آن را از سبک زندگی حضرت زهرا(س) در مواجهه با دشمنان زمانه و در دفاع از ولایت آموخت.

 

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قرآن فاطمیه حضرت زهرا س حزن سبک زندگی ولایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر شبکه بهداشت و درمان فریمان گفت: حاج حسین هروی؛ این مبلغ را در قالب خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد مصرفی مورد نیاز شامل تهیه یو پی اس، تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل چشم پزشکی و قطعات دستگاه‌های دیالیز به بیمارستان حضرت زهرا (س) اختصاص داد.

 محمود ولایتی مقدم با قدردانی از اقدام خیرخواهانه این خیر افزود: امیدوارم با عنایت بیشتر خیرین سلامت به مقوله بهداشت و درمان، شاهد تحولات خوبی در راستای بهبود ارائه خدمات در حوزه سلامت شهرستان فریمان باشیم.

دیگر خبرها

  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • پایان کار دختران بیلیاردی کشور در قهرمانی آسیا
  • پایان کار دختران بیلیاردی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • حضرت زهرایی بود و با اقتدا به حضرت مادر(س) جانش را فدا کرد
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)