Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر ساعت ۱۶ و ۵۸ دقیقه دوشنبه هشتم بهمن ۹۸ در عمق ۷ کیلومتری، در شهر خان زنیان از توابع بخش ارژن شیراز و به فاصله ۴۱ کیلومتری این شهر رخ داد.

شدت این زلزله به حدی بود که مردم کلانشهر شیراز نیز آن را احساس کردند و به گفته برخی اهالی این شهر زمین لرزه ای به این شدت را تاکنون به یاد نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دقایق اولیه این زمین لرزه گروه های امدادی از جمله هلال احمر و اورژانس نیروهای خود را به مرکز این زمین لرزه که شهر خان زنیان و روستاهای این محدوده بود اعزام کردند.

شدت یخبندان و وجود برف کار امداد رسانی به این منطقه و خصوصا روستاهای اطراف را سخت کرده بگونه ای که اغلب روستاهای این محدوده در محاصره برف قرار دارد.

جلسه مدیریت بحران استان فارس با مدیریت معاون عمرانی استاندار فارس ساعتی پس از وقوع این زلزله در مرکز شهر خان زنیان تشکیل شد و دستورات لازم برای اسکان اضطراری خسارت دیدگان و رساندن اقلام ضروری مردم صادر شد.

دو مسجد در منطقه خان زنیان توسط دستگاه های متولی برای اسکان کسانی که منازل آنها خسارت دیده و بخشی از آن تخریب شده در شب گذشته تجهیز شد و برخی آسیب دیدگان در این محل ها مستقر شدند اما بیشترشان در بیرون از محل ماندند و شب را صبح کردند.

خودروهای سنگین راهداری استان فارس دوشنبه شب را تا صبح سه شنبه مشغول پاکسازی جاده های روستایی اطراف خان زنیان بودند.

مسوولان استانی ،شهرستانی و محلی سریعا از مناطق زلزله زده بازدید کردند و برآوردهای اولیه حاکی از نبود تلفات جانی در این زمین لرزه داشت که این موضوع باعث قوت قلب اهالی و مسوولان استان فارس شد.

علیرغم پیش بینی مکان هایی برای اسکان اهالی خان زنیان اما اغلب مردم این مناطق راغب بودند که شب را در خانه های خود و یا گرد آتش در مجاور منازل خود به صبح برسانند.

سایت اسکان موقت زلزله‌زدگان در خان‌زنیان شیراز راه‌اندازی شد

زلزله خان‌زنیان شیراز، اقدامات عملیاتی مسوولان استان و تشکیل ستاد بحران در محل حادثه را در پی داشت و ساعاتی بعد از زمین‌لرزه، سایت اسکان موقت در منطقه راه‌اندازی شد.

 استاندار فارس شامگاه دوشنبه در گزارشی از ابعاد این حادثه گفت: براساس بررسی‌های اولیه خوشبختانه زمین لرزه تلفات جانی و خسارت مالی شدید درپی نداشته است.

عنایت الله رحیمی افزود: از لحظات اولیه وقوع زمین لرزه، ستاد مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد و نیروهای هلال احمر و اورژانس به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با اعزام نیروهای هلال احمر و اورژانس به منطقه خان زنیان و استقرار نیروهای تحت امر ستاد مدیریت بحران ، وضعیت منطقه مطلوب گزارش شده است.

استاندار فارس گفت: با توجه به خسارت به برخی واحدهای روستایی، مسوولان استان برای کمک رسانی به مناطق آسیب دیده در آمادگی کامل هستند.

محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان شیراز اعلام کرد: در نخستین دقایق وقوع زلزله در منطقه خان‌زنیان ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و ضمن اعزام تیم‌های امدادی و خدمات‌رسان از جمله اورژانس و هلال احمر، تیم‌هایی نیز جهت ارزیابی شرایط به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: هم‌اینک نیز دستگاه‌های خدمات‌رسان با حضور در روستاهای آسیب دیده اقدام به ارائه خدمات درمانی، اسکان و همچنین توزیع اقلام مورد نیاز در بین مردم این مناطق می‌کنند.

چادرها برپا شد

از ساعات اولیه این رخداد جمعیت هلال احمر استان فارس برای ۵۰۰ زلزله‌زده منطقه خان زنیان شیراز چادر برپا کرد، همچنین ۱۰۰ نیروی عملیاتی متخصص جمعیت هلال احمر در ناحیه زلزله زده مستقر شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس شامگاه دوشنبه ،گفت: این جمعیت با برپایی کمپ های اسکان اضطراری در بخش خان‌زنیان و توزیع اقلام زیستی شامل پتو، موکت، والور و بسته های غذایی ۲۴ ساعته در این کمپ ها آماده خدمت رسانی به حادثه دیدگان درگیر زلزله است.

حسین درویشی در مصاحبه ای اضافه کرد: جمعیت هلال احمر استان فارس آمادگی دارد به ۵۰۰ حادثه دیده متاثر از زلزله دوشنبه ارائه خدمت کند.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۱۰۰ نیروی امدادی متخصص در قالب تیم های ارزیاب، اسکان اضطراری و فرماندهی عملیات در منطقه جهت ارائه خدمات امدادی مستقرند.

سه روستا در زلزله خان‌زنیان شیراز آسیب جدی‌تری دیدند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: بررسی تیم‌های ارزیاب نشان می‌دهد که در اثر زلزله ۵,۴ ریشتری خان‌زنیان تاکنون به سه روستای آرندی، کمرآباد و پرشکفت این منطقه خسارت‌هایی وارد شده است.

رحیم آزادی افزود: این آسیب‌ها شامل ریزش و ترک خوردگی دیوار برخی منازل و دیگر اماکن است.

وی ادامه داد: کار اسکان موقت و توزیع اقلام مورد نیاز مردم این سه روستا که خانه‌های آنها دچار آسیب شده نیز آغاز شده است.

او اظهار داشت: در این حادثه تاکنون تعدادی نیز دچار مصدومیت شده‌اند که اکثر آنها به شکل سرپایی مداوا شده و سه نفر نیز به مراکز درمانی شیراز منتقل شده‌اند.

اعزام محموله های امدادی به سمت خان زنیان

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس نیز با بیان اینکه زلزله منطقه خان زنیان خوشبختانه تاکنون تلفات جانی نداشته است از ارسال محموله امدادی به منطقه ارژن و خان زنیان خبر داد و گفت: پس از اعزام و ارزیابی هشت تیم پنج نفره امدادی به این مناطق با هماهنگی های انجام شده محموله تجهیزات و اقلام امدادی، زیستی و اسکان اضطراری به مناطق زلزله شده ارسال شده است.

عباس باباخانی افزود : ارزیابی از روستاهای خسارت دیده کمر آباد ارندی، پراشکفت، چهل چشمه، ملک آباد، نسیم آباد،ملک آباد و بن رود توسط تیم ارزیاب انجام شده و گزارش اولیه حاکی از بروز خسارات مالی به منازل مسکونی است و تا این لحظه هیچ گونه تلفات جانی گزارش نشده است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس اضافه کرد: به دستور استاندار فارس تیمی متشکل از  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ،مدیر کل بحران استان،فرمانداری شیراز ، رئیس هلال احمر استان ،علوم پزشکی استان و اورژانس استان به این مناطق اعزام شده اند و گزارش های بعدی از بازدید این تیم به اطلاع مردم فارس خواهد رسید و خوشبختانه آمادگی کاملی برای امداد رسانی به این مناطق وجود دارد.

وی در پایان از مردم درخواست کرد با توجه به استقرار تیم های امدادی و لزوم برقراری نظم از  حضور در این مناطق خودداری کنند.

خان زنیان در بخش ارژن شیراز واقع شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بارش برف سرما شیراز زلزله زدگان خان زنیان شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۱۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز

غلامرضا غلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان اظهار کرد: با توجه به الگوهای هواشناسی هشدار نارنجی برای فارس صادر شده بود.

او به بارش شدید تگرگ و صاعقه و وزش باد شدید اشاره کرد و افزود: خسارت‌های وارد شده تگرگ هنوز برآورد نشده است.

غلامی بیان کرد: خوشبختانه بارش باران تا کنون و لحظه انتشار این خبر در سایر مناطق استان هیچ خسارتی نداشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • زلزله‌ای ۶.۱ ریشتری این کشور را لرزاند (فیلم)
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر تایوان را لرزاند
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • بررسی وضعیت آزاد راه شیراز اصفهان
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند