Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورایار منطقه ۱۴ تهران از تبدیل ۶۰ هزار متر از باغات منطقه به برج‌های ۹۰ واحدی خبر داد و گفت: ورزشگاهی با وسعت ۳۰ هزار متر توسط شهرداری در حال واگذاری است که باید از این موضوع جلوگیری شود. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه اظهار داشت: با وجود زندگی بسیار کوتاه حضرت زهرا (س)، ایشان نقش و اثرگذاری برجسته‌ای در تاریخ اسلام داشت، در جامعه که دختر زنده به گور می‌شد، نقش زن تا اندازه‌ای ارتقاء یافت که در شرایط خفقان سیاسی و امنیتی که شخصیت‌های بزرگی نظیر امیرالمؤمنین، سلمان و ابوذر، امکان ابراز نظر و انتقاد نداشتند، زهرای مرضیه با فصیح‌ترین و شجاعانه‌ترین ادبیات، سکوت را شکست و الگویی بزرگی را برای زنان و مردان مسلمان در تاریخ به جا گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: پس از رحلت پیامبر در این فرصت بار روشنگری و حمایت از حقانیت و عدالت سیاسی و اقتصادی بر دوش فاطمه سلام الله علی‌ها بود و عملاً امام علی (ع) و سایر صحابه برجسته پیامبر، در سایه شجاعت، حکمت و مجاهدت فاطمه حضور داشتند.

هاشمی بیان داشت: این فعالیت اجتماعی ماندگار، در حوزه سیاسی، به انتقاد از ظلم به امت در محروم کردن جامعه از رهبری شایسته‌ترین افراد و در حوزه اقتصادی به انتقاد از ظلم در غصب فدک، که میراث پیامبر برای حضرت زهرا (س) جهت رسیدگی به معیشت مستضعفین جامعه بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در خطبه تاریخی حضرت زهرا (س) در مسجد پیامبر، تحلیل عمیقی از مبانی اجتماعی دین ارائه شد که مطالعه و تأمل بر این خطبه را به همه نخبگان و پژوهشگران توصیه می‌شود.

در ادامه جلسه حسین حاجی‌قربانی دولابی رابط منطقه ۱۴ و عضو شورایاری این منطقه اظهار داشت: منطقه ۱۴ مساحتی بیش از ۲۲ کیلومتر با جمعیتی ۵۰۰ هزار نفری دارد که بیش از دو برابر تراکم جمعیت در آن واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷.۷ درصد از بافت این منطقه فرسوده است گفت:‌برخی اراضی منطقه ۱۴ بالای ۱۰۰ سال قدمت دارد و لازم است که اقدامات مؤثر جهت رفع چالش‌ها و مشکلات این منطقه بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه ۱۴، ۷۰ هزار دانش‌آموز، ۷۴ مسجد دارد، گفت:‌باغ وثوق‌الدوله، مسجد تاریخی بقیه‌الله، آرامستان زرتشتی‌ها و ارامنه، خانه موزه استاد معین، بازار گل شهید محلاتی، ۶ مراکز آموزش عالی دانشگاهی و ۵۱ مرکز امنیتی و نظامی را در خود جای داده است همچنین این منطقه دارای هویت مذهبی و سنتی بوده و ایستگاه‌های ۶ و ۷ مترو در آن وجود دارد، ولی با این وجود کمبود سرانه ۷‌گانه مانند خدماتی، درمانی و فرهنگی از مشکلات منطقه است همچنین سرانه فضای سبز به صورت نامتوازن توزیع شده و چالش‌های سرای محلات و نحوه بهره‌برداری از اماکن از دیگر مشکلات این منطقه است.

این عضو شورایاری منطقه ۱۴ تهران گفت: احداث پل روگذر شهید محلاتی به اتوبان بسیج و احداث پل عابر پیاده مترو پیروزی همچنین تعیین تکلیف پروژه‌های ترافیکی بزرگ نظیر شهید شوشتری از جمله راهکار‌ها و پیشنهادات در جهت رفع مشکلات منطقه است.

وی گفت:‌ارائه بسته‌های تشویقی برای پلاک‌های فرسوده و تجمیع بافت‌های ریزدانه همچنین تعیین تکلیف متولی نیروی برق مزاحم و تعیین تکمیل ابنیه تاریخی نظیر مسجد پیر دولاب و حمام دولاب از اقدامات لازمی است که باید در این منطقه صورت گیرد.

وی گفت: تخصیص به هنگام و کافی اعتبارات در مناطق و تملک گلخانه‌های قدیمی جهت تبدیل به بوستان و مناسب‌سازی آرامستان‌های دولاب با رویکرد گردشگری از جمله مسائلی است که در این منطقه باید مدنظر باشد.

وی در ادامه به واگذاری بخشی از زمین‌های گلخانه، باغات و اراضی این منطقه اشاره کرد و گفت: در گذشته بیش از ۶۰ هزار متر باغ تبدیل به برج‌های ۹۰ واحدی شده است و این موضوع کمبود سرانه بوستان و فضای سبز را در منطقه ۱۴ به همراه داشته است.

وی گفت:‌در حال حاضر یکی از ورزشگاه‌های این منطقه نیز برای امور دیگر واگذار شده و ورزشگاه جدیدی نیز که ۳ هزار مترمربع وسعت دارد در حال واگذاری است که از اعضای شورای شهر درخواست دارم اقدامات لازم جهت پیشگیری از این موضوع را انجام دهند. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محسن هاشمی تهران اجتماعی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۱۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این بخاری ها چطور ناجی باغ پسته می شوند؟ | از بخاری های باغی چه می‌ دانید؟

به گزارش همشهری آنلاین، این بخاری‌ها که این روزها در باغات پسته رفسنجان بیشتر دیده می‌شود، قوطی‌های فلزی‌ای هستند که سوختن گازوئیل داخل آن‌ها، دمای باغ را ۲ تا ۳ درجه افزایش و شکوفه‌های درختان را از خطر سرمازدگی نجات می‌دهد. کشاورزان کرمانی معتقدند با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان این طرح ابتکاری ساز و کار علمی پیدا خواهد کرد.

نجات باغ از سرما

هنوز ساعتی تا اذان صبح مانده و آسمان یک دست سیاه است. شعله‌های کوچک یکی یکی در باغ روشن می‌شود و باغ پسته پس از دقایقی روشن‌تر از آسمان می‌شود، حتی روشن‌تر از گرگ‌ و میش هوا. بخاری‌های باغی به اندازه گازوئیلی که دارند حدود ۲ ساعتی روشن می‌مانند و حدود ساعت ۶ صبح خاموش می‌شوند. همین ۲ تا ۳ ساعت کافی است تا سرمای صبحگاهی اول بهار را از باغ پسته بگیرند و باغ را از سرمازدگی نجات دهند.
عباس مهران، مهندس کشاورزی ساکن کرمان به همشهری می‌گوید: «از سال ۱۳۹۶ به بعد سرمازدگی اول بهار باعث شد تا باغات پسته کمابیش خسارت ببیند. کشاورزان هم به دنبال نجات باغ راه جایگزین به نام بخاری باغی را انتخاب کردند.»

درختان آور در اولویت

«قدیم‌ترها نخاله‌های پسته را آتش می‌زدیم تا دمای باغ بالا برود و درختان را سرما نزند.» این را بهروز زینعلی به همشهری می‌گوید. او که یکی از باغداران پسته در رفسنجان کرمان است، صحبتش را این‌طور ادامه می‌دهد: «دو سالی می‌شود که از بخاری باغی برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده می‌کنیم. بین هر بخاری باغی حدود ۵ متر فاصله است. بخاری در واقع قوطی فلزی ۳ لیتری روغن است که داخل آن گازوئیل می‌سوزد و گرما ایجاد می‌کند. با این روش سال گذشته در رفسنجان خسارت سرمازدگی نداشتیم، اما در باغات سیرجان خسارت ایجاد شد.»
به گفته زینعلی، برای هر هکتار باغ حدود ۱۰۰ بخاری باغی لازم است که نمی‌گذارند دمای باغ به صفر درجه سانتی‌گراد برسد. روشن کردن بخاری‌های باغی در یک هکتار همکاری ۱۰ نفر را می‌طلبد. با هماهنگی صورت گرفته بین جهاد کشاورزی کرمان و شرکت نفت، میزان سوخت گازوئیل موردنیاز به باغداران اختصاص داده می‌شود. با توجه به اینکه درختان پسته یک سال در میان آور (بار ده) هستند، زینعلی می‌گوید که اولویت روشن کردن بخاری برای بخشی از باغ پسته است که درختان آور داشته باشد تا سوخت کمتری مصرف شود.

طراحی بخاری باغی همسو با محیط زیست

بخاری‌های باغی از هفته دوم فروردین به مدت ماه در باغات پسته رفسنجان روشن می‌شود، زیرا کاهش دما در کرمان و خسارت به درختان پسته در این مدت اتفاق می‌افتد. بخاری باغی یکی از روش‌های قدیمی گرم نگه باغ است که هر چند خسارت سرمازدگی را از محصول دور می‌کند، اما دود ناشی از سوخت گازوئیل آلودگی زیست محیطی را به همراه دارد.
علی اسماعیل‌پور، یکی از محققان پژوهشکده پسته کرمان به همشهری می‌گوید: «از آنجا که سوخت گازوئیل آلودگی خاک، آب و هوا را در بر دارد، حتما باید ادامه روش استفاده از بخاری باغی با پشتوانه علمی پیش برود. از سوی دیگر مدت استفاده از بخاری باغی در باغات پسته حدود یک ماه و نجات محصول پسته بسیار مهم است. طراحی بخاری باغی با سوخت گاز نیز در دست بررسی و تهیه است.»

سطح زیر کشت پسته در کل کشور : ۵۰۰۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در استان کرمان: ۲۴۰۰۰۰ هکتار میزان برداشت پسته در استان کرمان: ۱۱۰۰۰۰ تن

بیشتر بخوانید:
از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری

کد خبر 845817 برچسب‌ها باغ و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی استان‌ کرمان کشاورزی

دیگر خبرها

  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • ایران قدرتی منطقه‌ای است که به تدریج به قدرت جهانی تبدیل خواهد شد
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • توسعه همکاری‌های منطقه ای ایران در جهت تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • گلایه عضو شورای شیراز از عدم احداث باغات بانوان در شیراز
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به باغات استان همدان 
  • این بخاری ها چطور ناجی باغ پسته می شوند؟ | از بخاری های باغی چه می‌ دانید؟