Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@14:44:46 GMT

آتش زدن و مقابله فیزیکی با خروجی علم پسندیده نیست

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۱۹۱۵

آتش زدن و مقابله فیزیکی با خروجی علم پسندیده نیست

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: آتش زدن و مقابله فیزیکی با خروجی علم پسندیده نیست.

سید حمید جمال‌الدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با انتقاد از آتش زدن کتاب مرجع پزشکی اظهار کرد: به حق که آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این زمینه موضع درست و به‌هنگامی گرفت که مایه خرسندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در موقعیتی که کارگزاران نظام مدام وحدت حوزه و دانشگاه را دنبال می‌کنند چنین اقداماتی شایسته نیست و می‌تواند از ابعاد گوناگون آنها را مورد بررسی قرار داد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: دین اسلام دینی است که طبابت را کار خداوند متعال می‌داند معتقد است که خداوند برای هر دردی درمانی گذاشته است. تمام پزشکان کشور نیز به مبانی دینی پایبندند.

جمال‌الدینی ادامه داد: از طرفی شناخت دانش بدن در دین اسلام بسیار مورد تاکید است چراکه شناخت نفس را مقدمه شناخت خداوند می‌داند. در کتب دینی تحصیل علوم ولو در دورترین نقاط جهان را مورد تاکید است. همچنین در نخستین آیاتی که بر پیامبر اسلام نازل شده به تحصیل علم و دانش تاکید شده است. براساس آیات قرآن کسانیکه می‌دانند با کسانیکه نمی‌دانند یکسان نیستند.

وی اضافه کرد: حال که موضوع کسب دانش بسیار در متون دینی مورد توجه است باید تعریف علم را نیز به روشنی بیان کرد، علم مجموعه‌ای از دانش‌های روش‌مند درباره یک موضوع است یا مجموعه مطالعاتی است که یک هدف معرفتی را دنبال می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: با این تعریف می‌توان دریافت که اقدامات خاص برخی دلالت بر عدم شناخت آنها از علم دارد. هر کسی که علم کسب کرده باشد می‌تواند با آموخته‌هایش اظهارنظر کند و آنها را در معرض نقد سایرین قرار دهد ولی اگر روزی به جای نقد کتابی آتش زده شد حتما مسیر طی‌شده نادرست است.

جمال‌الدینی با اشاره به تاریخ علم در میان مسلمانان افزود: کشورهای اسلامی برای دسترسی به علوم در اولین اقدام ترجمه را مدنظر قرار دادند دانشمندان بعدها با شناخت این متون نظریه‌های خود را در کشورهای اسلامی ارائه دادند. در حوزه پزشکی عمدتا نظریه‌ها بغراط و جالینوس مورد تاکید بود و بعدها مسلمانان با شناخت این نظریه‌ها مراکز علمی نظیر بیت‌الحکمه، دارالعلم ایجاد کردند. مسلمانان همواره به ملل مختلف توجه داشتند و بعدا با همین توجهات صنعت چاپ و تاسیس بیمارستان، علم تشریح وارد جوامع مسلمانان شد.

وی اضافه کرد: بعد از ترجمه در جوامع اسلامی بومی‌سازی علم در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از دانشمندان نقدهای خود را در موضوعات مختلف بیان کردند. در مشرق زمین دانشمندان و طبیبان را حکیم می‌نامیدند چراکه حکیم را دارای شعور بالاتر می‌دانستند. همچنین در بسیاری از متون در کنار کلمه طبابت کلمه نور آمده است. این مصداق‌ها نشان از اهمیت علم و کسب آن دارد. آتش زدن و مقابله فیزیکی با خروجی علم پسندیده نیست باید همدلی و وحدت و حفظ گروه‌های مرجع را در نظر داشت. 

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران آتش زدن کتاب مرجع پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۱۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، همایش علمی دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در محور‌های حکمرانی خانواده محور، حکمرانی سلامت خانواده محور، دانشگاه دوستدار خانواده برگزار شد.

در این همایش هفت نفر از پژوهشگران حوزه خانواده در موضوعاتی چون «اهمیت خانواده در بهره وری سازمانی»، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، «الگو‌ها و مدل‌های سطح حکمرانی سلامت خانواده»، «استاندارد‌های سلامت خانواده و رشد و تعالی خانواده»، «سلامت معنوی و خود مراقبتی در خانواده» و «تسهیلات، امنیت شغلی و زندگی و ازدواج در خانواده» صحبت کردند.

دیگر خبرها

  • انجام ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود
  • ️پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • برگزاری جشنواره غذای سالم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان