Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@06:33:38 GMT

چگونه در هیئت مذهبی منشأ اثر باشیم

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۲۰۸۹

چگونه در هیئت مذهبی منشأ اثر باشیم

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بسیج مداحان کشور معتقد است که عده‌ای تلاش می‌کنند تا اثربخشی هیئت‌های مذهبی را کمرنگ کنند، اما باید در این حوزه مطالعه بیشتری داشته باشیم و اگر می‌خواهیم منشأ اثر باشیم باید کار شبانه‌روزی و جهادی انجام دهیم.

یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه مجموعه هیئت‌های مذهبی و مداحان از دیرباز منشأ اثر در جامعه بوده‌اند و در واقع یک فضای تأثیرگذار را در بین مردم داشته‌اند، گفت: امروز تلاش‌های بسیار زیادی در این عرصه‌ها برای تربیت، آموزش و توانمند‌سازی نیروی اثرگذار و نخبه در کل کشور در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با بیان اینکه اقداماتی که در عرصه مداحی و رسیدن به هیئت تراز اسلامی انجام شده موفق بوده‌ است، افزود: در کنار موفقیت‌هایی که تاکنون حاصل شده، نیاز به برخی آموزش‌ها، استاد دیدن‌ها و پای درس بزرگان این حوزه نشستن هم داریم. بر این اساس باید به راه و روش پیشکسوتان و اساتیدی که در این راه مو سپید کرده‌اند توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با اشاره به اینکه هیئت مذهبی تراز اسلامی باید در کنار جامعه قرار گیرد و همراه جوانان باشد، گفت: قشر جوان مذهبی و انقلابی ظرفیت عظیمی است که باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

ارجونی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به هیئت‌داران و مادحین تأکید داشته‌اند که موضوع خانواده را جدی گیرند و بصیرت‌افزایی را در این‌گونه مراسم ترویج دهند، تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه شده است تا هیئت‌های مذهبی راه را برای جوانان باز کنند و افراد مسن کار را به جوانان بسپارند و بر همین اساس تحقق بیانیه گام دوم وظیفه همه ماست.   روند رو به رشد در حوزه ستایشگری
وی اضافه کرد: در حال حاضر خدا را شاکریم که در مجموعه هیئت‌های مذهبی و حوزه ستایشگری کل کشور روند روبه رشدی را شاهد هستیم، که همه این موفقیت‌ها از برکات اهل بیت(ع) و عنایت ویژه آنان به این عرصه است.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور درمورد آسیب‌های موجود در هیئت‌های مذهبی هم به ایکنا گفت: معمولاً در جامعه اسلامی ما در هر مجموعه و فعالیتی که اثرگذار و اثربخش باشد، حتما عده‌ای تلاش می‌کنند که این اثربخشی را کمرنگ کنند. نمی‌خواهیم بگوییم که ضعف و آسیب وجود ندارد، قطعاً آسیب و ضعف هم وجود دارد، اما باید در این حوزه مطالعه بیشتری داشته باشیم و پای درس بزرگان این حوزه بنشینیم.

ارجونی افزود: باید تمام تلاش جامعه مداح و هیئتی این باشد که جایگاهی که اهل بیت(ع) فرمودند «برای ما زینت باشید»، را حفظ کنیم. این یعنی تمامی وظایف و تأکیداتی را که بزرگان دین برای این مجالس و محافل و برای کسانی که در هیئت خدمت می‌کنند و یا مدیر هیئت هستند در نظر گرفته‌اند را به خوبی انجام دهیم.
ضرورت برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی برای مداحان 
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند که حوزه مداحی را علمی کنید و به این سمت حرکت کنیم، اظهار کرد: برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی در این عرصه قطعاً برای مداحان و کسانی که هیئت برپا می‌کنند، تأثیر فراوانی خواهد داشت و زمانی که ما به صورت علمی به مباحث ورود کنیم، قطعا حوزه نفوذ ما از چیزی که هست به مراتب بیشتر خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج مداحان کشور در ادامه با اشاره به اصول پیاده‌سازی سبک زندگی اسلامی در هیئت‌های مذهبی و ارزیابی این وضعیت برای رسیدن به هیئت تراز اسلامی، گفت: این سؤال را باید از دو نگاه جواب داد. یکی اینکه مداحان خودشان در جامعه به عنوان الگو هستند و بسیاری از مردم این‌ افراد را به عنوان الگوی خودشان هم معرفی می‌کنند؛ قطعاً اگر این قشر بتوانند خودشان را به سبک و سیاقی که مقام معظم رهبری و بزرگان دینی ما به آن تأکید داشته‌اند برسانند، در این عرصه موفق‌ خواهند بود.
مداحان با تبین مبانی اسلامی اثر مضاعفی بر روی مخاطب بگذارند
وی اضافه کرد: از طرفی مداحان الگویی برای انواع نسل‌ها، مخصوصا نسل جوان هستند و به جهت نفوذی که در جامعه مداحان دارند و حتی در خانه‌های مردم ورود کرده‌اند، اقشار مختلف مردم پای جلسه آنان می‌نشینند؛ بر همین اساس این مداحان با تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری و تبین مبانی اسلامی در حوزه سبک زندگی می‌توانند اثر مضاعفی را بر روی مخاطب و هیئتی‌ها بگذارند.
باید همه با هم یکصدا باشیم
ارجونی ادامه داد: امروز این کار آغاز شده است؛ موفقیت‌های بسیاری هم داشته‌ایم و اگر بخواهیم موفق‌تر بشویم باید همه با هم یکصدا باشیم و در یک جهت حرکت کنیم. در این راه همه سیستم‌ها، نهاد‌ها، سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی که می‌توانند در این حوزه اثرگذار باشند باید پای کار بیایند و این مسائل را تبیین و تبلیغ کنند تا بتوانیم به اصل هیئت دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور ادامه داد: باید در بحث معرفت‌افزایی هم تلاش بیشتری انجام شود؛ همچنین دشمن‌شناسی بسیار مهم است؛ اگر چه مردم به همه قضایا واقف هستند، اما امام حسین(ع) دشمن را شناخت و با شناخت کامل در مقابل دشمن قرار گرفت. پس جا دارد در جلسات امام حسین(ع) هم از دشمن‌شناسی صحبت کنیم. معرفی شخصیت امام حسین(ع)، ادب ایشان، رفتارشان با خانواده، دوستان، دشمنان و نگاه بلندشان به دشمنان باید در مراسم و هیئت‌های مذهبی مطرح شود.

وی تصریح کرد: امروز دشمن برای زندگی و تغییر سبک زندگی ما همواره در تلاش است و هزینه‌های بسیاری هم انجام می‌دهد و رسانه‌ها ر ا هم در اختیار دارد. دشمن با تمام قدرت و قوایی که دارد، در حال کار کردن و تأثیر گذاشتن بر باور‌های دینی و مذهبی است، اما عمده مردم وقتی به مسئله اهل بیت(ع) ورود پیدا می‌کنند با عِرق خاصی این قضیه را مد نظر قرار می‌دهند.   اگر بخواهیم در این عرصه منشأ اثر باشیم...
ارجونی با بیان اینکه تأکید سازمان بسیج مداحان این بوده که مداحان افزون بر پرداختن به مباحث دینی و مذهبی، به مباحث معرفتی و بصیرتی قشر خود نیز توجه کنند، اظهار کرد: پس اگر ما بخواهیم در این عرصه منشأ اثر باشیم و سبک زندگی اسلامی را از این طریق تبیین کنیم باید کار شبانه‌روزی و جهادی داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه‌های بسیج مداحان در حوزه تبیین سبک زندگی فاطمی در ایام فاطمیه هم به ایکنا گفت: در سالروز شهادت بانوی دو عالم نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید به زبان شعر و حکایت از سوی مادحین برای جامعه به‌خصوص بانوان کشور تبیین شود؛ عفاف فاطمی، حجاب فاطمی، روشنگری و دفاع از ولایت از سوی حضرت زهرا(س) از جمله مهمترین این مباحث است که امروز نیز جامعه ما نیازمند آن است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه مداحی ارجونی سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلبستگی به قرآن سبب سرافکندگی دشمنان شده است

محمدعلی باقری در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دلبستگی و عشق به قرآن در ماه رمضان امسال، باعث سرافکندگی، مدعیان فراموشی از قرآن شده است و عهد وپیمان میلیونی برای محبت و مهربانی سبب سیلی محکم به شیاطین و دشمنان شده است.

وی با اظهار این که مردم ایران هرگز از قرآن و اهل بیت (ع) جدا نخواهند شد، به استقبال از طرح ملی مسطورا که به همت سازمان تبلیغات اسلامی و هیئات مذهبی اجرا شد، اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ میلیون ایرانی به این پویش پیوستند.

مشاور عالی شورای هیئات مذهبی کشور با تقدیر از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی گفت: اقدامات هیأت‌ها در طرح زندگی با آیه‌های قرآنی ارزشمند بوده است.

کد خبر 6076544

دیگر خبرها

  • مشکل آب در مازندران تا ۳ سال آینده رفع می شود
  • توسعه فعالیت های تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر عامل جهش تولید است
  • ضرورت فرهنگ‌سازی برای جداسازی زباله‌های شهری خطرناک در قم
  • واکنش مداحان به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل
  • حمایت مداحان و سخنرانان از تنبیه رژیم صهیونیستی توسط سپاه پاسداران
  • واکنش مداحان و منبری‌ها به حملات موشکی ایران به اسرائیل + عکس
  • سیلی شب گذشته سپاه به رژیم صهیونیستی و واکنش مداحان+ عکس
  • نیاز دانشگاه آزاد دستیابی به منابع پایدار درآمدی است
  • گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای رشد اقتصادی
  • دلبستگی به قرآن سبب سرافکندگی دشمنان شده است