Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@12:31:23 GMT

ریشه های مقاومت ما در برابر پزشکی نوین

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۲۵۰۴

ریشه های مقاومت ما در برابر پزشکی نوین

 داستان مقاومت ما در برابر پزشکی جدید، داستانی طولانی و بخشی از داستان مقاومت ما در برابر تمدن غرب است که همچنان بی حساب و کتاب و بدون آن که مرزهای آن درست تبیین شود، تبلیغ می شود.

این داستان یک بستر فکری ـ تاریخی طولانی دارد و البته در هر ایستگاه آن اتفاق تازه ای افتاده است. از بخش کهن این داستان در قرون اولیه باید بگذریم، گرچه ریشه ها در همانجاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زمانی که جدال بر سر اصل طب، و تقابل آن با آموزه های دینی وجود داشت. تصور کنید، روزگاری که قاضی عبدالجبار، به عنوان بزرگترین دانشمند معتزلی (در کتاب تثبیت دلائل النبوه) به جنگ طب رفت، و می گفت، این طبیبان مدعی، همگی خود در سنین میان سالی درگذشته اند، و معنای آن، این است که طب آنان بی معناست. فکر کنید، وقتی یک دانشمند معتزلی این را بگوید، تصور کنید جماعت اهل حدیث و اشعری چه خواهند گفت.

این داستان، حتی بعد از هزار سال، همچنان باقی است، و دلیلش آن که آن که ریشه های آن نیرومند است. و این علی رغم آن است که همیشه مردم به دنبال این طبیبان بوده اند. هم به آنان بد می گفتند و هم بدون آنان نمی توانستند زندگی کنند.

روزگاری دراز، شاید هزاران سال، وبا و طاعون می آمد، و یکباره هزاران نفر را به کام مرگ می برد، و جمعیت شهرها را گاه تا نصف و یک سوم می کرد. آن وقت ها بشر از مقابله با آن عاجز بود و همه چیز را با تقدیر حل می کرد.

تمدن جدید که آمد ـ و صد البته میراث اولیه آن، از آن کلّ بشر بود نه از بشر غربی ـ دنبال علم و کشف علل افتاد و به تقدیر و مفاهیم مشابه، تن نداد. قبل از کشف علت طاعون، قریب صد سال، با درست کردن قرنطینه، مسافران را در مسیرهای اصلی چک می کردند تا مبادا ناقل بیماری به نقاط دیگر باشند. به این ترتیب، تا حد زیادی، مردم را نجات داد.

پس از کشف علت طاعون هم به درمان آن پرداخت و اکنون بیش از صد سال است که دیگر از آن بیماری های عمومی که هزاران سال بشر را در معرض خطر قرار داده بود، خبری نشد، و هر بار هم که شد، با قدرت تمام علیه آن وارد میدان شدند، و ریشه آن را یا کندند یا بشدت محدودش کردند.

و اما، ما، همان وقت هم که قرنطیه آمد، شاهد بودیم که بسیاری از متدینین آن را بیهوده می خواندند و آن را تقلید فرنگی می دانستند. یک نمونه بسیار گویا از قریب دویست سال قبل داریم که خواندنی است.
کیکاوس میرزا پسر فتحعلی شاه، که مرد دانشمندی بود و چندین سال هم حاکم قم، در سال 1253 ق / 1837م به حج می رفت که در راه، به قرنطینه برخورد کرد.

نباید تعجب کنیم که او هم مثل همین شیخ تبریزیان، در آن وقت، کار قرنطینه را که مصریها با توصیه انگلیسی ها متکفل آن بودند، پیروی از مذهب کفار دانست و آن را تنقید کرد.
عبارت او این است:
الحق بر متردّدین و حجّاج بیت الله الحرام در عصر محمد علی پاشا [سلطنت: 1805 تا 1848] زیاده از حدّ در مملکت آن خوش می‏گذرد، و سرپرستی‏ها می‏کنند، در نهایت نظم و نسق. اصل قلعه در تلّی واقع است....قرانطین که مذکور شد به اصطلاح انگلیس‏ها، محلّ نگاه داشتن است، چون از طاعون و وبا بسیار مخوفند، در سر حدّ خود قرانطین قرار داده‏ اند که هر کسی که بخواهد به مملکت آن‏ها رود، هفت روز در آن مکان نگاه می‏دارند، و بعضی را بخور می‏ دهند.
بعد از اطمینان مرخص می‏ کنند، و مأذونند که بروند، بایست که نوشته‏ ای از بزرگ آن جا و حکیم گرفته شود که جای دیگر ممانعت نکنند، و محمد علی پاشا هم اقتباس از آن‏ها نموده، همین قرار را داده است. ... حال متداول است که قاعده آباء و اجداد را باطل نموده و ترک کرده‏ اند، و پیرو خارجی مذهب شده، قانون خود را از دست داده، عاری و بری از مطلب شده ‏اند، و مبتدی در قوانین کفرند.

در نهایت پختگی به اعتقاد خودشان، ولیکن بی ‏خبرانند که در ورطه خامی غوطه ‏ورند و آلت مضحکه خارج و داخل گشته‏ اند. مصرع: «زاغند و زاغ را روش کبک آرزوست».


عبارت بالا گویاست، مقاومت در برابر روش های جدید پزشکی و متهم کردن آن به عنوان رها کردن روش پدران و پیروی از «قوانین کفر»!

امروز، پس از گذشت نزدیک به دویست سال از آن حکایت، عده ای مانند این شیخ، همچنان طب جدید و روش آن را پیروی از کفار می دانند. حال اگر کسی بگوید، ما همچنان در قرن هیجدهم هستیم، نباید تعجب کنیم.


*کانال رسول جعفریان: @jafarian1964

بیشتر بخوانید:

6 نکته درباره طب سنتی طب سنتی؛ واقعیت امروز یا افسانه دیروز؟!

 

لینک کوتاه: asriran.com/002yzH

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رسول جعفریان طب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۲۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است

معاون دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر اینکه تنها با زور و سلاح می‌توان در برابر وحشی‌گری صهیونیست‌ها ایستاد به همه کسانی که در صدد تضعیف مقاومت هستند توصیه کرد که از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند مقاومت و سلاح آن با قدرت باقی خواهند ماند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی درباره روند تقابل با دشمن صهیونیستی اعلام کرد که مقاومت نجیب و عزیز ما در لبنان بارها و بارها کشور را در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی نجات داده و از شر اشغالگری این رژیم آزاد کرده است. همچنین مقاومت در لبنان همان طرفی است که کشور را از شر تکفیری‌ها و تروریست‌ها نجات داد.

شیخ نعیم قاسم افزود که معادله بازدارندگی که مقاومت ایجاد کرده به لبنان کمک کرد تا همچنان قدرتمند و با عزت باقی بماند. این مقاومت مهمترین دلیل قدرت و عزت و استحکام لبنان بوده و آینده آن را می‌سازد. اگر مقاومت نبود لبنان در برابر توطئه‌های دشمنان شکست می‌خورد و تبدیل به گذرگاهی برای پروژه‌های صهیونیستی از جمله شهرک سازی‌ها و یا پروژه‌های سیاسی شوم این رژیم می‌شد.

وی در ادامه به حمایت همه جانبه جبهه‌های مقاومت از نوار غزه اشاره و اعلام کرد که مقاومت لبنان به حمایت خود از غزه پایبند است. این حمایت دو جنبه اساسی دارد، اول اینکه ما از برادران فلسطینی خود حمایت می‌کنیم و کاری که رزمندگان مقاومت لبنان انجام می‌دهند فداکاری در راه قدس است اما جنبه دوم مربوط به معادله پیشگیرانه مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی است تا رژیم اشغالگر و حامیان آن بفهمند که مقاومت لبنان همچنان حاضر و آماده در میدان بوده و اجازه هیچ تجاوزی به خاک لبنان را نمی‌دهد و ما برای هرگونه فداکاری در راه دفاع از لبنان و مقابله با چالش ها آماده‌ایم.

نعیم قاسم: پیام «وعده صادق» به اسرائیل و حامیانش رسیدنعیم قاسم: مقاومت به همه اهداف خود در تقابل با دشمن رسید

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد ما صراحتا می‌گوییم که هیچ نیازی به توجیه کار دفاعی پیشگیرانه خود نداریم بلکه آنهایی که خودشان را به خواب زده‌اند باید از این خواب غفلت بیدار شوند و سطح خطری که دشمن اشغالگر می‌تواند برای کشور به وجود بیاورد را ببینند.

وی تصریح کرد که اسرائیل همچون یک حیوان درنده ایستاده و هر لحظه می‌خواهد وارد لبنان و کل منطقه شود و هیچ چیز جز سلاح و مقاومت نمی‌تواند جلوی این رژیم وحشی را بگیرد. بنابراین مقاومت و سلاح آن همچنان در میدان باقی می‌مانند و قدرت خود را به خواست خداوند افزایش خواهند داد. همه کاری که ما اکنون می توانیم انجام دهیم این است که قدرتمند باقی بمانیم. کسانی که به دنبال تضعیف مقاومت هستند بدانند که همه کارهایشان بیهوده است، چرا که سلاح مقاومت باقی خواهد ماند و به پیشرفت و توسعه خود به خواست خداوند ادامه خواهد داد و شرایط جهان به همه ثابت کرده که تنها قدرتمندان در این دنیا جایگاه دارند.

این مقام حزب‌الله در پایان تاکید کرد که ما در چارچوب معادله طلایی ارتش و ملت و مقاومت در کنار همه عزتمندانی هستیم که به استقلال و وطن خود تعهد دارند و ما هم کنار آنها می‌ایستیم و هرگز به عقب نگاه نمی‌کنیم و نگاه ما تنها رو به جلو است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • آیا آیفون 15 ضد آب است؟ تست ضد آب بودن آن
  • مقاومت ژاوی در تمرین: جواب هیچکس را نداد
  • مقاومت اسطوره‌ای ۲۰۰ روزه و چند نکته درباره سخنان ابوعبیده
  • شکست قطعی هر کسی که در برابر جریان مقاومت اسلامی بایستد
  • تفاوت پلی کربنات با پلکسی چیست؟‌ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است
  • تظاهرات شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت «نتانیاهو»
  • دومینوی استعفای مقامات صهیونیست ادامه دارد
  • مقاومت در برابر سرماخوردگی با طلای سرخ