Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای چم امام حسن از توابع بخش مرکزی و در۲۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در مسیر قصرشیرین _ گیلانغرب واقع است که روادگاهی منتسب به امام حسن عسگری (ع) در این روستا بنا شده که همواره مورد احترام مردم و پذیرای شماری از مسافران و زائران از سراسر کشور است.

در اطراف این بنای تاریخی که از مکان های دینی و زیارتی قصرشیرین است و در یک مکان بکر گردشگری بنا شده، درختان خرما و طبیعت سبزی وجود دارد که علاوه بر این یک چشمه آب گرم نیز در این محل وجود دارد که بسیاری افراد به واسطه اثر درمانی به آن مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر روایت تاریخی، این منطقه محل عبور امام حسن عسگری (ع) بوده که به قصد زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) از عراق عازم خراسان بوده از این رو ایشان یک شبانه‌روز در این مکان توقف داشته‌اند.
روادگاه امام حسن (ع) محل حضور تیپ مسلم بن عقیل و شهادت جمعی از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است و برهمین اساس کاروان های راهیان نور نیز برای آشنایی با خاطرات سال های جبهه و دفاع مقدس به این مکان مراجعه می کنند ضمن اینکه در اطراف آن نیز منابع عظیمی از نفت، قیر و ذغال سنگ وجود دارد.

در حاشیه این مکان نیز قبرستانی قدیمی با قدمتی حدود یک هزار سال وجود دارد که سنگ نوشته‌های آن ها به شکل خطوط تصویری است که براساس گمانه زنی ها مربوط به دوره قبل از اسلام است.

احداث پل بر روی رودخانه، ساماندهی چشمه‌های آب معدنی، ایجاد سکوهای نشیمن و احداث سرویس‌های بهداشتی بخشی از برنامه‌های انجام شده برای این منطقه گردشگری در سال های گذشته انجام شده است.

اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی چم امام حسن (ع) و مجموعه آثار ساسانی 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: اثر تاریخی و مذهبی روادگاه امام حسن (ع) در این شهرستان به زودی با یک پهنه بندی ساماندهی می شود که در این رابطه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سامان دهی بخشی از این اثر و همچنین آثار تاریخی ساسانی این شهرستان اختصاص یافته است.

بهرنگ بابایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درصورت تامین اعتبار موردنظر به منظور ساماندهی آلاچیق ها، روشنایی و مرمت راه دسترسی به این بنا هزینه می شود.

وی از استقبال برای حضور سرمایه گذاران برای ساماندهی و ایجاد استخر برای چشمه آبگرم این منطقه خبرداد و گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی از سرمایه گذارانی که می توانند در این منطقه در راستای ایجاد خدمات رفاهی و اقامتی فعالیت کنند حمایت می کنیم و تسهیلات به متقاضیان نیز ارایه می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین، همچنین از مرمت و ساماندهی مجموعه آثار تاریخی ساسانیان این شهرستان خبرداد و اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار یک برنامه بلندمدت برای ساماندهی این آثار تاریخی در نظر داریم که برای دستیابی به این هدف تکمیل کاوش‌های باستانی، عملیات مرمت، نورپردازی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری از جمله این برنامه ها است.

بابایی در ادامه همچنین از تامین اعتبار برای مرمت اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین که در زلزله آبان سال ۹۶ دچار آسیب شد، خبر داد و گفت: این اثر تاریخی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه به زودی با نظارت میراث فرهنگی مرمت می شود.

کاروانسرای شاه عباسی در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز مشترک ایران و عراق در شهرستان مرزی قصرشیرین واقع شده و معماری آن به سبک هنر ایرانی و اسلامی است، این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی بر سر راه زایران عتبات عالیات و کربلای معلا با طول و عرض ۶۰ متر و ارتفاع پنج متر از داخل در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع ساخته شده است.

مواد یا ملات استفاده شده برای ساخت کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین از نوع ساروج است که مخلوطی از آهک، خاکستر و گاهی سفیده تخم مرغ است.

کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه طراحی شده به گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان هوای داخل آن خنک و در سرمای خشک زمستان هوای داخل آن گرم است.

در گذشته کاروان‌های زیارتی و تجارتی در فصل تابستان با قرار گرفتن در حیاط بیرونی و بردن بار و بنه خود به درون اتاقک‌ها که به وسیله یک رواق به آن متصل است به استراحت پرداخته و در فصل سرما در درون دالان‌های درونی کاروانسرا که گرم می‌ماند، استراحت می‌کردند.

 راه اندازی دفتر خدمات گردشگری در مرز رسمی پرویزخان

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین همچنین از راه اندازی و فعالیت دفتر خدمات گردشگری به زودی با هدف ساماندهی گردشگران و توریسم درمانی در مرز رسمی پرویزخان این شهرستان توسط بخش خصوصی و زیرنظر میراث فرهنگی خبرداد.

بابایی گفت: این دفتر امور مربوط به اقامت، رزرو هتل و هماهنگی برای امور مربوط به بخش درمانی و بیمارستان و اقدامات مربوط به گردشگران عراقی را که از مرز رسمی پرویزخان وارد کشور می شوند، برعهده دارد.

شهرستان قصرشیرین دارای ۹۷ اثر تاریخی و طبیعی است که از این تعداد ۳۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 طبق گفته مسوولان روزانه ۵۰۰ نفر از مسافران و گردشگران عراقی از مرز رسمی پرویزخان وارد کشور می شوند.

 شهرستان تاریخی و مرزی قصرشیرین با داشتن آثار تاریخی فراوان از جمله مجموعه ساسانی شامل آتشکده چهارقاپو، بان قلعه، کانال آبرسانی ساسانی، کاخ خسرو، رودخانه خروشان الوند و همچنین یادمان های شهدا و آثار باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی و وجود ۲ بازارچه و مرز رسمی پرویزخان و خسروی پذیرای مهمانان و گردشگران است.

قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان واقع است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 خرما سرما کاروان های راهیان نور مسافران هشت سال دفاع مقدس قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر از جاذبه‌های گردشگری دهلران بازدید کردند

 لطیف صادقی فرماندار ویژه دهلران در حاشیه بازدید از اجرای طرح نوروزی شهرستان دهلران، اظهار کرد: بیشترین بازدید‌ها از جاذبه‌های شاخص طبیعی مانند مجتمع تفریحی آب‌درمانی سرگرو (آبگرم)، مجتمع تفریحی دویرج، کویر ابوغویر، قلعه باستانی شاخ و اماکن مذهبی شامل امامزاده سیدناصرالدین (ع)، امامزاده سید ابراهیم (ع)، امامزاده سید فخرالدین (ع) و امامزاده سید ابراهیم قتال (ع) بوده است.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح نوروزی در این شهرستان تا کنون ۱۶هزار و ۷۰۰ نفر در اماکن اقامتی، بوم‌گردی، هتل ها، مهمانسرای ادارات، زاِئر سرای اماکن مذهبی، خانه‌های مسافر و مدارس اسکان داده شده است.

فرماندار ویژه دهلران به تپه تاریخی علی کش در بخش موسیان، قلعه شیاخ در بخش زرین آباد، غار خفاش و مجتمع گردشگری آبگرم در شهر دهلران، کویر ابوغویر در بخش دشت عباس، سر قلعه در سراب میمه، اماکن مذهبی و یادمان‌های دفاع مقدس در این شهرستان اشاره و افزود: از همه مسافران و گردشگران نوروزی برای بازدید از اماکن تفریخی، تاریخی، گردشگری و دفاع مقدس این شهرستان دعوت می‌شود.

وی زیارت اماکن مذهبی را پل میان معنویت و تفریح ذکر کرد و افزود: در شهرستان دهلران حدود ۴۰۰ اثر طبیعی، تاریخی و گردشگری ثبت شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دهلران نیز با اشاره به فعالیت چهار واحد بوم گردی در این شهرستان گفت: این واحد‌های بوم گردی در بخش‌های زرین‌آباد، مرکزی و موسیان فعالیت دارند.

حجت اله عینی از فعالیت ۲۵ غرفه و نمایشگاه صنایع دستی و "سیاه چادر" عشایری در نقاط مختلف این شهرستان خبر داد و افزود: این غرفه‌ها در رشته‌های مختلف گلیم‌بافی، حصیر بافی، رودوزی‌های الحاقی، محصولات جاجیمی، طراحی سنگ، گل دوزی، عروسک دوزی، گیوه بافی و عرضه سوغات مشغول به کار هستند.

وی اظهار کرد: جمع کل فروش محصولات صنایع دستی این غرفه‌ها تا کنون سه میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال بوده است که نقش مهمی در درآمدزایی و اشتغال هنرمندان صنایع دستی این شهرستان داشته است.

عینی گفت: به منظور حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان از آثار باستانی شهرستان در بخش‌های زرین آباد و سراب میمه از جمله قلعه‌های دنه، شاخ، سرقلعه میمه، قلعه دوآب، محوطه‌های باستانی سرطوور، مورتو، کلگه، کل باجگیره، کتیبه سنگی دوره قاجار میمه، پل تاریخی هفتکده بازدید و سرکشی به عمل آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • انجام ۲۵ هزار بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بیرجند
  • کشف سوخت قاچاق میلیاردی در قصرشیرین
  • بازدید ۴۰ هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری بروجرد
  • لیست اماکن اقامتی و بناهای تاریخی و گردشگری استان یزد
  • ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر از جاذبه‌های گردشگری دهلران بازدید کردند
  • بازدید ۱۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری تیران
  • بخش لادیز شهرستان میرجاوه یکی ازمناطق گردشگری و تاریخی
  • اقامت ۱۰ هزار مسافر در گلپایگان
  • نوروز امسال بیش از ۴ هزار گردشگر از روستای تاریخی «پالنگان» بازدید کرند
  • علت غیبت راهنمایان گردشگری در کاشان چیست؟