Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کلسیم برای رشد کامل استخوان‌ها ضروری است. مصرف کلسیم کافی از خطر پوکی استخوان کم می‌کند. به گفته متخصصان تغذیه:
مقدارکافی کلسیم درکودکان یک تا ۳ ساله ۷۰۰ میلی‌گرم
بچه‌های ۴ تا ۸ ساله ۱۰۰۰ میلی‌گرم
نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله، ۱۳۰۰ میلی‌گرم - برابر با چهار فنجان - است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه برخی مواد غذایی را که منبع کلسیم است، معرفی کرده‌ایم.

انواع لبنیات
به جز شیر، سایرلبنیات نیز حاوی کلسیم است. هرچند میزان کلسیم لبنیاتی مانند ماست، پنیر، خامه و. به مراتب از شیر کمتر است، اما می‌توان با اضافه کردن آن‌ها به وعده‌های غذایی مختلف، کلسیم روزانه را تامین کرد. یک لیوان شیر حدود ۳۰۰ میلی‌گرم و یک پیاله ماست و ۵۰ گرم پنیر هم تقریباً به همین میزان کلسیم دارد.

شیرسویا
اگر کودکتان نتواند شیر بخورد چه باید کرد؟ راه حل، استفاده از شیرسویاست. شیر، ماست، پنیر و سایر لبنیات حاوی کلسیم هستند. اما دانه‌های سویا هم مقدار کافی از این ماده را در خود دارد. هرفنجان شیرسویا حاوی ۱۰ میلی‌گرم کلسیم است. هر چند جذب این کلسیم کمی برای بدن مشکل است، اما به هر حال سویا و محصولات غذایی که از آن تهیه می‌شود، پس از شیر و مشتقات آن، ازبهترین منابع کلسیم برای ما به حساب می‌آید.

بادام درختی
یک مشت بادام به اندازه یک سوم یک فنجان شیر، حاوی کلسیم است. این مقدار بادام به صورت خام یا بو داده، حاوی ۱۱۰ میلی‌گرم کلسیم است.

حبوبات
لوبیا، نخود، عدس و سایر حبوبات، حاوی مقدار مطلوبی کلسیم است. حبوبات در حالت معمولی حدود ۱۳۰ میلی‌گرم کلسیم دارد که تقریباً برابر نصف یک لیوان شیر است. همچنین مصرف یک پیاله از یک کنسرو لوبیا، حدود ۱۹۰ میلی‌گرم کلسیم به بدن می‌رساند. مصرف غذا‌هایی مانند لوبیاگرم، عدسی و خوردنی‌های حاوی حبوبات، می‌تواند به تامین کلسیم بدن بچه‌ها کمک کند.

کلم بروکلی و ماست
کلم بروکلی از منابع کلسیم به شمار می‌رود. دو پیاله کلم بروکلی پخته شده یا پنج ساقه خام از آن، به اندازه یک لیوان شیر در تامین کلسیم بدن کارساز است. یک پیاله ماست یا ماست و خیار و ادویه (مانند پودر سبزیجات و...) به همراه کلم بروکلی برای بچه‌ها خوشمزه و جذاب خواهد بود.

نخودسبز
هر پیاله نخودسبز حاوی ۴۵ میلی‌گرم کلسیم است، اما این ماده غذایی علاوه بر تامین کلسیم بدن، به تامین ویتامین K نیز کمک می‌کند.
برخی مطالعات نشان داده‌اند مکمل‌های ویتامین K، منجر به تراکم استخوان‌ها و افزایش استحکام آن‌ها می‌شود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کلسیم خون بیماری های کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و سازمان‌های حوزه شهید بهشتی استان قزوین گفت: چندین طرح ملی مهم برای استان در حال اجرا است که امیدواریم با اجرای آنها بتوانیم استان را در تامین آب شرب بیمه کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: تامین آب شرب و کشاورزی برای شمال و جنوب استان قزوین تا افق ۳۰ ساله ترسیم شده است.

وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم آبی استان، موضوع آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

ستوده با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و حاکمیت آب را در استان برعهده دارد، اضافه کرد: یکی از وظایف این شرکت تامین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است.

این مسئول با بیان اینکه صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی، یک برنامه مردم محور است، ادامه داد: صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی، یک برنامه مردم محور است لذا انتظار داریم همه حوزه‌ها به ویژه، حوزه بسیج، امامان جمعه و جماعات که مخاطبین بسیار دارند در راستای تبیین و روشنگری این موضوع به ما کمک کنند.

به گفته ستوده، مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه ها، چشمه ها، قنوات و رودخانه‌ها و تاسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: سد شهید لشگری نهب طرحی است که با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و با اعتباری معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.

وی ادامه داد: در پایین دست این سد یک شبکه آبیاری مدرن قرار دارد که طول کانال اصلی آن ۲۵ کیلومتر و طول کانال‌های درجه یک و ۲ آن ۹۰ کیلومتر در حال اجرا است که هفت کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل و در حال بهره برداری قرار دارد.

ستوده عنوان کرد: سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸ میلیون مترمکعب جهت تامین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستای جنوب استان نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است که حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های بعمل آمده و مساعدت وزیر نیرو امسال چهار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نقدی برای پروژه‌های حوزه آب استان قزوین تخصیص داده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود