Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه حضرت زهرا(س) علی‌رغم داشتن مراتبی از ولایت الهی، خود را فدای ولایت علوی کرد، گفت: ایشان به عنوان عصمت‌الله الاکبر خود را فدای ولایت امیرمومنان(ع) کرد. انبیاء کوشیدند مراتب فاطمی را یاد بگیرند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حضرت فاطمه زهرا(س) دخت نبی مکرم اسلام(ص)، از جایگاه ویژه ای نه تنها نزد پیامبر(ص) بلکه در نزد خداوند برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در توصیف این جایگاه همین بس که در روز محشر حضرت از سوی خداوند اجازه شفاعت خیل عظیمی از مومنان را دارد و به وسیله شفاعت ایشان دوستداران خاندان عصمت و طهارت وارد بهشت می شوند.

 

بر آن شدیم در ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) در باب سیره حضرت(س) و نقشی که در قوام دین مبین اسلام در جامعه داشتند با حجت الاسلام «مرتضی ادیب یزدی» گفت وگو داشته باشیم که در ادامه حاصل آن را می خوانید:

 

به عنوان نخستین پرسش در مورد جایگاه حضرت فاطمه(س) در عالم خلقت توضیح دهید.

 

آنچه مسلم است حضرت زهرا (س)، در روایات متعددی از لسان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ص) توصیف شده اند از جمله روایاتی که در مورد کیفیت خلقت حضرت و انتقال نور وجود مبارکش به عالم دنیا داریم و ارتباطی که ایشان به رسول خدا(ص) داشتند. البته حضرت خود نیز مسلما از ولایت الهیه برخوردار بوده اند چنان که دوستی ایشان، از اوجب واجبات است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «یا سلمانُ حُبُّ فاطمةَ یَنْفَعُ فی مائةِ مَوطنٍ ایسَرُ تلکَ المواطنِ: الموتُ و القبرُ و المیزانُ و المحشرُ و الصراطُ و المحاسبة» (ای سلمان! محبت فاطمه و دوست داشتن او در صد موقف و جایگاه از مواقف قیامت سودمند است، آسان ترین این مواقف مرگ و قبر و میزان و محشر و (پل) صراط و موقف محاسبه اعمال است).

 

روایاتی که عموما در مورد حضرت زهرا (س) بیان شده بر چه مواردی دلالت دارد؟

 

این روایات از جایگاه و مراتب ولایت حضرت زهرا(س) حکایت دارد. ذیل روایات متوجه می شویم که فرمانبری از حضرت زهرا(س) و توجه به منویات ایشان جزو لاینفک ولایتمداری محسوب می شود، چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «فاطمه بضعة منی». این روایت علاوه بر اینکه دلالت بر عصمت مطلقه الهیه آن حضرت دارد، حتی دلات بر مراتبی از ولایت هم می کند لذا اینکه صدیقه طاهره امت اسلام را دعوت به متابعت از امیرمومنان کردند، این امر و اطاعت از آن واجب بود با این وجود چنین اتفاقی نیفتاد. در واقع با وجود اعلام پیامبر(ص) درمورد ولایت حضرت امیر(ع) و آنچه که دخت گرامی رسول اکرم(ص) بیان کردند باز هم حق حضرت امیر(ع) از بین رفت و ایشان بیست و پنج سال خانه نشین شدند.

 

سیره عملی حضرت صدیقه طاهره(س) نسبت به ولایت حضرت امیر(ع) چگونه است؟

 

با اینکه حضرت صدیقه طاهره(س) خودشان مراتبی از ولایت الهیه را داشتند اما از آنجا که مراتب ولایت مولا علی(ع) بالاتر بود، یگانه بانوی عالم(س) خود را فدای ولایت مرتضویه کردند که اعم از ولایت ایشان بود و بالاخره حضرت امیر(ع)، ولی الله علی الاطلاق است و ولایت اش ولایتی است که بارها پیامبر(ص) بر آن تصریح داشتند و نهایتا در غدیر خم آن را رسما اعلام کردند تا حجتی برای کسی باقی نماند.

 

با این اوصاف، حضرت زهرا(س) که عصمت الله الاکبر است، خود را فدای حضرت امیر(ع) می کند.

 

مطلب دوم اهمیت موضوع ولایت است، اینکه ولایت چه مفهوم و حقیقتی است که حتی صدیقه طاهره خود را فدای آن می کند، این امر مشخص می کند که ولایت در اسلام جنبه ریشه ای و اصلی دارد و حتی سایر عبادات برگرفته از ولایت هستند.

 

کیفیت بهره مندی به اندازه وسع از سیره حضرت زهرای مرضیه(س) چیست؟

 

بدیهی است که حتی تقلید از شخصیت حضرت زهرا(س) که جزو شخصیت های تراز اول و درجه اول عالم خلقت است، کار هر کسی نیست. انبیای الهی به دنبال آن بودند که به معرفت نسبت به فاطمه زهرا(س) برسند. یعنی دنبال آن بودند که مراتب فاطمیه را یاد بگیرند. وقتی که حضرت صدیقه طاهره(س) برای انبیاء الگو باشند نشان از آن جایگاه والای حضرت(س) دارد. از نظر من امروز ما می‌توانیم از سیره حضرت زهرا(س) در امر عبادت، ولایت و دفاع از از ولایت پیروی کنیم. این مساله تاثیر بسزایی در اصلاح سبک زندگی دارد.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فهما فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد حجت الاسلام ادیب یزدی شهادت حضرت زهرا س حضرت زهرا س ولایت مداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهربانو منصوریان و صدیقه دریایی مدال طلا گرفتند

رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح امروز (چهارشنبه) با حضور بیش از ۳۰۰ ورزشکار از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین آغاز شد و ملی‌پوشان کشورمان برابر حریفان خود قرار گرفتند.

بعد از ظهر امروز شهربانو منصوریان ملی‌پوش کشورمان در فینال وزن ۷۵- کیلوگرم مقابل حریفی از چین به برتری دست یافت و صاحب مدال طلا شد.

او برای صعود به فینال ووشوکاری از بنگلادش را مغلوب کرده بود.

صدیقه دریایی ملی پوش وزن۶۵ -کیلوگرم هم توانست با غلبه بر حریف ترکیه‌ای خود صاحب مدال طلا شود. او  برای صعود به فینال توانست حریف هندی خود را شکست بدهد.  

 

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی کشتی و رزمی

دیگر خبرها

  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • شهربانو منصوریان و صدیقه دریایی مدال طلا گرفتند
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود