Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: زنجیره ارزش اسب کرد در کرمانشاه ایجاد می‌شود.

دکتر هدایت حاتمی در جلسه‌ای که برای بررسی تشکیل زنجیره ارزش اسب کرد برگزار شد با اشاره به اینکه اسب کُرد ریشه تاریخی در زندگی مردم مناطق کردنشین دارد و بخشی از فرهنگ غنی جامعه ما است، اظهار کرد: باید با تشکیل زنجیره ارزش آن به عنوان یکی از زنجیره های ارزش مزیت دار بتوانیم از  منافع اقتصادی، گردشگری و فرهنگی آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه چهار نژاد افشاری، جاف، سنجابی و کلهر از اسب کُرد شناسایی شده که سه نژاد آن هم اکنون در استان ما پرورش داده میشود و این فرصت مناسبی است که بتوانیم مزیتهای اقتصادی آن را با توسعه پرورشگاه های اسب و نیز رویدادسازی گردشگری و فرهنگی افزایش دهیم.
 
معاون استاندار کرمانشاه ایجاد زنجیره اسب کُرد را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: از این رو کمیته‌ای برای تبیین و شناسایی این زنجیره با محوریت ادارات کل ورزش و جوانان و جهاد کشاورزی و نیز بخش خصوصی فعال در این عرصه تشکیل می‌شود و مصمم هستیم که این زنجیره به هدف نهایی خود برسد. 

حاتمی افزود: توسعه باشگاه‌ها و مراکز پرورش اسب ، رویدادسازی های ورزشی و گردشگری، برگزاری بازارهای فروش و نیز معرفی  این نژاد به کشورهای دیگر می‌تواند خصوصیات و امتیازهای خاص این نوع اسب را بیشتر عیان سازد و ما هم در این زمینه حمایت های لازم را خواهیم داشت.

جهانبخش شکری عضو هیئت موسس انجمن اسب داران استان کرمانشاه نیز با اشاره به جایگاه و قدمت اسب کرد در زندگی و فرهنگ مردم این منطقه از دیرباز تاکنون گفت: نقش‌های طاق بستان که در آن اسب کرد دیده می شود، تنهاترین و قدیمی ترین سند از حضور با ارزش این اسب در زندگی مردم و پادشاهان است.
 
وی  با تاکید بر این نکته که اسب کُرد به شهادت بسیاری از کارشناسان از لحاظ قدرت بدنی، استقامت، نفس و زیبایی اندام بر بسیاری از نژادهای دیگر اسب ارجحیت دارد و برای ورزش‌هایی مانند چوگان مناسب ترین گزینه است، افزود: چهار نژاد افشاری، سنجابی، جاف و کلهر از شناخته ترین نژادهای اسب کرد هستند که در تمام مناطق کردنشین ایران، عراق،سوریه و ترکیه وجود دارند.

شکری خاطرنشان کرد: هم اکنون طبق آماری که تهیه کرده ایم بیش از ۱۰ هزار اسب نژاد کُرد و ۳۰ باشگاه و مرکز پرورش اسب در استان کرمانشاه وجود دارد که ظرفیت مناسبی را برای پرورش آن به صورت صنعتی با رویکرد اقتصادی و گردشگری ایجاد کرده است و در تلاشیم که با شکل گیری زنجیره ارزش این اسب  بتوانیم افراد بیشتری را به پرورش و ایجاد باشگاه‌های سوارکاری ترغیب کنیم تا کرمانشاه  در آینده نزدیک به یکی از قطب های کشور در زمینه سوارکاری، برگزاری مسابقات اسب سواری، مراسم فرهنگی و حراج های مرتبط با اسب کُرد تبدیل شود.
 
 شکری بر لزوم ثبت جهانی این اسب تاکید کرد و گفت: کرمانشاه خاستگاه و جغرافیای اسب کرد بوده و لازم است که همه دست به دست هم بدهیم و برای ثبت جهانی آن که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر گردشگری استان داشته باشد تلاش کنیم، زیرا هم اکنون چند استان دیگر برای ثبت آن رایزنی ها و تلاش هایی کرده اند و ما نباید از این امر غافل شویم.
 
 عضو هیئت موسس انجمن اسب داران استان کرمانشاه  در ادامه گفت: یکی از مهمترین مسائلی که می تواند در استان ما ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی کند ایجاد مزارع و باشگاه های پرورش اسب است که با توجه به ارزش اقتصادی آن، دستیابی به ایجاد شغل و ثروت از طریق آن دور از دسترس نیست و با اندک حمایتی می توان بسیاری از جوانان را در این راه آموزش و صاحب شغل و درآمد نمود که خوشبختانه همه مسئولین استان در این راه همراه و همگام هستند.
 
وی افزود: یکی از اتفاقات مثبتی که در استان ما در این زمینه در حال روی دادن است ساخت پیست مخصوص اسب سواری در دهکده المپیک است  که در صورت آماده شدن بدون شک کرمانشاه به مرکز مهمی در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و فرهنگی با محوریت اسب کُرد تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسب استانی اقتصادی كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۵۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد زنجیره‌ای خودرو‌ها در آزادراه قزوین_رشت

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، روابط عمومی جمعیت هلال استان اعلام کرد :  در ساعت ۰۲:۵۹  بامداد امروز  گزارشی مبنی بر تصادف زنجیره ای ۱۰ خودرو در کیلومتر ۵۷ آزاد راه قزوین_ رشت محور شمالی( تونل ۴۰۰ متری)، به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان  اعلام شد.
بلافاصله ۲ تیم امداد و نجات از پایگاه های شیرین سو و کوگیر به محل حادثه اعزام شدند که در این سانحه  ۱۰ نفر مصدوم  شده بودند که پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی ۴ نفر از مصدومین در محل مداوا  و ۶  نفر دیگر  به مراکز درمانی منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های راهبردی لرستان است
  • حضور آذربایجان غربی با ۵ زنجیره ارزش در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۱۰۵ درصد تعهد ایجاد اشغال در شهرستان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۲ محقق شد
  • برنامه ریزی برای راه اندازی اولین آکادمی گردشگری خوراک غرب کشور در کرمانشاه
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • آکادمی گردشگری خوراک در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود
  • تصادف زنجیره‌ای در محور کرمانشاه به اسلام آباد غرب با یک فوتی
  • ایجاد اشتغال برای ۱۳۰۰ نفر در کارگاه‌های سنگ‌شکن مجتمع سنگ آهن سنگان
  • ۱ فوتی و ۲ مصدوم در برخورد زنجیره ای محور کرمانشاه به حسن آباد
  • برخورد زنجیره‌ای خودرو‌ها در آزادراه قزوین_رشت