Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

یکی دو هفته است که دختران سیاستمداران در ایران، بیش از هر وقت دیگری در فضای عمومی حاضر شده‌اند. از حضور پررنگ زینب سلیمانی در مراسم سوگواری برای شهادت پدر گرفته تا فایل صوتی فائزه هاشمی و البته سه دختر از سه فرد بسیار مؤثر در انقلاب اسلامی، یعنی سارا شریعتی دختر دکتر علی شریعتی، فتانه بازرگان، دختر مهندس بازرگان و طاهره طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی که در اتفاقی جالب هر سه در همایش "بازرگان؛ اصلاحات و نقد انقلاب" شرکت کردند که به‌ مناسبت بیست و پنجمین سالروز درگذشت مهدی بازرگان اولین نخست‌وزیر انقلاب اسلامی در کانون توحید برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روایتی است از زندگی این پنج دختر و البته خبرسازی‌های اخیر آنها.

زینب سلیمانی

به گزارش  روزنامه هفت صبح نام زینب سلیمانی را پیش از شهادت پدر چند بار شنیده بودیم. اولین بار وقتی در عکسی که در همین مطلب هم استفاده کردیم او در کنار فاطمه مغنیه، دختر عماد مغنیه فرمانده شهید حزب‌الله لبنان روی سن اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شرکت کرده بود و یک سال بعد وقتی در میانه موج ژن خوب و فرزندت کجاست، برای او شایعه کردند که رئیس یک مؤسسه است، به نام قاف که وابسته به سپاه قدس است و البته بعد‌ها روزنامه جوان در توضیح نوشت که چنین نیست و "مؤسسه قاف فقط یک سایت خصوصی برای بزرگداشت شهید عماد مغنیه است که فاطمه مغنیه در لبنان اداره می‌کند. "

و البته کمی قبل از شهادت پدر که بعد از ماجرای دختر آبی و صبا کمالی، بیانیه‌ای در اینستاگرام خود منتشر کرده و سخنان این بازیگر درباره امام حسین (ع) را محکوم کرده بود، اما بعد از شهادت پدر او به نوعی، سخنگوی خانواده شده و دست‌کم دو بار در تشییع پیکر شهید در تهران و نماز جمعه کرمان، به سخنرانی پرداخته است. البته بعد از شهادت پدر در مورد او شایعه‌ای نیز ساخته و پرداخته شد که او تابعیت آمریکا را دارد، اما به‌زودی کذب بودن این شایعه معلوم شد و مشخص شد سایتی که منبع این شایعه بوده، هیچ اعتباری ندارد. زینب کوچک‌ترین فرزند حاج قاسم سلیمانی است و گفته شده که متولد سال ۱۳۷۰ است. در مورد او همچنین این را هم می‌دانیم که در دانشگاه شهید بهشتی تهران تحصیل کرده است.

فائزه هاشمی

دختر ۵۷ ساله هاشمی رفسنجانی این روز‌ها به خاطر انتشار یک فایل صوتی در بی‌بی‌سی فارسی در کانون توجهات قرار گرفته است. فایلی صوتی که ابتدا به‌نظر رسید مصاحبه‌ای با خبرنگار این رسانه خارجی باشد، اما بعد از آن محسن هاشمی رفسنجانی گفت: "خواهرم با هیچ رسانه خارجی مصاحبه نکرده و صحبت‌هایی که از فائزه منتشر شد یک مصاحبه نیست بلکه در یک مهمانی، خواهرم صحبت خصوصی کرده و به نظر می‌رسد کسی صدای او را ضبط کرده باشد. "

بعد از آن دیگر خبری از فائزه منتشر نشد و حتی در مراسم بزرگداشت پدر او نیز به شکل عجیبی، فائزه در میان خانواده در ردیف جلو ننشست و ترجیح داد مراسم را از طبقه بالا و از جایگاه تماشاگران سالن اجلاس (عدم تعهد) نظاره کند.

فائزه هاشمی فعالیت خود در سیاست را از ۲۸ سالگی و با حضور در فدراسیون اسلامی ورزش زنان آغاز کرد. بعد از آن به عنوان نفر دوم لیست تهران وارد مجلس پنجم شد و در دوره اصلاحات نیز به عنوان مدیر روزنامه زن نقش‌آفرین بود تا اینکه بعد از انتخابات مجلس ششم برای مدتی از سیاست کناره گرفت و فقط به همان کار ورزش بانوان پرداخت.

با این‌حال بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ او به‌شدت وجهه سیاسی پررنگی پیدا کرد. دو بار در اعتراضات بعد از انتخابات آن سال بازداشت شد و بعد از آنکه چند نفر در حرم حضرت عبدالعظیم به او حمله لفظی کردند با یک سایت اپوزیسیون مصاحبه کرد و به خاطر همین مصاحبه به شش ماه حبس محکوم شد و به زندان رفت.

فتانه بازرگان

هفته پیش مراسم سالگردی برای مهندس مهدی بازرگان برگزار شده بود و تصویری از فتانه، دختر مهندس مهدی بازرگان نیز از آن مراسم منتشر شد. از زندگی او چیز زیادی نمی‌دانیم، به‌جز اینکه چهارمین فرزند مهندس بازرگان و همسر او، خانم ملک طباطبایی است. این زوج پنج فرزند داشتند: زهرا، عبدالعلی، فرشته، فتانه و محمدنوید که البته از این میان، خانم فرشته بازرگان که متولد سال ۱۳۲۴ بود؛ در سال ۱۳۹۵ فوت کرد. او عضو هیأت أمنا و هیأت‌مدیره مجتمع نیکوکاری رعد بود.

سارا شریعتی


سارا شریعتی نیز یکی از سخنرانان این نشست بود. عنوان سخنرانی او این بود: "بازرگان، یک قرن روشنفکری دینی در ایران و در آزمون قدرت". سارا شریعتی سومین فرزند این خانواده است، او متولد بهمن سال ۱۳۴۲ است و در پاریس به دنیا آمده. تحصیلات ابتدایی را در تهران گذراند و در سال ۱۳۵۴ وارد دبیرستان خوارزمی تهران شد.

در ۲۸ خرداد ۱۳۵۶ همراه با خواهرش، سوسن شریعتی به لندن نزد پدرش رفت. پس از انقلاب، در شهریور ماه ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. در بهار ۱۳۶۱ همراه با خواهرش به پاریس رفت. او تنها فرد از میان این خانواده است که در رشته تخصصی پدر یعنی جامعه‌شناسی دین مشغول به فعالیت شده است و توانسته در این حوزه، به کرسی استادی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز دست پیدا کند.

طاهره طالقانی


دیگر فردی که در این مراسم حضور داشت، طاهره طالقانی بود. آیت‌الله طالقانی، دو همسر داشت. یکی از آن‌ها بتول اعلایی نام داشت که در خانه‌ای در پیچ شمیران زندگی می‌کرد و در سال ۱۳۸۶ درگذشت و دیگری همسری به نام توران طالقانی که در سال ۱۳۵۷ درگذشت. او با فرزندان خود در خانه‌ای در شمیران زندگی می‌کرد. محصول ازدواج آیت‌الله طالقانی از هر کدام از این همسران، پنج فرزند است. از این ۱۰ فرزند، پنج پسر و پنج نفر دختر هستند.

طاهره طالقانی در واقع فرزند یکی مانده به آخر است و فقط از محمدرضا طالقانی بزرگ‌تر است. طاهره طالقانی بعد از فوت خواهرش اعظم، در هشتم آبان امسال، موقتاً جانشین وی در جامعه اسلامی زنان انقلاب اسلامی شده است و قرار است تا برگزاری انتخابات از سوی شورای مرکزی برای انتخاب دبیرکل، وی امور حزب را پیش ببرد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: فائزه هاشمی زینب سلیمانی زنان سیاستمدار صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۵۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدرقه مادر برای وصال دو فرزند شهیدش

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، شهید علی رحیمی درسال ۱۳۶۴ در جزیره بوارین  و شهید حسین رحیمی سال ۱۳۶۳ در منطقه سومار به شهادت رسیدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازداشت فرزند «حمید نوری» در سوئد ‌
  • وجود ۵۱۲ هزار فرزند یتیم در کشور/۸ هزار مرکز نیکوکاری در کمیته امداد فعال است
  • چرا وام فرزند آوری پرداخت نمی شود
  • انتخاب پینگ پنگ باز خوزستانی برای مسابقات قهرمانی نوجوانان دختر آسیا
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • گلستان از امن ترین استان های کشور است/تشریح مشوق های قانونی برای سربازان وظیفه
  • سیاستمدار فرانسوی به دلیل حمایت از طوفان الاقصی مجازات شد
  • ببینید | واکنش متفاوت وزیر رئیسی به درگذشت سیاستمدار زن اصلاح‌طلب
  • بدرقه مادر برای وصال دو فرزند شهیدش