Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ محمدرضا شهسواری معاونت فنی و معدنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان در رابطه با فعالیت‌های بومی سازی در این شرکت گفت: مجموعه گل گهر حدود 120 هزار قطعه متنوع در کارخانجات خود استفاده می‌کند که در ظرف چهار سال گذشته موفق شده‌ایم با تعریف یک رویکرد جدید، تدوین آیین‌نامه‌ها و با مشارکت صنایع داخلی در این بخش حدود 90 هزار قطعه از این تعداد را داخلی سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: حدود 30 هزار قطعه‌ای که هنوز بومی سازی نشده‌اند به شکلی هستند که یا از لحاظ صرفه اقتصادی بومی سازی آنها چندان به صرفه نیست و یا قطعات بسیار های‌تک در زمینه‌های برق و یا الکترونیک بوده‌اند که در حال حاضر فاز اجرایی آنها هم شروع شده است.
شهسواری با بیان اینکه در بیش از سه سال گذشته که ما موفق به اجرای چنین مدیریتی شده‌ایم میزان قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم، تصریح کرد: بیش از 150 میلیون یورو در این مدت صرفه جویی ارزی داشته‌ایم و در سال 98 – ظرف ده ماه گذشته – رقمی نزدیک به 20 میلیون یورو صرفه جویی ارزی در این راستا داشته‌ایم.
معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ادامه داد: در طرح بومی سازی تجهیزات، ما افق‌های بسیار روشنی را متصور هستیم، چرا که طرح تحریم‌ها فرصت‌های خوبی ایجاد کرد تا صاحبان مشاغل از یک طرف و تولیدکنندگان از طرف دیگر، بتوانند تعامل بیشتری با یکدیگر ایجاد کنند.
شهسواری با اشاره به اینکه ما در معاونت فنی و مهندسی گل گهر برای هر چه بهتر تفکیک شدن و پیشبرد اهداف بومی سازی و دیگر بخش‌ها شش معاونت زیرمجموعه داریم، توضیح داد: مدیریت دفتر فنی، مدیریت عمرانی، مدیریت مهندسی معکوس و ساخت داخل، مدیریت اصلاح خطوط تولید، مدیریت انرژی و پروژه بیمارستان تخصصی مجموعه گل گهر در قالب مسئولیت اجتماعی معاونت‌هایی هستند که در این راستا تعریف شده‌اند.
وی در توضیح فعالیت‌های مدیریت مهندسی معکوس و ساخت داخل عنوان کرد: این بخش طی چهار سال اخیر شکل گرفته یعنی از زمانی که بحث تحریم‌ها در مجموعه‌های صنعتی پررنگ‌تر شد و این بخش متشکل از زبده‌ترین کارشناسانی که در حیطه‌های مختلف تولید فولاد ما کار می‌کردند، در بخش‌های کنسانتره، گندله و امور معدن است.
معاون فنی و معدنی گل گهر تصریح کرد: تلاش شد تا این واحد با حضور زبده‌ترین کارشناسان تشکیل شود با این رویکرد که قطعاتی را که برای ما بسیار ارزبر هستند و موجب خروج ارز زیادی از داخل کشور می‌شدند در ایران بومی سازی شود.
وی ادامه داد: همچنین قرار بر این شد تا در این بخش قطعاتی که تامین آنها چرخه تولید ما را دچار مشکل می‌کند هم به سمت بومی سازی پیش ببریم.
شهسواری با اشاره به اینکه در این راستا تعامل و ارتباطات ما با دانشگاه هم پررنگ‌تر شد، بیان کرد: بخش‌های دانشگاهی، بخش‌های پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان ارتباطات زیادی با صنعت برقرار کرده‌اند تا صورت مساله‌های موجود در امر تولید در مشورت و همکاری با این بخش‌ها مرتفع شود.
وی با تاکید بر اینکه برای حمایت از صنعتگران داخلی بخشی از ریسک ساخت را خودمان متقبل شده‌ایم که شامل مواد اولیه‌ای است که برای ساخت مورد نیاز است، توضیح داد: در مبحث ساخت که شامل هزینه نیروی انسانی و ماشین آلات است از سوی آنها تامین می‌شود و پس از ساخته شدن قطعه و بهره برداری از آن در صورت رضایت نسبی (نسبت به نمونه خارجی) پرداخت کامل را انجام خواهیم داد و قراردادهای آتی را با آنها منعقد می‌کنیم.
معاون فنی و معدنی شرکت گل گهر درباره اعتماد سازی در میان شرکت‌های داخلی برای استفاده از قطعات بومی سازی شده، گفت: قطعاتی که تاکنون موفق شده‌ایم بومی سازی کنیم، در کل منطقه گل گهر که شامل چندین شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در تعریف بیشتر واحد مهندسی معکوس و ساخت داخل شرکت گل گهر عنوان کرد: در این مجموعه محوریتی با واحدهای فنی و ساخت داخل شرکت‌های دیگر ایجاد شده است.
شهسواری در پایان خاطرنشان کرد: عمده ضعفی که ما در مبحث بومی سازی داریم در بخش قطعات الکترونیک است، بالاترین انرژی و بزرگترین هدفی که ما تعریف کرده‌ایم ساخت قطعات الکترونیک و برقی است که امیدواریم در همکاری با شرکت‌های مرتبط در این زمینه بتوانیم به این هدف هم دست پیدا کنیم.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صنعت فولاد گل گهر بخش معدن بومی سازی فولادسازان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک

رضا سرایی با اشاره به ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک بیان کرد: مبلغ این قرارداد ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو معادل ۹ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۴۹۷ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: طبق قرارداد، شرکت ماشین‌سازی اراک موظف است در مدت ۱۸ ماه این پروژه را تکمیل و سفارشات را تحویل دهد که مراحل ساخت و تولید از اواخر آذرماه شروع شده است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک، ساخت مخازن کروی پتروشیمی را از دیگر اقدامات در حال انجام این شرکت عنوان کرد و افزود: مبلغ این قرارداد ۶ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۲۴ یورو معادل ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۳۹ میلیون ریال در نظر گرفته شده که طبق توافق قرارداد، باید در مدت ۱۲ ماه تکمیل و تحویل داده شود.

سرایی خاطر نشان کرد: این پروژه آبان ماه سال گذشته شروع شد و محل اجرای آن استان بوشهر، بندر عسلویه است.

شرکت دانش بنیان و مادر تخصصی ماشین سازی اراک با بهره‌مندی از ماشین آلات مدرن، خطوط تولید پیشرفته و کادر مهندسی مجرب یکی از شرکت‌های صنایع زیربنایی و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که حیطه گسترده‌ای از فعالیت‌های مختلف تولیدی و اجرای طرح‌های صنعتی را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • کوه‌خواری در روز روشن در منطقه ۲ پایتخت
  • کوه‌خواری در روز روشن در تهران
  • بومی‌سازی کود «تریپل سوپر فسفات» توسط متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • کوه‌خواری در روز روشن در پایتخت
  • واکسیناسیون ‌۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان
  • بومی‌سازی تجهیزات آب و هواشناسی + فیلم
  • پنج دهه تلاش، 14 هزار نفر اشتغال و تولید سالانه 58 میلیون قطعه خودرو در کروز
  • بومی سازی بیش از ۴ هزار قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس