Web Analytics Made Easy - Statcounter

واگذاری فاز سوم پارک فناوری پردیس از چند روز قبل آغاز شده است. این ناحیه با 21 هکتار وسعت، «پردیس کارآفرینی» نام دارد و گامی دیگر در مسیر توسعه هزار هکتاری ناحیه نوآوری پردیس به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پارک علم و فناوری پردیس از 6 بهمن ماه فرایند پذيرش و واگذاری اراضی فاز سوم را شروع کرد و این روند تا پنج اسفند سال جاری ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه تعدادی از اراضی فاز سوم خود را به شرکت‎های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه‌های هایتک واگذار می‌کند.

عملیات آماده‌سازی اراضی این فاز از پارک فناوری پردیس شهریور ماه امسال آغاز شد. فاز سوم پارک فناوری پردیس 21 هکتار وسعت دارد و با نام «پردیس کارآفرینی» شناخته می‌شود.

امین رضا خالقیان، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در پارک گفت: در حال حاضر 275 شرکت عضو در پارک فناوری پردیس وجود دارد که 80 درصد از آنها دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، بایو، مکانیک، نانو و شیمی فعالیت می‌کنند.

چرا اولویت‌بندی؟

در روند پذیرش و عضویت شرکت‌های جدید پارک فناوری پردیس اولویت با شرکت‌های فعال در حوزه‌های تجهیزات پزشکی پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، کنترل و ابزار دقیق و ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی با فناوری است.

خالقیان در پاسخ به این پرسش که چرا برای پذیرش شرکت‌ها اولویت گذاشته شده است، بیان کرد: براساس تجربه‌ای که طی چند سال گذشته در پذیرش شرکت‌های عضو به دست آورده‌ایم، نشان می‌دهد که مزایای پارک برای برخی از حوزه‌های خاص کاربردی‌تر است.

وی افزود: بیشتر شرکت‌هایی که در فاز اول و دوم واگذاری شده و به عضویت پارک درآمدند نیز در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، بنابراین خدمات‌رسانی به شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها بهتر است. اولویت واگذاری اراضی نیز به همین دلیل با شرکت‌های تجهیزات پزشکی پبشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، کنترل و ابزار دقیق، ارائه خدمات آزمایشی و کارگاهی با فناوری پیشرفته در نظر گرفته شده است. با این حال شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر‌ فناوری‌ پیشرفته نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در خصوص پیش‌بینی استقبال از این طرح مطرح کرد: باتوجه به تجربه فاز اول و دوم واگذاری اراضی پارک پردیس، رضایت نسبی شرکت‌های عضو از حضور در پارک و تأثیر فعالیت شرکت‌ها در پارک برای توسعه فناوری‌ها پیش‌بینی می‌شود که واگذاری فاز سوم نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

خالقیان گفت: دولت شرایط مناسبی را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس فراهم کرده و هدف از فراخوان ثبت‌نام نیز اطلاع‌رسانی جامع و عادلانه در این خصوص به همه شرکت‌های فعال در زیست‌بوم علم و فناوری کشور بود.

وی با اشاره به این که توسعه پارک فناوری پردیس تا هزار هکتار ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با تکمیل واگذاری فاز سوم اراضی پارک پردیس، مساحت کلی آن به 60 هکتار خواهد رسید. در نهایت پارک پردیس به ناحیه نوآوری پردیس تبدیل می‌شود.

مزایای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در پارک

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در خصوص مزایای حضور شرکت‌ها در این پارک گفت: ارائه خدمات عمومی و تخصصی جامع در پارک پردیس تنها یکی از مزایای حضور در این پارک به شمار می‌رود. مزایای عمومی پارک پردیس شامل هتل، مسجد، فضای ورزشی، مهد کودک، استخر، کلینیک درمانی، شعب بانک و بیمه و  سرویس ایاب و ذهاب می‌شود. درواقع کارکنان نیازی ندارند برای انجام کاری از پارک خارج شوند و هر نوع خدمتی در فضای پارک فراهم شده است.

وی افزود: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار هم امکان زمینه همکاری و هم‌افزایی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر پارک بسترهایی را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصه‌ پروژه‌های بزرگ و مهم فراهم کرده است. همچنین مزیت‌ها و معافیت‌های مالی نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

خالقیان مطرح کرد: سرویس‌های حمل و نقل عمومی در مجموعه وجود دارد که بخش عمده‌ای از افراد و متخصصان فعال در پارک از آنها استفاده می‌کنند. درواقع رضایت افراد از این سرویس‌ها باعث توسعه آن شده است. با پیمان‌کارهای متنوع قرارداد بستیم تا در ساعات مختلف و برای نقاط مختلف تهران و دماوند خدمت رسانی ‌کنند تا مشکل حمل و نقل حل شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس گفت: تعداد قابل‌‌توجهی از افرادی که در پارک کار می‌کنند، به دلیل شلوغی، آلودگی هوا ترافیک تهران تمایل پیدا کردند که در مناطق شمال شرق تهران و در اطراف پردیس ساکن شوند. این امر باعث شده که پردیس به شهری برای اقامت متخصصان تبدیل شود. برای برخی از شرکت‌های بزرگ پارک نیز شرایطی فراهم شده تا سرویس‌های حمل و نقل اختصاصی را برای پرسنل خود راه‌اندازی کنند.

روند پذیرش و واگذاری فضا در پارک پردیس

خالقیان با بیان این که بخش اول ثبت‌نام به شکل آنلاین است، گفت: دو شاخص عمده توانمندی مالی و توانمندی فنی شرکت‌ها بررسی می‌شود. توانمندی مالی به این معنا که شرکت توان مالی مورد نیاز برای طراحی، ساخت و تجهیز فضا بلافاصله بعد از خرید زمین را داشته باشد. توانمندی فنی توسط متخصصان فنی پارک صورت می‌گیرد تا مشخص شود که شرکت در حوزه فناوری صاحب ایده و دانش است یا خیر. توانمندی فنی مهم‌تر از توانمندی مالی شرکت است. بعد از بررسی شرکت در این دو حوزه نظر نهایی به شرکت‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: در فاز اول پارک فناور پردیس مرکز رشدی وجود دارد که برای استقرار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی است که توان مالی بالایی ندارند. فاز سوم پارک برای شرکت‌های بزرگ و متوسط است که توان مالی خرید زمین و ساخت و تجهیز آن را دارند.

مطابق فراخوان منتشر شده، واحدهای توليدی با محصولات دارای فناوری پیشرفته (Hi-tech) كه ارزش افزوده محصولاتشان بالا و توليدشان مبتنی بر نيروی متخصص باشد و توليد انبوه و حجيم نداشته باشند، واحدهای تحقيق و توسعه (R&D) صنايع كه توليدات آنها در مناطقی بيرون از پارک صورت می‌گیرد و آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و فب‌لب‌های خاص که خدماتی با فناوری پیشرفته ارائه می‌کنند از واحدهای فناور و دانش‌بنیان واجد شرایط برای عضویت و استقرار در پارک فناوری پردیس هستند.

همچنین هولدینگ‌های بزرگ صنعتی و سرمایه‌گذاری، می‌توانند کمپ‌های تخصصی خود را براساس ضوابط پارک، در ناحیه نوآوری پردیس مستقر کنند.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانش بنیان فناوری نوآوری پارک فناوری پردیس های تک شرکت فناور پردیس کارآفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • مراکز نوآوری و کارآفرینی دسته بندی می‌شوند
  • طرح های دانش بنیان حمایت می شوند
  • ضرورت به کارگیری هرچه بیشتر از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان