Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:44:06 GMT

کشور به ۵۰۰ هزار کیلومتر ترازیابی نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۶۸۱۹

کشور به ۵۰۰ هزار کیلومتر ترازیابی نیاز دارد

پیمان بکتاش روز سه شنبه در نشست تخصصی روش‌های نوین تعیین موقعیت نجومی و کاربردهای آن (ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی) اظهار داشت: بیش از یک قرن است که در دنیا دو سامانه ترازیابی دقیق «داده‌های ثقل زمین و نقاط ارتفاعی» به طور جدی دنبال می‌شود و داده‌های مختلف را ارائه می‌کنند.

وی در سازمان نقشه‌برداری تصریح کرد: مهمترین پروژه‌های مهندسی وابسته به داده‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کشور پهناور داده‌های ثقل و نقشه‌برداری کافی نیست و  نیاز به دو داده ثقل و ارتفاع داریم. به عنوان مثال حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر شبکه ترازیابی دقیق در کشور ایجاد کرده‌ایم در حالی که در کشور فرانسه با مساحت یک سوم ایران شبکه تراز یابی دقیق بیش از ۳۰۰ کیلومتر به وجود آمده است.

بکتاش ادامه داد: ۳۰هزار نقطه داده ثقلی در ایران و ۱۵ هزار نقطه ثقل سنجی در فرانسه ایجاد شده که در این کشور غنای داده‌های ارتفاعی و ثقل سنجی باعث شده است دقت سطح مبنایی دقیقی ایجاد شود. همچنین در کشور فرانسه از سامانه سریع ژئویید و جی پی اس برای تراز یابی استفاده و سرعت را ۲۵ برابر افزایش داده‌اند.

به گفته وی، همچنین در خصوص ترازیابی مشکلات دیگری نیز به خصوص در مناطق کوهستانی وجود دارد. سایر کشورها به تکنولوژی نوین متصل شده و تمرکز ترازیابی را به ژئودینامیک و پیش آهنگی زلزله معطوف کرده‌اند، در کشور ما نیز سالانه ۵ هزار کیلومتر گسل‌های ایران را ترازیابی می‌کنیم.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری عنوان کرد: نیاز است دنبال روشی برویم که هزینه و زمان ما را کاهش دهد. سازمان نقشه برداری به دنبال روشی مناسب بود و سامانه دوربین زنیت رقومی در کشور ما برای اولین بار به طور جدی اجرایی می‌شود. زنیت به دوربین رو به آسمان اشاره دارد که از اجرام آسمانی تصویربرداری می‌کند و روش ترازیابی دقیق نجوم ژئودتیک است که توسط آن اجرام آسمانی به ثقل سنجی و ترازیابی دقیق کمک می‌کنند.

بکتاش عنوان کرد: سامانه ملی دوربین دیجیتال زنیت برای بهره‌برداری دقیق، همزمان ترازیابی و ثقل سنجی را انجام می‌دهد که در همه علوم مهندسی جدید می‌تواند مورد نیاز باشد. معدود کشورهایی اعم از آلمان، سوییس، فرانسه، هلند، صربستان و استرالیا به این سامانه مجهز است و در صورت ایجاد این سامانه ایران دهمین کشور مجهز به آن است.

وی ادامه داد: این سامانه نیازمند دوربین و امکانات دقیقی است که از اجرام در آسمان عکس می‌گیرد که نیاز به بررسی موضوع سخت افزاری دارد که این دوربین در آلمان و سوییس ساخته شده و ما برنامه داریم برای ساخت آن از شرکت‌های دانش بنیان داخلی استفاده کنیم.

نشست تخصصی «روش‌های نوین تعیین موقعیت نجومی و کاربردهای آن» امروز سه شنبه هشتم بهمن ماه با محوریت بررسی ایجاد سامانه ملی دوربین زنیت رقومی به میزبانی سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد.

«تعیین سطح مبنای ارتفاعی کشور (ژئوئید محلی دقیق) به روش نجوم- ژئودتیک»، «اهمیت راه‌اندازی سامانه ملی دوربین زنیت رقومی در ایران؛ مزایا و محدودیت‌های آن»، «تجربیات جهانی در خصوص استفاده از سامانه زنیت رقومی و امکان‌سنجی سامانه ملی دوربین زنیت رقومی برای تولید داده‌های مکانی در ایران» از مهم‌ترین موضوعات این نشست تخصصی بود.

در این نشست همچنین درباره تعیین سطح مبنای ارتفاعی کشور (ژئوئید محلی دقیق) به روش نجوم- ژئودتیک و نقش سازمان نقشه‌برداری کشور در تعیین چارچوب‌های مرجع مختصاتی کشور؛ گزارشی ارائه شد.

استادان نقشه‌برداری و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر نیز درباره اهمیت سامانه دوربین زنیت رقومی، مزایا و محدودیت‌های آن سخنرانی کردند.
برخی کارشناسان سازمان نقشه‌برداری کشور، در همکاری با متخصصان ملی و بین‌المللی، پیشنهاد طرح ایجاد سامانه ملی دوربین رقومی «زنیت» را ارائه کرده‌اند. این سامانه یک سیستم سخت‌افزاری است که ارتفاع ژئوئید و ارتومتریک دقیق نقاط مورد نظر را تعیین می‌کند که نیاز حیاتی پروژه‌های زیربنایی ارتفاعی در سطح ملّی است.

برچسب‌ها فرانسه استرالیا سوئیس سازمان نقشه برداری کشور صربستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه استرالیا سوئیس سازمان نقشه برداری کشور صربستان فرانسه استرالیا سوئیس سازمان نقشه برداری کشور صربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند

مسئله تصادفات شهر قم که آمار‌ها از کشته شدن سالانه ۱۰۰ شهروند در آن سخن می‌گویند، یکی از چالش‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر است، موضوعی که مسائل مختلف از فرهنگ شهروندی گرفته تا وجود نقصان‌هایی در اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی بر آن اثرگذار هستند.

سال ۱۴۰۲، یکی از اقدامات پیگیری شده برای حل این معضل نصب سامانه‌های نظارت و کنترل سرعت در معابر دارای اولویت برای ثبت تخلفات رانندگی بود، آنچه نشان داده است تأثیر خوبی بر کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت داشته است و می‌تواند در حفظ و حراست از جان و سلامت شهروندان و زائران مؤثر باشد.

خیابان‌هایی که به جاده مرگ می‌رسند

در همین راستا، بلوار غدیر، بلوار شهید خداکرم و بلوار شهید سردار سلیمانی از جمله معابر پر تصادف شهری در سال‌های گذشته بودند که بیشترین کشته‌های ترافیکی در آنها رخ می‌داد. حالا از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خبر می‌رسد که تصادفات جرحی و فوتی در یکی از این محور‌ها به صفر رسیده است. خبر خوشی که می‌تواند نشانه اثرگذاری سامانه‌های نظارت هوشمند و ثبت تخلفات رانندگی بر ایمنی شهروندان و حفظ جان آنها باشد.

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در راستای هوشمندسازی هرچه بهتر حوزه حمل‌ونقل شهر قم در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل یکی از اهداف اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بود.

وی افزود: تلاش ما این بود که سرعت حرکت در محور‌های پرخطر که حوادث ناگوار در آن رخ می‌داد را کنترل کنیم، این کار انجام شده و در حال حاضر بلوار غدیر با پنج سامانه هوشمند در حال ثبت کنترل سرعت است.

افزایش سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به ایمن‌سازی دیگر مسیر‌های پرحادثه در شهر قم ادامه داد: این هوشمندسازی در بلوار حاج خدا کرم در حال انجام است و در سطح پردیسان نیز ۱۲ سامانه نصب شده و آماده خدمت‌رسانی است.

خانه‌زاد یزدی تاکید کرد: زمانی اهمیت این موضوع جلوه می‌کند که بدانیم قبل از سال ۱۴۰۲ در کل شهر قم هفت سامانه داشتیم، اما در حال حاضر ۲۱ سامانه افزوده شده که رشد قابل توجهی است و برای شهر قم رکورد مناسبی محسوب می‌شود.

سوانح رانندگی از چالش‌های اجتماعی است که بروز آنها علاوه بر ایجاد معلولیت‌های مختلف، در تبدیل یک خانواده توانمند و خود اتکا به یک عنصر نیازمند حمایت تأثیر مستقیم دارد. این سوانح می‌تواند یکی از دردناک‌ترین پدیده‌های اجتماعی باشد که هم حوزه اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد و هم در حیطه سلامت چالش‌آفرین شود.

تصادف و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن

سید محمد آقامیری، استاندار قم با ابزار نگرانی از آمار‌ها تصادفات در استان اظهار کرد: طبق بعضی برآورد‌ها افزون بر ۷۰ درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در قم را مردان تشکیل می‌دهند که فوت آنها به عنوان سرپرست خانوار، چالش‌های اساسی برای اعضای خانواده ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: فرهنگ راهنمایی و رانندگی باید از همان دوران کودکی به ویژه در مدارس نهادینه شود که این موضوع به آموزش‌های مستمر نیاز دارد.

استاندار قم رعایت قوانین در حیطه رانندگی را موضوعی فرهنگی دانست و تاکید کرد: تجربه کشور‌های دیگر نشان می‌دهد که سخت‌گیری و وضع قوانین بازدارنده در کنار اقداماتی در حیطه فرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ثبت تخلفات رانندگی جدی گرفته شود

سردار حسین تیموری، رئیس پلیس راهور فراجا بهمن سال گذشته در سفری به قم در جلسه‌ای با موضوع تصادفات استان قم، اعمال قانون مؤثر را راهکار مشکلات در این عرصه دانسته بود.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر قم اندک است و نیرو‌های راهور با مشکلاتی همراه هستند، خواستار همکاری شهرداری قم در افزایش تعداد ایستگاه‌های راهنمایی و رانندگی شده بود.

به گفته حمید عرب لاریمی، رئیس پلیس راهور شهرستان قم توجه نداشتن به جلو بیشترین سهم را در میان دیگر دلایل تصادفات شهر قم دارد. به گفته وی این مسئله به این مهم بازمی‌گردد که شهروندان هنگام رانندگی با تلفن همراه به گفتگو می‌پردازند و همین مسئله زمینه‌ساز وقوع تصادفات در شهر قم می‌شود.

همچنین غلامرضا صدفی، رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به اینکه در شهر قم سالانه نزدیک به ۵۰ عابر پیاده جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند، گفت: توجه نکردن به جلو و تعیین نشدن مسیر صحیح از مهم‌ترین دلایل تصادفات در شهر قم است.

رئیس پلیس راهور استان قم با تشکر از اقدامات شهرداری، تاکید کرد: اگر بتوانیم دو بلوار غدیر و حاج خداکرم را کنترل کنیم، ۲۵ مورد فوتی در شهر قم کاهش خواهد داشت، به نحوی که در بلوار غدیر طی سال گذشته ۱۶ مورد فوتی معادل ۱۴ درصد و در بلوار حاج خداکرم هشت مورد فوتی معادل ۹ درصد از تصادفات شهر را به نام خود ثبت کرده‌اند.

مدت‌هااست مسئله تصادفات ترافیکی و آثار سو ناشی از آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی به موضوع بحث محافل کارشناسی و مدیریتی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد مسائلی همچون توجه نداشتن به جلو، تعیین نکردن مسیر مناسب و در مجموع خطای انسانی را نباید تنها عامل فوت و جراحت در تصادفات دانست، چراکه اگر سرعت متوسط در معابر شهری کاهش پیدا کند، حتی با وجود وقوع تصادف، میزان تلفات و خسارت کاهش محسوسی خواهد داشت، موضوعی که نیاز به تغییر عوامل مختلف دارد و تجربه کاهش تخلفات و تصادفات در بلوار غدیر قم می‌تواند الگوی خوبی برای پرداختن جدی‌تر به این مسئله باشد.

منبع:ایمنا

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • بهره‌ برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه محور پارس‌آباد مشگین‌ شهر
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
  • عمر بیشتر محورهای گنبد کاووس بیش از نیم قرن است
  • بهره‌برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه محور پارس‌آباد ـ مشگین‌شهر
  • اعتراف جدید صهیونیست‌ها درباره حمله ایران؛ «۹۹ درصد دقیق نبود»
  • اعتراف جدید اسرائیلی‌ها درباره حمله ایران؛ ۹۹ درصد دقیق نبود
  • اعتراف جدید اسرائیلی درباره حمله ایران؛ ۹۹ درصد دقیق نبود
  • طراحی و راه اندازی سامانه مهارت افزایی هدفمند و نوآورانه به منظور شناسایی مهارت‌های بازار کار