Web Analytics Made Easy - Statcounter

اما این بار پارلمان لبنان در«نشستی تاریخی» و در شرایطی که روزنامه های لبنانی مانند الاخبار و النهار آن را «استثنائی، غیرعادی و پراز تناقضات» خواندند بودجه سال ۲۰۲۰ این کشور را دیروز ( دوشنبه) تصویب کرد تا دولت جدید این کشور به نخست وزیری «حسان دیاب» کار خود را البته اگر بتواند «رای اعتماد» پارلمان را کسب کند، براساس یک برنامه مالی آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارلمان لبنان در حالی بودجه ۲۰۲۰ را تصویب کرد که برخی فراکسیون های سیاسی نشست دیروز را تحریم کردند و برخی نیز به بودجه رای ندادند. دولت جدید هنوز «بیانیه وزارتی» را که نقشه راه آن در سیاست داخلی و خارجی است برای تصویب به پارلمان ارائه نکرده و هنوز هم رای اعتماد از نمایندگان پارلمان کسب نکرده و از همه مهمتر اینکه مردم لبنان هنوز از شرایط سیاسی و اقتصادی کشورشان مطمئن نیستند و برخی هنوز در خیابان ها هستند.

روزنامه النهار که مواضع آن به غرب و آمریکا معطوف است امروز (سه شنبه) نوشت که نشست پارلمان لبنان برای تصویب بودجه ۲۰۲۰ از نظر تناقض های سیاسی و نقض قانون اساسی بی سابقه است و دولت جدید را با پیامدهای منفی زیادی مواجه می کند و انتظار می رفت بعداز رای اعتماد به دولت دیاب لایحه بودجه بررسی و تصویب می شد.

النهار افزود: این لایحه در دولت قبل و زمانی که زلزله اقتصادی ، مالی و اجتماعی در لبنان شروع نشده بود، نوشته شده و امروز به تعدیل های زیادی نیاز دارد.

 ‎در گزارش النهار آمده است: بودجه ۲۰۲۰ با رای مثبت اکثریت بسیار شکننده ( ۴۹ رای) و در کمتر از ۴ ساعت در پارلمان بررسی و تصویب شد در حالی که به حداقل دو روز کامل ( صبح و عصر) و دست کم سخنرانی ۲۵ نماینده نه ۶ نماینده برای تصویب بودجه نیاز بود.

الاخبار هم که مواضعش به مقاومت نزدیک است،  نوشت: نخست وزیر جدید لبنان که دولتش هنوز رای اعتماد نگرفته، مجبور شد سه چهار ساعت مانند یک شاهد دست بسته در پارلمان بنشیند و نظاره گر تصویب بودجه ای باشد که دولت او آن را ننوشته اما قرار است اجرا کند و به نمایندگان و مردم هم پاسخگو باشد. این لایحه بودجه را دولت قبلی ارائه کرده است.

دیاب در حالی که کرسی های ویژه وزیران دولتش خالی بود در سخنانی کوتاه در آغاز جلسه پارلمان گفت:لبنان امروز در شرایطی عادی بسر نمی برد و با تنگناها و مشکلات اقتصادی، مالی و پولی مواجه است ، در حقیقت دولت جدید هم دولت پیشبرد امور است و البته این شرایط ما را وادار می سازد که با شتاب بیشتری کار کنیم .

وی افزود: دولت جدید مانع تصویب بودجه ای که دولت قبل آماده کرده، نمی شود اما این حق را برای خود محفوظ می دانیم که بعداز کسب رای اعتماد با تقدیم لوایح قانونی خواستار ایجاد تعدیلاتی در بودجه شویم.

از میان ۱۲۸ نماینده عضو پارلمان لبنان در جلسه بررسی لایحه بودجه ۲۰۲۰ این کشور، ۷۳ نماینده حضور یافتند و از میان آنها ۴۹ نماینده به لایحه بودجه رای مثبت، ۱۳ نماینده رای منفی دادند و ۸ نماینده هم رای ندادند.

بودجه ۲۰۲۰ لبنان در حالی تصویب شد که نمایندگان فراکسیون «جمهوری قوی» وابسته به حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست « سمیر جعجع» و فراکسیون« الکتائب» به ریاست « سامی جمیل» جلسه پارلمان را تحریم کردند و نمایندگان عضو دو فراکسیون « المستقبل» به ریاست « سعدالحریری» و « دیدار دموکراتیک» وابسته به «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه با وجود حضور در صحن پارلمان به بودجه رای مثبت ندادند و یا اصلا رای ندادند.

نمایندگان فراکسیون های «لبنان قوی» به ریاست جبران باسیل وزیر خارجه سابق لبنان، «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب الله و «توسعه و آزادسازی» به ریاست نبیه بری رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل و «ملی گراها» و دو نماینده مستقل به بودجه رای مثبت دادند.

درهمین حال اختلاف نظرهای وسیعی بین نمایندگان ، صاحبنظران سیاسی ، رسانه ای و اقتصادی لبنان در باره مشروعیت یا عدم مشروعیت این بودجه وجود دارد و حتی برخی نشست پارلمان را بر خلاف اصول قانون اساسی این کشور خوانده اند.

«سعد الحریری» نخست وزیر سابق و رئیس حزب جریان المستقبل در صفحه توئیت خود نوشت: به همه تاکید می کنم که فراکسیون المستقبل ابزاری برای تحریم و تعطیلی دولت و مجلس نیست، ازمسئولیت هایش فرار نمی کند و به وظایف خود براساس قانون اساسی و برای تامین منافع لبنان عمل می کند.

درهمین حال «تجمع علمای مسلمان» متشکل از علمای شیعه و سنی لبنان هم با صدور بیانیه ای تاکید کرد که تصویب لایحه بودجه در زمان مقرر در پارلمان، ابتکاری مثبت برای پیشبرد امور در چارچوب قانون اساسی لبنان است.

دراین بیانیه آمده است که پارلمان لبنان در حالی بودجه سالانه را تصویب کرد که منطقه در این ایام با بحران های زیادی ناشی از اقدامات آمریکا مانند رونمائی از معامله موهوم قرن مواجه است و ما بیش از هر زمان دیگری به مقاومت نیاز داریم.

خانم «منال عبدالصمد» وزیر اطلاع رسانی لبنان با بیان اینکه دولت جدید درصدد است بزودی بیانیه وزارتی را برای تصویب تقدیم پارلمان کند، گفت که نخست وزیر حسان دیاب تاکید دارد که تصویب لایحه بودجه در پارلمان ، پیامی مثبت به داخل و خارج لبنان است.

‎ ‎

برچسب‌ها لبنان پارلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لبنان پارلمان لبنان پارلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۷۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس فرانسه نماینده ارشد پارلمان را احضار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ‌۲۴، «ماتیلد پانوت» نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس این کشور او را به علت اعتراضش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه احضار کرده است.

ماتیلد پانوت این احضاریه را «ارعاب و تهدید» خوانده و تأکید کرد: هیچ احضاریه و هیچ گونه ارعابی ما را از اعتراض به نسل کشی مداوم علیه مردم فلسطین باز نمی دارد و ما سکوت نخواهیم کرد.

وی همچنین افزود که «این نخستین بار در تاریخ فرانسه مدرن است که رییس یک فراکسیون پارلمانی بر اساس اتهامات واهی برای بازجویی احضار می شود.

به گفته پانوت قرار است از او به دلیل اظهارنظر درباره حمله ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) و نسل کشی در غزه بازجویی شود. پانوت درباره این «سوء‌استفاده جدی از عدالت با هدف سرکوب بیان سیاسی» هشدار داده و اعلام کرد: رژیم ماکرونیست همه آزادی های قابل تصور را زیرپا گذاشته است.

ماتیلد پانوت ریس حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» هم هست؛ حزبی که در ماه‌های اخیر در فرانسه تحت فشار سیاسی بوده تا عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کند.

دیروز سه‌شنبه دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه آمار مربوط به تجاوز و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را در دویستمین روز جنگ علیه نوار غزه به‌روزرسانی کرد.

بر اساس آمار این مرکز، رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ روز گذشته مرتکب ۳۰۲۵ مورد جنایت کشتار جمعی با ۴۱ هزار ۱۸۳ شهید یا مفقود شده که از این تعداد پیکرهای ۳۴ هزار ۱۸۳ شهید به بیمارستان‌ها انتقال یافته است و ۷۰۰۰ نفر هنوز مفقود هستند. ۷۷ هزار ۱۴۳ نفر هم مجروح شده‌اند.

۱۴۷۷۸ نفر از شهدا کودک هستند که ۳۰ کودک بر اثر قحطی و گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند و ۹۷۵۲ نفر از شهدا زن هستند. بر این اساس ۷۲ درصد شهدای غزه زن و کودک هستند. ۱۷ هزار کودک در نوار غزه پدر و مادر یا یکی از آنها را از دست داده‌اند.

۴۸۵ نفر از شهدا کادر درمان و ۶۷ نفر آنها از نیروهای دفاع مدنی هستند. در این مدت ۱۴۰ خبرنگار هم به شهادت رسیده‌اند.

۱۱ هزار زخمی برای دریافت مداوای لازم باید به خارج از نوار غزه اعزام شوند و ۱۰ هزار بیمار سرطانی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و به معالجه نیاز دارند.

یک میلیون و ۹۰ هزار نفر از ساکنان نوار غزه به علت پیامدهای ناشی از آوارگی به بیماری‌های مسری مبتلا هستند که ۸۰۰۰ نفر آنها به عفونت کبدی دچار هستند.

۶۰ هزار زن حامله در نوار غزه به علت فراهم نبودن مراقبت‌های پزشکی در معرض خطر قرار دارند و ۳۵۰ هزار بیمار صعب العلاج به علت وارد نشدن دارو با مرگ مواجه هستند.

در ۲۰۰ روز جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از ۵۰۰۰ نفر بازداشت و ربوده شده‌اند که ۳۱۰ نفر آنها از کادر درمان و ۲۰ نفر خبرنگار هستند.

از هفتم اکتبر گذشته تا کنون حدود ۲ میلیون نفر در نوار غزه آواره شده‌اند و ۱۸۱ مقر دولتی به صورت کلی، ۱۰۳ مدرسه و دانشگاه به صورت کلی و ۳۰۹ مدرسه و دانشگاه به صورت جزئی، ۲۳۹ مسجد به صورت کلی و ۳۱۷ مسجد به صورت جزئی و سه کلیسا از سوی اشغالگران هدف قرار گرفته و تخریب شده‌اند.

رژیم صهیونیستی ۸۶ هزار واحد مسکونی را به صورت کامل و ۲۹۴ هزار واحد مسکونی را به صورت جزئی تخریب کرده است به طوری که دیگر مناسب زندگی نیستند.

در ۲۰۰ روز گذشته بیش از ۷۵۰۰۰ تُن مواد منفجره بر سر مردم غزه ریخته شده و خسارت مستقیم وارد شده به نوار غزه در برآوردهای اولیه، بیش از ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

کد خبر 6087148

دیگر خبرها

  • پلیس فرانسه نماینده ارشد پارلمان را احضار کرد
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • بازداشت دستیار نماینده پارلمان اروپا در آلمان به اتهام جاسوسی + عکس
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • پارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • پارلمان انگلیس قانون اخراج مهاجران به روندا را تصویب کرد
  • قالیباف: پیش از تصویب جداول تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است
  • پیش از تصویب جداول، تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است