Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس آمریکایی مسائل سیاسی از تظاهرات اخیر گسترده مردم عراق علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور استقبال کرده و آن را یکی از چشمگیرترین نمایش‌های وحدت مردم و پیامی محکم برای خروج آمریکا از این کشور ارزیابی کرد. ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

«استفن لندمن» تحلیلگر مسائل سیاسی مستقر در شیکاگو در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ضمن استقبال از تظاهرات گسترده مردم عراق در مخالفت با حضور نظامی آمریکا در این کشور، تاکید کرد: این تظاهرات یکی از چشمگیرترین نمایش‌های وحدت و حمایت از اقتدار و تمامیت ارضی عراق و یک پیام مستحکم برای واشنگتن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این یکی از چشمگیرترین نمایش‌های وحدت و حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت عراق بوده که هرگونه اشغال نظامی آمریکا را رد کرده است. اعتراضات روز جمعه یک پیام مستحکم برای واشنگتن بوده است: شما قابل قبول برای مردم عراق نیستید. از عراق بیرون بروید.

در ادامه مشروح این مصاحبه را ملاحظه می‌فرمایید:

تسنیم: مردم عراق از همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی روز جمعه به خیابان‌های بغداد پایتخت این کشور آمدند تا در یک تظاهرات میلیونی خواستار پایان حضور نظامی آمریکا در کشورشان شوند. این تظاهرات به درخواست مقام‌ها و شخصیت‌های مقاومت برپا شده است، آن هم چند هفته پس از رای مثبت پارلمان عراق به اخراج نظامیان آمریکایی در پی حمله هوایی غیرقانونی آمریکا در بغداد که منجر به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون فرمانده حشد شعبی عراق شد. نظر شما درباره تظاهرات گسترده ضد آمریکایی و پیش بینی شما از دستاوردهای آن چیست؟

لندمن: در پاسخ به اقدام رژیم ترامپ در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی عراق، صدها هزار نفر از مردم عراق روز جمعه با برپایی تظاهرات در بغداد خواستار اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی شدند. این یکی از چشمگیرترین نمایش‌های وحدت و حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت عراق بوده که هرگونه اشغال نظامی آمریکا را رد کرده است. مردان، زنان، جوانان و کودکان عراقی در این تظاهرات گسترده شرکت کرده و خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند، اقدامی که نمایندگان پارلمان عراق به آن رای مثبت داده و نخست وزیر نیز از آن حمایت کرده است. نیروهای حشد شعبی و اکثر مردم عراق نیز از این اقدام حمایت می‌کنند. اعتراضات روز جمعه یک پیام مستحکم برای واشنگتن بوده است: شما قابل قبول برای مردم عراق نیستید. از عراق بیرون بروید.

تسنیم: همان طور که می‌دانید، تظاهرات گسترده و قطعنامه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی از این کشور عربی، مشروعیت حضور نظامی واشنگتن در عراق را با تردید و سئوال جدی روبرو کرده است. آیا تصور می‌کنید دولت عراق در نهایت از سوی مردم و پارلمان مجبور خواهد شد تا نیروهای خارجی را اخراج کند؟

لندمن: اگر این روحیه و مقاومت مستحکم حفظ شود، اشغال عراق توسط آمریکا احتمالا پایان خواهد یافت، ولی نه به همین سادگی، و هرگز قابل باور نیست که ایالات متحده از برنامه‌های امپریالیستی خود عقب‌نشینی کند. بر اساس گزارش‌ها، طرح بی نظام ترامپ با هدف تقسیم کردن عراق بر اساس خطوط قومی و فرقه‌ای است، با جدا کردن استان الانبار و منطقه کردنشین شمال عراق از سایر مناطق کشور. مقام‌های حاکم عراق موظف هستند تا این اقدام را محکوم کرده و در برابر این طرح و برنامه مقاومت کنند، و مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند. طرح و برنامه‌های دیرینه آمریکا و اسرائیل برای تقسیم کشورهای خاورمیانه با هدف کنترل آسان‌تر آنها است، با این هدف که کشورهای منطقه تضعیف شده و منابع آنها بخصوص نفت و گاز توسط شرکت‌ها غارت شود.

مصاحبه| مقام سابق سازمان ملل: امتناع آمریکا از خروج از عراق اعتراضات مردمی را تشدید می‌کندمصاحبه| رئیس جماعت علمای اهل‌تسنن عراق: آمریکا باید از عراق و منطقه بیرون برودمصاحبه| استاد دانشگاه بغداد: تظاهرات «جمعه حاکمیت» مرحله جدیدی در تاریخ عراق رقم زد

 

تسنیم: درباره تاثیر اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بر وحدت مردم عراق و درخواست مردم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی چه نظری دارید؟

لندمن: ترور سردار سلیمانی و المهندس در کنار تهدید سایر مقام‌های ایرانی و عراقی، باید موجب وحدت پایدار و باثبات در ایران و خیابان‌های کشورهای عربی علیه حضور آمریکا در منطقه شود. تا زمانی که نیروهای آمریکایی کشورهای منطقه را اشغال کرده و واشنگتن قصد مطیع کردن کشورهایی را که از آمریکا تبعیت نمی‌کنند، داشته باشد، جنگ‌های بی‌پایان و بی‌ثباتی ادامه خواهد یافت. تنها راهکار وحدت مردم منطقه در برابر برنامه‌های امپریالیستی آمریکا است. شهروندان عادی زمانی که از قدرتشان استفاده کنند، توانایی‌های زیادی دارند. روح اعتراض روز جمعه در بغداد نشان می‌دهد که عراقی‌ها ایالات متحده را نادیده می‌گیرند و خواهان اخراج نیروهای آمریکایی هستند. اکنون زمان تحقق این مقاومت تا زمان برقراری صلح و ثبات در منطقه است.

انتهای پیام/

R1036247/P42329/S8,90,95,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "عراق"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار عراق اخبار آمریکا اخبار عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند

منابع محلی از حومه منطقه الیعروبیه در نزدیکی مرز عراق گزارش دادند که اشغالگران آمریکا دزدی منابع سوریه را از مناطق تحت اشغال خود در استان الحسکه تشدید کرده اند. 

نیرو‌های آمریکایی ده‌ها کامیون و تانکر مملو از گندم و نفت را به پایگاه‌های خود در خاک عراق منتقل کردند.

نیرو‌های اشغالگر آمریکایی به سرقت منابع و ثروت سوریه ادامه می‌دهند و امروز مخازن مملو از مقادیری نفت را که از اراضی حومه الحسکه دزدیده بودند، بیرون آورده و از طریق گذرگاه غیرقانونی محمودیه به سمت شمال عراق حرکت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پایگاه آمریکا در شمال حسکه هدف حمله پهپادی قرار گرفت