Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@12:40:05 GMT

قبله اشتباهی در مسجدی در ترکیه برای چهل سال

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۸۶۰۸

قبله اشتباهی در مسجدی در ترکیه برای چهل سال

به هر حال طبق شماری از فتاوای سابق، نمازگزاردن به سمت اشتباه ناغافل و ناخواسته مورد قبول است و مشکلی در آن وجود ندارد. همانطور که نماز باید در جهت کعبه باشد و نمازگزار باید برای رسیدن به جهت، موضوع را جستجو کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان: هنگام صحبت درمورد نماز اسلامی، بخش بسیار مهمی وجود دارد. علاوه بر وضو گرفتن، حرکات و قرائت‌های نماز، باید به سمت قبله در کعبه نماز خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر صورت تمام مساجدی که در حال حاضر ساخته شده و یا می‌شوند، بر پایه‌ای روشن ساخته شده اند: محراب در مسجد باید به سمت قبله باشد، به طوری که نمازگزاران هنگام نماز به سمت آن سجده کنند.

 

 

با وجود اینکه این قانون در ساخت مساجد بسیار مهم است، به معنای این نیست که همیشه به کار گرفته می‌شود. یک امام جماعت ترکیه‌ای که در مسجدی در روستایی در شمال شرقی ترکیه نماز می‌خواند، فهمید که مسجد وی در واقع از خطی که باید باشد، انحراف یافته است. این کشف خیلی دیر صورت گرفت، چون این مسجد از سال ۱۹۸۱ ساخته شده، اما این اشتباه بزرگ در طراحی مسجد تاکنون بدون توجه باقی مانده بود و در صورتی که عیسی‌کایا امام جماعت جدید متوجه این ماجرا نمیشد ممکن بود این خطا برای مدت زمان طولانی تری باقی می‌ماند.

 

 

 

پس از مشورت و تحقیق امام مسجد، معلوم شد که محراب قرار داده شده در مسجد در موقعیت صحیح نیست و به همین دلیل نمازگزاران در حال نماز خواندن به سمت مکانی غیر از کعبه با انحراف ۳۳ درجه‌ای بین خط به سمت کعبه و خط ساخته شده از محراب بودند.

 

در مقابل این اکتشاف، مشخص بود که محراب قدیمی باید با ساخت محراب جدیدی که خط نماز را اصلاح می‌کرد از بین برود؛ اما طبق گفته‌های خبرگزاری‌های ترکیه، این موضوع اکنون به تعویق افتاده است و برای حل مشکل با ساختن پیکانی از نوار چسب در کف مسجد، راه حل موقت برای نمازگزاران پیدا شده تا آن‌ها را به سمت قبله هدایت کند.

 

به هر حال طبق شماری از فتاوای سابق، نمازگزاردن به سمت اشتباه ناغافل و ناخواسته مورد قبول است و مشکلی در آن وجود ندارد. همانطور که نماز باید در جهت کعبه باشد و نمازگزار باید برای رسیدن به جهت، موضوع را جستجو کند.

 

این اشتباه در اصل از ساخت مسجد بوده است و نه از خود نمازگزاران و نماز‌های چهار دهه گذشته نمازگزاران این مسجد از منظر دینی باطل نشده است.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری فردا/تابناک

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فهما رویداد ملی فهما فهما رویداد ملی فهما روزنامه فاطمیه قبله مسجد ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۸۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت اشتباهی که درد کمر را افزایش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

احمد فاتح، متخصص طب فیزیکی، در شبکه دو سیما گفت: معمولا از اقدامات اولیه در مواجهه با تنگی کانال‌هایی که شدت زیادی دارند، اقدامات تهاجمی مانند جراحی است. روند درمانی می‌تواند در دو قالب تهاجمی و غیر تهاجمی و تدریجی صورت بگیرد. 

وی افزود: هرگاه فشاری بر بدن ما وارد شود، بدن واکنشی تحت عنوان درد از خود نشان می‌دهد. این فشار‌ها می‌تواند از هر نوع روانی یا جسمانی باشد. به همین دلیل مشکلات اسکلتی و عضلاتی اجتناب‌ناپذیر هستند. 

فاتح اظهار کرد: مشکل این است که در مواجهه با درد‌های اسکلتی و عضلانی، بسیاری متوجه منشا و دلیل آن نیستند. وقتی از آن‌ها دلیل پرسیده می‌شود، می‌گویند که هیچ فعالیت جسمانی سنگینی نداشته‌اند، اما حقیقت این است که مسائلی که بر روان و اعصاب ما اثرگذارند خود منبع مهمی برای درد‌های عضلانی و تنگی کانال هستند. 

وی افزود: ما باید این را در نظر داشته باشیم که سبک زندگی تاثیری مستقیم و مهم در سلامت ما دارند. اگر ما ورزش منظم و مرتب را به زندگی خود وارد کنیم، تغذیه خود را به نحو درستی تغییر دهیم و خواب کافی داشته باشیم، از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری می‌کنیم. 

فاتح اظهار کرد: افرادی که به واسطه شغلشان باید زمان زیادی از روز را بنشینند، بیشتر از بقیه در معرض مشکلات عضلانی و اسکلتی قرار دارند. نشستن بیش از حد، فشار بر روی ریسک زیاد می‌شود و آب آن زیاد می‌شود که منجر به سیاهی دیسک و درد شدید می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • روایتی از ساخت مسجدی که پس از ۱۰۷۲ سال میعادگاه منتظران ظهور است
  • همه چیز درباره مسجدی که ۱۰۷۲ ساله شد + عکس
  • حسام الدین آشنا خطاب به زاکانی: مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟
  • مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد
  • ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! (+فیلم)
  • اِسپیَ مزگتِ؛ مسجدی رها شده در جنگل‌های گیلان
  • (تصاویر) ماکت کعبه در پارک لاله تهران
  • تعطیلات نوروزی در قبله تهران
  • عادت اشتباهی که درد کمر را افزایش می‌دهد
  • سفره ۱کیلومتری ولادت امام حسن(ع) در قبله تهران+فیلم