Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@12:07:39 GMT

حفاری تونل‌ قطار شهری اصفهان، رکورد کشور را شکست

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۸۷۲۴

حفاری تونل‌ قطار شهری اصفهان، رکورد کشور را شکست

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به رکورد بدست‌آمده در روند عملیات حفاری تونل غربی و شرقی خط دوم متروی اصفهان حد فاصل ایستگاه دارک(شهرک امام حسین تا میدان امام علی(ع) این شهر افزود: در طول ۶ ماه عملیات حفاری ۲ تونل یاد شده، عوامل پروژه با ثبت رکورد ۲۶ رینگ حفاری و سگمنت‌گذاری در شبانه‌روز(معادل حدود ۳۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ متر)، به رکورد بی سابقه‌ای در کشور دست یافتند.

در تونل‌هایی که با دستگاه‌های حفاری مکانیزه حفاری می‌شوند و بدنه‌ ریزشی دارند، دیواره تونل توسط قطعات بتنی پیش‌ساخته‌ای موسوم به"سگمنت" محکم می‌شود.

محمدرضا بنکدار هاشمی تصریح کرد: دستگاه تی‌بی ام شرقی خط دوم قطار شهری، مسیر ایستگاه زینبیه تا ایستگاه عاشق اصفهانی را در مدت ۳۸ روز، حفاری و سگمنت‌گذاری کرد که این کار نیز در نوع خود قابل ملاحظه محسوب می‌شود.

دستگاه تی بی ام(TBM)، نوعی ماشن غول‌پیکر است که برای حفر تونل‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان از رسیدن دستگاه "تی بی ام" خط دوم مترو به ایستگاه "عاشق اصفهانی" این شهر خبر داد و اظهار داشت: عملیات حفاری خط دوم قطار شهری بر اساس برنامه زمان‌بندی دستگاه "تی بی ام" تونل شرقی، ۳۷ روز پس از حفاری و سگمنت‌گذاری از ایستگاه زینبیه، ظهر امروز سه‌شنبه هشتم بهمن به ایستگاه عاشق اصفهانی رسید.  

بنکدار هاشمی با اشاره به روند حفاری و سگمنت‌گذاری تونل خط دوم قطار شهری اظهار داشت: حفاری ۲ دستگاه تی بی ام هفت متری حد فاصل ایستگاه دارک(شهرک امام حسین تا میدان امام علی(ع) با سرعت و در جبهه‌های کاری مختلف پیش می‌رود.

وی گفت: بر اساس برنامه زمانبندی و شرایط فنی، ابتدا دستگاه تی بی ام بخش غربی، عملیات حفاری و سگمنت‌گذاری خود را شروع کرد و پس از آن در فاصله معینی، دستگاه شرقی نیز به موازات دستگاه غربی، عملیات حفاری و سگمنت‌گذاری خود را انجام داد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان‌اینکه دستگاه تی بی ام تونل غربی خط دوم قطار شهری در روزهای پایانی شهریور امسال به ایستگاه زینبیه رسید، افزود: پس از آن با آماده‌سازی تی بی‌ام، این دستگاه عملیات حفاری و سگمنت‌گذاری خود را به سمت ایستگاه عاشق اصفهانی آغاز کرد و ظهر روز سه‌شنبه ۱۰ دی و بر اساس برنامه زمانبندی، به ایستگاه عاشق اصفهانی رسید.
بنکدار هاشمی ادامه داد: همچنین با افزایش جبهه‌های کاری در روند حفاری و سگمنت‌گذاری تونل شرقی، دستگاه تی بی ام تونل شرقی خط دوم حد فاصل ایستگاه دارک(شهرک امام حسین(ع) تا میدان امام علی(ع) در روزهای گذشته از ایستگاه زینبیه به سمت ایستگاه عاشق اصفهانی حرکت کرد و امروز به ایستگاه عاشق اصفهانی رسید.
وی تصریح کرد: میزان پیشروی دستگاه حفار تونل غربی و شرقی خط دوم قطار شهری هر کدام یکهزار و ۵۸۰ متر بود و این ۲ دستگاه مسیر ایستگاه زینبیه تا عاشق اصفهانی را حفاری و سگمنت‌گذاری کرد.  
بنکدار هاشمی اضافه کرد: عملیات حفاری تونل غربی خط دوم حد فاصل ایستگاه دارک، اسفند سال ۱۳۹۷ و عملیات حفاری همزمان تونل شرقی این قسمت از خرداد امسال آغاز شد.
وی اعلام کرد: طول مسیر دارای اولویت بهره‌برداری خط دوم حدفاصل ایستکاه دارک شهرک امام حسین(ع) تا مدرس نجفی(کهندژ) ۱۴.۷ کیلومتر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اظهار داشت: ویژگی خاص ایستگاه‌های خط دوم، ساخت ایستگاه‌ها قبل از ورود تی بی ام است که این موضوع باعث می‌شود در این خط نسبت به خط یک، در هر ایستگاه به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی صورت بگیرد و مشکلات ترافیکی و اجتماعی ناشی از روش‌های دیگر ساخت ایستگاه‌ها، با این روش به حداقل برسد.

"کاترهد" (تیغه بُرشی) ماشین حفاری تونل خط دوم قطار شهری اصفهان(تی بی ام) به وزن تقریبی ۶۰ تن و قُطر نزدیک به هفت متر (۶.۹۲ متر) از طریق حمل بار ترافیکی وارد شهر اصفهان شد.

این قطعه از پیمانکار حفر تونل خط دوم با بودجه بالغ بر ۸۱۶ هزار یورو خریداری و بر روی دستگاه موسوم به "S۲۲۷" در تونل غربی خط دوم نصب شد.

پس از نصب این قطعه بر ماشین حفار و با توجه به تکمیل و آماده‌سازی دستگاه «تی بی ام» خط دوم، عملیات حفاری تونل این خط آغاز شد.

همچنین دومین تیغه بُرشی ماشین حفاری تونل خط دوم قطار شهری اصفهان(تی بی ام شرقی) به وزن تقریبی ۶۰ تن و قطر نزدیک به هفت متر(۶.۹۲ متر) ) ۱۰ اردیبهشت امسال از طریق حمل بار ترافیکی وارد شهر اصفهان شد.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، حفاری تونل خط دوم متروی اصفهان از شهرک امام حسین(ع) در شمال شرقی به‌صورت "دو تونله" با دو دستگاه «تی بی ام» به قطر هفت متر و همچنین از ایستگاه مدرس نجفی در غرب اصفهان به‌صورت "تک‌تونله" با یک دستگاه «تی بی ام» به قطر ۹ متر آغاز خواهد شد.

در مرحله نخست قرار است پس از نصب تیغه بُرشی و قطعات جانبی، عملیات حفاری ۲ تونل از شمال شرق اصفهان در شهرک امام حسین(ع) تا میدان امام علی(ع) انجام شود.

در این مرحله دستگاه مکانیزه حفار با عبور از ایستگاه‌های زینبیه، عاشق اصفهانی، مهدیه، لاله، شاهد، قدس، ابن‌سینا و امام علی(ع) از "شافت" خروجی ایستگاه امام علی(ع) خارج خواهد شد.

 "شافت"، قطعه ای است که حرکت دورانی و رفت و برگشتی دارد و از آن برای انتقال دادن انرژی و همچنین گشتاور استفاده می‌شود.

در مرحله بعد، حفاری تک تونله با دستگاه مکانیزه حفار تک تونله با قطر ۹ متر، از غرب اصفهان در ایستگاه مدرس نجفی آغاز خواهد شد و با عبور از ایستگاه‌های خرازی، کاشانی، خلجا، امام حسین (ع) فلسطین و حافظ به ایستگاه امام علی (ع) ختم می‌شود.

خط یک متروی اصفهان به طول ۲۰.۷ کیلومتر در حال حاضر از ایستگاه شمالی قدس در عاشق‌آباد تا ایستگاه جنوبی دفاع مقدس است.

برچسب‌ها شهرداری اصفهان حمل و نقل مسافری اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری اصفهان حمل و نقل مسافری اصفهان شهرداری اصفهان حمل و نقل مسافری اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابجایی بیش از ۱۴ هزار مسافر در ایستگاه راه آهن شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سرپرست اداره کل هماهنگی امور گردشگری استانداری فارس گفت: از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین، ۲۱ قطار وارد شیراز شده و ۲۱ قطار هم از این شهر خارج شده است و در این مدت زمانی بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ مسافر در ایستگاه راه‌آهن و قطار‌های شیراز از جابه‌جا شده اند.
محمدعلی مصلحی‌فر افزود: در مجموع ۷ هزار و ۴۴۴ مسافر از طریق قطار به شیراز وارد شده و ۷ هزار و ۴۶۲ نفر هم با این وسیله نقلیه شیراز را به مقصد شهر‌های دیگر ترک کرده‌اند.
وی با بیان اینکه امسال اقدامات فرهنگی زیادی در قطار‌های نوروزی انجام شده است، گفت: راه اندازی «قطار فرهنگ» با هدف امانت کتاب به مسافران در قطار‌ها یکی از مهم‌ترین این طرح هاست.
وی درباره این طرح گفت: در مرکز فرهنگی ایستگاه راه‌آهن شیراز، محلی قرار دارد که به مسافران کتاب امانت داده می‌شود و مسافران می‌توانند با پرداخت پول، کتاب را خریداری کنند و در مقصد، کتاب را به ایستگاه تحویل داده و وجه آن را دریافت کنند.
استقبال از مسافران نخستین قطار نوروزی با اهدای شاخه گل، بدرقه نخستین قطار خروجی به مشهد مقدس توسط خادمین آستان حضرت شاهچراغ (ع)، ایجاد غرفه صنایع دستی، برنامه تئاتر حاجی فیروز و عمو نوروز در ایستگاه برای مسافران نوروزی ، برپایی سفره هفت سین در ایستگاه راه‌آهن و  پذیرایی افطاری ساده برای مسافران قطار از دیگر اقدامات فرهنگی شرکت راه‌آهن در ایام نوروز  است.

دیگر خبرها

  • تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس پایتخت اجرا شد
  • جابجایی بیش از ۱۴ هزار مسافر در ایستگاه راه آهن شیراز
  • خدمت رسانی رایگان قطار شهری و اتوبوسرانی مشهددر شب‌های قدر
  • وزیر کشور از ایستگاه های خدمات سفر ری بازدید کرد
  • رکورد بازدید از برج آزادی شکست
  • برج آزادی رکورد بازدید را شکست
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • نقش ساخت‌وسازهای زیرزمینی در توسعه شهری + شهرهای زیرزمینی معروف
  • نرخ بیکاری ترکیه رکورد ۱۰ ساله را شکست
  • «جای ما اینجاست!» روی ایستگاه‌های بازیافت اصفهان نقش بست