Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@09:48:02 GMT

فعالیت370مرکزمشاوره خانواده درکشور

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۹۰۵۹

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان از فعالیت۳۷۰ مرکز مشاوره خانواده در سطح کشور خبر داد. ناطقان: نورعلی عباسپور ضمن تشریح فعالیت‌های دفتر انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: تعداد مراکز مشاوره فعال در سطح کشور در حال حاضر۳۷۰ مرکز است و سهم استان مرکزی ۹ مرکز است که خدمات مختلفی به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: در فرآیند صدور مجوز فعالیت این مراکز، پس از ارائه درخواست از سوی ادارات کل استان‌ها، هماهنگی لازم با قوه قضائیه، بهزیستی، سازمان نظام روان‌شناسی کشور از سوی دفتر انجمن اولیا و مربیان به‌عمل‌آمده و مجوز فعالیت آن‌ها صادر می‌شود.

راه‌اندازی ۷ مرکز مشاوره جامع در کشور

عباسپور افزود: در سال تحصیلی جاری، راه‌اندازی ۷ مرکز جامع مشاوره در ۷ استان در دستور کار دفتر انجمن اولیا و مربیان قرار گرفت که این رقم با درخواست استان‌های مختلف کشور به ۱۰ مرکز افزایش یافت.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: در حال حاضر این مراکز استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، شهرستان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، کرمانشاه و فارس در حال فعالیت است و به‌زودی در استان مرکزی نیز عملیات احداث آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره، مرکزی است که منابع مالی آن توسط دفتر انجمن اولیا و مربیان تأمین می‌شود و امکانات آن به نحوی است که تمامی خدمات مشاوره‌ای پیشرفته در سطوح مختلف در آن ارائه خواهد شد.

ایجاد اتاق گفتگو اولیا و مربیان از مطالبات والدین است

وی در ادامه افزود: یکی از فعالیت‌هایی که از سال گذشته آغاز کردیم و در حال گسترش آن هستیم، احداث و ایجاد اتاق گفتگوی اولیا و مربیان است که جزء خواسته‌ها و مطالبات اولیا است که محلی را در سطح مدارس برای گفتگوی رودررو اولیا با معلمین و مربیان و مدیران مدارس در نظر بگیریم، این اتاق درواقع محلی است که می‌توان محل تبادل تجربیات اولیا و مربیان در امور مدرسه باشد.

عباسپور خاطرنشان کرد: سال گذشته هدف مورد نظر در این شاخص ۱۰ درصد مدارس بود؛ اما در بسیاری از مناطق با استقبال خوب والدین این رقم به ۲۰ درصد مدارس نیز افزایش یافت امسال هدف تعیین‌شده در این شاخص، پوشش ۳۰ درصدی مدارس بود؛ که تا این لحظه بالغ‌بر ۲۰ درصد آن محقق شده است.

توانمندسازی والدین با ایجاد مراکز محلی یادگیری در مراکز استان‌ها

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: از دیگر اقدامات این دفتر تأسیس مراکز محلی یادگیری خانواده در مراکز استان‌ها است که بنابراین طرح در هر استان یک مرکز محلی یادگیری ویژه خانواده‌ها پیش از دبستان و قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه  راه‌اندازی شده است.

وی بابیان اینکه در این مراکز، والدین از تولد تا مرحله‌ای که دانش آموزان بخواهند وارد مدرسه شوند آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند، افزود: بر مبنای دیدگاه روان شناسان، والدین بیشترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت کودک در قبل از دبستان دارند و به‌عنوان یک الگوی عینی بر رفتار کودکان اثرگذار هستند و فرزندانشان از آن‌ها تقلید می‌کنند، لذا ما بر آن شدیم که خانواده را آماده کنیم رفتارهای مناسب و مهارت‌های لازم را کسب کنند تا بتوانند در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش کیفی داشته باشند.

باید والدین در تصمیم‌گیری‌های آموزش‌وپرورش مشارکت داشته باشند

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه مهم‌ترین مطالبه اولیا از نهاد تعلیم و تربیت چیست؟ گفت: مهم‌ترین مطالبه خانواده‌ها این است که صدایشان شنیده شود. طی ۳ سال اخیر که بنده در دفتر انجمن اولیا و مربیان مشغول به کار هستم، خانواده‌ها معتقدند که چندان نقش پررنگی را در مدارسِ ندارند، البته عرض می‌کنم در برخی مدارس این روند تغییر کرده است. هر میزان که آگاهی مردم و به دنبال آن مهارت‌های مدیران افزایش پیدا می‌کند، میزان مشارکت به معنای دقیق کلمه یعنی یک تعامل و رابطه دوسویه که تأثیر بر برنامه‌های مدرسه می‌گذارد بیشتر می‌شود؛ یعنی مدارس موفق ما و دانش آموزان موفق ما متأثر از این مشارکت دوسویه هستند و دانش‌آموزی موفق است که پدر و مادر نقش فعالی در تربیت آن‌ها دارند، رفت‌وآمد آن‌ها به مدرسه بیشتر است و این آن چیزی است که خانواده‌ها از ما می‌خواهند.

عباسپور ادامه داد: این خواست منطقی خانواده‌ها است که به نظرات آن‌ها اهمیت داده شود، اصل مشارکت هم همین است وقتی افراد می‌بینند در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند، مشارکت معنا پیدا می‌کند.

وی در خصوص مشارکت مالی والدین در امور مدارس نیز گفت: بعضاً شاهد هستیم که به دلیل محدودیت اعتبارات آموزش‌وپرورش، مشارکت والدین در حد مشارکت مالی تقلیل پیداکرده است، اما باید توجه داشت که ما درزمینه مشارکت مالی خانواده تابع قوانین و ضوابطی هستیم که مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش است، برابر با این قانون مدیر این اختیار را دارد که با رعایت ۳ پیش‌شرط از مشارکت مالی والدین بهره‌مند شود که این پیش‌شرط‌های عبارت‌اند از: در زمان ثبت‌نام دانش آموزان نباشد، داوطلبانه باشد و درازای دریافت وجه به افراد رسید داده شود.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه به برگزاری انتخابات الکترونیکی انجمن اولیا و مربیان در ۲۰ درصد مدارس کشور اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سامانه مراکز مشاوره، انجمن اولیا و مربیان به‌منظور ثبت گزارش فعالیت ادارات انجمن اولیا و مربیان و سامانه آموزش خانواده به‌منظور تعامل با مدرسان آموزش خانواده از دیگر برنامه‌های این بخش بود.

جذب و آموزش ۲۴۰۰ مدرس آموزش خانواده طی ۲ سال اخیر

وی سپس به موضوع آموزش خانواده از دیگر برنامه‌های این دفتر پرداخت و اظهار داشت: تابستان امسال یکهزار مدرس آموزش خانواده جذب کردیم، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای این افراد طراحی و اجرا شد. به دنبال این هستیم که این مدرسان را به‌ صورت تخصصی در سطح استان‌ها به کار بگیریم و هر مدرسی متناسب با تخصص خود در ۲ تا ۳ موضوع ورود پیدا کند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان تصریح کرد: آموزش خانواده آسیب‌های متعددی داشته است و سعی در مرتفع نمودن آن داشته‌ایم. مثلاً در مدارس در کلاس‌های آموزش خانواده، اغلب شاهد حضور مادران دانش آموزان هستیم درحالی‌که در مقاطع سنی حساس مثل نوجوانی نقش پدر از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا پدر باید از آموزش لازم نیز برخوردار شوند. به همین منظور از سال گذشته و طی بخشنامه‌های ابلاغی به استانداری‌ها، مقرر شد دوره‌های آموزش خانواده برای ادارات دولتی، مؤسسات و کارخانه‌ها نیز برگزار شود تا سطح فراگیران افزایش یابد و دفتر انجمن نیز بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده مکلف شده است تا مدرسین این کلاس‌ها را تأمین کند.

عباسپور ادامه داد: به‌ منظور ارتقاء کیفیت کلاس‌های آموزش خانواده، به سمت برگزاری جلسات به‌صورت کارگاهی و مسئله محور هستیم؛ چراکه معتقدیم کلاس‌های آموزش خانواده باید به محلی برای تبادل تجربه اولیاء باهم تبدیل شود.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: علاوه بر این امسال شاهد برگزاری ۷ دوره آموزشی غیرحضوری برای والدین دانش آموزان بودیم، همچنین به همین منظور نرم‌افزاری برای تلفن‌های همراه در حال طراحی است که در قالب این نرم‌افزار آموزش‌های خانواده را به خانواده‌ها و مدرسین آموزش خانواده ارائه خواهیم داد. در قالب این نرم‌افزار، پیام‌های تربیتی کوتاه و موجز در اختیار خانواده‌ها به‌صورت روزانه قرار می‌گیرد.

نشریه پیوند با ۲۰۰ هزار نسخه، جزء نشریات پرتیراژ کشور است

وی افزود: به‌طور متوسط هرماه یک کتاب در حوزه خانواده در دست چاپ داریم. علیرغم مشکلات تهیه کاغذ و کاهش تیراژ نشریه پیوند، این نشریه با شمارگان ۲۰۰ هزار نسخه جز نشریات پرتیراژ کشور است.

عباسپور در بحث سرویس مدارس نیز گفت: در این زمینه مصوبه هیات دولت، کارگروه ماده ۱۹ باهدف ساماندهی سرویس مدارس با حضور وزاری آموزش‌وپرورش، کشور و راه و شهرسازی تشکیل‌شده است و دبیرخانه مرکزی آن در وزارت کشور مستقر است. مسئولیت اصلی سرویس مدارس با وزارت کشور و شهرداری‌ها است و آموزش‌وپرورش در هر استانی با این ارگان‌ها همکاری می‌کند.

مسئولیت مستقیم سرویس مدارس در هر استانی بر عهده استانداری است

وی افزود: سال گذشته با بازنگری دستورالعمل سرویس مدارس در سال گذشته، کارگروه استانی با مسئولیت معاونت عمرانی استانداری‌ها تشکیل شد که به مشکلات استان‌ها در حوزه سرویس مدارس رسیدگی کند، بنابراین مسئولیت مستقیم سرویس مدارس در هر استانی بر عهده استانداری است و آموزش‌وپرورش در ارائه اطلاعات مورد نیاز با این ارگان‌ها همکاری می‌کنند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان با اشاره به نقش مشارکتی سازمان دانش‌آموزی در بحث سرویس مدارس ادامه داد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین دفتر انجمن اولیا و مربیان و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش منعقد شد که بنابر مفاد این تفاهم‌نامه، بنا شد در استان‌هایی که این سازمان توانایی کار نظارتی را دارد، از ظرفیت‌های آن در ساماندهی سرویس مدارس استفاده شود البته الزام نشده است و به عهده مدیرکل استان‌ها است. اگر هر استانی این امکان را داشت برابر تفاهم‌نامه در بحث نظارتی از ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی می‌تواند استفاده کند اما باید گزارش را به انجمن اولیا و مربیان ارائه دهد.

بر اساس گزارش سایت آموزش و پرورش، گفتنی است نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان در سفری یک‌روزه به استان مرکزی، با اعضای شورای معاونین، اعضای شورای انجمن اولیا و مربیان و نمایندگان اولیا این استان نشست‌های جداگانه‌ای داشت. منبع: ایسنا برچسب ها: فعالیت ، مرکز مشاوره ، خانواده

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فعالیت مرکز مشاوره خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۹۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: فرش به عنوان زیست‌بوم منطقه خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، عباس بیات مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش امروز در آیین افتتاح نمایشگاه معرفی مشاغل اظهار کرد: هنرستان‌های خراسان شمالی زمینه ساز رشد و توسعه این استان را فراهم کرده اند.

وی افزود: ۵ درصد رشد در حوزه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی نشان از کار جهادی مدیران آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هنرستان‌ها به زودی زمینه ساز رشد اقتصادی استان خواهند شد، افزود: فرش به عنوان زیست بوم این منطقه قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد.

بیات از اختصاص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در حوزه تجهیز و نوسازی به هنرستان‌های خراسان شمالی در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم برای سال جاری افزایش خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد
  • خزعلی، معاون رئیسی: آموزش زیست عفیفانه به مربیان در دستور کار است/ در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • آموزش عامل شکل‌گیری روان است
  • پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان
  • پرخاشگری مربیان به جامعه تسری پیدا می‌کند/جریمه ها بازدارنده نیست
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد