Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیداحمد ذکریایی‌نژاد عصر سه‌شنبه در جلسه هماهنگی تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخُز اظهار داشت: هم اکنون نگهداری و پرورش بز مرخُز در ۲ ایستگاه جهاد کشاورزی کردستان با ظرفیت ۵۰۰ راس انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: امروز در جهان برای حفظ نژادهای مختلف از جمله در حال انقراض اهمیت زیادی داده می‌شود لذا حفظ نژاد بز مرخُز هم در کردستان یکی از اولویت‌های این سازمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذکریایی‌نژاد با بیان اینکه در این راستا ایستگاه‌های ایجاد شده برای حفاظت از این دام در حال انقراض نیازمند تامین اعتبار است، یادآور شد: ارائه تسهیلات با سود کم برای تشویق پرورش دهندگان بز مرخُز و هماهنگی با منابع طبیعی و حل مشکل دامداران در رابطه با سرشاخه زنی درختان برای خوراک زمستانه این دام‌ها از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از انقراض این گونه انجام شده است.

وی افزود: دیگر اقدامات شامل احصای مشکلات و مسایل پیش روی پرورش دهندگان این نژاد شامل تهیه تحویل نهاده‌های دامی به پرورش دهندگان، شناسایی دامداران مذکور و بررسی آمار تعداد گله های موجود در سطح شهرستان بانه،  هماهنگی با دامپزشکی برای اولویت قرار گرفتن در واکسیناسیون، سم پاشی و انگل زدایی مکان نگهداری دام‌ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: یکدست کردن گله های بز مرخُز و جلوگیری از مختلط شدن آنها با سایر گونه ها برای حفظ گونه و اجرای طرح کشت و تولید آزمایشگاهی جنین بز مرخُز از دیگر فعالیت‌ها در راستای حفاظت از این گونه است.

وی تاکید کرد: حمایت از گله های مردمی از نظر اقتصادی و کارشناسی، تبادل دام نر در گله های مردمی و ایستگاه های حمایتی، تامین اعتبار برای گله‌های مردمی، حفظ ایستگاه های دامپروری، پیگیری تسهیلات بلاعوض برای پرورش این نژاد با ارزش می‌تواند راهکارهای موثری در حفظ و پرورش این گونه دامی باشد.

ذکریایی‌نژاد افزود: حفاظت و توسعه پررش بز مرخُز، همکاری تمام بخش‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان را نیاز دارد.

بز مرخُز که در منطقه شمال‌غربی استان کردستان پرورش داده می‌شود تنها بز تک پوششی ایران است،  الیاف حاصل از این بز در زبان کُردی مَرَز نام دارد که از لحاظ خصوصیات کیفی شباهت زیادی به موهر حاصل از بزهای آنقوره دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست کردستان دانشگاه کردستان دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست کردستان دانشگاه کردستان دام و طيور وزارت جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست کردستان دانشگاه کردستان دام و طيور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با ابراز خرسندی از وضعیت مناسب تالاب هشیلان با توجه به بارش‌ها، گفت : این تالاب با دارابودن ۱۰۲ جزیره به وسعت ۴۵۰ هکتار در بحث مطالعات زیستی و اکولوژیکی و ذخیره آب بسیار اهمیت دارد. این تالاب زیستگاه خزندگان، پستانداران، پرندگان مهاجر و بومی منطقه است.

وی با اشاره به وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها، گفت: با توجه به بارش‌ها وضعیت سایت‌ها خوب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به ۲۵۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت، گفت: ۱۸ اکیپ در راستای گشت مستمر از مناطق تحت مدیریت به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند که از گردشگران انتظار همیاری با طبیعت را داریم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • پارک ملی بوجاق کیاشهر؛ بهشت پرندگان مهاجر