Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@20:05:31 GMT

اجتماع بزرگ فاطمیون در تبریز برپا می شود

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۰۲۸۲

اجتماع بزرگ فاطمیون در تبریز برپا می شود

حجت الاسلام رسول برگی، در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، مراسم عزاداری این بانوی بزرگ اسلام و دخت مکرم نبی اکرم (ص) و اجتماع بزرگ فاطمیون، روز چهارشنبه در شهر تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم با شرکت هیئات و دسته جات عزاداری از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه از میدان ساعت به طرف مصلای اعظم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: نماز ظهر و عصر هم به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز اقامه خواهد شد.

گفتنی است، مشابه چنین برنامه‌هایی در بیشتر شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی به همت ائمه جمعه و هیئات عزاداری و حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

کد خبر 4838946

منبع: مهر

کلیدواژه: حضرت فاطمه س ایام فاطمیه مراسم عزاداری بارش برف دهه فجر بوشهر شیراز گرگان تعطیلی مدارس سیل سیستان و بلوچستان قزوین شهرکرد ایلام انتخابات 98 خطبه های نماز جمعه بیرجند قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منادی شفاف سازی در تولیت

فقیه  مجاهد  مرحوم آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی سرابی ( رضوان الله تعالی علیه )  از نادرترین شخصیت ها  در نظام جمهوری اسلامی ایران است که طی 14 سال امامت جمعه و نمایندگی امام و رهبری در آذربایجان و تبریز عملکرد شفافی از خود به یادگار گذاشت  او در  حراست و امانت داری از بیت المال و استفاده آن در امور شخصی نهایت احتیاط و پرهیز  را بکار می گرفت ، چنانکه پیشتر نوشتیم در این مدت حتی یک مورد به مسافرت تفریحی و زیارتی نرفت.

در آستانه چهارم اردیبهشت ، دهمین سالروز عروج معنوی این مرجع راستین بر آن شدیم مروی بر وقف نامه ایشان پیرامون موقوفات مصلی امام خمینی تبریز داشته باشیم که  در صداقت و شفاف سازی می تواند  اسوه و الگوی کم نظیر برای همه متولیان و کارگزاران نظام باشد.

آیت الله ملکوتی در طول 14 سال امامت جمعه ( 1360 تا 1374 ) با کمک مالی خیرین منطقه و همکاری بعضی ادارات و نهاد ها اقدام به تهیه  34 مورد ، شامل : اجاره روستای سیسان  ، خرید قطعات هکتاری زمین  و باغ  در مناطق مختلف تبریز ، سرد رود ، ممقان ، مارالان ، اِلخیچی ، گوگان  و... ، تأسیس کتابخانه و خرید کتاب ، تأسیس  میدان تره بار، پاساژ تجاری ، گاراژ مسافربری حُر، کارخانه بتن سازی ( بچینگ ) و... که جزئیات همه را در ذیل هر کدام گزارش کرده  و همه را وقف مصلی امام خمینی تبریز نموده است. البته روشن است که در این وقف نفس مصلی موضوعیت ندارد و همه اینها در جهت رفاه حال نمازگزاران و ارائه خدمات دینی ، درمانی ، فرهنگی و غیره به توده مردم است ،

 

متن کامل این وقف نامه در تابستان 1376 ، شماره 18 مجله « وقف میراث جاودان »  در 12 صفحه ( از 46 تا 57 ) به چاپ رسیده  و هم اکنون فایل آن نیز در فضای مجازی قابل دسترسی می باشد و مطالعه آن به همه ، خصوصا به محققان و پژوهشگران و بالاخص به مسئولان و کارگزاران توصیه می شود.

در این فرصت به متن بخشی از این وقف نامه که توسط آیت الله ملکوتی نوشته و تنظیم شده مرور می کنیم :

  ۱- با این که ایشان از سوی امام خمینی اجازه ویژه در مصرف وجوه شرعی داشته ، اما به تصریح خود ، از آن در این مورد استفاده نکرده و می نویسد : « باید معلوم شود در تهیه این املاک و اموال از سهم امام علیه السلام استفاده نشده است ، مگر در بعضی موارد خاص به اقتضای ضرورت به عنوان قرض ، مبلغی برداشته شده  که مدارک و اسناد آن در بایگانی موجود است که باید پرداخته { عودت داده } شود.

۲- وی در بخش دیگر آن می نویسد: « استفاده از این موقوفاتِ  مسجله و مندرجه در این وقف نامه در غیر جهت وقفِ مذکور در آن ( مصلی امام خمینی ) به هیچ وجه جایز نیست کما این که تبدیل این موقوفات  و تملیک آنها به هیچ نحوی از انحاء در غیرموارد استثناء شده ، مشروعیت ندارد و همچنین تبدیل خود وقف و لو به نوع دیگر از وقف و تغییر عنوان آن  از عنوان  موقوفه مصلای امام خمینی  و از موقوفات عبدالله مسلم ملکوتی به عنوان دیگر و نام شخص دیگر  مثل بنیاد خیریه یا بنیاد مصلی امام یا موقوفات فلان ، فلان  مجاز نبوده و شرعیت ندارد؛ هرکسی این تغییر و تبدیل را انجام دهد گناه کرده و لعنت خدا بر او باد. تولیت این موقوفات تا زمانی که واقف زنده است با خود اوست ، بعد از فوت واقف در هر عصر و زمان با ولی امر مسلمین است.»

۳– نکته ی مهم دیگر ، آن مرحوم پس از توضیحات مقتضی در انتهای وقف نامه می نویسد: « ده  درصد از عایدات موقوفات در هر عصر و زمان حق التولیه است.» گفتنی است در ابتدای نظر و از ظاهر این عبارت چنین بر می آید که این حق التولیه به شخصیت حقیقی ( مسلم ملکوتی ) تعلق دارد و می تواند از آن  در امور فردی ، خانوادگی و فامیلی هر طور که  دلش خواست استفاده کند ، اما از اقدام بعدی ایشان به روشنی استفاده می شود که این ده درصد در واقع به شخصیت حقوقی ایشان بر می گردد یعنی تنها مادامی که  سمت امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه را دارد و تا زمانی که به امور این موقوفات رسیدگی می کند، حجیت دارد. مضافا به این که مال موقوفه در دست متولی و تولیت ، امانت الهی است و تمام تصرفات در راستای مصالح مورد وقف باید انجام گیرد.

از این رو وقتی ایشان از امامت جمعه  تبریز کنار می رود ، با این که می توانست خیلی راحت به ظاهرِ همان عبارت تکیه بکند و حق تولیت را همچنان برای خود  و بعد برای وراث محفوظ بدارد و یا حداقل در دوران مرجعیت از منافع آن بهره مند شود، اما می بینیم ایشان  بلافاصله طی نامه ای در تاریخ 6 / 5 / 1374 ،  همزمان با مراجعت از تبریز به قم، تولیت موقوفات مصلی را به رهبری محول می کند و رهبری نیز طی حکمی آن را به امام جمعه بعدی تبریز می سپارد که متن هر دو نامه و حکم در فضای مجازی موجود می باشد.

آیت الله ملکوتی پس از آن در دوران حدود 20 سالِ فقاهت و مرجعیت و تعلیم و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم نیز، به همین شفافیت زندگی کرد، حتی یک بار هم به سفر زیارتی مشهد و غیره نرفت تا از وجوه شرعی مصرف نکند ، این اواخر فرزندان ، بستگان و شاگردان خیلی اصرار داشتند چند روزی به عتبات مشرف بشود ، باز تسلیم نشد ، چنان که کتابخانه کم نظیر با کتب و نسخ خطی نفیس خود را که با فقر و تنگدستی و خون دل در نجف تهیه کرده بود برای حوزه و عموم محققان و پژوهشگران وقف کرد.

امید است با تدبیر و مدیریت مقتضی از این گنجینه های گرانسنگ که در راستای تقویت بنیه های دینی ، مذهبی و فرهنگی توده مردم است به خوبی حراست شود و مورد استفاده مناسب قرار گیرد.

4 اردیبشت 1403

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • تجهیز ۲۸ بخشداری آذربایجان‌شرقی به فیبرنوری
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • جزئیات انجام نخستین پرواز حج تمتع از فرودگاه تبریز
  • اخذ مجوز تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی
  • ضرورت جبران عقب‌ماندگی های صنعت برق با اقدامات جهشی