Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در میان علاقه‌مندان هر رشته ورزشی، این سوال وجود دارد که اعجوبه‌های آن رشته ورزشی در تاریخ چه کسانی بوده و چرا برجسته شده و در حافظه تاریخ ماندگار شده اند.

در این گزارش می‌خواهیم درباره‌ی برترین شطرنج باز تاریخ این رشته صحبت کنیم.

برترین شطرنج باز تاریخ، شخصی نیست جز، گری کاسپاروف که بعضی صاحب نظران نام او را هم ردیف با بازی شطرنج می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید اگر فرهنگ لغتی با این موضوع نوشته می شد، در آن نام کاسپاروف با شطرنج مترادف بود.

در تمام طول تاریخ تا به این لحظه، هیچ شطرنج بازی مانند کاسپاروف این طور قدرتمندانه و دراز مدت بر قله‌های شطرنج تسلط نداشته است.

گری کاساپاروف زمانی که تنها ۲۲ سال سن داشت، توانست جوان‌ترین قهرمان بلامنازع شطرنج جهان شود. گری کاسپاروف تا سال ۱۹۹۳ این عنوان را حفظ کرد، تا زمانی که به دلیل اختلافاتش با فیده از فدراسیون جهانی بیرون آمده و سازمان متعلق به خودش را تاسیس کرد. خروج او از فیده باعث شد عنوانش را از دست بدهد. نکته قابل توجه این است که طرفداران شطرنج او را قهرمان غیررسمی جهان در طول آن دوره می‌دانستند.

کاسپاروف عنوانش را در سال ۲۰۰۰ به کرامنیک واگذار کرد.

او در فاصله سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۵ که از بازی بازنشسته شد، تقریبا به طور متوالی برترین شطرنج باز در رنکینگ جهانی به شمار می‌رفت.

از رکورد‌های بی نظیر او، ثبت پیروزی در ۱۵ تورنمنت متوالی و بالاترین رنکینگ الو در تاریخ شطرنج با امتیاز ۲۸۵۱ است.

گری کاسپاروف زمانی که ۱۰ سال داشت شطرنج را در مدرسه شطرنج باتوینیک آغاز کرد. پس از آن با وجود اینکه در رنکینگ جهانی جایی نداشت، در یک تورنمنت حرفه‌ای شرکت کرد و برنده شد. در سال ۱۹۸۳ دومین نفر در رنکینگ جهانی شطرنج شمرده می شد.

نفر اول رنکینگ در آن زمان، کاسپاروف بااستعداد را به رویارویی خواند و یک مسابقه افسانه‌ای برگزار شد که گفته شده ۴۸ ساعت زمان برده است. در این چالش کاسپاروف برنده شد.

نکته‌ی قابل توجه دیگری در زندگی حرفه‌ای کاسپاروف، اعلام پشیمانی اش درباره جدایی از فیده بود. شطرنج باز پر افتخار در سال ۲۰۰۷ اعتراف کرد که جدایی از فیده و تاسیس یک سازمان جدا، بدترین اشتباهی بوده است که می‌توانسته در دوران حرفه‌ای مرتکب شود.

در خلال این جدایی و در عین حال امتناع کاسپاروف از پیوستن مجدد به فیده، عنوان قهرمانی جهان به مدت ۱۳ سال بلاتکلیف بود، که البته در سال ۲۰۰۰ به کرامنیک واگذار شد.

این اعجوبه شطرنج، بعد از واگذاری نتیجه مقابل کرامنیک، برای حفظ برتری خود نسبت به رقبایش، به بردن‌های زنجیروار عناوین مختلف قهرمانی ادامه داد و در نتیجه صدرنشین جدول رنکینگ جهانی شد.

در نهایت سال ۲۰۰۵ و پس از قهرمانی در یک تورنمنت معتبر گفت دیگر هدف شخصی در شطرنج برایش باقی نمانده و می‌خواهد خود را بازنشسته کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید کاسپاروف بعد از بازنشستگی، حرفه سیاست را در روسیه ادامه داد.

کاسپاروف روسی برای بازه زمانی بیست ساله، به شکلی بی بدیل بر تمام رقبا مسلط بود و در زمان اوج خود با ادامه این استعداد بی نظیر خداحافظی کرد.

گری کاسپاروف همچنین در پیشرفت تئوری شطرنج بسیار تاثیرگذار بوده و عنوان بهترین شطرنج باز تاریخ حق واقعی اوست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شطرنج باز شطرنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۲۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الفتی: ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست/ جایگاه اول کسب سهمیه المپیک را داشتم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی الفتی در خصوص عملکردش در جام جهانی قطر اظهار کرد: هدف من این بود که بهترین عملکرد را در قطر داشته باشم اما متاسفانه اینگونه نشد.

وی افزود: برخی عنوان کردند که من رنکینگ ۸۶ را دارم، اما طبق اعلام فدراسیون جهانی ژیمناستیک و حتی کمیته بین‌المللی المپیک من در جایگاه اول جدول کسب سهمیه المپیک قرار داشتم و فکر می‌کنم با توجه به نتیجه جام جهانی قطر در جایگاه سوم رنکینگ قرار بگیرم.

ملی‌پوش ژیمناستیک ایران تصریح کرد: من اردوها و تمرینات خوبی برای رقابت‌های کسب سهمیه داشتم و امیدوار بودم در قطر روی سکو بروم اما ژیمناستیک ورزش لحظه‌ها است و من هم نمی‌خواستم اینگونه شود. فدراسیون ژیمناستیک و سرمربی تیم ملی همه گونه حمایت از من داشتند و واقعا عملکردشان عالی بود. ان‌شاءالله بتوانم در مسابقات پیش رو جبران کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصمیم کادرفنی برای یزدانی و قاسمپور
  • اعزام حسن یزدانی و کامران قاسمپور به تورنمنت رنکینگ جهانی
  • صعود نوشاد عالمیان و ندا شهسواری در جدیدترین رنکینگ جهانی تنیس روی میز
  • پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا
  • فاصله عجیب پرسپولیس و استقلال در رنکینگ جهانی + جدول
  • ‏ نپال مغلوب دختران شطرنج‌باز ایران شد
  • ‏ نپال مغلوب دختران شطرنجباز ایران شد
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • الفتی: حمایت فدراسیون و سرمربی تیم ملی از من عالی بود
  • الفتی: ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست/ جایگاه اول کسب سهمیه المپیک را داشتم