Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴بر اساس روایات متعدد [۱]، خود حضرت فاطمه تصمیم گرفته بودند که قبرشان مخفی بماند و از همین رهگذر بود که علی بن ابی طالب علیه السلام فاطمه را در تاریکی شب به خاک سپرد و قبرش را مخفی نمود؛ و برای اینکه دشمنان نتوانند موضع حقیقی قبر را تشخیص دهند صورت چهل قبر تازه در مدینه احداث کرد تا کاملا در اشتباه واقع شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گر چه خود حضرت علی (ع) و فرزندان حضرت زهرا علیهاسلام، جایگاه دفن حضرت زهرا (س) را می‌دانستند، ولی سفارش‌های فاطمه (س) در مورد اخفاء قبر به طوری جدی و مؤکد بود که هیچ یک از آنان حاضر نشدند آن را معرفی کنند حتی کاری نکردند که از آثار و قرائن موضع قبر شناخته شود. ائمه اطهار هم یقینا از موضع قبر مطلع بودند، ولی اجازه نداشتند که این سر الهی را آشکار سازند.

ولی در عین حال اهل تحقیق از آن صرف نظر نکردند؛ و بعضی از نقاط را به عنوان محل دفن حضرت زهرا سلام الله علی‌ها (با توجه به قرائن و شواهد) معرفی نموده اند.

۱ ـ بعضی گفته اند در روضه رسول خدا (یعنی ما بین بیت پیامبر رسول خدا (ص) تا منبر ایشان) مدفون است.

مجلسی از محمد بن همام نقل کرده که گفت: علی (علیه السلام) فاطمه را در روضه پیامبر مدفون ساخت، ولی آثار قبر را بکلی از بین برد. باز مجلسی از فضه کنیز زهرا (س) روایت کرده که در روضه رسول خدا (ص) بر فاطمه نماز خواندند و همانجا مدفون شد.

شیخ طوسی می‌فرماید: ظاهرا فاطمه (س) را در روضه پیغمبر دفن کرده اند و از جمله شواهدی که می‌توان برای این احتمال اقامه کرد حدیثی است که از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود بین قبر من و منبرم روضه‌ای است از روضه‌های بهشت؛ و امام صادق فرمود، چون قبر فاطمه صلوات الله علی‌ها بین قبر و منبر پیغمبر است و قبر حضرت فاطمه باغی است از باغ‌های بهشت. [۲]شاهد دوم اینکه نوشتند علی علیه السلام در روضه پیغمبر بر فاطمه نماز خواند سپس پیغمبر را مخاطب ساخت و فرمود: «سلام من و دخترت که در جوارت مدفون گشته است بر تو باد یا رسول الله».

۲ ـ احتمال دوم: مجلسی، از ابن بابویه نقل کرده که فرمود: نزد من به صحت رسیده که فاطمه (س) را در خانه اش مدفون نمودند بعد از آنکه بنی امیه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه در مسجد واقع شد. در این زمینه روایات زیادی هم داریم [۳].

۳ ـ احتمال سوم: صاحب کشف الغمه می‌نویسد: «مشهور آن ا ست که فاطمه علی‌ها سلام را در بقیع دفن کردند». [۴]در میان سه احتمال، احتمال اول و دوم دارای قرائن بیشتری است.

در هر حال آن حضرت وصیت کردند تا قبرشان مخفی بماند و این کار را به عنوان اظهار مخالفت و نشان دادن مظلومیت خود در برابر خلفاء انجام دادند.

[۱]- بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۹۱ و ۱۷۸ و ۲۱۴. مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۶۲، دلائل الامامه ص ۴۲.

[۲]- بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۸۵.

[۳]- معانی الاخبار: ۲۶۷/۱.

[۴]- بانوی نمونه اسلام، ابراهیم امینی، ص ۲۰۰ تا ص ۲۰۲. لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000qhJ برچسب ها: رویداد24 ، قبر حضرت زهرا ، محل دفن حضرت زهرا سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قبر حضرت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد

 آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ضمن اشاره به گرامیداشت هفته تعلیم و تربیت و روز معلم، به وضعیت ایمان و بصیرت در جامعه اشاره و عنوان کرد: تعهد آحاد مختلف جامعه از جمله معلمین و اساتید به اسلام و شهدا و انقلاب بیشتر شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)افزود: در بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، شاهد عبرت‌ها و درس‌های شیرین و تلخی بودیم که هر کدام می‌توانست ایمان و اعتقاد مردم را دستخوش تغییر قرار دهد.

امام جمعه قم با بیان این که بخش اعظمی از جوانان و فرزندان سرزمین‌مان با این که امام و دفاع مقدس را درک نکرده اند، تعهد وصف ناپذیری نسبت به اسلام و انقلاب دارند، گفت: این که افرادی که مظاهر، مبادی و موسس انقلاب را درک نکردند، این گونه پای نظام اسلامی ایستادگی می‌کنند، نشان دهنده رشد و تعالی ایمان در جامعه است.

آیت الله سعیدی به بازتاب جهانی دستاورد‌های نظام مقدس اسلامی و سلحشوری جوانان غیور سرزمینمان در پاسخ به یاوه گویی‌های استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: ذوب یکی از فرایند‌های خالص سازی مواد است تا مواد پیرامونی از ماده اصلی تفکیک پذیر باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این که سطح بینش مردم نسبت به سال‌های نخستین انقلاب ارتقاء یافته است،عنوان کرد: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب، با عبور از بحران‌ها، خلوص انقلابی ملت ایران بیشتر و ناخالص‌ها جدا شدند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به پاسخگویی فرزندان جوان و انقلابی سرزمینمان به رژیم غاصب صهیونیستی اشاره و با تأکید بر این که عملیات وعده صادق به صورت فنی طراحی و اجرا شد، افزود: فرزندان سلحشور سرزمینمان پیام دقیق و روشنی به چند سال یاوه گویی رژیم غاصب صهیونیستی دادند.

آیت الله سعیدی بر اهمیت توجه به زیر ساخت معرفتی جشن‌های دهه کرامت تصریح و با بیان این که اساس و مبنای این جشن‌ها باید «عارفاً بحقّها» باشد، عنوان کرد: برپایی جشن‌ها باید بهانه‌ای برای افزایش معرفت دانش آموزان، شرکت کنندگان و فعالان برگزاری این مراسم‌ها باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام، زائران با معرفت حرم فاطمه معصومه سلام الله‌علی‌ها را بهشتیان روی زمین دانست و گفت: کار آموزش و پرورش در شهر مقدس قم در عین سختی، بسیار شیرین و معنوی است. گرایش کلی تمام مدارس قم در عین توجه به الزامات آموزشی و ارائه رویکرد‌های تخصصی باید توجه به این نکته باشد که کار فرهنگی و آموزشی ما در بستر حرم اهل بیت علیهم السلام دنبال می‌شود.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها آثار بازخورد نظرسنجی‌های دانش آموزی در ترسیم اولویت‌ها و ایجاد جاذبه‌های تحصیلی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: صداقت کودکان و نوجوانان در بیان علاقه مندی ها، دغدغه‌ها و انتظارات باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

آیت الله سعیدی در بخش پایانی سخنان خود شهید مطهری را شمع فروزان بصیرت بخش و دانش افزا دانست و با بیان این که شهید مطهری جان و سلامتی اش را در راه خدا و برای مردم صرف نمود، عنوان کرد: عمر شهید مطهری مملو از تعلیم، تدریس، تزکیه و روشنگری بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات
  • نوسازی مرجعیت
  • نشست تحلیل ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه(س) برگزار می شود
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود
  • فرماندهان نیروهای مسلح با رهبر انقلاب دیدار کردند