Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@04:43:13 GMT

راز و نیاز دل شکستگان دگرگون مان می کرد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۳۳۲۹

راز و نیاز دل شکستگان دگرگون مان می کرد

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:ظهر که برای خوردن ناهار از کار دست می‌کشیدند، ‌گاه و بیگاه صدای هق هق و راز و نیاز زائران دلشکسته در شبستان امامزاده می‌پیچید. شنیدن حکایت مشکلات و گره‌های زندگی افراد نیازمند برای «حمیدرضا نوراللهی» و همکارانش آسان نبود و گاهی آنقدر بر روان آنها اثر می‌گذاشت که مدتی دست و دلشان به کار نمی‌رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوراللهی از هنرمندان آینه‌کار محله امامزاده حسن(ع) است که در آینه‌کاری بخشی از آستان امامزاده حسن(ع) همکاری کرده است.  

هنری که ماندگار شد
شاید اگر آن روز از سر دلتنگی برای زیارت نمی‌رفت هیچ‌وقت این افتخار نصیبش نمی‌شد که هنرش روی در و دیوار آستان امامزاده حسن(ع) ماندگار شود. حمیدرضا نوراللهی تعریف می‌کند: «آن روزکه برای زیارت به حرم رفته بودم آینه‌کاری حرم را تازه شروع کرده بودند. خیلی دلم می‌خواست در این کار سهمی داشته باشم و از «علی همتی» که پیمانکار طرح بود، خواستم اجازه دهد با آنها همکاری کنم. » هر گوشه حرم امامزاده حسن(ع) برای نوراللهی خاطره‌ای را زنده می‌کند. او می‌گوید: «ما اول گچ‌کاری زیر کار را انجام می‌دادیم، وقتی گچ‌ها خشک می‌شد سطح دیوار را با چسبی که از گچ الک شده بود، می‌پوشاندیم و آینه‌های برش خورده را روی آنها می‌چسباندیم. » آینه‌کاری‌های گنبد و رواق و شبستان امامزاده یکسان نیست و هر قسمت به سبک و شیوه متفاوتی زینت داده شده است.  


فوت‌های کوزه‌گری 
آینه کار جوان محله امامزاده حسن(ع) می‌گوید: «خدا رحمت کند مرحوم حسن همتی را. او گچبری طرح‌های اسلیمی را انجام می‌داد. من و چند نفر از اعضای گروه وظیفه کنار هم چیدن آینه‌ها را برعهده داشتیم. استاد حسن رستمی در برش آینه مهارت خاصی داشت و آنقدرترو فرز بود که همیشه دسته‌ای آینه برش خورده آماده چیدن و نصب داشتیم. » بعضی ازترفندهای کار نوراللهی و همکارانش به فوت کوزه‌گری شباهت دارد. او آینه‌های برجسته را نشان می‌دهد و می‌گوید: «برای برجسته کردن این طرح‌ها اول با کاردک گچ‌ها را حالت می‌دادیم و بعد از چسباندن قطعات آینه با سقلمه‌ای کوجک به آینه‌ها تلنگر می‌زدیم تا از دیوار فاصله بگیرند. » بخشی از آینه کاری آستان امامزاده حسن(ع) ۳۰سال پیش توسط استاد «محمدرضا نوید» آینه کاری شده ونوراللهی و گروهش، شبستان بانوان، رواق‌ها، ورودی‌ها و... را حدود۵سال پیش آینه‌کاری کرده‌اند. طول فضایی که این گروه آینه کاری کرده اند، به چندصدمتر می رسد که در مدت۲سال ونیم انجام شده است.
 

آینه‌کاری با ضایعات دورریز
 نوراللهی می‌گوید: «در مدتی که مشغول آینه‌کاری بقعه امامزاده بودیم، موقع غبارروبی مزار می‌توانستیم وارد ضریح شویم که فرصت ارزشمندی بود و احساس خوشی داشت. در حال کار در بقعه بدون میل و اراده خود، صدای راز و نیاز زائران می‌شنیدیم. زندگی بعضی از زائران آنقدر حکایت‌های تلخ و دردناک داشت که با شنیدن آنها تا چند روز نمی‌توانستیم کار کنیم. » او و همکارانش بعد از پایان آینه‌کاری آستان امامزاده حسن(ع) آینه‌کاری امامزاده عینعلی‌ـ زینعلی و تعدادی از مساجد و امامزاده‌های شمال کشور را مرمت کرده‌اند. نوراللهی مواقعی که از کار در مساجد و امامزاده‌ها فارغ می‌شود به جوانان علاقه‌مند هنر آینه‌کاری آموزش می‌دهد. در کارگاه جمع و جور او که در مجتمع صنایع‌دستی و کارآفرینی زمزم قرار گرفته آینه‌های جورواجوری ساخته می‌شود که بسیاری از آنها با استفاده از ضایعات کارگاه‌های صنایع چوبی، شیشه بری و صنایع فلزی شکل و شمایلی خلاقانه پیدا کرده‌اند. نوراللهی در نوجوانی علاقه و استعداد خود را پیدا کرده و به آینه‌کاری مشغول شده، اما معتقد است آینه‌کاری حرم امامزاده حسن(ع) باعث برکت کار و شکوفایی هنر او شده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 عکاس: رضا نوراله

کد خبر 481138 برچسب‌ها منطقه ۱۷ امامزاده

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۱۷ امامزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدی‌نژاد صبح امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند اجرای پروژه مجموعه ورزشی امامزاده یحیی گفت: در محله امامزاده یحیی که از نظر سرانه‌های ورزشی دچار کمبود است، نسبت به احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی به مساحت ۴۰۰۰ متر اقدام کردیم.

وی با بیان این که بنا به دستور مدیران شهری مجموعه فرهنگی و ورزشی امامزاده یحیی با زیربنای ۱۱۰۰ متر در چند طبقه به مساحت ۴۰۰۰ متر احداث خواهد شد، تصریح کرد: آبان‌ماه سال گذشته پروژه ساخت این مجموعه آغاز شد و امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم نسبت به افتتاح این مجموعه ورزشی اقدام کنیم.

وی با تاکید بر این‌که با توجه به بافت فرسوده و سنتی امامزاده یحیی ساخت‌وساز در این مرحله سخت است، اظهار کرد: با وجود سختی‌های خاصی که مربوط به فعالیت در کوچه‌های تنگ و باریک امامزاده یحیی داریم، اما امیدواریم ظرف ماه آینده پروژه را از مرحله گود خارج و به مرحله ساخت در طبقات برسیم.

در ادامه این بازدید از پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۲ خبرنگاران به بازدید پروژه بهسازی میدان سبزه‌میدان رفته و سامان صفری مدیر پروژه سبزه‌میدان با بیان این‌که این پروژه حدودا ۲۷۰۰ متر است که ۲۰۰۰ متر آن سکو و ۷۰۰ متر پیاده‌رو است، اظهار کرد: البته طرح اولیه سبزه‌میدان متفاوت بود و با توجه به توصیه و ایرادات سازمان میراث فرهنگی این طرح تغییر کرد.

وی با بیان این‌که شهرداری تهران اقدامات زیربنایی برای بهسازی سبزه‌میدان انجام داده است، ادامه داد: در زیر سبزه میدان پاساژ طلا قرار دارد که شهرداری تهران نسبت به مقاوم سازی سقف پاساژ و رفع نشتی‌ها اقدام کرده است.

وی با بیان این‌که در نظر داریم سردر ورودی جنوبی بازار طلا که در سبزه‌میدان قرار دارد بهسازی کنیم، اظهار کرد: دسترسی جنوبی به بازار طلا از بین نمی‌رود بلکه فقط ساختمانی که بر روی این ورودی وجود دارد تغییر شکل خواهد داد تا سردر میراثی بازار از دور قابل روئت باشد.

وی با بیان این‌که با حذف دیواره‌های ورودی بازار طلا سردر میراثی بازار به وضوح قابل دیدئن است، تصریح کرد:سیستم تهویه بازار طلا که بر روی میدان سبزه‌میدان است قرار است اصلاح و کاور شود که به نظر می‌رسد تا چهارماه آینده این پروژه ۴۰ میلیارد تومانی وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به ایرادات سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به دلیل نظرات سازمان میراث فرهنگی جنس کف‌پوش سبزه‌میدان تغییر کرد و با این‌که هزینه‌ها را افزایش داد، اما بالاخره توانستیم نظر مثبت میراث را جلب کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای عایق کاری ویلا با استفاده از عایق الاستومری
  • احداث مجموعه ورزشی امامزاده یحیی
  • احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه
  • بررسی مشکلات بخش امامزاده حسن شهرستان فلارد
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • چهره منطقه پس از«طوفان الاقصی»و پاسخ تنبیهی ایران دگرگون خواهد شد
  • پاکسازی مسیر امامزاده عبدالله تا تپه نورالشهدای یاسوج