Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@07:06:44 GMT

نابودی آرمان فلسطین با پول اعراب/ واکنش های جهانی

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۵۲۸۹

نابودی آرمان فلسطین با پول اعراب/ واکنش های جهانی

خبرگزاری- گروه بین الملل: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از «معامله قرن» رونمایی کردند.

طرحی که ترامپ معتقد است بهترین، عملیاتی ترین و عینی‌ترین طرح برای صلح فلسطین و اسرائیل است؛ چرا که طرح‌های قبلی خیالی بوده اند. او مدعی بود که این طرح منافع اسرائیل و فلسطین را همزمان تأمین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام این طرح از سوی واشنگتن با واکنش های بسیاری در جهان مواجه شده است که مشروح آن از نظر می گذرد.

احمد ابوالغیط: معامله قرن بیانگر دیدگاه غیرالزام آور آمریکا است

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به اعلام معامله قرن از سوی واشنگتن اظهار داشت: طرح معامله قرن حقوق مشروع ملت فلسطین را تا حد زیادی از بین می برد.

وی گفت: تحقق صلح عادلانه و دائمی میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها در گرو خواست طرفین و نه خواست طرف سوم است. طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا نیز بیانگر دیدگاه غیرالزام آور آمریکا است.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: ما طرح آمریکا را به دقت بررسی و مطالعه می کنیم و از هر تلاش جدی که برای تحقق صلح انجام شود، استقبال می کنیم. اما پس از اعلام جزئیات این طرح، نخستین برداشت از آن این است که حقوق مشروع فلسطینی ها در سرزمین خودشان به طور گسترده پایمال شده و بندهای این طرح با ایده های توافقی مطرح شده، بسیار فاصله دارد.

زیاد نخاله: باید با ایثار و فداکاری واقعیت های جدیدی خلق کنیم

زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اعلام معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: این اقدام توطئه آمیز ما را در برابر شرایطی قرار داده است که باید روش خود در برخورد با همه چیز را تغییر دهیم.

وی از مردم فلسطین دعوت کرد که در شرایط کنونی اختلافات خود را کنار بگذارند. به گفته نخاله، دیگر سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها و تعارف کردن‌ها فایده‌ای ندارد و باید با ایثار و فداکاری واقعیت‌های جدیدی خلق کرد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به موضع برخی کشورهای عربی گفت: واکنش بسیاری از کشورهای عربی نشان می‌دهد که رهبران آنها از مسئولیت‌های خود در برابر فلسطین فرار می‌کنند.

نماینده پارلمان لبنان: سران عرب فلسطین را به بهای ناچیز فروختند

قاسم هاشم عضو فراکسیون توسعه و آزادی در پارلمان لبنان با اشاره به رونمایی معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ برگه‌های خود را رو کرد و نقاب از چهره سیاست دولت آمریکا که دم از ثبات منطقه می‌زد، برداشت و حق را پایمال کرد.

وی افزود: آنچه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تصمیمی آمریکایی برای نابودی آرمان فلسطین در راستای تبلیغات انتخاباتی ترامپ و حمایت از شریک صهیونیست‌اش بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود.

هاشم تاکید کرد: در برابر این اقدامات تجاوزکارانه و تبعات منفی آن، بیانیه و سخنرانی بی فایده است زیرا ترامپ همه قوانین و قطعنامه‌های بین المللی را زیرپا گذاشته است و ملت فلسطین و حامیان آن جز مقاومت در برابر زورگویی رژیم صهیونیستی و آمریکا راه دیگری ندارند.

سخنگوی گردانهای حزب الله عراق: معامله قرن آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی است

«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد: معامله قرن اعلام شده از سوی ترامپ اوج وقاحت دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

وی افزود: معامله شوم ترامپ آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود.

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق بیان کرد: دست بسته نخواهیم ماند و به ملت فلسطین بر عکس برخی رژیم‌های عربی کمک خواهیم کرد.

جریان المستقبل: معامله قرن مانند یک سیلی به تلاش های صلح عادلانه است

جریان المستقبل لبنان به رهبری سعد الحریری با صدور بیانیه‌ای نسبت به اعلام معامله قرن از سوی واشنگتن واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: معامله قرن نباید به حساب ملت فلسطین و مبارزه تاریخی آن در دفاع از سرزمین، مقدسات و تثبیت حقوق مشروع در ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس اجرایی شود.

در ادامه بیانیه گفته شده است: ایستادن در کنار وحدت ملت فلسطین و سران آن در رد این معامله که بر پایه پیمان «بالفور» است، وظیفه‌ای عربی، ملی، اخلاقی و انسانی است آن‌هم در زمانی که بیم از نابودی مسأله فلسطین می‌رود.

شورای همبستگی قبایل یمن: حمایت مالی امارات و عربستان از معامله قرن

شورای همبستگی قبایل یمن با صدور بیانیه‌ای به معامله قرن واکنش نشان داد.

این شورا بیان کرد: قبایل یمنی به شدت با معامله قرن توطئه آمیز مخالف هستند و آن‌را محکوم می‌کنند. قبایل یمن این معامله را با حمایت مالی سعودی و اماراتی محسوب می‌کند و آن را تجاوز آشکاری از سوی آمریکا قلمداد می‌کنند. از همه شیوخ و سرشناسان قبایل و مردان قبایل می‌خواهیم که به شدت علیه این معامله به پا خیزند.

دفتر آیت الله سیستانی: معامله قرن احساسات مسلمانان را جریحه دار کرد

دفتر آیت‌‎الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا و اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد: «این طرح محکوم است و احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در جهان جریحه دار کرده است».

سیاستمدار لبنانی: هدف معامله قرن نابودی آرمان فلسطین است

طلال ارسلان رئیس حزب دموکرات لبنان در توییتی به معامله قرن واکنش نشان داد.

وی نوشت: معامله قرن معامله ننگینی است که هدفش نابودی آرمان فلسطین با پوشش آشکار و پول‌های اعراب است.

ارسلان بر ضرورت وحدت فلسطینی‌ها در برابر این توطئه و روی آوردن به انتفاضه مردمی و تکیه بر محور مقاومت در برابر این توطئه تاکید کرد.

استقبال فرانسه از طرح معامله قرن

فرانسه از طرح دولت ترامپ درباره فلسطین موسوم به طرح «معامله قرن» استقبال کرده است.

پاریس در این ارتباط با استقبال از آن چه «تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای دستیابی به یک توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین» نامیده، از بررسی طرح پیشنهادی خبر داده است.

این واکنش را وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده و با انتشار یک بیانیه در این ارتباط افزوده است که طرح دولت ترامپ را از نزدیک مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد.

جرد کوشنر: طرح صلح ترامپ فرصتی بزرگ برای فلسطین است

«جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفید و داماد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که از معماران اصلی طرح صلح ادعایی واشنگتن موسوم به «معامله قرن» است، روز سه شنبه در پی رونمایی از این طرح مدعی شد که تحت لوای طرح مزبور، فلسطینیان این «فرصت بزرگ» را در اختیار دارند که به «کشوری بسیار بسیار پررونق در آینده» تبدیل شوند!

کوشنر در گفتگو با شبکه سی اِن اِن پیرامون این طرح صلح ترامپ، ادعا کرد که طرح مزبور به فلسطینیان «راهی به سوی یک دولت، یک قلمرو پیوسته و شرایطی که تحت لوای آن بتوانند راه خود را به سوی استقلال بیابند» ارائه می کند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود که «این طرح با ارائه یک برنامه اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری، به شکوفائی و رونق آنها [فلسطینیان] کمک می کند».

پیشنهاد نتانیاهو مبنی بر حاکمیت محدود و مشروط به فلسطینیان

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی رونمایی از طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» برای حل و فصل منازعه فلسطین- اسرائیل گفت که تمایل دارد تحت لوای این طرح پیشنهادی، به مردم فلسطین فرصتی برای «حاکمیت محدود و مشروط» اعطا کند!

وی با اشاره به اینکه آمریکا اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد، مدعی شد که طبق طرح صلح ادعایی ترامپ پایتخت پیشنهادی برای فلسطین شهر «ابو دیس» - یک منطقه فلسطینی در حومه شهر بیت المقدس- خواهد بود.

وی در اینباره گفت: «در پایان این فرآیند، اسرائیل به فلسطینیان حاکمیت مشروط و محدود ارائه می کند».

گوترش: به راه حل دودولتی بر مبنای مرزهای 1967 متعهدیم

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل گفت که «سازمان ملل همچنان به تلاش برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین بر پایه قطعنامه‌های سازمان ملل، توافقات دوجانبه و چشم انداز راه‌حل دو دولتی بر مبنای مرزهای سال ١٩٦٧ ادامه می‌دهد».

جوزف بورل: معامله قرن طبق معیارهای اتحادیه اروپا بررسی می شود

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پس از رونمایی طرح صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به معامله قرن در روز سه شنبه، با صدور یک بیانیه که نسخه‌ای از آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی (معامله قرن) را بررسی و ارزیابی خواهد کرد. این اقدام بر مبنای موضع اتحادیه اروپا و همچنین تعهد مستحکم آن به دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت [فلسطین و اسرائیل] با در نظر گرفتن آرمان‌های مردم فلسطین و اسرائیل و احترام به تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و توافق‌های بین المللی صورت می‌گیرد».

وی افزود که اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری در راستای از سرگیری مذاکرات معنادار به منظور حل و فصل دائمی مشکلات و دست‌یابی به صلح پایدار اعلام می‌دارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد «تنها راه حل واقعی برای پایان منازعه‌ها، تعهد به تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است».

وزارت خارجه ترکیه: معامله قرن نابودی راه حل دودولتی و سرقت اراضی فلسطین است

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پس از رونمایی طرح صلح ادعایی «دونالد ترامپ» موسوم به معامله قرن در روز سه شنبه، با صدور یک بیانیه که نسخه‌ای از آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: «اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی (معامله قرن) را بررسی و ارزیابی خواهد کرد. این اقدام بر مبنای موضع اتحادیه اروپا و همچنین تعهد مستحکم آن به دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت [فلسطین و اسرائیل] با در نظر گرفتن آرمان‌های مردم فلسطین و اسرائیل و احترام به تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و توافق‌های بین المللی صورت می‌گیرد».

وی افزود که اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری در راستای از سرگیری مذاکرات معنادار به منظور حل و فصل دائمی مشکلات و دست‌یابی به صلح پایدار اعلام می‌دارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد «تنها راه حل واقعی برای پایان منازعه‌ها، تعهد به تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است».

دوحه: حراست از حقوق ملت فلسطین راه دستیابی به صلح در خاورمیانه است

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دوحه از تلاش آمریکا در جهت یافتن راه حلهایی برای مناقشه فلسطین- اسرائیل تا زمانی که این راه حلها در چارچوب مشروع بین المللی باشند، قدردانی می کند.

این وزارتخانه در بیانیه خود می افزاید که «بدون حراست از حقوق فلسطینیان از طریق تشکیل یک دولت مستقل بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷، به صلح نمی توان دست یافت».

ریاض: ار تلاشهای ترامپ جهت ایجاد صلح در خاورمیانه حمایت می کنیم

وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به رونمایی آمریکا از طرح صلح ادعایی سازش به «معامله قرن» بیانیه ای صادر کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در این بیانیه حمایت خود را از آنچه که تلاشهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای «برقراری صلح بین فلسطین و اسرائیل» خوانده، اعلام کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر حمایت خود را از تمام تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حلی فراگیر و منصفانه برای حل و فصل مناقشه فلسطین اعلام می‌کنیم».

نیکی هیلی: اولویت نخست در معامله قرن امنیت ملی اسرائیل است

«نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که اولویت نخست در طرح موسوم به «معامله قرن» «امنیت ملی اسرائیل» است.

وی در ادامه مدعی شد که «این طرح قابل اجراست و طرحی است که جرد کوشنر [مشاور کاخ سفید و داماد ترامپ] زمان زیادی را صرف آن کرده است».

هیلی در ادامه ادعاهای خود افزود این خطر که کشورهای عرب همجوار همچون اردن توافقنامه های صلح خود با اسرائیل را لغو کنند، وجود ندارد.

ایمن الصفدی: تنها راه دستیابی به صلح تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف است

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن شامگاه سه شنبه در واکنش به طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» که ساعاتی پیش توسط «دونالد ترامپ» از آن رونمایی شد، اعلام کرد که «اردن از هرگونه تلاش خالصانه که هدف از آن دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر و مورد قبول مردم باشد، حمایت می کند».

الصفدی در ادامه تأکید کرد که «تنها مسیر دستیابی به یک صلح فراگیر و پایدار تشکیل دولت مستقل فلسطین بر مبنای مرزهای سال ۱۹۶۷ و به پایتختی قدس شریف است».

واکنش سفیر امارات به معامله قرن

سفیر امارات در واشنگتن گفت که کشورش از آنچه تلاش‌های مداوم آمریکا برای دستیابی به توافق صلح حقیقی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌دهد، قدردانی می‌کند.

«یوسف العتیبه» مدعی شد که طرح اعلامی از سوی ترامپ موسوم به «معامله قرن» نقطه آغاز مهمی برای بازگشت به مذاکرات در چارچوب بین المللی تحت نظارت آمریکا است.

سفیر امارات در واشنگتن که کشورش همواره دنباله روی سیاست‌های آمریکا بوده است، همچنین ادعا کرد که معامله قرن طرحی جدی برای حل بسیاری از مسائل موجود در خصوص موضوع فلسطین است.

ادامه دارد...

کد خبر 4839258

منبع: مهر

کلیدواژه: معامله قرن رژیم صهیونیستی فلسطین ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ معامله قرن ایران فلسطین لیبی سوریه لبنان روسیه ترکیه افغانستان ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا

به گزارش همشهری آنلاین، آلون پینکاس، کنسول پیشین اسرائیل در نیویورک و سفیر اسبق اسرائیل در ترکیه، در روزنامه‌ هاآرتص نوشت: اسرائیل و ایران دیگر به وضعیت پیشین خود، «جنگ در سایه»، باز نخواهند گشت زیرا مؤلفه‌های اساسی که «نبرد پنهان» میان دو طرف در دهه گذشته را تعریف می‌کرد، در دو هفته اخیر لطمه خورد.

اگر مفهوم بازدارندگی اسرائیل در جریان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر به طور کامل از دست نرفت، این واژه قطعاً اعتبار خود را در شب حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل از دست داد.
رهگیری بخشی از پرتابه‌های ایران، یک دستاورد است اما ارتباطی به بازدارندگی ندارد و ائتلاف عملی که میان اسرائیل با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، اردن ضمن یاری اطلاعاتی سایر کشورهای خلیج ‌فارس ایجاد شد، ممکن است الزاماً در دور بعدی احتمالی کشاکش بین ایران و اسرائیل این‌گونه عمل نکند.

گرچه بنیامین نتانیاهو سال‌ها ایران را تهدید اصلی برای امنیت ملی اسرائیل، و ظرفیت نظامی بالقوه برنامه هسته‌ای ایران را خطر حیاتی برای تمدن بشری توصیف می‌کرد، اما او هرگز به خود زحمت نداد تا یک راهبرد منظم و چند بعدی برای مقابله با این تهدیدات تنظیم کند و از کسی مانند او که اطمینان دارد قوم یهود در معرض خطر حیاتی است، می‌توان انتظار داشت که یک استراتژی پیچیده و دراز مدت در برابر این تهدید ایجاد کرده باشد.
بنیامین نتانیاهو با تشویق دونالد ترامپ به خروج از برنامه هسته‌ای با ایران و مخالفت با تلاش‌های جو بایدن برای احیای برجام، تهدید هسته‌ای ایران را که خطری برای جهان بود، «اسرائیلی‌سازی» کرد؛ امری که در نتیجه آن ایرانِ امروز به آستانه هسته‎‌ای رسیده و ابعاد این نزاع را پیچیده‌تر کرده است. در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی خاطر نشان کرد: گستردگی اقدام ایران، اسرائیل را واداشت تا فناوری‌های ضدموشکی خود و آمریکا در سراسر منطقه را رو کند؛ ایران، حالا نقشه کاملی از سیستم دفاع موشکی اسرائیل در اختیار دارد.

این شروع یک بازی جدید است که دو موضوع در آن روشن است؛ اسرائیل از حمایت سامانه دفاعی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن و اخطار ۷۲ ساعته برخوردار بود، حال آنکه ایران اهداف خود را به تأسیسات نظامی خاصی محدود کرد و هدف گسترده‌ای را علیه هیچ هدف غیرنظامی یا شهری انتخاب نکرد. آنچه ایران نشان داد این بود که علیه اسرائیل اقدام خواهد کرد و می‌تواند این کار را به‌طور مؤثر و هوشمندانه به اهدافی مجهز به بهترین رادارها و بهترین سیستم دفاع هوائی جهان انجام دهد؛ ایران از هفت موشک برای هدف قرار دادن مواضع مشخص شده استفاده کرد و با پنج موشک آن را مورد اصابت قرار داد؛ بنابراین در این عملیات پنج یا هفت موشک به بهترین منطقه دفاع شده و بهترین دفاع هوائی جهان اصابت کرد.

آیا عجیب نیست که ایالات متحده، انگلیس و فرانسه همگی در یک حمله نظامی شرکت کردند؟ چون بار بعد آنها اخطار ۷۲ ساعته دریافت نخواهند کرد؛ اگر حمله واقعی صورت گیرد فرصتی به این سه داده نخواهد شد؛ آن‌وقت، قرار است اسرائیل به شدت آسیب ببیند و این واقعیتی است که آنها نمی‌توانند تحمل کنند.

کد خبر 846207 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه امامی هفت میلیونی شد
  • واکنش نخست وزیر پاپوآ گینه‌نو به کنایه «آدم‌ خواری» بایدن
  • واکنش نخست وزیر پاپوآ گینه‌نو به کنایه «آدم‌خواری» بایدن
  • واکنش حماس به تصویب کمک‌های جدید آمریکا برای صهیونیست‌ها
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • واکنش آرمین به وتوی عضویت فلسطین: شرم آور است
  • اسرائیل برای فلسطینی‌ها حق حیات قائل نیست
  • آرمین: شرم آور است
  • واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان