Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیو سی تی به استان همسایه و دیار زاگرس نشینان و دریاچه کیو شهر خرم اباد در ایران رسید.

کیو سی تی به استان همسایه و دیار زاگرس نشینان و دریاچه کیو شهر خرم اباد در ایران رسید.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان "دکتر نبی بستان" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا از لرستان از برگزاری دوره اموزشی کیو سی تی در شهرستان خرم آباد از تاریخ 9الی 11بهمن ماه خبر داد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود :  لرستان  به عنوان هجدهمین استان در کشورو سی امین نمایندگی کیو سی تی در کشور به مدیر نمایندگی استان خانم تیموری کار خودر را رسما شروع خواهد کرد.

 وی افزود :به لطف خداوند مهربان و به عشق خدمت به کودکان و نوجوانان و تلاش برای آموزش مهارتهای هیجانی،اجتماعی و رفتار شهروندی  و تلاش ناظران،مدیران،مربیان ،والدین و شرکت کنندگان عزیز با گذر از سختی ها و عبور از فراز و نشیبهای  فراوان و پس از یکسال در مسیر توسعه کیو سی تی و گذر از نوزده استان، در ایستگاه بعدی سی امین نمایندگی کیو سی تی به استان لرستان رسید.

"دکتر نبی بستان" مبتکر و مدرس «کیو سی تی» به موضوع مهارت‌ های نوین فرزند پروری، اشاره کرد و گفت: کیو سی تی راهی نو برای رسیدن به رویاهای والدین در مسیر رشد فرزندانشان می‌ باشد چراکه در این روش با تاکید بر نقش آموزش ‌های نوین در رشد همه جانبه کودکان و نیاز به ایجاد تغییر همچنین کسب مهارت در زمینه ‌های مختلف منجر به ساخت نسل طلایی می شود.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی در جامعه بسیار پیچیده هستند و راهکارهای پیچیده ای را می طلبند، افزود: از سویی خانواده ها با شکاف بین نسلی و نداشتن وقت و فرصت مناسب برای پرورش و تربیت فرزندان خود و از سوی دیگر در مدرسه باتوجه به محدودیت های مسائل آموزشی، متاسفانه نیاز های کودکان به خوبی برآورد نمی شود؛ چراکه کودکان و نوجوانان با تغییرات سبک زندگی و تغییر زاویه دیدشان انتظارات بیشتری دارند و نیاز به حمایت های همه جانبه دارند.

 نبی بستان گفت: کودکان و نوجوانان در زندگی امروزی نیازمند کسب مهارت‌ هایی می ‌باشند که در موقعیت‌ های آینده و شرایط مختلف کاربرد داشته باشند.

مدرس و مبتکر مدل "کیو سی تی" به اهداف آموزشی این مدل اشاره کرد و گفت: مولفه های اصلی این مدل آموزشی را می توان کسب مهارت‌ های اجتماعی و هوش هیجانی، ارتقاء عزت نفس وافزایش اعتماد به نفس، ایجاد تغییرات مثبت رفتاری، افزایش تعامل و ارتباط موثر و درک کار گروهی، مسئولیت ‌پذیری و ایجاد آرامش وافزایش انگیزه، تاکید بر مفاهیم اساسی مهارت های شخصی، اجتماعی، اخلاقی و آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان که اغلب نادیده گرفته شده است، نام برد که تاثیر بسزایی درعملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان دارد.

نبی بستان تصریح کرد: کیو.سی.تی، یک استراتژی و روش فعال آموزشی است که سبب ایجاد و مدیریت رفتار مثبت خواهد شد و در راستای ایجاد موقعیت منحصر به فرد برای کودکان بسیار مفید است و نوعی آموزش یادگیری مهارت ‌های اجتماعی به ‌صورت گروهی با تاکید بر خلاقیت، بازی و هیجان بدون نیاز به هیچ‌ گونه ابزار و تکلیف، دارای تنوع و جذابیت مطلوبی است؛ جلسات این مدل  به صورت عملی، عینی، کاربردی، واقعی در راه رسیدن به هدف اصلی که ایجاد انگیزه و حس مشارکت در یادگیری گروهی با تاکید بر توانمندی و ظرفیت هر فرد و توجه به تفاوت ‌های فردی و شکار و تقویت رفتارهای مثبت شرکت کنندگان می ‌باشد که در سطح استان های مختلف برگزار می ‌شود.

جدیدترین مدل آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان       

قبل از پرداختن به اهمیت مدل آموزشی کیو سی تی لازم می دانم با طرح چند سوال که به نظرم کیو سی تی بهترین جواب این سوالات خواهد بود ذهن شما را در این مسیر آماده نمایم.

آیا کودکان مهارتهای لازم و مورد نیاز زندگی امروزی را دارند؟

آیا مهدکودک،مدرسه،دانشگاه جوابگوی نیازهای آینده کودکان و رشد همه جانبه آنان هست؟

آیا خانواده،مدرسه،جامعه با تعارضات و نقشهای چندگانه مراقب آینده کودکان هستند؟

آیا کودکان امروز برای آینده نیازمند مهارت ورزی در زمینه های مختلف آمادگی کسب می کنند؟

آیا والدین وقت کافی در اختیار آموزش و همراهی کودکان دارند؟

آیا محتوای کتاب،رسانه و ابزار آموزشی متناسب با نیاز کودکان طراحی شده است؟

هزاران سوال بی جواب؟

و اما طبق پژوهشهای مختلف و سابقه آموزش کیو سی تی در کشورهای مختلف و استفاده های کاربردی آن وقت آن رسیده است که بپذیریم:

با فراگیری کیو سی تی نسلی متفاوت بسازیم برای آینده بهتر چرا که فردای کودکان مهم است و باید با استفاده از آموزش به سمت ایجاد تغییر حرکت کنیم و می توان گفت بر اساس نتایج بدست آمده در دنیا مدل کیو سی تی تنها راه حل واقعی ودریچه ای نو به سوی آرزوهای  والدین،کودکان و نوجوانان می باشد.این مدل جدید آموزشی که برای اولین بار در ایران زیر نظر دکتر نبی بستان ، متخصص روانشناسی و استادیار دانشگاه بعنوان مبتکر و مدرس این مدل آموزشی برگزار می شود که اهداف این مدل آموزشی شامل ،کسب مهارتهای اجتماعی،هوش هیجانی،عزت نفس و اعتماد به نفس، تمرکز و توجه،نظم و مسئولیت پذیری،خلاقیت وحل مساله،انگیزه مشارکت در فعالیت های گروهی،تقویت رفتار مثبت،مهارتهای ارتباط موثر و نهایتا آموزش رفتار شهروندی در راستای چهار مولفه و هدف اساسی شخصی،اجتماعی،اخلاقی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان3 تا 18 سال، و همچنین پکیج ویژه بزرگسالان  با تاکید بر پنج فعالیت و قانون اصلی شامل نگاه کردن، گوش کردن،صحبت کردن، فکر کردن و تمرکز  به صورت سطح بندی و شامل هر سطح 4 جلسه در ماه به مدت یک ساعت در گروههای مختلف سنی ، 3 تا 6 سال، 7 تا 10 سال،11 تا 14 سال و 15 الی 18 سال از  آذر ماه 1397 شروع شده است و تا کنون با استقبال خوب کودکان و نوجوانان و همچنین رضایت و بازخورد مثبت والدین همراه بوده است.

 

 

 

مدل کیو سی تی بصورت عملی،عینی، کاربردی،واقعی  و بصورت ساده توسط مربیان و تسهیل گران مجرب که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های روانشناسی و مشاوره می باشند و آموزشهای لازم مربیگری کیو سی تی را فرا گرفته اند و تجربه عملی و کسب آموزش مداوم را دارا می باشند و ماهانه جلسات بازآموزی و دانش افزایی مهارتی و بازبینی جلسات آموزشی و ارتقاء مهارتهای عملی به مربیان ارائه می شود.تمامی مربیان دارای کارت شناسایی مربیگری، یونیفرم مشخص و هماهنگ، کاربرگ فعالیت روزانه مشخص طبق پروتکل آموزشی کاربرگ بازی و قوانین کیو سی تی می باشند.

کودکان و نوجوانان در زندگی امروزی نیازمند کسب مهارت هایی می باشند که در موقعیت های آینده و شرایط مختلف کاربرد داشته باشند. امروزه عزت نفس بعنوان مهمترین عامل پیشرفت تحصیلی و همچنین، کسب مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی ضروری ترین ابزار در کنار فرایندهای آموزشی و تحصیلی دانش آموزان است.

در زندگی امروزی عزت نفس پایین یکی از مشکلات کودکان می باشد،یکی ازمهمترین و بزرگترین مسایل در سلامت کودکان می باشد. اکثر کودکان از دوران رشد کودکی دستیابی به عزت نفس را تمرین می کنند.عزت نفس پایین تاثیر در عملکرد آموزشی ،تحصیلی ،سلامت روان کودکان دردورهای بعدی رشد دارد. پژوهش های جدید بیانگررابطه مستقیم عزت نفس و بیشرفت تحصیلی ورسیدن به موفقیت در زمینه های مختلف هستند.

 

در مدل آموزشی کیو سی تی، عزت نفس کودکان احیا  وبازسازی می شود،کودکان با آموزش و یادگیری این مدل، عزت نفس خود را پیدا می کنند و مجدد به دست می آورند و برای حفظ و ارتقاء آن تلاش و  تمرین می کنند،عزت نفس خود را توسط توانمندی درونی خود رشد می دهند و به خودارزشمندی بالایی خواهند رسید.هدف اصلی ایجاد انگیزه وحس مشارکت در یادگیری گروهی با تاکید بر توانمندی و ظرفیت هر فرد و توجه به تفاوت های فردی و شکار و تقویت رفتارهای مثبت شرکت کنندگان می باشد. این مدل می تواند در کنار خلاء های موجود در سیستم آموزش و پرورش در جامعه و عدم پرورش در جنبه های مختلف و آموزش مهارتهای اجتماعی بصورت کاربردی و عملی و در کنار سایرآموزشها باعث تقویت مهارتهای فردی شود.تاکید مهم این روش جذابیت در آموزش و استفاده از نوع بازی ها و استفاده از ابزار جهت بازی و آموزشهای مناسب می باشد. افرادی که عزت نفس بالا دارند در شرایط سخت زندگی به راحتی از راه حل ها و توانمندی درونی خودشان استفاده می کنند.دانش آموزانی که عزت نفس بالا دارند، می توانند در بازی های گروهی ازمهارتها و توانمندی شخصی خودشان استفاده کنتد.احساس خود ارزشمندی بالا دارند. همچنین با یادگیری و مشارکت در کلاسهای کیو سی تی کودکان و نوجوانان به مهارتهایی مانند فرصت سازی برای کسب تجربه،ارتقاء مهارتهای فردی واجتماعی،نظم و انظباط،عزت نفس،گوش دادن فعال،افزایش توجه و تمرکز،تقویت حافظه، رشد مهارتهای کلامی و غیر کلامی،اعتماد به نفس،مسئولیت پذیری،روحیه کار گروهی،مشارکت و ابراز وجود،ارتباط با اجتماع،حل تعارضات ومشکلات رفتاری،کسب تجربه عملی وافزایش عملکرد رفتارهای مثبت و مطلوب و افزایش شور ونشاط اجتماعی، پذیرش تفاوتهای فردی ،شناسایی استعداد و علاقه های فردی، خود مراقبتی و توانمندسازی فردی و گروهی خواهد رسید.

 

 

 

 

لازم به توضیح می باشد که در این مدل آموزشی هیچ گونه تکلیف و تمرین اضافی به شرکت کنندگان ارائه نمی شود و در کنار فعالیت های روزمره مدرسه و خانواده می توانند بصورت غیر مستقیم فعالیت های آموخته شده را تمرین کنند چرا که هر فرد برای جلسه بعد می بایستی تمرینات و بازی های جلسه قبل را آموخته باشد و درونی شده باشد برای ورود به جلسات و سطوح بعدی، که این مدل باعث می شود بصورت فعال کردن انگیزش درونی خود فرد تلاش کند بدون حضور معلم و تاکید والدین خودشان بیشتر یاد بگیرند.هر گروه بین 6 الی 20 نفر می باشند و برای هر گروه یک ناظر و یک تسهیل گر طبق کاربرگ فعالیت آموزشی و بازی روزانه جلسه را با مشارکت و همکاری شرکت کنندگان برگزار می کنند.در این مدل کاربرگ های ویژه والدین(پیش آزمون و پس آزمون) به منظور ارزیابی و بررسی تغییرات رفتاری فرزندانشان ،کاربرگ ناظر و تسهیل گر به منظور ثبت رفتارهای مثبت و منفی شرکت کنندگان و تلاش برای تغییر و ارتقاء آنها،کاربرگ ویژه شرکت کنندگان به منظور ارزیابی و بازخورد آنها از آموزش و مشارکت خود و سایر اعضاء می باشد.که در هر جلسه و هر سطح کاربرگ ها مطالعه و بر اساس نیاز برنامه طراحی می شود.همچینین این طرح دارای پروتکل مشخص و شفاف شامل قوانین طلایی و گامها و مراحل آموزشی می باشد که بعدا در صورت نیاز به تفصیل گزارش خواهد شد.کتاب و کاربرگ کار و مراحل آموزش و انواع بازی های مرتبط با اهداف کیو سی تی ترجمه و بومی سازی  شده  و هنجار یابی بر اساس شرایط جامعه پروتکل و کاربرگ هر جلسه طراحی شده است و در هر جلسه در راستای مراحل کیو سی تی استفاده خواهدشد.در پایان هر سطح و پس از کسب مهارتهای لازم مربوط به هر سطح گواهی پایان دوره که بصورت جشن پایان دوره در جلسه رسمی با حضور والدین برگزار خواهد شد اهداء و در این جلسه گزارش ارزیابی کاربرگ های والدین ،ناظر و تسهیل گر ارائه خواهد شد و مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.  این مدل آموزشی بصورت آزمایشی از ابتدای آذرماه 97 آغاز شد  و در حال حاضر 40 مرکز در شهر کرمانشاه و 12 نمایندگی در شهرستانهای کرمانشاه مشغول به آموزش می باشند و تاکنون بیش از 3000 نفر در این دوره ها شرکت کرده اند .در ۲۰ استان کشور نمایندگی کیو سی تی فعال می باشد و مشغول به اموزش می باشند. در پایان یکسال پس از بررسی کاربرگ ها و نظر سنجی ، بازخورد والدین و شرکت کنندگان بسیار عالی و رضایت بخش گزارش شده است و در زمینه های اضطراب جدایی، کاهش علائم بیش فعالی، پیشرفت تحصیلی و کسب مهارتهای اساسی گزارشهای مثبتی ارائه شده است.

با فراگیری کیو سی تی، نسلی متفاوت بسازیم برای آینده بهتر، چرا که فردای کودکان مهم است و نیاز داریم از آموزشهای نوین به سمت تغییرگام برداریم. با توجه به اینکه شاگرد اولهای مدرسه شاگرد آخرهای اجتماع هستند ، این مدل آموزشی برای تمامی دانش آموزان عادی و ممتاز کاربردی می باشد.و می تواند مشکلات هیجانی و عاطفی بسیاری از دانش آموزان را حل کند و باعث ایجاد رفتارهای مطلوب و یادگیری پایدار و کاربردی شود.با توجه به استقبال شهروندان از این مدل آموزشی و گسترش کلاسهای اموزشی موجب اشتغال زایی و کارآفرینی برای بیش از ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان جویای کار شده است

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی

امسال با همکاری آموزش و پرورش ۱۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه سنندج آموزش مهارت‌های دیجیتال خواهند دید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میثم عابدی پیش‌ از ظهر امروز در بازدید از مجتمع نوآوری نور در محوطه دانشگاه پیام‌نور، اظهار داشت: با توجه به برنامه ملی که در وزارت ارتباطات به تصویب رسیده، امسال با همکاری آموزش و پرورش 300 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه در حوزه مهارت‌های دیجیتال در سطح کشور آموزش داده خواهند شد. در استان کردستان نیز با توجه به فضا و پتانسیل خوبی که وجود دارد 10 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه آموزش دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها در آینده‌ای نزدیک برای معلمان دوره ابتدایی برگزار خواهد شد، افزود: امروز در جلساتی که خواهیم داشت تیم‌های آموزشی را مشخص و به آموزش و پرورش استان جهت آغاز کار معرفی خواهند شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به هدف از اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: با توجه به حرکت دنیا به سمت اقتصاد و مها‌رت‌های دیجیتال و ظرفیت بالای کشور، درصدد ترویج و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با این حوزه هستیم، بنابراین این طرح طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سطح کشور و استان کردستان پیاده‌سازی می‌شود.

به گزارش تسنیم، 32 شرکت دانش‌بنیان مجتمع نوآوری نور دانشگاه پیام نور در حال فعالیت است که امروز 3 شرکت مورد بازدید معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت، که در این بازدید نقاط قوت و ضعف این شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • آموزش حضوری ارز دیجیتال در تهران
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران