Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@19:26:47 GMT

عارضه حلقه پیری چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۷۰۶۱

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بسیاری از بیماری‌ها با گذشت زمان و سالخوردگی به طور طبیعی در فرد ایجاد می‌شوند که در بینایی فرد ممکن است اثر بگذارند. شاید تاکنون تجربه کرده اید که تمرکز بر روی یک شی که فاصله زیادی با شما دارد، مشکل است یا وقتی به تازگی وارد اتاق تاریک می‌شوید دیدن اشیا در ابتدا چقدر برایتان سخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عارضه  حلقه پیری ممکن است در این حالت موثر باشد.

حلقه پیری 
فیروزه رحیمی متخصص قرنیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران  دباره عارضه حلقه پیری اظهار کرد: حلقه پیری، حلقه‌ای سفید یا قهوه ای رنگ است که گاهی به شکل نیم دایره بوده و دور قرنیه ایجاد می‌شود که افراد با بالا رفتن سن به آن مبتلا می‌شوند.

او با اشاره به اینکه حلقه پیری بیماری نیست، گفت: حلقه پیری یا ارکسنین در اثر رسوب چربی عروق در اطراف قرنیه ظاهر می‌شود؛ که به صورت یک نیم دایره یا دایره کامل ظاهر می‌شود، اما ممکن است به دلیل کمرنگ بودن اصلا دیده نشود. با گذشت زمان حلقه کامل شده و به ضخامت ۱ میلی متر می‌رسد، البته چربی‌ها هیچگاه به سمت مرکز قرنیه چشم حرکت نمی‌کنند.

رحیمی بیان کرد: این نوع عارضه در افرادی که ۷۰ سال سن دارند به دلیل افزایش سن و رسوب چربی عروق آنان در دیواره‌های قرنیه شان ایجاد می‌شود. اما ایجاد این حلقه در افراد کمتر از ۴۰ سال نشان دهنده افزایش کلسترول و لیپید‌های خونی است. گاهی اوقات این نوع عارضه به دلیل حساسیت‌های فصلی و خارش‌های مداوم چشم در جوانان ظاهر می‌شود، اما با گذشت زمان و رعایت بهداشت فردی ناپدید می‌شود.

او تصریح کرد: در سنین پایین این عارضه به حلقه سنی (افزایش سن) مربوط نمی‌شود بلکه عامل ایجاد آن چربی خون است. در برخی مواقع این حلقه کمرنگ است و تنها با معاینه چشم پزشکی قابل تشخیص خواهد بود. اگر این نوع عارضه  در سنین بالای ۷۰ سال  دیده شود با خود بیماری خاصی را به همراه نخواهد داشت و جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

این متخصص قرنیه گفت: اگر حلقه پیری در سنین جوان‌تر دیده شود شاید در ابتدا نشان دهنده بروز بیماری خطرناکی در فرد نباشد، اما با گذشت زمان ممکن است فرد دچار عارضه‌های قلبی- عروقی، فشار خون و مشکلات کلیوی شود و حتی در شرایط استثنایی به مرگ بینجامد. تاکنون درمانی برای حلقه پیری هنوز کشف نشده است.

علیرضا براداران رفیعی متخصص فوق قرنیه در گفت‌وگو با خبرنگار  کلینیک  درباره حلقه سنی(حلقه پیری) اظهار کرد: حلقه پیری با بالا رفتن سن ایجاد شده و معمولا در ناحیه قرنیه فوق تحتانی دیده می‌شود. معمولا بیمار با دیدن این حلقه در چشم دچار ترس خواهد شد که مبادا دید خود را از دست دهد، در حالی که این گونه نخواهد بود و حلقه پیری دید را دچار مشکل نمی‌کند. گاهی این نوع عارضه  در دوره کودکی هم دیده می‌شود.

او گفت: حلقه پیری در ابتدا ممکن است کامل دیده نشود، اما با گذشت زمان حلقه‌ای به اندازه ۳۶۰ درجه تشکیل می‌دهد. حلقه پیری ممکن است زمینه ژنتیکی داشته و با افزایش سن ایجاد شده باشد.

رفیعی بیان کرد: حلقه پیری ممکن است تنها دید فرد را در تاریکی کاهش داده یا دچار خشکی چشم شود، اما بسیار کم این اتفاق می‌افتد. ضخامت آن به ۱ یا ۳ میلی متر می‌رسد و اصلا بیشتر از این نخواهد شد که دید کامل فرد را مختل کند.

متخصص فوق قرنیه تصریح کرد: این نوع عارضه در افراد جوان می‌تواند خطرناک‌تر از افراد میانسال باشد، زیرا اگر در پیری دیده شود تنها به دلیل کهولت سن بوده و هیچ خطری ندارد، اما در جوانی مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد خواهد کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۷۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش که «از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟»، در حال تغییر است زیرا عمر مردم طولانی‌تر شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامتی جسمی و روحی برخوردارند.

به گزارش ایسنا، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

به گزارش ان‌بی‌سی، این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

به گزارش ایندیپندنت، تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه
  • مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند/ تسریع در روند مرگ سلولی
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود؟
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود