Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@04:39:41 GMT

مصرف این ماده غذایی به «مغز» کودکان کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۷۹۲۲

به گزارش فارس به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد خوردن سبزیجات برای مغز کودکان مفید است.

دانشمندان می‌گویند آهن موجود در سبزیجات برگ مانند کلم بروکلی در سلول‌های مهم مغز ذخیره می‌شود؛ محققان میزان آهن را در مغز ۱۵۰۰ کودک و بزرگسال بررسی کردند و درنهایت دریافتند، کسانی که با کمبود آهن مواجه بودند در تست‌های ذهنی به مراتب عملکرد کمتری داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشتند، تأکید کردند مصرف مکمل‌ها می‌تواند به سلامت مغز و افزایش قدرت آن کمک کند.

به گفته کارشناسان علمی، سلول‌های مغزی برای عملکرد مناسب به آهن احتیاج دارند؛ مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند که آهن برای عملکردهای ذهنی و جسمی نیز مهم است.

براساس شواهد موجود، غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و دانه‌های روغنی می‌شود.

بارت لارسن، محقق این پژوهش گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کودکان تا رسیدن به اواسط ۲۰ سالگی باید از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

کمبود آهن (ID) شایع‌ترین کمبود مواد مغذی است که بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

علائم کمبود آهن در رژیم غذایی نیز شامل خستگی شدید، ضعف، پوست کمرنگ، درد قفسه سینه و سردرد است.

کودکان هر روز به حدود هشت میلی گرم  آهن نیاز دارند، این مقدار برای پسران نوجوان حدود ۱۱ میلی‌گرم و برای دختران نوجوان ۱۵ میلی‌گرم  درطی روز است.

براساس آمار موسسه ملی قلب آمریکا، کمبود آهن در بدن می‌تواند یکی از دلایل بدخلقی و حتی افسردگی باشد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیقات جهانی نشان داده است که آجیل، لبنیات پرچرب، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و حبوبات مواد غذایی کلیدی برای کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و خطر مرگ هستند.

رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالاتری از این مواد غذایی کلیدی با کاهش خطر حوادث قلبی عروقی عمده از جمله حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی و مرگ مرتبط است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که مقدار متوسط روزانه غلات کامل (به‌عنوان مثال یک تکه نان) یا گوشت فرآوری نشده (مانند ۸۵ گرم گوشت قرمز یا مرغ) می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

مطالعات گذشته بر روی رژیم‌های غذایی غربی و تاثیر منفی غذا‌های پر کالری و غذا‌های فوق فرآوری شده بر سلامت افراد تمرکز کردند. این مطالعه بر تاثیر مثبت غذا‌های سالم بر بیماری قلبی و مرگ‌های زودرس ناشی از حوادث قلبی عروقی متمرکز بود.

تخمین زده می‌شود که بیماری‌های قلبی عروقی سالانه ۱۸ میلیون نفر را می‌کشند که ۳۲ درصد از کل مرگ و میر‌های جهانی را شامل می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از این مرگ‌ها مربوط به حملات قلبی و سکته مغزی بوده است.

گروه تحقیقاتی با استفاده از داده‌های موجود از ۲۴۵هزار نفر در ۸۰ کشور، یک امتیاز رژیم غذایی را برای اندازه‌گیری پیامد‌های سلامتی تنظیم کردند.

پروفسور سلیم یوسف، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نمرات رژیم غذایی قبلی ازجمله رژیم غذایی EAT-Lancet و رژیم مدیترانه‌ای رابطه رژیم غذایی با بیماری قلبی و عروقی و مرگ را عمدتا در کشور‌های غربی آزمایش کردند.

امتیاز رژیم غذایی سالم PURE بیانگر مورد خوبی از کشور‌های با درآمد بالا، متوسط و پایین است. امتیاز رژیم غذایی سالم PURE بر روی غذا‌های طبیعی متمرکز شده است که مغذی و دارای مزایای سلامتی هستند همچنین در سراسر جهان مصرف می‌شوند.

دکتر اندرو منته، محقق این تحقیق گفت: ما در این تمرکز منحصر به فرد بودیم. سایر رژیم‌های غذایی ترکیبی از غذا‌های مضر - مانند غذا‌های فرآوری‌شده و فوق‌فرآوری‌شده - با غذا‌ها و مواد مغذی دارد که اعتقاد بر این است که از سلامت فرد محافظت می‌کنند.

به تازگی بر مصرف بیشتر غذا‌های محافظ برای پیشگیری از بیماری تمرکز شده است. به غیر از مقادیر بیشتر میوه، سبزیجات، آجیل و حبوبات، محققان نشان دادند که اعتدال در مصرف غذا‌های طبیعی، کلیدی است.

مقادیر متوسط ماهی و لبنیات پرچرب با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر مرتبط است. همان نتایج سلامتی را می‌توان با مصرف متوسط غلات و گوشت به دست آورد، تا زمانی که آن‌ها غلات کامل تصفیه نشده و گوشت‌های فرآوری نشده باشند.

توصیه‌های غذایی

• میوه‌ها: دو تا سه وعده در روز به‌عنوان مثال شامل یک سیب، موز یا گلابی است.

• سبزیجات: دو تا سه وعده در روز به‌عنوان نمونه شامل یک فنجان سبزیجات برگدار یا ۱/۲ فنجان سبزیجات دیگر است.

• لبنیات: دو وعده در روز؛ یک نمونه شامل یک فنجان شیر یا ماست، یا ۱.۵ اونس (۴۳ گرم) پنیر است.

• آجیل: یک وعده در روز؛ یک نمونه شامل یک اونس (۲۹ گرم) آجیل درختی یا بادام زمینی است.

• حبوبات: سه تا چهار وعده در هفته به‌عنوان مثال ۱/۲ فنجان لوبیا یا عدس است.

• ماهی: دو تا سه وعده در هفته؛ یک نمونه شامل سه اونس (۸۵ گرم) ماهی پخته شده است.

• غلات کامل: یک وعده در روز؛ یک نمونه شامل یک تکه (۴۰ گرم) نان، یا ۱/۲ فنجان (۷۵ تا ۱۲۰ گرم) برنج پخته شده است.

• گوشت‌های فرآوری نشده: یک وعده در روز؛ یک نمونه شامل سه اونس (۸۵ گرم) گوشت قرمز یا مرغ پخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • ویتامینی که کمبود آن سبب احساس خستگی می‌شود
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید