Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@08:40:27 GMT

شیراز، شهر جهانی صنایع دستی شد

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۸۴۶۱

به گزارش ایلنا، مصیب امیری افزود: در حدود یک سال گذشته اقدامات زیادی در شیراز برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی انجام شد که از جمله آن می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای صنایع دستی، ایجاد نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران در مجتمع مهستان شیراز با ۱۳۰ فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اظهار رضایت از اقدامات انجام شده برای کسب این عنوان در سفر اخیر خانم غاده هیجاوی سرپرست هیات ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شیراز مشهود بود و این شورا بعد از گذشت حدود یکسال از زمانی که پرونده شیراز در این شورا به جریان افتاده با ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی موافقت کرد.

وی اضافه کرد: ۳۱ تیرماه ۹۸ شیراز بعنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسید که این اقدام پیش نیاز جهانی شدن شیراز بود و حتما باید انجام می شد و لوح آن در سفر اخیر ارزیابان به شهردار شیراز و من اعطا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: این عنوان قطعا بر رونق تولید و عرضه داخلی و خارجی صنایع دستی شیراز تاثیر بسیار خواهد گذاشت.

امیری بیان کرد: شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب شد و همزمان نیز از سوی شورای جهانی صنایع دستی زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت شد.

وی گفت: با ثبت شیراز و دو شهر و یک روستای دیگر کشور در فهرست جهانی،تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ مورد افزایش یافت و در این خصوص ایران کماکان در رتبه نخست جهان قرار دارد.

بر اساس آمار جهانی ۴۸ شهر و روستا در دنیا به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند که ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۶ شهر در آمریکای لاتین و ۲ شهر در اروپا قرار دارد.

ایران با ثبت ۱۱ شهر و ۳ روستای جهانی، با مجموع ۱۴ عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارا است و چین با ثبت ۷ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا پیش از این، تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع‌دستی خلاق، مشهد برای گوهرسنگ‌ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان برای کلاش‌بافی(گیوه)، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده در حوزه منبت، میبد یزد در رشته زیلوبافی و روستاهای خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله‌بافی و کلپورگان سیستان و بلوچستان برای سفالگری ۷هزار ساله‌ در فهرست شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند.

برای اولین بار است که شورای جهانی صنایع‌دستی چهار پرونده از ایران را به طور همزمان بررسی کرده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان فارس جهان صنایع دستی فرش گردشگری و صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۸۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران

حسین ایزدی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت:استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌ دستی در رشته آهنگری سنتی درگذشت.

او افزود: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.

ایزدی با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، گفت: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.

او، آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و افزود: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد

مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد