Web Analytics Made Easy - Statcounter

  همزمان با  این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلیمن "سید علی اکبر اجاق نژاد" نماینده  ولی فقیه در جمهوری آذربایجان ، "اصغر فارسی " رایزن فرهنگی سفارت ایران در این کشور و نیز جمع کثیری از ساکنان متدین باکو برگزار شد، نمایشگاه نقاشی یادواره شهید سردار قاسم سلیمانی در این  محل دایر گردید.

  در این مراسم تنی چند از  شعرا و مداحان اهل بیت (ع) ایرانی و آذری به قرائت سروده‌های خود پرداختند  و مداحان اهل بیت علیهم السلام نیز در غم شهادت  حضرت فاطمه زهرا (س) مداحی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این مراسم  با اشاره به ابعاد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه  زهرا ( س)، گفت: آن حضرت از جایگاه و ارزش والایی  در نزد خدا برخوردار است .

   وی افزود : با وجود این که بیش از یک هزار و 400 سال از شهادت  فاطمه زهرا (س)  می گذرد، همه ساله مراسم با شکوهی در این رابطه در نقاط مختلف جهان برگزار می شود که نشان از جایگاه والای آن حصرت می باشد .

  اجاق نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات قران مجید خاطر نشان کرد : خداوند متعال فرموده  است، آن کسانی که با جان ، مال و فرزندان  و اعمال و علم خود به دین و پیامبر خدا کمک کند ، خدا هم به آنها  عزت و عظمت می بخشد و حضرت فاطمه زهرا ( س ) مصداق این آیات قرانی می باشد .

   وی افزود : در عصر ما نیز  شهید سردار قاسم  سلیمانی نمونه ای از این آیات قرآنی است. وی برای برقراری  امنیت در جهان و نابودسازی داعش و سایر گروههای تروریستی ایجاد شده به دست آمریکا در منطقه  مبارزات و رشادت خستگی ناپذیر داشت.

   نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان همچنین جنایات داعش و  دیگر گروههای تروریستی در منطقه را یادآور شد و با اشاره به این که این گروههای تروریستی تهدیدات جدی برای کشورهای منطقه  داشتند، گفت : سردارقاسم سلیمانی به عنوان سرباز یک رهبر غیور در مقابل این گروههای تروریستی حاضر شد و نقش بسیار مهمی در شکست آنها در منطقه داشت.

  رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی خاطر نشان کرد: سردار قاسم سلیمانی علیه گروههای تروریستی بسیار خطرناک که مرتکب جنایات و وحشیگری های بی سابقه علیه مردم  منطقه شدند ، مبارزه کرد و این  مبارزه منجر به شکست این گروهها شد .

  فارسی با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی در نتیجه  ترور دولتی آمریکا  به شهادت رسید، گفت: ولی فرزندان  غیور جهان اسلامی زنده بوده  و  راه  آن سردار سپاه  اسلام  را ادامه می دهند و طرح های شوم  آن  کسانی که چشم طمع  خود به سرزمین های اسلامی دوختند ، برهم خواهند زد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که شهادت سردار قاسم سلیمانی  موجب واکنش گسترده  شده و مردم از نقاط مختلف جهان از این واقعه  تلخ  بسیار متاثر شدند، گفت: آنها  احساسات و عشق خود به سردار  را با اشکال مختلف ابراز کردند .  

  به گفته فارسی،  به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی مسابقه شعر، موسیقی، مقاله، دلنوشته، نقاشی و کلیپ به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شده است و در این مسابقه افراد مختلف نه تنها از جمهوری آذربایجان بلکه  از روسیه ، ترکیه ، گرجستان ، ایران  و چند  کشور عربی، نزدیک به 300 اثر هنری و ادبی مختلف را ارایه کردند .

  در ادامه  این مراسم  آثار برگزیده  شده  این مسابقات از سوی هیات داوری  در رشته های مختلف اعلام و  به نفرات برتر جوایز و لوح های تقدیر اهداء شد .    

تعداد قابل توجهی از این آثار هنری و ادبی درباره رشادت ها و فداکاری های این سردار بزرگ مقاومت و اسوه عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و استکبار است .

 همزمان با شهادت سردار قاسم سلیمانی، مردم جمهوری آذربایجان با حضور در مراکز و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران و حسینیه ایرانیان مقیم باکو، مراتب همدردی، تسلیت و محکومیت این اقدام تروریستی را اعلام نموده بودند و با سروده ها، مداحی ها و دلنوشته ها، مراتب عشق و علاقه خود را به سردار رشید اسلام ابراز کردند.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق همراه با هشت نفر از همرزمان ایشان سوم ژانویه جاری (13 دی ماه) در اقدامی تروریستی و جنایتکارانه به دستور ترامپ توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

برچسب‌ها باکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باکو باکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۹۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟

تحلیلگران سیاسی باکو نگرانند که اگر درگیری ایران و رژیم اسرائیل داغ شود و ابعاد آن افزایش یابد، جمهوری آذربایجان ممکن است بخشی از این درگیری شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 3 سال پیش الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در حال نوازش پهپاد اسرائیلی هاروپ در مرز ایران در سواحل رود ارس بود و ادعا کرد که اتهامات بی‌اساس به جمهوری آذربایجان وارد می‌شود که گویا جمهوری آذربایجان اسرائیل را به منطقه آورده است. الهام علی‌اف اظهار داشت که اتهامات وارده را نمی‌پذیرد و خواستار اثبات شد.

در حال حاضر نیز تحلیلگران سیاسی باکو نگران هستند که در صورت داغ شدن مناقشه ایران و رژیم اسرائیل، در صورت افزایش ابعاد آن، جمهوری آذربایجان ممکن است بخشی از این درگیری شود.

هفته گذشته در زمانی که ایران پاسخ نظامی به اسرائیل را آغاز کرد، وضعیت کمی متفاوت شده است. به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان و ایران روابط تیره سال‌های اخیر را حل کرده‌اند. به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان نیز به فرمت 3+3 با حضور تهران و مسکو تمایل دارد.

جمهوری آذربایجان از یک طرف با اسرائیل دوست است که فاصله دوری با آن دارد و در طرف دیگر با ایران به عنوان همسایه نزدیک مواجه است.

ابتدا بیایید با آنچه اسرائیل از جمهوری آذربایجان به عنوان یک کشور شریک انتظار دارد، شروع کنیم.

افراییم هالوی، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) در گفت‌وگو با رسانه‌های  جمهوری آذربایجان به این سؤال اینگونه پاسخ داد: من فکر نمی‌کنم که اگر بین ما و ایران جنگی رخ دهد، اسرائیل بخواهد آذربایجان به آن بپیوندد. ما نمی‌خواهیم آذربایجان را وارد عملیات نظامی کنیم و آن را در شرایط سخت قرار دهیم. آنچه ما می‌خواهیم دریافت حمایت معنوی از باکو است. آنچه ما از آذربایجان می‌خواهیم این است که دیدگاه و موضع خود را در مورد رفتار ایران بیان کند. ما از آذربایجان می‌خواهیم که نظر خود را در مورد سیاست ایران نه‌تنها در رابطه با اسرائیل، بلکه در رابطه با همه همسایگانش به وضوح بیان کند. من فکر می‌کنم به نفع آذربایجان است که این را بپذیرد.

نکته اینجاست که پس از اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل در 13 آوریل، اگرچه بسیاری از کشورهای غربی در محکومیت تهران و حمایت آشکار از اسرائیل اظهاراتی داشتند، اما وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای از دو طرف خواست تا خویشتن‌داری کنند و اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌دار باشند و از تشدید تنش‌های خطرناکی که می‌تواند اوضاع در خاورمیانه را تشدید کند، اجتناب کنند.

اما آیا این بیانیه اسرائیل را راضی می‌کند؟

افراییم هالوی می‌گوید جمهوری آذربایجان نکاتی را مدنظر قرار می‌دهد و به عنوان یک اسرائیلی نمی‌خواهد وارد سیاست خارجی آذربایجان شود.

تاکنون در مقاطع مختلف اظهاراتی درباره دوستی جمهوری آذربایجان با اسرائیل علیه ایران مطرح شده است.

به عنوان مثال، در اوایل سال 2009، وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس ادعا کرد که اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان برای اهداف اطلاعاتی علیه ایران استفاده می‌کند.

ادعا می‌شد که هدف اصلی اسرائیل حفاظت از جمهوری آذربایجان به عنوان یک متحد در برابر ایران و همچنین یک پلتفرم اطلاعاتی و بازار تجهیزات نظامی است.

اتهامات علیه جمهوری آذربایجان

برخی رسانه‌ها مدعی هستند که اسرائیل یک پهپاد از پایگاه نظامی خود در جمهوری آذربایجان به ایران فرستاده است.

در سال 2014، مسعود جزایری جانشین ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین از همسایه شمالی این کشور به خاک ایران پرواز کرده است.

در آن زمان علی حسن اف، مسئول دفتر ریاست جمهوری آذربایجان، این خبر را «تحریک محافل خارجی» ارزیابی کرد.

هالوی رئیس سابق موساد می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که خاک آذربایجان در خدمت اسرائیل باشد. ما با آذربایجان رابطه داریم، سفرهای توریستی انجام می‌دهیم، رفت‌وآمد می‌کنیم، این فرصت را داریم که ایران را از نزدیک دنبال کنیم. به نظر من این یک مزیت است. ما از آن به معنای نظامی استفاده نمی‌کنیم، قصد وارد شدن به درگیری با ایران در مرز ایران و آذربایجان را نداریم. بنابراین آذربایجان می‌تواند در رابطه با ما کاملاً راحت باشد.

در واقع از زمان اسناد مذکور ویکی لیکس، روابط آذربایجان و اسرائیل در دوره گذشته گرم‌تر شده است، به طوری که پس از سال‌ها، باکو نیز در سال 2023 سفارت خود را در تل آویو افتتاح کرد.

اسرائیل یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی جمهوری آذربایجان است. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در سال‌های 2016-2020، اسرائیل تا 70 درصد از واردات تسلیحات باکو را تأمین کرده است. این 17 درصد از صادرات تسلیحات اسرائیل در آن دوره را تشکیل می‌داد.

در پاییز سال گذشته، مجله فوربس نوشت که جمهوری آذربایجان در حال حاضر تقریباً 40 درصد نیاز نفت اسرائیل را تأمین می‌کند و کشور مهمی است که سوخت خودروها و هواپیماهای اسرائیل را تأمین می‌کند.

موضوع حساس برای باکو

باکو تنش نظامی میان ایران و رژیم اسرائیل را موضوعی حساس می‌داند. حکمت ممدوف، نماینده مجلس ملی از حزب حاکم آذربایجان نوین به خبرگزاری توران گفت: این موضوع حساس یکی از موضوعات اصلی سیاست خارجی آذربایجان است. ایران یک کشور همسایه بسیار نزدیک است و برخی از محافل سعی می‌کنند جمهوری آذربایجان را با هر اتفاقی که در آنجا می‌افتد مرتبط کنند و متأسفانه می‌خواهند افکار عمومی ایران را دستکاری کنند.

رئوف میرقدیروف یکی دیگر از مفسران سیاسی جمهوری آذربایجان می‌گوید که موضع بی‌طرف کنونی آذربایجان منطقی و موضع خوبی است.

اردوغان: از باکو می‌خواهم که در آینده از هرگونه تنش در مرز ارمنستان خودداری کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه‌ معصومه(س) برگزار می‌شود
  • تشییع آخرین مجروح انفجار تروریستی گلزار شهدای کرمان + فیلم
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • ببینید | تصاویری دیده نشده از گریه‌های سردار زاهدی هنگام سخنرانی حاج قاسم سلیمانی
  • برگزاری مراسم گرامیداشت ایام رحلت حضرت عبدالعظیم با شعار «جهاد و شهادت»
  • مراسم گرامی داشت سردار حجازی و شهدای کنسولگری دمشق در بهمئی