Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از گلهای معروف ایام نوروز و سفره هفت سین، گل سنبل است. برای اینکه یکی از ” سین ” های سفره هفت سین امسالتان را خودتان آماده کرده باشید، بهتر است از گل سنبل شروع کنید.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، همیشه با شنیدن نام سنبل یاد سفره های هفت سین می افتیم. یکی از معروفترین گلهای ایران سنبل نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گونه هلندی سنبل دارای ساقه خوشه ای، پر از غنچه های ریز و معطر میباشد. گل سنبل هلندی عطر فوق العاده ای دارد و عطر آن باعث شده که همه به این گل زیبا علاقه مند بشوند. کاشت پیاز این گل بسیار آسان میباشد اما چون گل زیبا و خاصی است خیلی ها فکر میکنند، کاشت آن سخت است و تخصص زیاد میخواهد.

دوره ی گلدهی این گل در اوایل بهار است. گل ها می توانند به رنگ های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند. این گل می تواند تا 20 سانتی متر نیز رشد داشته باشد. اما تمامی این ها بستگی به نوع فراهم آوردن محیط مناسب برای پرورش آن است.

زمان کاشت

گل سنبل مانند گل نرگس و لاله و زنبق دارای پیاز است و از همین طریق می توانید گلتان را خودتان پرورش دهید. بهترین زمان کاشت اواخر پاییز تا اواسط زمستان میباشد. اما قبل از آن باید یک سری نکات مخصوص پیاز این گل را بدانید. پیاز گل سنبل نباید معیوب و مریض باشد. برای شناسایی پیاز سالم، باید دقت کنید که پیاز سفت و سنگین باشد. از آنجایی که رنگ این گیاه برای تازه کاران از طریق دیدن پیاز قابل تشخیص نیست، از فروشنده بخواهید رنگ گل مورد علاقه تان را به شما بدهد. در غیر این صورت زمان گل دهی، شگفت زده خواهید شد. نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت است، این است که به فروشنده بگویید پیاز مخصوص باغچه و یا گلدان می خواهید. زیرا این پیاز ها متفاوت اند.

نحوه کاشت گل سنبل

حال که پیاز این گل را خریداری کرده اید، بهتر است برای کاشت آن نیز این نکات را رعایت کنید:

کاشت در گلدان

بعداز اینکه پیاز سنبل را تهیه کردین مقداری خاک سبک و به تعداد سنبل ها گلدان سایز۱۰ یا ۱۲ یا ۱۴ تهیه کنید، یعنی دهنه گلدان۱۰ یا ۱۲ یا ۱۴ سانتی متر باشد توجه داشته باشید که همین سایز گلدان کافی است و سایز بزرگتر و کوچکتر مناسب نیست. البته اگر قصد دارید چند پیاز را باهم در یک گلدان بکارید آن وقت باید سایز گلدانتان بزرگتر باشد.

پیازها باید در خاکی مناسب و سبک کاشته شود. این خاک بهتر است مخلوط خاک برگ و خاک شن دار باشد. یک سوم گلدان را از خاک پر کنید سپس پیاز گل سنبل هلندی را به طوری که نوک آن به سمت بالا باشد درون گلدان قرار دهید و بقیه خاک را درون گلدان بریزید سعی کنید که خاک روی پیاز را کامل نپوشاند اگر مقداری از نوک پیاز از خاک بیرون باشد بهتر است حالا کافیست گلدانتان را خوب آبیاری کنید و در جایی خنک بگذارید مثلا بیرون از منزل در معرض هوای آزاد بله هوای آزاد تعجب نکنید سنبل و لاله در فصل سرما جوانه میزنن و در ایام عید به گل مینشینند. البته هوای محیط در روزهای ابتدایی نباید کمتر از 13 درجه سانتیگراد بشود. بعد از گذشت یک ماه و نیم، شروع به گل دادن خواهد کرد. بعد از اینکه جوانه ها ظاهر شدند باید گلدان را به محلی تاریک برد. معمولا مدت 10 روز گلدان را در تاریکی نگه می دارند. تمام این مدت 10 روز باید دمای محیط 24 درجه سانتی گراد باشد. بعد از گذشت این 10 روز، گلدان را به جایی که نورگیری متوسطی دارد منتقل کنید.

اگر میخواهید قبل از عید گل سنبل شما خوب در آمده باشد بعداز اینکه پیاز شما در هوای آزاد جوانه زد و ساقه های آن بزرگ شدن و به نزدیک گلدان رسید حدود بیست روز مانده به عید گلدان خود را به محلی گرمتر انتقال بدید تا مراحل گلدهی زودتر انجام پذیرد.

کاشت در باغچه

برای کاشت در خاک باغچه، باید به میزان درجه سرمای هوای دقت کنید. زیرا نباید پیاز سرما ببینید و باید از یخ زدن آن جلوگیری کنید. به همین منظور در اواسط بهمن ماه، می توانید پیاز را در خاک بکارید. هر چه هوا سرد تر باشد، پیاز را با عمق بیشتر بکارید. با گرم تر شدن هوا و آبیاری مناسب، در اواخر اسفند و اوایل فروردین، گلهای زیبای سنبل را خواهید داشت. برای اینکه بتوانید از پیاز گلها در سال بعد نیز استفاده کنید و همچنین رشد گلها مطلوب تر باشد فاصله آنها از یکدیگر را حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر در نظر بگیرید.

کاشت در آب

برای کاشت در آب، ظرف مناسب برای این روش را از گل فروشی که پیاز مخصوص را خریداری می کنید، تهیه نمایید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند.
برای کاشتن پیاز سنبل در آب فقط گذاشتن پیاز روی ظروف مملو از آب که در آن مقدار کمی خاک ذغال ریخته باشند کافی نیست بلکه باید آنها را مواظبت کنند که قبل از بیرون آمدن برگهای گیاه پیازها کاملا ریشه های خود را در آب منتشر کرده باشند. تا جایی که می توانید، این گیاه را در تاریکی قرار دهید. حتی اگر می توانید ریشه را به تنهایی نیز از نور دور نگه دارید. لازم نیست ساقه ها در آب بمانند، بلکه فقط ریشه باید در آب باشند.
دلیل استفاده از زغال این است که آب فاسد نخواهد شد. اگر نمی خواهید خاک زغال بریزید، میتوانید از یک قطعه کامل زغال استفاده کنید. برای اینکه زغال در آب شناور نباشد، قبل از استفاده، چند روز زغال را در آب خیس کنید. با این کار علاوه بر سنگینی آن، زغال تمیز شده و دیگر آب را نیز کثیف نمی کند.

نکات

نور: سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید. البته گل سنبل در سایه نیز امکان رشد دارد، ولی از کیفیت شکوفه های آن کاسته می شود.

آبیاری: پس از کاشت آنها را یک بار آبیاری کنید و برای آبیاری های بعدی، معمولا بارش های پاییزی و زمستانی، رطوبت کافی را در اختیار گیاه قرار می دهد. در صورت وقفه طولانی در بین بارش ها می توانید از آبیاری دستی بهره بگیرید .

نگهداری: سنبل یک گل دائمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه میباشد اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگه هم میتوانید بکارید و سبز میشود

کود دهی: نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد

خاک: خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس میباشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه

نکته مهم: در هنگام کاشت پیاز سنبل به خاطر اسیدی بودن پوسته آن دستکش بپوشید تا دستان شما آسیبی نبینند .

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

میثم عابدی در نشست تخصصی اقتصاد دیجیتال کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار داشت: موضوع نیروی انسانی توانمند برای توسعه این زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور بسیار اهمیت دارد.

وی یا بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال برخلاف اقتصاد سنتی، اصل و اساس توسعه آن نیروی انسانی است، بیان کرد: پلتفرم‌هایی همچون دیجی کالا، اسنپ و ... یک ایده و فکر بوده که نیاز مردم را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهند.

عابدی با اشاره به اینکه به منظور آموزش مهارت‌های دیجیتالی در سال گذشته به ۵۰ هزار نفر آموزش ارائه شد، بیان کرد: این آموزش در قالب طرح ایران دیجیتال بوده و هدف گذاری در سال جدید آموزش ۳۰۰ هزار نفر است.

عابدی در ادامه از برگزاری جشنواره ایران دیجیتال در هر استان خبر داد و گفت: استعداد‌های برتر بر اساس نتایج جشنواره وارد مسیر شغلی خواهند شد.

وی همچنین به اجرای طرح فیبرنوری در کشور اشاره و اظهار کرد: طرح فیبرنوری تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است این پروژه زیرساختی مهم، امسال به طور کامل انجام شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح فیبرنوری هزینه بالایی دارد، اما دولت و وزارت ارتباطات متعهد شده آن را در همه شهر‌ها و روستا‌ها انجام دهد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ادامه داد: قرار شده امسال اینترنت مورد نیاز روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در کشور به صورت سیار تامین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این نشست موضوع آموزش را پایه و اساس زیرساخت همه حوزه‌ها دانست و گفت: در برنامه هفتم توسعه، پیگیر حضور میدانی دانش آموزان دانشجویان و فارغ التحصیلان در چرخ تولید هستیم. 

 علی نوری با اشاره به اینکه توسعه مهارت‌های دیجیتالی یکی از حلقه‌های مفقوده بین تولید و اقتصاد است، بیان کرد: برای ایجاد مراکز آموزش دیجیتال باید اقدامات اساسی شکل گیرد.

پرداخت ۵۵۴ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه دیجیتال

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان نیز اظهار داشت: در کنار تقویت زیرساخت‌های ارتباطی یکی دیگر از وظایف ما توسعه کسب و کار و افزایش مهارت‌های ارتباطی است.

آرام حیدری گفت: در سال ۱۴۰۲ برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان حوزه دیجیتال در استان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ مبلغ ۵۵۴ میلیارد ریال برای حمایت از ۲۱۰ طرح پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در استان چند پروژه در سال جاری تعریف شده است، گفت: یکی از برنامه‌های قابل پیش بینی دیجیتال هوشمند سازی کشاورزی و صنایع و معادن است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • یک گلدان در این تصویر گم شده، آن را بیابید!
  • کاشت هل در گلدان به آسان ترین روش در خانه
  • آیا امسال سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور آغاز می شود؟!
  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • زمان آغاز سال تحصیلی 1403 مشخص شد | امسال مدارس کی باز می‌شوند؟