Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته تارنمای خبری هیل، در این نشست از محاکمه ترامپ، سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات پرسش‌های خود را به صورت مکتوب به «جان رابرتز» قاضی ارشد دیوان عالی ایالات متحده می‌دهند تا او از هفت نماینده دمکرات موسوم به «مدیران استیضاح» یا وکلای ترامپ بپرسد.

سپس هر یک از افراد مورد پرسش، ۵ دقیقه فرصت دارد که به سوال خود پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسه امروز محاکمه که از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه چهارشنبه شب به وقت تهران آغاز شده، ششمین نشست محاکمه ترامپ است و ۸ ساعت (بدون احتساب ساعت‌های تنفس) طول خواهد کشید.

سناتورهای آمریکایی سه ساعت پیش تشکیل جلسه دادند و طی آن «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه و «چارلز شومر» رهبر اقلیت دمکرات درباره چگونگی ارائه پرسش و پاسخ به توافق رسیدند.

شهادت بولتون موضوع محوری
موضوع شهادت جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید پس از گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره کتاب منتشر نشده وی جدی‌تر شده است. این روزنامه دوشنبه گزارش داد بولتون در این کتاب نوشته است که ترامپ در ماه اوت ۲۰۱۹ (شهریورماه) به وی گفته بود کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را برای مجبور کردن این کشور به انجام تحقیقات علیه دمکرات‌های آمریکایی از جمله «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ متوقف می‌کند.

آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که رییس هیات هفت نفره مدیران استیضاح نیز هست، بخش‌هایی از صحبت‌های پیشین وکلای ترامپ در جلسات محاکمه را بازپخش کرد تا بر لزوم احضار بولتون به عنوان شاهد تاکید کند.

در این ویدیوها، وکلای ترامپ گفته بودند که دمکرات‌ها باید درباره روابط او با اوکراین "همه واقعیات" را بگویند و "شواهد و اسناد" دست اول ارایه دهند. وکلای رییس جمهوری آمریکا می‌گویند شاهدانی که دمکرات‌ها تاکنون احضار کرده‌اند، منابع دست اول نیستند بلکه واسط هستند.

شیف گفت که سنا نباید منتظر انتشار کتاب بولتون شود و پیش از آن وی را احضار کند؛ وی تاکید کرد که محاکمه بدون حضور شاهدان، محاکمه عادلانه نیست.

شهادت بولتون از اینرو می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در این محاکمه داشته باشد که پیش از اظهارات شیف، سناتورهای دمکرات از وکلای ترامپ پرسیده بودند که اگر ترامپ اهداف چندگانه‌ای از این اقدام داشته باشد، آیا تاثیری بر روند محاکمه دارد؟ وکلای ترامپ در پاسخ گفتند که در این صورت، ادعاهای دمکرات‌ها نقض می‌شود، زیرا همه مقام‌های انتخابی در تصمیم‌هایشان نیم‌نگاهی هم به انتخابات دارند.

وکلای ترامپ پس از اظهارات شیف گفتند چون بولتون در جلسات استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا (به دلیل منع از سوی کاخ سفید) شهادت نداده، سنا که مسئول محاکمه است نباید با احضار شهود به محل تحقیقات استیضاح بدل شود، چراکه می‌تواند رویه‌ای نادرست ایجاد کند.

رسانه‌ای شدن بخش‌هایی از کتاب بولتون، واکنش ترامپ را به دنبال داشت. او ابتدا در توئیتی با تکذیب ادعای بولتون، نوشت که او تنها با هدف افزایش فروش کتابش این حرف ها را مطرح کرده است.

ترامپ روز بعد در پیامی دیگری بولتون را متهم کرد که برای به دست آوردن سمت مشاور امنیت ملی به او التماس کرده است و اگر رییس جمهوری آمریکا به حرف‌های او گوش می‌کرد "الان ما باید شاهد جنگ جهان ششم می‌بودیم."

آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش داده، بولتون در کتابش گفته است که اقدام ترامپ در قبال اوکراین بی‌احترامی بوده و برخی از مقام‌های ارشد دولت او خود را از این مسائل دور نگاه می‌داشتند؛ مثلا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در محافل خصوصی گفته است که از نظر او سفیر ایالات متحده در کی‌یف که برکنار شد، فاسد نبوده است.

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است که ترامپ در نشستی پس از بازگشت مقام‌های آمریکایی از مراسم تحلیف «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، گفته که کی‌یف در پی تخریب او است و هک ایمیل‌های شورای حزب دمکرات کار این کشور است.

دمکرات‌ها خواهان شهادت دادن بولتون در محاکمه ترامپ در سنا هستند که اکنون در جریان است، اما ترامپ هفته پیش در کنفرانسی خبری گفت که بولتون نباید شهادت دهد، چرا که ممکن است اظهارات او خلاف امنیت ملی آمریکا باشد.

بولتون که به صورت ناگهانی از سوی ترامپ اخراج شده و پس از آن مدت‌ها صفحه توئیترش توسط کاخ سفید مسدود بود، برای حضور در جلسه شهادت‌دهی سنا اعلام آمادگی کرده است.

استیضاح ترامپ پس از مدت‌ها تحقیق ماه گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا رای آورد و او متهم به «سوء استفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» شد.

پس از ارسال قطعنامه استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به سنا، اکنون این مجلس در حال برگزاری محاکمه رییس جمهوری آمریکا است؛ دمکرات‌های مجلس نمایندگان اتهام‌های خود علیه ترامپ را تبیین کرده‌اند و در حال حاضر وکلای او دفاعیات خود را بیان می‌کنند.

در نهایت سنای آمریکا برای برکنار کردن یا ماندن ترامپ در قدرت رای‌گیری خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آمریکا دونالد ترامپ بولتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سحرگاه بیم و امید ۴محکوم به مرگ پای چوبه دار

  به گزارش خبرنگار جام‌جم، چهار محکوم به مرگ از روز سه‌شنبه به انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شده بودند تا سحرگاه چهارشنبه بیست‌و‌نهم فروردین امسال حکم‌شان اجرا شود. 

اولین زندانی فرشید بود‌. او بیست‌و‌پنجم خرداد سال ۱۳۹۹ پسر‌خاله‌اش را همراه همسر و دختر خردسال او در برج مسکونی سپید باغ فیض در غرب تهران به قتل رسانده بود‌. ‌او مدتی بعد در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد و خانواده قربانیان برای او درخواست قصاص کردند. متهم نیز در جلسه محاکمه گفت‌: پسر‌خاله‌ام و همسرش تحصیلکرده بودند. او برج‌ساز بود و وضع مالی خوبی داشت. قبل از قتل یک تلویزیون ۶۰ میلیون تومانی خریده و می‌خواست خودروی لکسوس هم بخرد‌. همسرم مدام زندگی‌مان را با زندگی آنها مقایسه و مرا تحقیر می‌کرد و از او کینه داشتم. روز حادثه به خانه‌شان در همان برج محل سکونت خودم، رفتم‌. فهمیده بودم ارث کلانی به او رسیده و ‌می‌خواهد به برجی در جردن برود‌. دوباره باید تحقیر می‌شدم‌. عصبانی شده و با برداشتن چاقو ضربه‌ای به گردنش زدم که فوت شد. دخترش مقابل در آمد که خواستم او را دور کنم اما چاقو به دختر اصابت کرد و فوت شد. سراغ زنش رفته و از ترسم او را در اتاقش کشتم. 
قضات پس از محاکمه، فرشید را به سه بار قصاص محکوم کردند که این حکم در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد.

میلاد دومین محکوم به قصاصی بود که سحرگاه دیروز پای چوبه دار رفت. میلاد دوازدهم آبان سال ۹۶ زنی را به قتل رساند بود‌. پس از گزارش ناپدید شدن این زن از سوی خانواده‌اش، ماموران تحقیقات خود را آغاز کردند. روز بعد کیف او را که مدارک هویتی در آن بود پاکبانی در مقابل یک تالار عروسی در پایتخت پیدا کرد. در ادامه تحقیقات معلوم شد او با میلاد در ارتباط بوده که او بعد از ۱۰ روز فرار بازداشت شد. ‌میلاد به قتل اعتراف کرد و گفت‌: با این زن آشنا شده بودم‌. او از من به‌دلیل مشکلات مالی‌اش به دفعات پول قرض گرفت و بدهی‌اش را که ۵۰ میلیون تومان بود پس نمی‌داد و هربار مهلتی برای پرداخت آن می‌خواست‌. روز حادثه سوار خودرویم شد و در جاده تهران – کرج در تردد بودیم‌. خواست تا او را به خانه دوستش ببرم که با هم به سفر بروند. از او خواستم پولم را پس دهد که دعوای‌مان بالا گرفت و با دستمال پارچه‌ای که در خودرویم بود، خفه‌اش کردم‌. جسد را هم در جوی آب سه‌راه اندیشه انداختم. 
این متهم نیز پس از محاکمه در دادگاه کیفری حکم قصاص گرفت و بعد از تایید حکمش، پرونده او به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران رفت‌. 

زندانی سوم شهرام نام دارد‌. او یکم اردیبهشت سال ۹۴ زنی از اقوام‌شان را به قتل رسانده و جسد او را در حیاط ویلایی در فشم دفن کرده بود‌. شهرام در تحقیقات گفته بود چون پاسخ‌ منفی برای ازدواج با این زن گرفته، او را کشته است‌. با اعترافش، جسد را هم پلیس کشف کرد. ‌مرد جوان در جلسه محاکمه در دادگاه کیفری یک استان تهران گفت‌: ۱۰ سال قبل از حادثه شوهر این زن مرده بود و حضانت فرزندانش را داشت.  من از اقوامش بودم. زن و بچه داشتم اما به‌علت علاقه به این زن می‌خواستم با او هم ازدواج کنم که قبول نکرد. روز حادثه از خانه بیرون آمد و در مسیرش قرار گرفته و خواستم سوار ماشینم شود. دوباره از او خواستگاری کردم که باز هم جواب رد داد و با روسری‌اش خفه‌اش کرده و جسد را در حیاط ویلایم در فشم دفن کردم. 
این مرد نیز حکم قصاص گرفته و پرونده‌اش با تایید رای به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شده بود‌. 

چهارمین زندانی مهرشاد است. او اوایل سال ۹۴ زنی جوان را به‌عنوان مسافر سوار کرد و با تهدید، این زن را به حاشیه تهران برد و با زور و تهدید مورد تجاوز قرار داد‌. با شکایت این زن، او تحت تعقیب قرار گرفت و بعد از مدتی بازداشت، به زندان افتاد. این مرد در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و حکم اعدام گرفت. با تایید رای پرونده‌اش در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه اول اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد‌. 

​​​​​​​این چهار محکوم به مرگ، سحرگاه چهارشنبه بیست‌و‌نهم فروردین امسال در محوطه زندان قزلحصار کرج پای چوبه داررفتند. اولیای‌دم قربانیان هم به آنجا آمده بودند. اولین نفر فرشید پای چوبه دار رفت و التماس‌هایش بی‌نتیجه بود و اولیای‌دم زن جوان، او را نبخشیدند و قصاص شد. بعد از آن میلاد پای چوبه دار رفت که التماس‌های او نتیجه داد و خانواده مقتول به او مهلت ۲۰ روزه دادند‌. شهرام سومین اعدامی بود که توانست از فرزندان و مادر مقتول‌ مهلتی سه ماهه برای جلب رضایت بگیرد. سرانجام نوبت به مهرشاد مرد متجاوز رسید‌. او پیش از این دو بار پای چوبه دار رفته بود؛ یک بار با اعاده دادرسی حکمش متوقف شد. یک‌بار هم موقعی که پای چوبه دار رفت توبه‌نامه نوشت که حکم او دوباره متوقف شد‌. با رد توبه‌نامه و اعاده‌ دادرسی‌اش، دیروز برای سومین‌بار پای چوبه دار رفت که این‌بار هم به خاطر طرح اعاده‌ دادرسی در دیوان عالی کشور، حکم او به‌طور موقت متوقف شد و این سه نفر به سلول‌های خود در زندان بازگشتند.

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ مشخص شد
  • سحرگاه بیم و امید ۴محکوم به مرگ پای چوبه دار
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد