Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@19:12:40 GMT

مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه پایان یافت

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۳۸۳۸

مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه پایان یافت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ با برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه، دفتر این دوره از مسابقات در سال جاری بسته شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه امروز، 10 بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور مسئولان كشوری و استان فارس از جمله دادستان كل كشور، معاون فرهنگی قوه قضائیه، استاندار فارس، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، رئیس جهاد دانشگاهی و خبرگزاری‌های ایكنا و ایسنای فارس و غیره برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه با تلاوت آیاتی چند از كلام‌الله مجید توسط رحیم شریفی، قاری برتر این دوره از مسابقات كه حائز رتبه نخست در قرائت تحقیق بخش بزرگسال شده بود، آغاز و بعد از آن سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

نخستین سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدكاظم موسوی، رئیس كل دادگستری فارس بود كه گفت:‌ در عصر تحول قوه قضائیه جوهره و درون مایه فعالیت‌های قوه قضائیه بر مبنای تعالیم قرآن و اهل بیت(ع) است و فقیهی گرانمایه و عالمی فرزانه و روحانی مدبر به نام آیت‌الله رئیسی سكان دستگاه قضایی را برعهده گرفته است و امروز در گام دوم انقلاب قوه قضائیه نه تنها علم مبارزه با فساد را بر دوش گرفته است كه پرچمدار عدالت  هم است.

رئیس كل دادگستری فارس با بیان اینكه تحول در این نهاد در 4 محور تعریف شده است، گفت:‌ انجام ملاقات‌های مردمی مكرر و دید و بازدید از اماكن مقدس و ارتباط مستقیم با مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود كه این یكی از محورهای تحول در دادگستری فارس است.

وی، دومین محور را مقابله بی‌امان با فساد دانست و گواه این ادعا را بررسی 11 پرونده فساد اقتصادی از سال گذشته تاكنون دانست و گفت: محورهای بعدی نیز كاهش اطاله دادرسی و تكریم ارباب رجوع است.

موسوی، راه اصلی برون رفت از مشكلات كنونی را مدیریت جهادی برگرفته از فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) دانست و گفت: برای برگزاری این دوره از مسابقات از چندین ماه قبل كارگروه‌های مستمری فعالیت داشته‌اند تا بتوانیم مسابقه‌ای در خور شأن قرآنیان برگزار كنیم.

بعد از آن عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس سخنرانی كرد و گفت: انس و ارتباط با قرآن از جهات مختلفی قابل توجه است. جنبه هدایتی انس با قرآن از جنبه‌های برجسته این موضوع است و انسان را به استوارترین راه و مقصد هدایت می‌كند.

تهذیب نفس؛ گام نخست انس با قرآن

استاندار فارس بیان كرد: تهذیب نفس گام نخست انس با قرآن است كه قطعا واژه انس به معنوی خوگرفتن و آرام گرفتن به چیزی همدم بودن ارتباطی فراتر از یك رابطه معمولی و ارتباطی مستحكم كه موجب تأثیرپذیری و تأثیرگذاری عمیق می‌شود، می‌توانیم از آن نام ببریم با توجه به اینكه قرآن كریم رزق مومن است این تغذیه همیشگی و مستمر و دائمی باید باشد كه در وجود شما قاریان قرآن این موضوع مشخص است و در این چارچوب حركت كردید.

وی همچنین گفت: طبیعتا بصیرت‌افزایی كه در سایه انس با قرآن ایجاد می‌شود، برای جامعه بسیار مفید است و ایجاد زمینه تفكر و اندیشه در كارها یكی از آثار برجسته انس با قرآن است.

رحیمی با بیان اینكه انس با قرآن موجب خودسازی از بین رفتن خودبینی حب دنیا دوری از صفات منفی و زشت و نامیمون می‌شود،‌ گفت: امیدواریم همه ما بتوانیم عاملان به دستورات الهی باشیم و با موضوع‌های دین و اسلام و اهداف قرآنی را در جامعه گسترش دهیم كه در این صورت منیت‌ها و خودبزرگ بینی‌ها،‌ ناهنجاری‌ها و بی عدالتی‌ها از جامعه ما رخت برخواهد بست و امیدواریم كه چنین جلساتی استمرار داشته باشیم.

اجرای گروه تواشیح طاها ادامه‌دهنده این مراسم بود و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه سخنرانی كرد كه گفت: قرآن فقط برای این نیامده است كه تلاوت شود بلكه آمده است كه هادی ما باشد و دستمان  را بگیرد و حبل متین الهی است و با راهنماهای عترت این چراغ هدایت كل هستی ما را نورافشانی می‌كند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه یادآور شد: اگر در قوه قضائیه اهتمام ویژه‌ای به مسائل قرآنی داریم، یك دلیل مهمش این است كه اگر می‌خواهیم به عدالت كه آرزوی همه بشریت است دست یابیم، تنها در سایه قرآن میسر است و اگر می‌خواهیم به حق برسیم تنها در سایه قرآن امكان‌پذیر است و از این روست كه در برنامه‌های معاونت فرهنگی قوه قضائیه و در رأس آن‌ها برنامه‌های قرآنی اعم از آموزش قرآن، مفاهیم و تفسیر و انس با قرآن در بین همكاران و خانواده‌های آنان قرار گرفته است و مسابقات قرآن یكی از آن برنامه‌هاست.

صادقی در ادامه با بیان اینكه حوادث عجیبی این روزها در جریان است، گفت: حوادث بسیار مهم پر از افت و خیز در سطح دنیا در حال رخ دادن است و انگار دنیا دارد آماده اتفاقات بزرگ دیگری می‌شود. جهان كفر و شرك دست به دست هم داده‌اند تا اینكه منطقه ما را به آشوبی جدید مبتلا كنند و وضعیت مسلمانان را به هم بزنند و حرم قبله اول آن‌ها را از دست آن‌ها بگیرند.

معامله قرن تمام هستی آمریكا را به باد می‌دهد

وی با یادآوری اینكه این روزها بحث معامله بزرگ قرن مطرح است، گفت: ترامپ قمارباز گمان می‌كند كه این هم یكی از قمارهایی است كه می‌تواند انجام دهد ولی نمی‌داند كه با این قمار همه هستی خود را به باد می‌دهد و این انسان قمارباز كه در رأس همه شیطنت‌های عالم نشسته است، برنامه‌های عجیب و غریبی دارد اجرا می‌كند.

صادقی، یكی از حماقت‌های ترامپ قمارباز را ترور سردار دل‌ها برشمرد كه این مسابقات به نام ایشان نامگذاری شده است و سپس ادامه داد: به دستور ترامپ، سردار قاسم سلیمانی را شهید كردند ولی نمی‌دانست كه خون آن مرد خدا و جهاد كاری می‌كند كه دودمانش را بر باد خواهد داد و نفرت از آمریكا در تمام دل‌ها ابدی شد. در مبارزه با آمریكا خون تازه‌ای دمیده شد و مقاومت حیات تازه‌ای پیدا كرد و گام اولش به كمال رسید و اینك گام دوم است.

وی یادآور شد: امروز می‌خواهند قبله اول مسلمین را تقسیم كرده و به یهودی‌ها بدهد و فلسطینی‌ها را اخراج كرده و قدس شریف را از دست مسلمانان بیرون آورند در حالی كه ترامپ دست به قمار بزرگی زده است.

«یجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»؛ معیار قرآنی انتخابات

معاون فرهنگی قوه قضائیه به در پیش‌رو بودن انتخابات مجلس اشاره كرد و گفت: باید كسانی كه در انتخابات انتخاب می‌كنیم مصداق این آیه شریفه و البته جزو دسته دوم یعنی یجاهدون فی سبیل‌الله باشند و این معیار قرآنی در انتخابات است.

وی با اشاره به برگزاری این مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات 12 هزار نفر در كشور ثبت‌نام كردند كه شامل كاركنان و خانواده‌های آنان و در رده‌های سنی زیر 16 سال و بزرگسال بودند و از این تعداد 7 هزار نفر در مسابقات كتبی شركت كردند كه در مرحله دوم آن 5 هزار نفر، مرحله سوم 4 هزار نفر و در مرحله نهایی نیز 52 نفر به رقابت پرداختند.

صادقی گفت: رشته‌های شفاهی نیز در سه مرحله شهرستانی، استانی و كشوری برگزار شد كه 186 نفر در مرحله نهایی و در 12 رشته در شهر شیراز به رقابت پرداختند كه شامل رشته‌های حفظ كل، حفظ 10 جزء، 20 جزء، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، مفاهیم و حفظ موضوعی قرآن بوده است.

در ادامه بخشی از برگزیدگان این مسابقات تجلیل شدند و بعد از پخش كلیپ این مسابقات، بیانیه هیئت داوران توسط یكی از داوران این دوره از مسابقات قرائت شد.

تلاوت امیدرضا فرخنده از مشهد مقدس و حائز رتبه اول مقطع سنی زیر 16 سال هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان كل كشور به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: باید بدانیم كه اتاق فكر دشمن به شدت مشغول كار است برای اینكه از هر طریقی كه می‌تواند در بین مردم یأس و ناامیدی را به وجود آورد و گسترش دهد و با بزرگ كردن برخی از واقعیت‌های تلخی كه در جامعه داریم و به رخ كشیدن و به پای نظام گذاشتن برخی از اعمالی كه بعضی از افراد ناصالح انجام می‌دهند، مانع حضور مردم در انتخابات شوند.

منتظری بیان كرد: بعضی از مدیران بی تدبیر كسانی هستند كه هضم و دوراندیشی ندارند در شرایطی كه امروز به شدت نیازمند وحدت و همگرایی و یكدستی در جامعه هستیم، مراقبت كنند و گاهی سخنانی گفته و مطالبی القا می‌شود و گاهی نكاتی در كلمات برخی از مسئولان دیده و شنیده می‌شود كه قطعاً خاص دشمن همین است ولو اینكه این گوینده به دنبال پیاده كردن هدف دشمن نیست اما دشمن دارد از او بهره‌برداری می‌كند لذا باید خیلی مراقب باشیم.

تضعیف شورای نگهبان به مصلحت هیچ جناحی نیست

دادستان كل كشور با تأكید بر اینكه امروز انتخابات را نمایشی جلوه دادن و یا احیاناً تضعیف شورای نگهبان و یا دو قطبی كردن جامعه به مصلحت هیچ جریان و جناح و دسته‌ای در كشور نیست، گفت: تأكید ما بر این است كه همه تلاش كنیم آن وحدت و انسجام و یكپارچگی كه باید در جامعه داشته باشیم، حفظ كنیم و اگر هم ایراد و اشكال و نقدی به عملكرد داریم این اشكال و ایراد و نقد را در جلسات كاری خصوصی ببریم مطرح و رفع مشكل كنیم.

وی اضافه كرد: چرا باید برخی از مسائل و مطالب در جامعه از زبان برخی از مدیران شنیده شود كه دشمن به دنبال گرفتن این نكات و استفاده از این كلمات و روی آنتن بردن این واژه‌هاست، پس خیلی باید مراقب باشیم.

مدیریت كشور نیاز به حركت عاقلانه دارد

منتظری یادآور شد: ما مسئولان در حوزه‌های مختلف باید حواسمان باشد كه به اهل بیت(ص) متوسل شویم تا خدا عقل ما را زیاد كند چرا كه مدیریت كشور مستلزم این است كه عقلا و اندیشمندان آن هم در شرایط این چنینی خیلی تدبیر داشته باشند و عاقلانه حركت كنند پس جناح‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها را كنار بگذاریم و امروز، روزی است كه كشور و نظام احتیاج به هماهنگی و همدلی دارد.

دادستان كل كشور به رونمایی معامله قرن در كاخ سفید اشاره كرد و گفت:‌ باعث شرمساری است كه سه نفر از سفرای كشورهای اسلامی هم در مراسم رونمایی معامله قرن حضور داشتند واین درد را انسان به كجا ببرد و این ننگ را انسان چگونه تحمل كند كه بزرگ‌ترین خیانت امروز دارد به دنیای اسلام و به قبله اول مسلمانان فلسطین می‌شود.

معامله قرن تبدیل به مقابله قرن خواهد شد

وی اضافه كرد: از یك طرف آل سعود و این مردك‌هایی كه روی خزانه‌های بلاد اسلامی خیمه زده‌اند دارند آمریكا و استكبار و صهیونیست‌ها را تأمین اعتبار می‌كنند و پول به آن‌ها می‌دهند و از یك طرف در محافل و مجالس شیطانی آنچنانی حضور می‌یابند و آن‌هایی هم كه حضور نیافتند با تأیید خودشان این جنایت بزرگ و این خیانت نابخشودنی به امت اسلام را دارند امضا می‌كنند و این دردی است بر پیكره اسلام البته ما یقین داریم كه این معامله قرن قطعاً تبدیل به مقابله قرن خواهد شد و آمریكا و دست استكبار و صهیونیسم بین‌الملل را خواهد بلعید و آثار و نشانه‌های آن هم در منطقه ظهور و بروز پیدا كرده است.

دادستان كل كشور همچنین به ترور شهید قاسم سلیمانی اشاره كرد و گفت: این مردك قمارباز، شهید بزرگوار و عارف و مجاهد فی سبیل‌الله ما یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و 8 نفر دیگر از نیروهای ما و حشدالشعبی را به شهادت رساند اما دنیا دید كه این خون چگونه جوشید و چگونه شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، دو فرمانده بزرگ جبهه مقاومت چه حركت عظیمی در دنیا به وجود آورد و چه آثار و تبعاتی داشته و خواهد داشت.

چه كسانی قرآن را مهجور كرده‌اند

وی در ادامه آیاتی از قرآن كریم درباره امتی كه قرآن را مهجور كردند، برشمرد و گفت: كسانی كه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و  دشمنان قسم خورده قرآن و اسلام را تقویت می‌كنند و همچنین كسانی كه امكانات و پول و دلار دشمنان اسلام را برای حذف اسلام در اختیارشان می‌گذارند و این حكام سرسپرده‌ای كه در برخی از كشورهای اسلامی زمام امور امت اسلامی را به دست گرفتند كه به تعبیر ترامپ گاو شیرده برای آمریكا و اسرائیل هستند و داعیه خادمین حرمین شریفین هم دارند و كسانی كه با پول‌های تزریق شده به دشمن‌ترین و نانجیب‌ترین و بی‌شرافت‌ترین انسان‌هایی كه به عنوان صهیونیسم در بین كشورهای اسلامی همانند سرطان ریشه دوانده‌اند، تقویت می‌كنند آیا جزو افرادی نیستند كه قرآن را مهجور كردند.

منتظری با بیان اینكه مخاطب آیات تقابل میان مسلمانان و كفار و مشریك امت اسلام است، گفت: امروز امت اسلام تكلیف به مقابله با صهونیستم و استكباری كه تمام توان خود را برای حذف اسلام در منطقه به كار گرفته‌اند، دارد.

پایان‌بخش این مراسم تجلیل از بخش دوم برگزیدگان این دوره از مسابقات بود ضمن اینكه در این مسابقات استان فارس به‌عنوان استان شایسته و برتر این دوره از مسابقات انتخاب شد.

علاوه بر این‌ها در این همایش كه به‌طور مستقیم از شبكه‌های تلویزیونی پخش می‌شد از تلاش‌های خبرگزاری ایكنا در پوشش مناسب لحظه به لحظه اخبار این مراسم به‌صورت آنلاین نیز تقدیر به عمل آمد.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فعاليت هاي قرآني مسابقات سراسري قران قوه قضائيه پايان مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه معاون فرهنگی قوه قضائیه حجت الاسلام والمسلمین هفتمین دوره مسابقات دوره از مسابقات دادستان کل کشور انس با قرآن اشاره کرد و گفت کشورهای اسلامی استاندار فارس دادگستری فارس قرآن را مهجور قاسم سلیمانی معامله قرن امت اسلام یادآور شد هزار نفر قبله اول اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۳۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ پایان مسابقات منطقه‌ای قران عترت ونماز مدارس ابتدایی دلیجان

آخرین مرحله مسابقات منطقه‌ای قران، عترت ونماز در ۴رشته حفظ، قرائت تقلیدی ومداحی و احکام نماز با رقابت ۶۵نفر از منتخبین مدارس ابتدایی دخترانه دوره دوم، در مسجدالنبی (مسجد مسر) برگزار شد.

حجت الاسلام غفوری امام جمعه دلیجان باحضور در مسجد مسر و بازدیداز این مسابقات اجرای این برنامه‌ها را در گسترش فرهنگ قرآنی درجامعه بویژه نسل جدید موثر دانست. امام جمعه دلیجان درپایان از برگزارکنندگان این مسابقات قدردانی کرد.

درمرحله اول مسابقات منطقه‌ای قران، عترت ونماز در سه رشته حفظ، قرائت تقلیدی و اذان حدود ۷۰نفر از منتخبین مدارس ابتدایی پسرانه دوره اول به رقابت پرداختند.

منتخبین این مسابقات‌ها به مرحله استانی راه یافتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • رقابت ۱۶۱۸ حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • اعزام ۲ نماینده از ایران به مسابقات قرآن مالزی
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • پیامک قوه قضائیه درباره همراه داشتن وسایل ارتباط الکترونیکی در آزمون سراسری
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه واجب است
  • دفاع در برابر ظالم، نه تنها مشروع بلکه لازم و واجب است
  • رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان