Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، موضوع ممنوعیت حجاب از اواخر دهه ۹۰ میلادی، وارد بحث‌های عمومی در آلمان شد. در آن زمان اکثریت جامعه آلمان معتقد بودند که حجاب به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های کشور فدرال است. هنوز هم حفظ ارزش‌های آلمان نسبت به نیازهای شهروندان غیرآلمانی، به ويژه زنان در اولویت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرشته لودين، نخستین زن مسلمان  بود که ۲۰ سال پیش علیه ممنوعیت حق استفاده از روسری در محل کار به دیوان عالی نظارت بر قانون اساسی آلمان شکایت کرد و حق ادامه‌ تدريس با حجاب در مدارس ايالت بادن-وورتمبرگ را به دست آورد. او در سال ۱۹۹۸ به دلیل پوشیدن روسری از کار در ایالت بادن-وورتمبرگ منع شد. لودین در پی این ممنوعیت شغلی به ديوان عالی نظارت بر قانون اساسی کشور مراجعه کرد.

قضات ديوان عالى كشور در سال ۲۰۰۳ در این رابطه اعلام کردند که تنها در صورتى مى‌توان از ورود زنان مسلمان با روسرى به مدارس جلوگيرى به عمل آورد كه مجلس هر ايالت، به طور جداگانه لايحه‌‌اى در اين زمینه به تصويب رسانده باشد. بعدها در سال ۲۰۱۵ دادگاه قانون اساسی آلمان ممنوعیت عمومی حجاب برای معلمان مسلمان را برداشت. استدلال دادگاه این بود که ممنوعیت حجاب با اصل آزادی مذهب در تضاد است.

این در حالی است که هنوز هم در برخی از ایالات آلمان درباره ممنوعیت حجاب معلمان مسلمان اختلاف‌نظر وجود دارد. همچنین پس از ممنوعیت پوشیدن روسری در دبستان‌های ابتدایی اتریش در سال ۲۰۱۸، در آلمان نیز بحث بر سر اقدامی مشابه داغ شد. در این سال شماری از نمایندگان وابسته به احزاب مسیحی در پارلمان آلمان و برخی از مقامات دولت‌های ایالتی با انتشار بیانیه‌‌ خواستار ممنوعیت پوشش روسری برای دختران زیر ۱۴ سال شدند. آنها پوشیدن روسری را باعث گسترش اسلام سیاسی و ظلم و ستم علیه دختران نوجوان می‌دانستند.  اخیراً نیز بسیاری از اعضای اتحادیه سوسیال مسیحی آلمان خواستار ممنوعیت روسری برای کودکان شده‌اند.

این گروه گفته‌اند که دستگاه قضایی مستقل آلمان باید با گسترش حجاب در جامعه آلمان مقابله کند. آنها مدعی مبارزه با اسلام سیاسی هستند. علاوه بر این، در گردهمایی اعضای اتحادیه دمکرات مسیحی نیز تصمیم گرفته شد تا ممنوعیت روسری تا سن ۱۴ سالگی در مهدکودک‌ها و مدارس اعمال شود. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند:«پوشیدن روسری باعث می‌شود که بچه‌های کوچک در زمین بازی یا مدرسه به عنوان افرادی خارجی و غریبه شناخته شوند.ما اجازه نمی‌دهیم که چنین اتفاقی رخ دهد.»

با وجود اینکه در سال ۲۰۱۷، بخشی از نمایندگان بوندستاگ به این نتیجه رسیدند که ممنوعیت پوشیدن روسری برای دختران زیر ۱۴ سال، براساس قانون اساسی آلمان امکان‌پذیر نیست، اما احزاب مسیحی همواره خواستار ممنوعیت روسری برای دختران زیر ۱۴ سال، بوده‌اند. حتی چندی پیش دولت ائتلافی نوردراین-وستفالن نیز به بهانه رفاه حال کودکان، خواستار ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس ابتدایی شد. من در این گزارش نمی‌خواهم از نگاه یک فرد مسلمان درباره ضرورت و اهمیت خواسته زنان مسلمان بنویسم، اما در عوض دوست دارم به عنوان یک انسان بپرسم که چرا اکثریت جامعه آلمان نمی‌خواهد صدای گروه اقلیت را بشنود؟ چرا همواره گروه اکثریت باید برای یک گروه اقلیت تصمیم بگیرد و از این راه آن‌ها را کنترل کند؟

اگر استدلال‌های مطرح شده توسط نمایندگان احزاب مسیحی برای توجیه ممنوعیت حجاب را مورد بررسی قرار دهیم، به خوبی متوجه می‌شویم که برای آن‌ها شرایط و خواسته‌های مسلمانان اهمیتی ندارد. البته برخی از مسلمانان شناسنامه‌ای، مواضع این گروه را تایید می‌کنند. آن‌ها تنها می‌خواهند که در ساختا‌رهای سیاسی رشد کنند و به همین دلیل از خواسته نمایندگان احزاب مسیحی حمایت می‌کنند. با این وجود، شنیده‌نشدن صدای مسلمانان، این باور را تقویت می‌کند که دمکراسی در جامعه آلمان وجود ندارد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خواسته گروه‌های اقلیت و حریم خصوصی افراد نادیده گرفته می‌شود.

جامعه آلمان، حق والدین مسلمان برای تربیت کودکان خود را نادیده می‌گیرد. در این جامعه، آزادی دینی تنها در اختیار مسیحیان و کلیساها است و مسلمانانی که براساس باورهای دینی خود عمل می‌کنند، تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شوند. در این شرایط خواسته‌ها و صدای مسلمانان شنیده نمی‌شود. در واقع گوش شنوایی برای شنیدن خواسته‌های آن‌ها وجود ندارد. از نگاه من،  افراد و احزابی که با رویای قدرت‌گیری دوباره آلمان، تنوع مذهبی در جامعه را نفی می‌کنند، موجب ظهور اقتدارگرایی در جامعه آلمان خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: روسری برای دختران زیر ۱۴ سال ممنوعیت پوشیدن روسری قانون اساسی آلمان خواستار ممنوعیت جامعه آلمان ممنوعیت روسری ممنوعیت حجاب احزاب مسیحی زنان مسلمان خواسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۹۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود

پایگاه خبری جماران: همایش بزرگداشت مرحومه دکتر زهرا شجاعی روز ۱۳ اردیبهشت ماه در قم برگزار می‌شود.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام والمسلمین بیگی مدیر موسسه فقه الثقلین وابسته به دفتر آیت الله العظمی صانعی در این خصوص در پی می آید:

لطفا محتوا و کم و کیف مراسم بزرگداشت مرحومه خانم دکتر شجاعی را تشریح کنید.

قبل از پاسخ به سؤال، عرض می‌شود که شخصیت‌های برجسته و شاخص، الگوهای یک جامعه‌اند. خدمات و تلاش‌های آنان در عرصه‌های مختلف، نماد رشد و بالندگی محسوب می‌گردد. به هر میزان مردم جامعه از خدمات و شایستگی‌های آنان مطلع باشند، همان اندازه در انگیزش، اراده و تصمیم عموم جامعه در جهت نیل به اهداف انسانی و اسلامی و پیشرفت به‌سوی احیای فکر و فرهنگ، تأثیرگذار خواهد بود.

بنابراین، نکوداشت و معرفی شخصیت‌های ارزنده و همت‌شان در ابعاد همه جانبه؛ چه در حیات و چه در ممات آنان، وظیفه اخلاقی و انسانی به‌حساب می‌آید. مرحومه خانم دکتر زهرا شجاعی از همان شخصیت‌های تأثیرگذار است.

ایشان در طول زندگی سیاسی-اجتماعی خود، نقش مؤثری را در جامعه ایران ایفا کرد. آن فقیده، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خویش را قبل از انقلاب در آموزش و پرورش، آغاز نمود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی رفته رفته فعالیت‌های خود را توسعه بخشید. خانم شجاعی، علاوه بر فعالیت و تدریس در سطح مدرسه و تدریس تا مقاطع دانشگاهی، یک فعال فکری و اجتماعی در حوزه زنان است. بازیافت شخصیت و احیای حقوق زنان از جمله خدماتی است که وی تا واپسین روزهای حیات خود پیگیرآن بود.

شرکت در نام‌نویسی نامزدی ریاست جمهور در سال 1400 یکی از آن تلاش‌هاست. ایشان انگیزه‌اش را در این نام‌نویسی چنین بیان می‌دارد: «هدف من رئیس جمهورشدن نبود. این بود که شورای نگهبان را وادار کنم در این باره (اصل 115 قانون اساسی که موضوع «رجل سیاسی» بودن را برای نامزدی ریاست جمهوری بیان کرده) نظر و تفسیر نهایی را مطرح که اگر «رجل» به معنای «مرد» است با شجاعت و صراحت بیان کند و اگر هم تفسیر دیگری دارد، بیان کند و فکر می کنم که ما به این هدف خودمان هم رسیدیم. حداقل خودم احساس رضایت می‌کنم...، ولی برای من مثل روز روشن بود که رد صلاحیت می‌شوم.»

خانم شجاعی مشی اعتدالی و میانه‌روی داشت و با این رویه کوشید تا به جامعه ایران و حاکمیت بباوراند که زنان، افزون بر مادری و همسری، شایستگی و حق فعالیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را دارا هستند و منع یا بیانی از این جهت در آموزه‌های اسلامی و معارف دینی وجود ندارد.

ایشان اولین زنی بود که به کابینه دولت و در جمع مردانه هیأت دولت، به عنوان مشاور ریاست جمهوری در امور زنان، راه یافت و برای به ثمر رساندن اندیشه‌های حقوقی در حوزه زنان امیدها را زنده نمود. تلاش‌های وی برای امحاء تفکر سنتی ضعیفه یا متعلقه دانستن زنان نتیجه داد. لذا پس از ایشان، شاهدیم که روند حضور خانم‌ها در عرصه‌های اجرایی کشور و در هیئت دولت ادامه پیدا کرد.

به واقع روشن است که تلاش‌های امثال خانم شجاعی، این صحنه را به جامعه زنان ایران برگردان و جامعه و مردان را باوراند که زن می‌تواند در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی نقش‌آفرینی کند و مؤثر هم باشد. بنابراین، نقش خانم شجاعی در تفهیم گفتمان با گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن تحقق یافت و ایشان، نام خود را به عنوان یکی از بانیان این خدمت ارزنده در تاریخ ثبت نموده است.

علاوه بر آنچه به نظر رسید، خانم دکتر شجاعی همکاری‌های نزدیک و مؤثری با مؤسسه فقه الثقلین تحت اشراف دفتر آیت‌الله العظمی صانعی (ره) داشت. ایشان با اقدامات سازنده و همکاری صمیمانه با بخش فقه پژوهی مؤسسه فقه الثقلین و برگزاری همایش‌های آن مؤسسه، سهم به سزایی را در بلوغ و بالندگی کمی و کیفی این نشست‌ها ایفا کرد.

لذا مؤسسه فقه الثقلین با همکاری برخی از مؤسسه‌ها و نهادهای فعال حوزه علمیه قم، مراسم نکوداشتی را در تجلیل و تکریم از این بانوی ارزشمند در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در دفتر مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی صانعی (ره) برگزار خواهد نمود. در این مراسم شخصیت‌ها و بزرگانی از حوزه‌های علمیه و جامعه فرهنگی ـ سیاسی زنان حضور پیدا خواهند کرد و سخنرانان پیرامون شخصیت علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی  مرحومه دکتر زهرا شجاعی به ایراد سخن و دیدگاه‌ها خواهند پرداخت.

علت اینکه مراسم بزرگداشت خانم شجاعی را در قم برگزار می‌کنید، چیست؟

خانم شجاعی علاوه بر اینکه رشد و فعالیت خود را در شهر قم آغاز نمود، مطالعات و اندیشه‌های ایشان برخواسته از اندیشه دینی و حوزوی بوده است؛ اگرچه قرائت او از حوزه حقوق زنان با نگرش و دریافت‌های برخی حوزویان به‌ویژه بخش سنتی آن، زاویه داشت، لیکن او تعلیم یافته حوزه علمیه و مکتب امام خمینی (س) بوده است و راه و روش آن مکتب و مدرسه را پیشه خود نموده بود. با این نگاه و با عنایت به شخصیت دینی او، مراسم بزرگداشت آن مرحومه در حوزه علمیه قم برگزار می‌گردد.

چه مؤسساتی با شما در برگزاری این مراسم همکاری می‌کنند؟

این مراسم به همت مؤسسه فقه الثقلین و با مشارکت: مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، مؤسسه فهیم، مؤسسه مفتاح کرامت، مرکز مطالعات اندیشه معاصر دینی، انجمن قرآن و انجمن مدرسین دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

خروجی و محصولات مراسم چه خواهد بود؟

سخنرانی‌های انجام شده در مراسم و مصاحبه‌ها و احیاناً مقالاتی که در حواشی این مراسم ارائه خواهد شد، به صورت کتاب و تحت عنوان سلسله کتب فقه پژوهی مؤسسه فقه الثقلین، منتشر خواهد شد.

چرا روز ۱۳ اردیبهشت را برای برگزاری مراسم انتخاب کردید؟

۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم است. خانم زهرا شجاعی در عرصه‌های فرهنگی و به‌ویژه در آموزش و پرورش فعالیت دیرینه‌ای داشت و در مراحل و مقاطع مختلف از مدرسه تا دانشگاه، کرسی تدریس و استادی داشت. روز پنجشنبه یعنی فردای آن روز انتخاب شد تا از فرصت تعطیلی اداری برای حضور شخصیت‌های مختلف در این مراسم، مهیا باشد.

دیگر خبرها

  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • ون‌ها و زن‌ها؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • ون‌ها و زن‌ها ؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی/ تقصیر آقای رئیسی نیست!
  • ون ها و زن ها ؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی/ تقصیر آقای رئیسی نیست!
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • ممنوعیت ارائه خدمات به افراد بی حجاب در ادارات
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر