Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@13:45:42 GMT

وقتی گود آجرپزی، باغ پسته می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۲۰۲۱۰

وقتی گود آجرپزی، باغ پسته می‌شود

همشهری آنلاین‌ـ مهین قاسمخانی: روستای زادگاه حاج «محمود معصومعلی» یعنی «خانلق» در روزگاری نه چندان دور هزاران هکتار زمین زراعی داشت که به دلیل کم‌آبی بایر شد، اما کم‌آبی تنها دلیل نابودی این زمین‌ها نبود. وقتی توسعه شهری در ایران رونق گرفت، تعداد زیادی از افراد بومی و غیربومی به خانلق آمدند و کوره‌های آجرپزی را علم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمین‌های زراعی کم‌کم به گودهای آجرپزی تبدیل شد و این آغاز داستان تلخ نابودی زمین‌های کشاورزی روستا بود. خاک مرغوب کشاورزی به خشت و آجر تبدیل و بار کامیون‌ها شد تا چهاردیواری مردمی شود که ده‌ها و بلکه صدها کیلومتر دورتر از این روستا زندگی می‌کردند. در بعضی از گودها وقتی به‌لایه‌ای از خاک نامرغوب رسیدند، گود را رها کردند و رفتند تا اینکه حاج محمود بر آن شد بار دیگر سرسبزی و طراوت را به روستای زادگاهش برگرداند.

حاج محمود ما را به باغ یک هکتاری‌اش می‌برد. قد درختان پسته به زحمت تا زانوی ما می‌رسد. می‌گوید: «هنوز زود است که از واژه باغ برای این زمین استفاده کنیم. درخت‌های من 2 ساله هستند و 7سال طول می‌کشد تا یک درخت پسته به بار بنشیند.»

 باغ پسته او در واقع یک گود آجرپزی است که خاک آن دیگر به درد خشت‌زنی نمی‌خورد. تقریباً تمام خاک مرغوب مصرف شده و چیزی که باقی مانده، مقداری خاک و سنگریزه است و به همین دلیل هم حاج محمود درخت پسته را برای پرورش در این خاک انتخاب کرده است. او می‌گوید: «درخت پسته در چنین خاکی به خوبی رشد می‌کند. از طرف دیگر آب زیادی هم نمی‌خواهد. البته من برای تأمین همین اندک آب مورد نیاز هم با مشکلات زیادی مواجه هستم. اداره جهاد کشاورزی به من اجازه حفر چاه نمی‌دهد. حتی تصمیم گرفتم یک آب‌بند بسازم و آب‌های سطحی حاصل از بارندگی‌های فصلی را ذخیره و از آن برای کشاورزی استفاده کنم، اما با این طرح من هم موافقت نشد. اگر وضع به همین منوال پیش برود و مسئولان جهادکشاورزی و منابع طبیعی با من همکاری نکنند، مجبور خواهم شد برای هر تانکر آب 250 هزار تومان بدهم که در یک سال زراعی، هزینه بسیار زیادی به من تحمیل خواهد شد.»

او می‌گوید: «بچه‌هایم بزرگ شده‌اند. 3پسر دارم که 2نفرشان را سر و سامان داده‌ام و پسر کوچکم کلاس نهم است. پسرانم در همین روستا زندگی می‌کنند و اجازه ندادم اینجا را ترک کنند. حقوق بازنشستگی‌ام برای زندگی من کفایت می‌کند، اما می‌خواهم فرزندانم روستای خانلق را همان‌طوری ببینند که من دیده بودم؛ سرسبز و باطراوت.»

زمان و زمین هردو برای حاج محمود مهم است. او می‌گوید: «فقط درخت پسته می‌تواند در چنین زمینی رشد کند، اما همان‌طور که گفتم حدود 7سال زمان لازم است تا این درختان پسته بار بدهند. بنابراین تصمیم گرفتم در این فرصت 5ساله‌ای که تا باردهی باغ پسته مانده است، بین آنها زعفران هم بکارم. با این کار، هم از زمین استفاده بهینه خواهد شد و هم می‌توانم بخشی از هزینه‌ها را از این طریق جبران کنم.»

او در کنار این فعالیت‌ها یک زمین 3هکتاری هم اجاره کرده و در آن جو کاشته است. می‌گوید: «این زمین 3هکتاری را فقط با 3اینج آبی که از رودخانه کرج می‌گیرم، آبیاری می‌کنم. برای جوان‌ها و افرادی که با کار زراعت آشنایی دارند، این باغ مایه

شگفتی است که چطور می‌توان با 3اینچ آب زمینی 3هکتاری را زیر کشت برد.»

جوهای باغ حاج محمود هنوز سر از خاک در نیاورده‌اند. می‌گوید: «اول بهار سری به روستای ما بزنید. مطمئن باشید که این زمین مانند مخملی سبز چشمنوازی خواهد کرد.»

او نگاهش را از دشت برنمی دارد. به دوردست‌ها خیره شده است و زیر لب زمزمه می‌کند: «یادش بخیر. بچه که بودم همه این دشت زیر کشت گندم و جو بود. فقط جاده روستا بود که در آن چیزی کاشته نشده بود. یعنی می‌شود دوباره آن روز را ببینم؛ اگر اجازه ساخت یک آب‌بند را بدهند شاید...»

کد خبر 480965

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: او می گوید حاج محمود درخت پسته باغ پسته زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمود احمدی نژاد و مادر هوگو چاوز سوژه شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخشی از گزارش امروز روزنامه شرق ضمن اشاره به حواشی رخ داده برای کاپیتان و دروازه بان استقلال و محرومیت بخاطر جیمی جامپ زن، نوشته است؛

مبحث اصلی که یکی، دو روز گذشته مورد توجه قرار گرفته، چه در فضای مجازی و چه در میان هواداران استقلال، داستان دلداری‌دادن محمود احمدی‌نژاد به مادر چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلاست. در ۴۸ ساعت اخیر، مادر چاوز دوباره مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته و بسیاری با اشاره به آن دلداری خاص، از این گفته‌اند که چطور در آن زمان کسی محمود احمدی‌نژاد را جریمه نکرد؟

درست است که این روزها بحث اصلی حول محور کاپیتان استقلال است، ولی این اتفاق دوباره باعث مرورشدن تصاویری شده که محمود احمدی‌نژاد در مجلس ترحیم هوگو چاوز رقم زده است. او که به عنوان رئیس دولت ایران به ونزوئلا سفر کرده بود، برای دلداری‌دادن به مادر داغدیده چاوز، او را به آغوش گرفت. انتشار تصاویر آن دلداری با جنجالی خبری در ایران همراه شد، ولی رسانه‌های نزدیک به دولت سریعا با فتوشاپ‌خواندن آن تصاویر، ماجرا را از اساس کذب توصیف کردند. بعدها، ولی کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا با انتشار تصاویر مجلس ترحیم چاوز و گنجاندن عکس جنجالی احمدی‌نژاد در بین تصاویر منتخب، شایعات را به واقعیت تبدیل کرد.

خبرگزاری رویترز هم همان زمان با انتشار ملاقات محمود احمدی‌نژاد و النا فریاس، توضیح مختصری ذیل عکس نوشت: «محمود احمدی‌نژاد (سمت راست) مراتب تسلیت خود را به النا فریاس مادر هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در جریان مراسم ترحیم در آکادمی نظامی کاراکاس ابراز می‌کند. ».

در یکی، دو روز گذشته که دوباره آن تصویر قدیمی وایرال شده، مخالفان اقدام سیدحسین حسینی، کاپیتان استقلال، چنین مقایسه‌ای را کاملا بی‌اساس توصیف کرده و با یادآوری سن‌وسال مادر چاوز، خواستار عدم مقایسه این دو اتفاق شده‌اند. از سوی دیگر، هواداران استقلال هم با توجه به اهمیت پست‌ها و جایگاه حقوقی افراد، اقدام احمدی‌نژاد را به مراتب خبرسازتر از کاپیتان استقلال دانسته و از جریمه سنگینی که متوجه کاپیتان تیمشان شده حسابی شکایت دارند. هرچه که هست، ولی با توجه به اتفاقات رخ‌داده، موردی که فعلا قطعی است این است که سیدحسین بازی با تراکتور را که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، از دست داده و از طرف دیگر باید ۳۰۰ میلیون تومان هم جریمه بپردازد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898914

دیگر خبرها

  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • محمود احمدی نژاد و مادر هوگو چاوز سوژه شدند
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • راز فتح سیتی و بارسا: وقتی همه اشتباه می‌کردند
  • خدمات محمود نجم‌آبادی به علم پزشکی
  • حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته
  • وقتی که همت به پشتوانه اراده به ثمر می‌نشیند
  • حسینی‌پور رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شد