Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از دلایل کمبود گاز در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان ضعف در توزیع کپسول‌های گاز و نبود نظارت است. موضوعی که باعث شده بازار کاذب اما بسیار پردرآمدی برای دلالان به وجود آید. دلالانی که کپسول‌ها را با قیمت ۸ هزار تومان می‌خرند و آنها را در بازار آزاد با نرخ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به مردم می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلایه شهروندان سیستانی از وضع موجود

دادخداد رخشانی، یکی از شهروندان سیستانی در این رابطه گفت: هیچ نظارتی بر روند توزیع گاز در زابل وجود ندارد. اگر نظارت و برنامه ریزی درستی بود، الان مردم به این درد گرفتار نبودند.

وی ادامه داد: هر سال با شروع فصل سرما بدبختی و بیچارگی سراغ مردم سیستان می آید و مرتبا باید در رنج و عذاب باشیم و تنمان بلرزد که وقتی کپسول تمام شد، چه باید بکنیم.

سارانی، یکی دیگر از شهروندان گفت: تقریبا ۱۰ روز است که گاز کپسولمان تمام شده و من ساعت‌های زیادی در صف گاز هستم اما چون صف‌ها شلوغ است، گاز گیرمان نمی‌آید.

او ادامه داد: من به اتفاق همسرم هر روز در صف کپسول گازمی ایستیم و امروز به سختی توانستیم کپسول بگیریم. آخر این چه وضعیتی است که باید با این فلاکت و بدبختی مردم زندگی کنند، اگر مسئولان نمی‌توانند و از عهده کار بر نمی‌آیند، بروند کنار یا اینکه واقعا فکری برای این وضعیت سیستان داشته باشند.

علی نورا، یکی دیگر از شهروندان گفت: اگر واقعا مشکل کمبود گاز است، پس چرا در بازار آزاد کپسول به وفور یافت می‌شود.

او ادامه داد: ماشین های شرکت گاز بارگیری می کنند و از آنجا که مشتری دلال دارند و پول خوب می‌دهند، به جای اینکه کپسول را بین مردم توزیع کنند، آنها را به دلالان می دهند تا آنها با هر قیمتی که می‌خواهند، به مردم بفروشند.

این شهروند گفت: عدم نظارت درست و توزیع ناعادلانه گاز مایع، مردم را به اینجا رسانده است و مسئولان باید فکری برای این وضعیت بکنند.

زادمهر، یکی دیگر از شهروندان گفت: در هر لحظه از شبانه روز شما در بازار آزاد می توانید کپسول به قیمت ۳۵ هزار تومان پیدا کنید. حتی اگر کل استان در قحطی کپسول باشد.

او ادامه داد: زمانی که شرکت‌های توزیع گاز یا تاسیسات سیلندر پرکنی در زابل شروع به توزیع می‌کنند، ظرف دو تا سه ساعت فورا تانکر ۱۸ تنی به اتمام می رسد. چون به جای اینکه به مردم گاز بدهند، به ماشین هایی که کپسول آزاد می برند و در روستاها یا مرز به قیمت آزاد می فروشند، گاز می‌دهند.

مجتبی نورا، از دیگر شهروندان، روی آوردن مردم به گازسوز کردن خودروها با کپسول را دلیل شلوغی صف‌های گاز عنوان کرد و گفت: من و خیلی از جوانانی که شغلی نداریم و مسافرکشی می کنیم، چون نمی‌توانیم بنزین لیتری ۳هزار تومان تهیه کنیم، مجبوریم خودرویمان را با سیلندر گازمایع گازسوز کنیم و از طرفی چون گذاشتن کپسول سی ان جی هم هزینه بالایی دارد و در منطقه ما هم گازسی ان جی وجود ندارد، مجبوریم به شیوه‌های غیراستاندارد و از طریق کپسول گاز ماشینمان را گازسوز کنیم.

وی ادامه داد: امکان دارد یک روز درمیان نیاز به کپسول گاز پیدا کنیم. چراکه بنزین سهمیه ای دو سه روزه تمام می‌شود. خیلی از جوانان مثل من هستند. ما باید مرتبا در صف گاز باشیم تا بتوانیم امرار معاش کنیم.

مهدی شهرکی، از دیگر شهروندان سیستانی گفت: کار گازکشی در زابل با کندی انجام می شود. درخواست ما از مسئولین این است که گازکشی را با سرعت بیشتری ادامه دهند تا مردم از این فلاکت و بدبختی نجات پیدا کنند. تا کی باید داستان تکراری صف‌های طولانی گاز در این منطقه ادامه داشته باشد؟

مشکل، کمبود گاز نیست

مسئول تاسیسات سیلندرپرکنی گازمایع رستم گاز سیستان، کمبود ماشین‌های کِشنده را علت ضعف در توزیع گاز دانسته و گفت: اگر ماشین‌های کشنده به اندازه کافی باشند، مشکلی برای توزیع گاز نیست اما چون تعداد این ماشین‌ها کم است و جمعیت دچار کمبود گاز، زیاد است، صف‌های طولانی گاز به وجود می‌آید.

حسن‌پور اظهار کرد: ماشین‌های کشنده به طور معمول ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه می‌گیرند تا گاز مایع را به شرکت یا تاسیسات ما تحویل و در مخازن تخلیه کنند اما در بازار آزاد ۵ میلیون تومان کرایه می‌گیرند. پس برایشان نمی‌صرفد که کار معمولی انجام دهند و بنابراین بارشان را به طور آزاد تخلیه می‌کنند.

او گفت: ما ماشین‌هایی که برایمان گاز می‌آورند را مجبوریم با دادن انعام راضی نگه داریم. چون اگر این کار را نکنیم، گاز نمی‌آورند.

حسن‌پور تاکید کرد: مشکل ما کمبود گاز نیست. مشکل حمل گاز است. خودروهای کشنده برای حمل گاز در این منطقه کم است. در صورت اختصاص یک کشنده محتوی گاز مایع در هر روز به تاسیسات، این مشکل اصلا به وجود نمی‌آید.

مسئول تاسیسات سیلندرپرکنی گازمایع رستم گاز سیستان در خصوص گلایه‌مندی مردم از نحوه توزیع گاز هم گفت: حرف شهروندان درست است اما وقتی آنها به داخل تاسیسات هجوم می آورند و به حرف کسی گوش نمی‌کنند، بی‌نظمی ایجاد می‌شود و روند کارها کند می‌شود.

حسن‌پور افزود: آمدن مردم به داخل تاسیسات غیر از این که کار تحویل دادن کپسول‌ها را کند می‌کند، بسیار خطرآفرین است. چراکه اگر کسی کبریتی برای روشن کردن سیگار روشن کند، فاجعه به بار خواهد آمد.

خاطیان را معرفی کنید

فرماندار زابل هم در این باره گفت: حداقل مصرف گاز مایع در روز حدود ۴۰ تن است که ما در حوزه سیستان ۸ جایگاه توزیع گاز داریم که از این تعداد ۵ جایگاه در شهرستان زابل، یک جایگاه در زهک، یک مورد در هیرمند و یک مورد در نیمروز قرار دارند و چون شهرستان هامون فاقد جایگاه است یکی از ۵ جایگاه زابل در اختیار شهرستان هامون قرار داده شده است.

غلامرضا گنجی گفت: اگر روزانه ۴ کشنده (نزدیک به ۸۰ تن گاز) در شهرستان زابل داشته باشیم، مشکلی در توزیع گاز نخواهیم داشت اما مشکل بزرگ ما هجوم سایر شهروندان از حوزه سیستان به زابل است.

وی اظهار کرد: پس از کاهش سهمیه بنزین، تعداد زیادی از دارندگان خودروهای شخصی به سمت گازسوزکردن خودروهای خود رفته‌اند و برخی از افراد نیز ده‌ها مغازه ال پی جی با تانکرهای چندهزار مترمکعبی به صورت غیرمجاز تعبیه کرده اند که ما در مرحله اول اقدام به  پلمب مغازه‌های غیرمجاز کردیم.

گنجی ادامه داد: تعداد زیادی از شهروندان برای گرمایش منازل خود از کپسول گاز استفاده می‌کنند. حتی مساجد برای گرمایش از گاز استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه در زابل ۹ دانشگاه و مرکز آموزش عالی داریم و خودشان سهمیه مجزا دارند، به خاطر اینکه قیمت گاز مصرفی آنها زیاد است، از سهم خودشان استفاده نمی‌کنند و از سهمیه شهروندان استفاده می‌کنند.

فرماندار زابل از شهروندان خواست به هیچ وجه کپسول گاز را گران‌تر از قیمت مصوب خریداری نکنند و با مأموران نظارتی همکاری کنند و اگرجایگاه یا خودروهای حمل گازمایع تخلفی انجام می‌دهند، یا گاز را گران‌تر می فروشند، آنها را معرفی کنند و اطمینان داشته باشند که با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

کد خبر 481408

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهروندان سیستانی صف های طولانی گاز استفاده می کنند بازار آزاد او ادامه هزار تومان توزیع گاز کمبود گاز کپسول گاز کپسول ها گاز نیست گاز مایع ماشین ها حسن پور حمل گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو

نوسانات قیمتی در بازار خودرو برای روز‌ها نزولی بوده‌است؛ توقف رشد قیمت دلار و حتی نزولی شدن روند قیمت آن از یک سو و از سوی دیگر آرامش سیاسی در فضای کشور منجر به رکود در بازار خودرو و ریزش قیمت‌ها شده‌است؛ با این وجود طبق گفته فیروز نادری کارشناس بازار خودرو، خودروسازان با اقدامی که برای بالا بردن قیمت کارخانه خودرو‌ها انجام داده‌اند، جلوی ریزش قیمت برخی از خودرو‌ها را کشیدند.

به گزارش خبر آنلاین، برای اطلاع از میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش زیر را بخوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگاران و در خصوص روندی که بازار خودرو در پیش گرفته‌است؛ گفت: «کاهش قیمت خودرو خیلی جزئی است. بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تنش‌ها به حداقل رسیده‌است و قیمت دلار نیز ثابت شده‌است و از طرفی روند نزولی نیز گرفته‌است. در این بین، اما خودروسازان از جمله ایران‌خودرو سایپا و قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها را بالا برده‌اند، به عنوان مثال این کارخانه قیمت کارخانه پژو پارس معمولی را از ۳۰۸ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌است که به معنای ۵۰ درصد افزایش قیمت است.»

او در ادامه گفت: «این اقدام به التهابات بازار خودرو دامن می‌زند و شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو است؛ اگر خودروساز این اقدام را صورت نمی‌داد، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار بود، اما با این کار جلوی افت قیمت خودرو را گرفت.»

دیگر خبرها

  • محکومیت قاچاقچی سوخت در زابل
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام
  • تداوم امدادرسانی به ۱۳ شهرستان سیل زده سیستان و بلوچستان
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
  • توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی در میان سیل‌زدگان
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو