Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@23:44:54 GMT

نقشه تهران برای حل معظل بزرگ آبی

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۲۲۸۴۱

نقشه تهران برای حل معظل بزرگ آبی

 

به‌ گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، منابع زیرزمینی آب تهران در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند و با توجه به این‌که حدود ۵۰ سال است که پمپاژ می‌شوند، همه آنها در روزهای پایانی عمر خود قرار دارند. این وضعیت نامطلوب با یک یا دو سال بارندگی خوب بهبود نمی‌یابد. البته بارندگی روی منابع آب سطحی و سدها قطعا اثر دارد و بخشی از آب که از منابع آب سطحی تامین می‌شود وضعیت خوبی دارند اما ۵۰ درصد دیگر که از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، کماکان اوضاع خوبی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارندگی‌ها پیامدهای خشکسالی ۱۱ ساله را جبران نکرد

البته سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ به دلیل افزایش بارندگی رنگ دیگری نسبت به سال‌های قبل داشت. بارندگی امسال میزان حجم ذخیره سدها را افزایش داد و به‌طور متوسط تا ۸۲ درصد حجم مخازن را پر کرد اما مشکل کمبود آب کلان شهرها را حل نکرده است. به همین دلیل مدیریت مصرف آب تنها محدود به دوره خشکسالی و کم‌آبی نیست و حتی در بارش‌های مناسب نیز باید در مدیریت مصرف آب جدی بود. مصرف روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای تهران یک تهدید به‌شمار می‌رود و پایتخت با عبور از خطوط سه میلیون مترمکعب در روز دچار یک چالش و مشکل جدی خواهد شد.

 در شرایط اخیر، مصرف آب شرب چهار درصد افزایش داشته و در حالی افزایش جمعیت این مقدار نبوده و این در حالی است که میزان مصارف شرب خیلی بیش‌تر از میانگین جهانی است و در شمال شهر تهران، مصرف آب تا دو برابر میانگین جهانی هم می‌رسد.

از سوی دیگر ظرفیت آب سدها فقط برای مصرف شرب استفاده نمی‌شود و برای بخش صنعت و کشاورزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نمی‌توان به این دلیل که بارندگی‌ها زیاد بوده و ظرفیت آب سدها افزایش پیدا کرده، افزایش مصرف آب را توجیه عقلانی کرد. اگرچه بارندگی امسال دو برابر نسبت به سال گذشته و نسبت به متوسط دراز مدت ۴۰ درصد بیش‌تر بوده، اما این میزان بارش پیامدهای خشکسالی ۱۱ ساله را جبران نکرده است.

اما حجم متوسط سالانه مصارف آب شرب و بهداشت در ایران حدود هفت میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۴۰ درصد از طریق آب‌های سطحی و ۶۰ درصد از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. در کلان شهرها مصرف آب حتماً باید به میزان مصرف متوسط جهانی برسد.

متوسط مصرف شرب و بهداشت در مقیاس جهانی ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر است که این میزان در ایران خیلی بیشتر شده و بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ لیتر است که در برخی نقاط مثل شمال شهر تهران بیش‌تر بوده و حتی به ۳۰۰ لیتر هم رسیده است.   الگوی مصرف بهینه برای هر خانوار در کشور  تا ۱۲ تا ۱۵ متر مکعب در ماه است و چنانچه بیش از این مصرف داشته باشند، مشمول هزینه‌های پلکانی خواهند شد.

نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد

طبق آماری که از سوی قاسم تقی‌زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - اعلام شده است، مخازن سفره‌های زیر زمینی آبی ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی‌شوند، زیرا ما حدود ۱۰ سال خشکسالی داشتیم.

از سوی دیگر، مسوولان بر این باورند که نمی‌توان وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی کرد و هیچکس نمی‌تواند به صورت مستند بگوید که سال آینده خشک است یا تر. با این‌که در حال حاضر وضعیت آب در ایران مناسب است، برای سال آینده آبی ترسالی پیش‌بینی نمی‌شود؛ زیرا کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و ۶۰ درصد آن نیمه‌خشک و ۵۰ درصد بیابانی است و نمی‌توان سرنوشت آن را تغییر داد.

به عبارت دیگر ایران دارای سرنوشت اقلیمی خاص خود است؛ اقلیمی که یک‌سوم میانگین جهانی بارش دارد. توزیع بارش‌ها در آن به لحاظ جغرافیایی و زمانی نامتوازن است و به طور تاریخی در لیست مبتنی بر کم‌آبی اتکا کرده است. این سرنوشت اقلیمی حداقل با ابزارهای فن‌آورانه بشری امروز قابل تغییر نیست و نمی‌توان آن را به پرآبی بدل کرد. به همین دلیل مسئولان نگران این موضوع هستند که کشور امسال با خوش خیالی ترسالی ناشی از بارندگی‌ها مواجه است.

در این راستا  وزارت نیرو در این استان ۱۷۴ پروژه با ۳۵ هزار میلیارد تومان در بخش‌های آب، برق و فاضلاب با پیشرفت متوسط ۴۵ درصد در دست اجرا دارد. مهم‌ترین این پروژه‌ها، واحد دوم تصفیه‌خانه هفتم تهران است که بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت را در شهرهای پاکداشت، ورامین، قرچک و پیشوا زیر پوشش خواهد برد. علاوه بر این ۲۰ پروژه خرد و کلان برق با ۲۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در تهران، قرچک، ورامین و اسلامشهر و سه نیروگاه خورشیدی با ۱۲۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ری و دماوند و آبرسانی به ۷۲ روستای پرجمعیت با ۱۴۶ هزار نفر جمعیت با ۵۰ میلیارد تومان و تاسیسات فاضلاب در منطقه امامزاده داود بهره‌برداری می‌شود که مجموع آن‌ها بالغ بر ۱۰۷۹ میلیارد تومان است.

بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستا را با جمعیت بیش از ۷ میلیون نفر به شبکه آب پایدار و سالم وصل شده در پرتو این یکپارچکی، توسعه داده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ سه میلیون نفر دیگر از روستاییان به این مجموعه بهره‌مند بپیوندند و فصل تازه‌ای در موضوع جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب در روستاها گشوده شود. رضا اردکانیان وزیر نیرو بر این باور است که موضوع آب بویژه در کلانشهرها باید ناظر بر دهه‌های پیش رو باشد و برای سال ۱۴۱۵ طرح‌های ما در دست اجراست.

تهران پس از سیستان‌وبلوچستان دومین استان ایران از نظر فقر منابع آبی است و هر سال عددی به اندازه یک شهر متوسط به جمعیت آن اضافه می‌شود. همین مسأله سبب شده است که علاوه بر معدود سدهای اطراف پایتخت، منابع آب زیرزمینی این استان به‌شدت زیر فشار باشد به همین دلیل مشکل آب در این استان یکی از بزرگترین مشکل‌ها شناخته شده که لازم است تدابیر جدی برای آن درنظر گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۲۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بارش هفته اول (سوم تا نهم اردیبهشت) در شمال غرب، البرز غربی، امتداد کوه‌های زاگرس و نوار شمال شرق کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق نرمال تا بیش از آن است، بارش انباشته با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد در نیمه شرقی سواحل خزر، البرز میانی، استان کرمان و استان‌ها در شرق زاگرس میانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش بینی شده است.

بارش هفته دوم در شمال شرق و استان‌های دو سوی البرز شرقی نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است، بارش انباشته در امتداد زاگرس و شمال غرب با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر خواهد بود.

بارش هفته سوم کشور بیش از نرمال است و با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد مقدار انباشته برای بخش‌هایی از زاگرس میانی، البرز میانی و مناطق مرکزی استان کرمان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد شده است.

انتظار می‌رود بارش هفته‌های چهارم تا ششم در محدوده نرمال باشد، در هفته ششم با احتمال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بارش انباشته در مناطقی از شمال غرب و بخش‌هایی از شرق زاگرس جنوبی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر برآورد می‌شود.

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور میانگین دمای هوای هفته اول (سوم تا نهم اردیبهشت) در سواحل خزر، غرب البرز، شمال غرب و زاگرس میانی یک تا پنج درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (سه تا پنج درجه) برای شمال غرب پیش بینی شده است.

دمای هوا در سایر مناطق کشور از یک تا هشت درجه کمتر از نرمال خواهد بود که بیشترین کاهش (سه تا هشت درجه) در مرکز و جنوب شرق کشور رخ می‌دهد، دمای هوای هفته دوم در شمال غرب، دو سوی البرز و نوار شمال شرق یک تا سه درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق یک تا پنج درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است و بیشترین کاهش (سه تا پنج درجه) در جنوب شرق کشور رخ می‌دهد.

در هفته‌های سوم و چهارم دمای هوا در شمال غرب و سواحل خزر بین یک تا سه درجه بیشتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود، دمای هوا در هفته پنجم در مناطق کوهپایه‌ای داخلی، مرکز و شرق کشور نرمال و در سایر مناطق بین یک تا سه درجه بیش از نرمال خواهد بود و دمای هوای کشور در هفته ششم یک تا دو درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: کشور از ابتدای بهار تا دوم اردیبهشت به‌طور متوسط ۴۳ میلی‌متر بارش دریافت کرد و با توجه به اینکه میانگین بلندمدت بارش طی این بازه زمانی ۳۷ میلیمتر است، بارندگی در سال جاری نسبت به وضعیت نرمال بیشتر بوده و ۱۶ درصد فراتر از میانگین بلندمدت ثبت شده است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا دوم اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶۷ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شده که مقدار نرمال به طور میانگین ۱۹۸ میلیمتر است، بنابراین حدود ۱۶ درصد بارندگی کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کم‌بارش‌ترین استان‌ها گفت: استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند، بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده است.

وظیفه ادامه داد: مرکز تا جنوب و جنوب شرق کشور نیز کم‌بارشی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، فارس ۳۰ درصد، هرمزگان با ۲۸ درصد و کرمان ۲۵ درصد بارش کمتر از نرمال داشته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت دمای کشور طی یک هفته گذشته اظهار کرد: از نظر دما شرایط مناسبی داشته‌ایم، البته در روز‌های اخیر شمال غرب کشور سردتر از وضعیت نرمال و نیمه شرقی و جنوبی دما زیر نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: میانگین کشوری دما ۱.۵ تا دو درجه خنک‌تر از شرایط نرمال بوده است، البته استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل بین چهار تا پنج درجه سلسیوس دما بیش از حد نرمال، اما هوا در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد حدود چهار تا هفت درجه سلسیوس سردتر از میانگین بلندمدت و میانگین کشوری ۱.۸- درجه ثبت شده است.

وظیفه اضافه کرد: از ابتدای فروردین تا دوم اردیبهشت عرض‌های شمالی کشور با بی‌هنجاری (آنومالی) دمایی ۰.۵ تا ۲.۵ درجه سلسیوس مواجه بودند، شرایط دمایی در استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب و شمال غرب نرمال و بیش از نرمال بوده است و در عرض‌های جنوبی شرایط نرمال دمایی را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: به‌طور کلی طی اردیبهشت میزان بارندگی به‌طور نسبی نسبت به فروردین حدود ۵۰ درصد در بازه بلندمدت کمتر است و توقع داریم میزان بارش در اردیبهشت نرمال با گرایش به بیش از نرمال باشد، اما در استان‌هایی مانند قزوین و تهران بارش‌ها به گونه‌ای نیست که کمبود بارش سال آبی جاری (هفت ماه اخیر) را جبران کند، بنابراین استان‌هایی مانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی با تابستانی مواجه می‌شوند که هوا یک تا دو درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: از سوی دیگر به‌طور نسبی با کم‌آبی شدیدی مواجه می‌شویم، چراکه این استان‌ها در حال گذراندن چهارمین سال پی در پی خشکسالی هستند، وقتی آورده آب‌های سطحی کاهش می‌یابد، فشار بر منابع آب زیرزمینی به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی برای تأمین آب شرب افزایش می‌یابد، در این شرایط همکاری مردم برای مدیریت مصرف آب از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: ایمنا

tags # اخبار هواشناسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه خودرو پکن
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • نقشه شهر دار الخلافۀ ناصری تهران + عکس
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند
  • قتل هولناک پدر به دست دختر جوان | همکاری ۲ پسر در اجرای نقشه قتل | متهم: پدرم با زندگی من در خانه مجردی مخالف بود!
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است