Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هجدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن کریم در مشهد در حالی برگزار شد که اکثر متسابقان مانند سال‌های گذشته از فضای غیراستاندارد آن ابراز نارضایتی می‌کردند.

هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، جمعه 11بهمن‌ماه ماه، هماهنگ با سراسر کشور در حسینیه آیت‌الله شاهرودی مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آزمون کتبی که در رشته‌های حفظ و مفاهیم قرآن بود، با حضور متسابقان بانو و آقا در دو بخش برگزار شد و طبق اعلام مسئولان اجرایی این آزمون در خراسان رضوی، حدود 3000 نفر از مشهد برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده بودند.

برای اطلاع از انتقادات و پیشنهادات متسابقان با تعدادی از آنان وارد گفت‌وگو شدیم.

منصوره سیدی از شرکت‌کنندگان در رشته حفظ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این طرح که در سراسر کشور اجرا می‌شود، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: آزمون طرح حفظ در بین حافظان و افرادی که در جهت مفاهیم قرآن قدم برمی‌دارند، ایجاد انگیزه می‌کند.

این حافظ قرآن کریم در خصوص نحوه اجرای این طرح از ثبت‌نام تا برگزاری آزمون گفت: خوشبختانه در روند ثبت‌نام و تحویل کارت همانند سال‌های نخست دچار مشکل نشدیم، اما محل برگزاری آزمون به لحاظ نور و سایر موارد متناسب با استانداردهای برگزاری آزمون نبود که امیدواریم مسئولان بیشتر به این امر توجه کنند.

وی تصریح کرد: این آزمون محکی برای محفوظات است و اگر در مرحله ثبت‌نام هزینه‌ای دریافت نشود، تعداد بیشتری در آزمون شرکت خواهند کرد. با توجه به اینکه آزمون مفهومی است، لذا باعث می‌شود تا حافظ تنها به محفوظات اکتفا نکند و به سمت مفاهیم و آموزه‌های قرآنی گام بردارد و بی‌شک در کاربرد آن در زندگی وی اثرگذار است.

زینب هاشمی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در رشته حفظ جزء 30، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: شرکت در اینگونه آزمون‌ها خوب است، چرا که افرادی که در حال حفظ هستند و یا آن عده که حافظ کل هستند، می‌توانند هر چند وقت یک مرتبه محفوظات خود را ارزیابی کرده و در ثبت محفوظات کوشاتر عمل کنند.

رضایت از ثبت‌نام و تحویل کارت آزمون به صورت مجازی

وی با بیان اینکه دوری مسافت باعث شد با تأخیر به آزمون برسم، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام و تحویل کارت مجازی کار را برای ما راحت‌تر کرد، ضمن اینکه نحوه اطلاع‌رسانی هم مطلوب بود.

انسیه هلالی، یکی دیگر از متسابقان در رشته حفظ در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: اولین دوره است که در آزمون شرکت می‌کنم و به نظرم برگزاری این آزمون‌ها به تثبیت محفوظات حافظ و افزایش همت فرد در این مسیر کمک می‌کند.

برگزاری آزمون در چند حوزه امتحانی باشد

وی با رضایت از کلیه مراحل ثبت‌نامی تصریح کرد: برگزاری آزمون در یک حوزه امتحانی تنها برای یک عده از افراد خوب است، لذا پیشنهاد می‌کنم چنین برنامه‌هایی علاوه بر مرکز شهر در چندین پایگاه اطراف شهر نیز برگزار شود، چرا که برخی از متسابقان از مسیرهای دور باید خود را به محل برگزاری آزمون برسانند و حتی بعضا از آزمون باز می‌مانند.

هلالی گفت: پاسخگویی به ۵۰ سوال در ۶۰ دقیقه پیش‌بینی شده بود، اما برخی از متسابقان با تأخیر به محل آزمون رسیدند که این باعث شد عده‌ای وقت کافی برای پاسخگویی نداشته باشند.

این بانوی حافظ با اشاره به اینکه ثبت‌نام و تحویل کارت مجازی از اقدامات قابل تحسین مسئولان اجرایی بود، بیان کرد: در گذشته که ثبت‌نام و تحویل کارت آزمون حضوری بود، با مشکل مواجه می‌شدیم، اما این تمهید باعث سهولت کار متسابقان شد.

وی در خصوص فضای برگزاری آزمون اظهار کرد: فضای حسینه برای برگزاری مراسمات هیئتی است و برگزاری آزمون و مسابقات قرآنی باید در فضای رقابتی برگزار شود تا متسابقان و شرکت‎کنندگان هم با جدیت بیشتری اهتمام ورزند.

هلالی بیان کرد: در این فضا که اتفاقا نور آن هم بسیار کم بود، برخی از شرکت‎کنندگان با تاخیر حضورشان حواس ممتحنین را پرت کرده و باعث پراکندگی افکار می‎شدند، از طرفی مراقبت هم از سوی مراقبین محترم جدی گرفته نمی‎شوند و فضای تقلب فراهم بود.

نجمه ملک پورزاده، حافظ کل قرآن کریم که اولین بار است در این آزمون شرکت کرده در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: با توجه به اینکه محفوظاتم در گردش است، از سوالات امتحانی راضی بودم و می‌توانم نسبت به محفوظاتم ارزیابی داشته باشم، ضمن اینکه مراحل برگزاری از ثبت‌نام تاکنون منظم بوده و امیدوارم اعلام نتایج هم همین روند را داشته باشد.

وی گفت: سنجش محفوظات باعث می‌شود که حافظ در تثبیت محفوظاتش کوشاتر باشد و از سال پیش که خودم در این آزمون شرکت کردم، متوجه این موضوع شدم که برایم حضور هفته‌ای یک بار در کلاس ضرورت دارد.

این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: فضای برگزاری مناسب نبود، از طرفی نبود صندلی و از طرفی عدم نور کافی مشکل‌زا بود به ویژه مواقعی که متسابقان با تاخیر آمده و دنبال شماره خود بودند، ایجاد حواس پرتی برای افراد می‌کردند.

آزمون قرآن هم مانند المپیاد است

ملک‌پورزاده بیان کرد: این سوال مطرح می‌شود که چرا برگزاری مسابقات و آزمون‌های قرآنی نباید در فضای رقابتی مانند المپیادهای علمی و یا کنکور برگزار شود، آزمون حفظ هم نوعی المپیاد است، اگر فضا استاندارد باشد شرکت‌کنندگان هم آزمون خود را جدی می‌گیرند، لذا شاهد تاخیر و تقلب هم نخواهیم بود.

وی ابراز کرد: پیشنهاد من به مسئولان اجرایی این است که اگر بودجه کافی برای برگزاری در فضای بهتری ندارند، می‌توانند با مسئولان دانشگاهی تعامل داشته و برای یک روز از فضای دانشگاه در راستای اجرای آزمون استفاده کنند.

فاطمه فولادیان نیز که در رشته حفظ جزء ۳۰ این رقابت‌ها شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: این آزمون قرآنی است، اما متأسفانه برخی افراد حاضر در محل امتحان اقدام به تقلب کردند و این موضوع دور از شان حافظان قرآن است که پیشنهاد می‌کنم مراقبان در جلسه حضور یابند تا کسانی که تلاش کردند تا نمره اصلی خودشان را بگیرند، با متقلبان در یک سطح ارزیابی نشوند.

وی علت اصلی اینگونه مسائل را نبود فضای رقابتی مناسب عنوان کرد و گفت: امیدوارم برای سال‌های آینده مسئولان به فکر استاندارسازی مکان برگزاری مسابقات باشند، کما اینکه فضای حسینیه در حال بازسازی بود و به علت نور کم بسیاری از شرکت‌کنندگان با مشکل مواجه بودند.

این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: خوشبختانه سوالات استاندارد بود و افرادی که مطالعه کافی داشتند می‌توانستند نمره حد نصاب را کسب کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی آزمون قرآن و عترت حفظ مفاهیم قرآن قرآن ثبت نام و تحویل کارت گفت وگو با ایکنا حافظ قرآن کریم شرکت کنندگان مسئولان اجرایی برگزاری آزمون آزمون سراسری فضای رقابتی مفاهیم قرآن رشته حفظ آزمون شرکت برگزار شود ثبت نام برگزار شد آزمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: محل‌های برگزاری کنکور شناسایی شده و خطوط عبوری از آن‌ها برای دسترسی بهتر داوطلبان آزمون تقویت می‌شود.

محسن شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به برگزاری آزمون سراسری طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه مورخ ششم و هفتم اردیبهشت ماه، طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، محل‌های برگزاری کنکور شناسایی شده و خطوط عبوری از آن‌ها برای دسترسی بهتر داوطلبان آزمون تقویت می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند برای حضور در محل برگزاری آزمون یا در بازگشت از خدمات ناوگان اتوبوسرانی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد عنوان کرد: به منظور کاهش ترافیک در معابر منتهی به محل‌های آزمون، از داوطلبان تقاضا می‌گردد از ناوگان حمل و نقل عمومی برای شرکت در آزمون استفاده کنند.

کد خبر 747687

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران
  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • ۱۵ هزار دانش آموز در مرحله اول آزمون سراسری شرکت کردند
  • آغاز نوبت اول کنکور سراسری در چهارمحال و بختیاری
  • تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد
  • ۱۲۹۵ داوطلب از شهرستان گناوه در آزمون سراسری شرکت می کنند
  • برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس
  • جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد