Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-28@21:41:26 GMT

شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی راهی کابل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۳۰۷۶۹

شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی راهی کابل می‌شوند

شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان، خلاق و فناور برای شرکت در هشتمین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان، عازم این کشور می‌شوند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان با کیفیت ایرانی یکی از حلقه‌های اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بازاری برای فروش این محصولات پیدا نشود، همه تلاش‌ها در این حوزه ابتر می‌ماند. این دلیلی است بر حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از اعزام دانش‌بنیان‌ها به دیگر کشورها. با همین هدف هم شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند ایرانی به افغانستان اعزام می‌شوند.

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از پیشگامان عرصه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است، در این سال‌ها تلاش کرده تا با اعزام این نوع شرکت‌ها و ایجاد بازاری جهانی برای این بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری، به رشد اقتصادی آن‌ها کمک کند.

اعزام شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان، خلاق و فناور در هشتمین نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل هم با همین هدف صورت می‌گیرد. در این نمایشگاه که 29 بهمن‌ماه تا 2 اسفندماه امسال برپا می‌شود، شرکت‌های ایرانی توانمندی‌ها، محصولات و خدمات خود را به نمایش خواهند گذاشت.

نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق، صنایع غذایی، معدن و متالورژی، صنعت ساختمان، تاسیسات، آب و فاضلاب، خدمات بازرگانی و غیره برگزار می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور علاقمند به حضور در این نمایشگاه از تخفیف صد در صدی اجاره، ساخت غرفه و حمل‌ونقل کالای نمایشگاهی برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: افغانستان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محصولات دانش بنیان دانش بنیان نمایشگاه اختصاصی ایران نمایشگاه اختصاصی ایران خلاق و فناور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۰۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: افزایش صادرات شرکت‌های دانش بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه بین‌المللی و رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را از جمله دستاورد‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال گذشته است.  

میرآبادی ادامه داد: بر اساس طرح پیشنهادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مأموریت و هدف اصلی این سازمان، سامان‌دهی روابط بین سیاست‌گذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از طریق تدوین و پیشنهاد سیاست‌های جدید، برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و پشتیبانی از تعاملات علمی و فناورانه بین المللی کشور است.

وی با اشاره به اهم دستاورد‌های مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در سال ۱۴۰۲ به پذیرش مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه بین المللی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌های اقتصادی بین المللی با محوریت دستاورد‌های دانش بنیان و همچنین ارتقاء قدرت نرم و بی اثرکردن تحریم‌ها، مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان را بر عهده گرفته است.

میرآبادی در همین راستا افزود: دبیرخانه این کمیسیون‌ها در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: مرکز همچنین در راستای معرفی برنامه‌ها و حمایت‌های خود به جامعه هدف و همچنین توانمندسازی آن‌ها، بیش از ۲۵ رویداد تخصصی و مشارکت بیش از سه هزار نفر برگزار کرده است.

 رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری  ادامه داد: گسترش دامنه جغرافیایی کشور‌های دارای تعاملات علمی و فناورانه با جمهوری اسلامی ایران، چهارمین دستاورد این مرکز در سال گذشته بوده و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری همزمان با راهبرد کلان سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش تعاملات با کشور‌های همسایه، آفریقایی و آمریکای لاتین، گسترش تعاملات علمی و فناورانه را با این کشور‌ها هدفگذاری کرده است.

 میرآبادی درباره اقدامات مشترک با کشور ازبکستان گفت: تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر تاشکند، معرفی مستشار توسعه فناوری، تبادل هیئت در رویداد‌های مهم دو کشور، انعقاد بیش از ۱۰ میلیون دلار قرارداد صادراتی، ایجاد زیرساخت تولیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، توافق تأسیس پارک فناوری مشترک از جمله اقدامات ما در کشور ازبکستان است.

وی افزود: همچنین، توافق برای تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر دوشنبه، توافق برای تأسیس پالایشگاه گیاهان دارویی و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های فناورانه و تحقیق و توسعه مشترک اقدامات مرکز تعاملات در ارتباط با کشور تاجیکستان محسوب می‌شود.

میرآبادی تصریح کرد: در حوزه قاره آفریقا اقداماتی همچون توافق برای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه با وزارت اقتصاد دانش بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک کشور الجزایر، ثبت ۱۰ تجهیز پزشکی و دو دارو در کنیا (۱۰ داروی دیگر در فرآیند ثبت قرار دارند).

وی در خصوص صادرات این محصولات دانش‌بنیان گفت: صادرات واکسن‌های دامی و کود‌های کشاورزی به کنیا و اوگاندا، توافق برای ایجاد مراکز خدمات پهباد‌های کشاورزی در کنیا و اوگاندا و تأسیس مرکز نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان در اوگاندا در سال گذشته به انجام رسید.

میرآبادی  با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون دلار قرارداد صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز با کشور ونزوئلا امضا شد، افزود: اعزام تیم‌های آموزشی از اساتید برتر دانشگاهی در حوزه نانو فناوری، تأسیس مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران و ونزوئلا، برپایی نمایشگاه دستاورد‌های دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور به کاراکاس از دیگر اقدامات ما در تعامل با این کشور بوده است.

میرآبادی، در خصوص تعامل با کشور کوبا و دستاورد‌های آن توضیح داد: پذیرش سه هیئت کوبایی در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری؛ حضور به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین، برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه بین المللی کوبا، جمع‌بندی فرصت‌های همکاری مشترک در دو حوزه سلامت و امنیت غذایی نظیر واکسن و فراورده‌های زیستی دارویی، است‌.

وی ادامه داد:حوزه‌های  دامی و کشاورزی، کود، سم و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، صنعت نیشکر و محصولات جانبی، دارو، مواد اولیه دارویی، مواد جانبی و حلال‌ها از جمله این اقدامات است.

میرآبادی اضافه کرد: ایجاد ساز و کار عالی همکاری‌های فناورانه و اقتصادی دانش‌بنیان در حوزه‌های حمل و نقل، هوا و فضا، کشاورزی و امنیت غذایی، میکروالکترونیک و فناوری اطلاعات و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی، توافق برای ایجاد یک خط تجاری مشترک محصولات با فناوری‌های پیشرفته را از دستاورد‌های تعامل با روسیه است.

وی افزود: افزایش صادرات شرکت‌های دانش بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲  ازپنجمین دستاوردهای مرکز تعاملات است.

میرآبادی درباره دستاوردهای دیگر سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی گفت: این مرکز با تنوع بخشی به حوزه‌های جغرافیایی هدف، برنامه ریزی هدفمند با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت‌های متفاوت حوزه‌های فناورانه مختلف، افزایش میزان حمایت‌های مالی (بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال) را داشته است.

وی افزود:همچنین افزایش تعداد حمایت‌های خود  از جمله برپایی ۱۶ پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین المللی، چهار اعزام مستقل به نمایشگاه‌های بین المللی و چهار پذیرش هیئت‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین المللی داخلی به این مهم دست یافته است.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه (R&D) بین‌المللی گفت: پروژه مشترک تحقیق و توسعه بین‌المللی مربوط به اعطای کمک‌های بلاعوض برای پوشش هزینه پژوهش‌های مشترک در قالب صندوق‌های مشترک علمی با سایر کشور‌ها است که در جریان مذاکرات دو جانبه توافق می‌شود.

وی درخصوص توافقات بین‌المللی این سازمان توضیح داد: از جمله توافقات انجام شده در این خصوص، همکاری با کشور‌های چین، آلمان، ژاپن و روسیه و با همکاری بنیاد ملی علم ایران در حال اجرا است.

میر آبادی اضافه کرد:  تعریف چهار پروژه مشترک با آکادمی علوم چین در برنامه مشترک صندوق علمی راه ابریشم در حوزه‌های علوم کشاورزی، نانو، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و محیط زیست، بیوتکنولوژی، تعریف ۱۴ پروژه همکاری مشترک با بنیاد ملی علوم طبیعی چین در قالب برنامه مشارکت علمی میان دانشمندان ایران و چین در حوزه‌های علوم زیستی، علوم مواد، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم زمین و عمومی است.

وی درخصوص همکاری‌های فناورانه با کشور روسیه گفت: تعریف ۱۵ پروژه مشترک با بنیاد علوم بنیادین روسیه در قالب برنامه مسابقات مشترک تحقیقات مرزی در همه علوم و علوم انسانی در حوزه‌های فناورانه علوم زیستی، علوم مواد و تحقیقات بهداشتی است.

 میرآبادی درباره همکاری‌های مشترک با آلمان گفت: تعریف دو پروژه با بنیاد تحقیقات آلمان در قالب برنامه تحقیقات مشترک در حوزه‌های علوم هواشناسی و محیط زیست، علوم شناختی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم آزمایشگاهی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

میر آبادی ، رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را دیگر دستاورد مرکز تعاملات بر شمرد و گفت: پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در آذرماه سال ۱۳۹۴ با همفکری و مشارکت ۱۰ تن از برجسته‌ترین متخصصان و محققان ایرانی دانشگاه‌های برتر خارج از کشور و همچنین مطالعه برنامه سایر کشور‌ها در جذب نخبگان طراحی شد.

به گفته وی، این پلتفرم در قالب برنامه‌هایی همچون جذب هیأت علمی، پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تأسیس شرکت‌های فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت و ... با تأکید بر مدل چرخش مغزها، اجرا می‌شود.

میرآبادی ادامه داد: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری با تغییر رویکرد و در راستای بهره‌مندی از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در جهت رونق اقتصاد دانش بنیان کشور، برنامه کانکت پلاس را در سال ۱۴۰۲ طراحی و اجرایی سازی کرده است.

وی افزود: از جمله محور‌های اضافه شده به این برنامه می‌توان به طراحی سازوکار جدید برای حمایت از تأسیس شرکت‌های نوپای فناورانه (تحت عنوان چلنج) در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزیش یافت
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته