Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جمع خبرنگاران گفت: به منظور اعمال مدیریت صحیح در مراتع و با هدف حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح از سامانه‌های عرفی مرتعی که دارای طرح‌های مرتعداری می‌باشند یک دوره آموزشی پروژه محورارزیابی طرح‌های مرتعداری بمدت سه روز با حضور جمعی از کارشناسان اداره کل وشهرستان‌های تابعه با تدریس مهندس عسگر علیزاده کارشناس خبره دفتر امر مراتع سازمان در محل سالن جلسات شهید نقاشیان اداره کل برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندس عسگر علیزاده کارشناس خبره دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع وآبخیزداری کشور در این گارکاه آموزشی عنوان کرد: مرتعداری عبارت است از علم، فن و هنر مدیریت اراضی مرتعی که با بکار بردن آن می‌توان بهره برداری بهینه، پایداری و استمرار تولید لز پوشش گیاهی و خفظ آب و پایداری خاک را تضمین نمود. مدیریت مرتع داران برای حفاظت وتقویت خاک وپوشش گیاهی ونگهداری جزء موارد اساسی است.

اکوسیستم مرتعی تامین کننده: علوفه، آب، نیاز‌های غذایی، اشتغال، حفاظت خاک ومحصولات فرعی است.

او افزود: نقطه آغاز مدیریت و بهره برداری پایدار از مراتع کشور، فرآیند مسئله یابی جهت شناخت درست مشکل موجود و سپس انتخاب راهکار مناسب حل مسئله است. مرتعداری در غالب مناطق به صورت فعالیتی اقتصادی (واحد‌های ناپایدار از لحاظ اندازه اقتصادی و بعد اجتماعی) رایج است. در اکثر مناطق، مراتع توسط مجموعه‌ای از بهره برداران مورد بهره برداری است که واحد‌ها را از لحاظ سطح بین خود به واحد‌های کوچکتری تقسیم نموده اند که اغلب کوچکتر از اندازه بهینه اقتصادی است.

عسگر علیزاده اظهار داشت: در این دوره آموزشی در خصوص ارزیابی، نظارت وارزشیابی مراتع چه از نظر بهره برداری از مرتع اجرای مفاد طرح‌های مرتعداری بر اساس اصول فنی وبهره برداری پایدار توسط بهره برداران ومجریان ونظارت کارشناسان ناظر توضیحاتی را ارائه دادند.

 کارشناس خبره دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع وآبخیزداری کشور درخصوص ارزیابی طرح‌های مرتعداری وضعیت طراحی وقابلیت اجرای پروژه‌ها وبرنامه‌های پیش بینی شده ومیزان مشارکت مجریان در اجرای طرح ونظارت وپیگیری ناظرین جهت بررسی مشکلات وتنگنا‌ها ومقایسه برنامه‌ها وپروژ ه ها‌ی پیش بینی شده با میزان اجراء شده در طرح وهمچنین در خصوص مدیریت چرا وسیستم چرا ورعایت اصول پیش بینی شده در مرتع بیان کردند.

علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اهداف ارزشیابی در طرح‌های منابع طبیعی را چنین بیان کرد:: بهبود مدیریت در عرصه‌ها، پاسخگویی به ایرادات، اشکالات وچالش ها، اصلاح سیاست‌ها وتمهیدات بعمل امده وبازبینی واصلاح اقدامات وبرنامه‌ها، ویژگی‌های ارزشیابی طرح‌های منابع طبیعی شامل ۱- تحلیلی باشد وتصویر روشن از نتایج واجرای طرح در عرصه بدست دهد ۲- روش‌مند ۳- نتایج آن قابل اعتماد باشدتابتواند مبنای تصمیم گیری قرارگیرد ۴- ارزشیابی مسئله گرا ومناسب واثر بخش باشد ۵-ارزشیابی باید برای تصمیم گران چه قبل از اجرا، حین اجرا، پس از اجراء باید سودمند باشد. 

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: فصل بهره برداری مدت زمان مناسبی است که با توجه به شرایط محیطی و عرف محل و با رعایت اصول بهره برداری پایدار، برای چرای دام تعیین می‌گردد. پروانه چرای دام مجوز قانونی موقتی است که با در نظر گرفتن ظرفیت چرا، فصل چرا، مدت و سابقه بهره برداری در مرتع مشخص بنام شخص یا اشخاص واجد شرایط، با رعایت ضوابط مندرج در دستورالعمل ممیزی مرتع به منظور تعلیف دام از مرتع صادر می‌گردد.

مهندس علی ماجانی معاون دفتر ممیزی وحدنگاری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در کارگاه آموزشی عنوان کرد: در راستای تحقق بخشیدن به اهداف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شامل حفظ، احیاء توسعه و بهره برداری اصولی وپایدار از منابع آب وخاک یکی از اهداف سازمانی که شناسایی و تشخیص و اعمال حاکمیت دولت بر عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بیشه‌های منابع طبیعی به این منظور یک دوره آموزشی کاداستر اراضی ملی و دولتی بمدت سه روز با حضور جمعی از کارشناسان اداره کل وشهرستان‌های تابعه با تدریس مهندس علی ماجانی معاون محترم دفتر ممیزی وحدنگاری سازمان در مرکز آموزش وتحقیقات جهاد کشاورزی برگزار گردید.

انتهای پیام / م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طرح مرتعداری اراضی ملی سازمان جنگل ها و مراتع سازمان جنگل ها مراتع بهره برداری پایدار آبخیزداری کشور رئیس اداره آموزش منابع طبیعی بهره برداری مراتع سازمان پیش بینی شده دوره آموزشی واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۳۳۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟

تین نیوز

تکمیل۶ مسیر ریلی و شروع عملیات اجرایی مسیر  راه آهن رشت آستارا در سال ۱۴۰۳ انجام می شود.

به گزارش تین نیوز، این وعده ها، جدیدترین وعده ای است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل در آغاز سال 1403 و در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال نو عنوان کرده است.

خیرالله خادمی گفت: سالی که گذشت در بخش شبکه ریلی اتصال مرکز استان سنندج به شبکه ریلی و بهره برداری از خط آهن میانه تبریز به همراه تکمیل راه آهن رشت کاسپین که در ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد، به طول ۲۳۲ کیلومتر، یکی از سال های خوب در توسعه شبکه ریلی و اتصال مراکز استان ها به این خطوط محسوب می شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سالی که پیش رو است افتتاح مسیرهای ریلی میانه اردبیل، رشت کاسپین و تمرکز بر تکمیل اولویت های شبکه ریلی از جمله راه آهن چابهار زاهدان، راه آهن اصفهان شهرکرد، درود خرم آباد و شروع عملیات اجرایی مسیر مهم و راهبردی رشت آستارا در برنامه کاری قرار گرفته است. 

قابل ذکر است سخنگوی دولت دوم اسفند ماه سال 1402 از تصویب روش تامین مالی به منظور تکمیل پروژه راه آهن رشت آستارا در جلسه هیئت وزیران خبر داد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت وزیران که صبح روز چهارشنبه دوم اسفند ماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: افتتاح راه آهن رشت آستارا یکی از اولویت های دولت است چرا که با تکمیل این پروژه توان ترانزتیی کشور افزایش می یابد.

سخنگوی دولت افزود: به همین منظور و برای تسریع در اجرای این پروژه، روش تامین مالی راه آهن رشت آستارا در جلسه امروز هیات دولت به تصویب رسید.یادآور می شود، راه آهن رشت آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال جنوب و یکی از مهم ترین طرح های ترانزیتی و تحول زا در توسعه راه آهن، در اولویت های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز  پیش از این از امضای قرارداد تجاری و اجرایی میان دو طرف ایران و روسیه در خصوص راه آهن رشت آستارا خبر داده و گفته بود که عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آبگیری تعداد زیادی از پروژه های اجرا شده آبخیزداری در حوزه های آبخیزدر سطح استان سمنان
  • ۴۲۴ پروژه آموزشی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید
  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • بهره‌برداری از ۶ پروژه عظیم عمرانی ورزشی در استان اردبیل
  • استقبال بی‌نظیر از جشن نوروزگاه باغ تاریخی گلشن طبس
  • ارزیابی شاخص‌ سیستم آموزشی عملکرد کیفیت خدمات‌دهی را ارتقا می‌دهد
  • بهره‌برداری ۳۶۰ هزارمیلیاردریال پروژه درسفر رئیس جمهور به کردستان
  • ◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان