Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود تنوع اقلیم و پتانسیل بالای بخش کشاورزی در کشور، امکان کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات نفت وجود دارد که بدین منظور دولتمردان طی سال‌های تحریم بر اهمیت روز افزون تجارت خارجی و ارتباط تنگاتنگ رشد و توسعه اقتصادی کشور بر صادرات کالا‌های کشاورزی تاکید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مسئولان بر این باورند که وابستگی صادرات به کشور‌های محدود، ریسک پذیری مراودات تجاری را افزایش می‌دهد که برای خروج از بن بست‌ها و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی باید نگاه جدی تری به بازار‌های هدف داشت. بنابر تفاهم نامه اخیر کشور‌های عضو اوراسیا ، ظرفیت کشور‌های عضو اوراسیا بازار مناسبی برای محصولات ایرانی به شمار می‌روند که متاسفانه برخی چالش های‌پیش روی صادرات مانع استفاده از این فرصت و خداحافظی با در آمد‌های نفتی شده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین چالش‌های پیش روی صادرات و راهکار‌های خروج از این بن بست با خبر شویم:

اهمیت بالای صادرات محصولات کشاورزی با اوراسیا/رونق صادرات محصولات کشاورزی در گرو برنامه ریزی مدون

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات اظهار کرد: صادر کنندگان میوه و تره بار به دلیل فساد پذیری کالا و عدم تعهد شرکت‌های بیمه در قبال محصولات میوه و تره بار با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه اکثر کالا‌ها و محصولات کشاورزی به صورت امانی فروخته می‌شود که این امر موجب شده صادرکنندگان برای بازگشت ارز با مشکلات متعددی مواجه شوند چرا که آن‌ها مجبورند به صرافان محلی ارز حاصل از صادرات را تحویل دهند.

نورانی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی مستلزم برنامه ریزی مدون است، بیان کرد: با توجه به مشکلات تحریم، صادر کنندگان میوه و تره بار با چالش‌های متعددی همچون کمبود کانتینر‌های یخچالی، هزینه بالای حمل و نقل دریایی و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه مبنی بر ممنوعیت‌های یک باره صادرات و بی اعتمادی تجار خارجی روبرو هستند که این امر به صلاح کشور نیست.

به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد تولید محصولات باغی اگر معضلات پیش روی صادرات مرتفع نشود کشاورزان با انباشت محصول روبرو می‌شوند که برای خروج از این بحران چاره‌ای جز حمایت دولت نداریم.

نورانی ادامه داد: اگرچه در شرایط فعلی تحریم صادرات محصولات کشاورزی کماکان به صورت مویرگی در حال انجام است، اما هزینه‌های صادرات همچون بسته بندی، حمل و نقل، کاغذ و.. نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵ برابر رشد داشته است که این امر در کنار نوسان نرخ ارز بر افزایش هزینه‌ها بی تأثیر نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات به اوراسیا‌  به سبب ظرفیت بالا از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است، بیان کرد: با وجود فساد پذیری بالای محصولات کشاورزی و چالش‌های پیش روی صادرات، صادر کنندگان ناگریز هستند ارز حاصل از صادرات را به صورت ریالی به کشور بازگردانند که در صورت عدم حمایت دولت صادرات رونق چندانی نخواهد داشت. ضمن آنکه امضای تفاهم‌نامه با کشورهای عضو اوراسیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نگاه فعلی مسئولان صادرات محور نیست، افزود: با وجود پتانسیل بالای کشور در بخش کشاورزی فعال کردن بانک‌های ایران در خارج از کشور امری ضروری است هرچند در کشور‌های خلیج فارس بانک های ایرانی متعددی وجود دارد که در صورت تصویب قانون، صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به بانک‌های ایرانی دهند تا در آنجا به صورت ریال به حساب صرافان واریز شود.

نورانی با انتقاد از تعطیلی کشتیرانی والفجر و مشکلات متعدد حاصل از آن گفت: با توجه به حجم بالای تولید محصولات باغی صادر کنندگان مجبور به استفاده از لنج برای صادرات هستند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی محصولات خود را با بازار‌های هدف صادر کنند که متأسفانه تعطیلی کشتیرانی والفجر از سال ۹۲ به بعد مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

رونق صادرات محصولات کشاورزی در گرو خروج از کشاورزی سنتی

محمدشفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه روابط سیاسی مناسب عامل اصلی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در وهله اول رونق صادرات محصولات کشاورزی مستلزم روابط سیاسی مناسب با کشورهاست تا بتوانیم در بخش صادرات و واردات نهاده‌های مورد نیاز به خوبی ارتباط برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد کشاورزی کشور سنتی و اقتصادی است، گفت: در گام اول رونق توسعه صادرات محصولات کشاورزی مستلزم خروج از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشت مکانیزه است تا بتوانیم کشاورزی کشور را اقتصادی کنیم و در گام دوم امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز همچون صنایع تبدیلی، تکمیلی، سورتینگ، بسته بندی، ذخیره سازی در کشور فراهم شود تا بتوانیم چالش‌های پیش روی صادرات را مرتفع کنیم.

ملک زاده کوتاه کردن بروکراسی‌ها در صدور مجوز و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران را یکی دیگر از راهکار‌های رونق صادرات برشمرد و گفت: در حال حاضر در بسیاری از محصولات کشاورزی برندی نداریم تا بتوانیم در کشور‌های دیگر خود را معرفی کنیم این در حالی است که بسیاری از کشور‌های خارجی خواهان محصولات ایرانی هستند.

به گفته این مقام مسئول با ایجاد زنجیره تولید و عرضه از مزرعه تا سفره توسط فعالان و تولید کنندگان و همچنین ایجاد شرکت‌های هلدینگ می‌توان درآمد بخش کشاورزی را با توسعه صادرات افزایش داد این در حالی است که متأسفانه بسیاری از مسئولان توجهی به این موضوع ندارند.

دستیابی به درآمد سالیانه ۲۰۰ میلیون بشکه نفت از طریق محصولات کشاورزی وجود دارد

علی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازی به درآمد‌های نفتی نداریم، گفت: با وجود پتانسیل و ظرفیت بالای بخش کشاورزی و اقلیم چهارفصل با توسعه صادرات امکان جایگزینی با درآمد‌های نفتی وجود دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی تحریم برای همیشه باید با درآمد‌های نفتی خداحافظی کرد و این امر تنها با توسعه صادرات محصولات کشاورزی میسر خواهد بود.

خان محمدی ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش کشاورزی همچون صنایع تبدیلی، تکمیلی، سورتینگ و بسته بندی امکان رقابت با رقبا در کشور‌های همجوار وجود دارد، اما تا زمانی که مسئولان ذیربط حمایتی نداشته باشند همچنان شاهد حضور کمرنگ تجار ایرانی در بازار‌های هدف خواهیم بود.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی احیای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی در تمام نقاط کشور را یکی دیگر از راهکار‌های توسعه صادرات محصولات کشاورزی اعلام کرد.

خان محمدی ادامه داد: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در بازار‌های هدف باید حمایت‌ها و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا صادرکنندگان بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

مدیرعامل مجمع علمی نخبگان کشاورزی با بیان اینکه امکان صادرات محصولات کشاورزی به میزان ۲۰۰ میلیون بشکه نفت وجود دارد، تصریح کرد: با وجود تنوع اقلیم و پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی و دامی این امکان وجود دارد که با ایجاد زیرساخت‌های لازم بتوان برای همیشه از درآمد‌های نفتی خلاص شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی کشاورزی کشاورزی سنتی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان توسعه صادرات محصولات کشاورزی رونق صادرات محصولات کشاورزی صادرات محصولات کشاورزی چالش های پیش روی صادرات گفت و گو با خبرنگار ارز حاصل از صادرات صنعت تجارت و کشاورزی محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی زیرساخت های لازم توسعه صادرات عضو اوراسیا نخبگان کشاورزی درآمد های نفتی میوه و تره بار پتانسیل بالای تولید محصولات مشکلات متعددی مدیرعامل مجمع بازار های هدف کشاورزی سنتی صادر کنندگان اهمیت بالای بخش کشاورزی تا بتوانیم خان محمدی بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند

حسن نوری زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جلسه کمیته هماهنگی مرز دوغارون گفت: اینکه خراسان رضوی با کشور‌هایی مصرف کننده همجوار است، خود یک فرصت طلایی برای شکوفایی و رونق بخش صادرات این استان به شمار می‌رود که باید نهایت استفاده از آن را داشت.

وی افزود: مرزنشینان نقش بسزایی در تامین امنیت پایدار مرز‌های کشور دارند و فعالیت‌های اقتصادی قانونیبرای آنان باید پیش بینی شود که این خود رضایتمندی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد رضایتمندی در بین سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید در اولویت کاری همه مسئولان، به ویژه دستگاه‌های اجرایی در مناطق مرزی استان، باشد.

نوری زاده بیان کرد: استاندارد‌های لازم و بالابردن سطح کیفیت محصولات ایرانی باید در دستور کار تولیدکنندگان باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای رشد و پویایی اقتصاد هر منطقه باید زیرساخت‌های لازم در آنان نیز تقویت شود که این نیاز به تلاش، هم افزایی و تلاش مضاعف مدیران و نهاد‌های متولی دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: داشتن تناسب بین صادرات و واردات کالا در بین کشور‌های همسایه یک اصل مهم است که این خود افزایش سطح تعاملات را به همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان