Web Analytics Made Easy - Statcounter

در راهبرد کلان ششم اقدام ملی نقشه جامع علمی کشور، بر اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو تاکید شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های ۹۱ و ۹۲ اقداماتی برای ساماندهی کنکور انجام داد و سیاست هایی هم تدوین کرد.

این شورا بنا به دلایلی ورود به مسأله کنکور را ادامه نداد که یکی از دلایل، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر پذیرش بدون آزمون ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها طی پنج سال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر حدود ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها خارج از کنکور پذیرش می شود اما همه می دانند این پذیرش ها برای کدام دانشگاه ها و صندلی ها در حال انجام است؛ با این حال مشکل هنوز در جایی که همه برای تصاحب صندلی های آن خود را به آب و آتش می زنند، حل نشده است.

تقاضاهای زیادی برای دانشگاه های دولتی وجود دارد که این شرایط برای ورود به رشته های پزشکی بیشتر است و امسال بیش از ۶۰۰ هزار متقاضی کنکور پزشکی داشتیم اما شانس تصاحب صندلی های پزشکی در بعضی رشته های پُرمتقاضی یک به ۶۰ است و این به آن معنا است که قانون سنجش و پذیرش این مشکل را حل نکرده است.

بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت بار دیگر به مسئله کنکور ورود کند؛ در همین زمینه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برای همکاری در این زمینه ابراز علاقه کرد.

به همین منظور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مهرماه امسال نشست هایی با ذی نفعان کنکور از جمله دانشگاه ها، مدارس، کانون های فکر، پژوهشکده ها و موسسات آمادگی کنکور برگزار کرد و نظرات و انتقادات آنها را در مورد نظام فعلی سنجش و پذیرش دانشجو جویا شد.

بعد از برگزاری این جلسات، مقرر شد شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک بازه زمانی ۶ ماهه، سیاست های مربوط به نظام سنجش و پذیرش را بررسی کرده و به تصویب برساند.

همچنین ۱۶ آذرماه امسال، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور را به هیأت دولت ارائه کردند که برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شد.

ابراهیم سوزنچی کاشانی، معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسوولیت مستقیم این موضوع را در شورا بر عهده دارد، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، آخرین وضعیت تصویب سیاست های نظام سنجش و پذیرش دانشجو و همچنین تصویب سهمیه های کنکور را شرح داد.

وی در این باره اظهار داشت: پیش نویس ۱۸ بندی سیاست های سنجش و پذیرش توسط معاونت خط مشی گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شده است و در مرحله تصویب قرار دارد. این بندها به موضوعاتی از قبیل آمادگی برای سنجش و پذیرش تا هدایت تحصیلی و سهمیه ها اشاره می کند که قرار است در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

سوزنچی درباره ادامه فعالیت موسسات کنکوری تاکید کرد: این موسسات خصوصی هستند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند به آنها امر و نهی کند اما سیاست های سنجش و پذیرش را به گونه ای تغییر می دهیم که کاهش استرس کنکور به عنوان یکی از اهداف اصلی محقق یابد و هدف سنجش دقیق تر شود.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این سیاست های ۱۸ گانه، پذیرش دانشجو بهینه تر می شود، گفت: این سیاست ها ضمن کمک به انتخاب رشته بهتر، آسیب های شناسایی شده در سنجش و پذیرش را بررسی و وظایفی برای وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش همچنین سازمان سنجش آموزش کشور تعیین کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه اجرای این سیاست ها به صورت پایلوت از سال ۱۴۰۰ کلید می خورد، افزود: اجرای این طرح پایلوت باید مبتنی بر سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

وی درباره ساماندهی سهمیه های کنکور خاطرنشان کرد: ساماندهی سهمیه های کنکور هم در این پیش نویس ۱۸ بندی قرار می گیرد و تغییرات سهمیه ها به کنکور ۹۹ نمی رسد.

سوزنچی در پاسخ به این سوال که تکلیف مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص سهمیه های کنکور چیست، گفت: مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان را به عنوان نماینده خود برای هماهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد تا با همکاری یکدیگر ساماندهی این سهمیه ها به سرانجام برسد.

برچسب‌ها ابراهیم سوزنچی ساماندهی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساماندهی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی سهمیه های کنکور سنجش و پذیرش دانشجو مجلس شورای اسلامی نظام سنجش و پذیرش سنجش و پذیرش خط مشی گذاری سیاست ها دانشگاه ها صندلی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو جدید شورای سیاست‌گذاری مناظرات دانشجویی تعیین شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همراه با مدیران مراکز تخصصی و ستاد با عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی–اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشست مشترکی را برگزار کردند.

در این نشست مشترک، علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت فرهنگی این نهاد در سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های مختلف نظیر مناظرات دانشجویی، فعالیت‌های قرآنی، طرح‌های ملی و هماهنگ و ... ارائه کرد و در ادامه رئیس سازمان دانشجویان و نیز رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های تخصصی فرهنگی خود در سال گذشته پرداختند.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی، این نهاد را یاری رسان وزارت علوم و جامعه علمی کشور در حوزه فرهنگی دانست و بر افزایش همکاری‌های فی‌مابین در سال جدید تاکید کرد.

در پایان این جلسه حکم کلانتری به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری مناظرات دانشجویی به وی اعطا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع ابهام دونوبته شدن کنکور/ آیا با تاثیر معدل در کنکور عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟
  • آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور
  • تعاملات میان نمایش‌خانگی و صداوسیما به خوبی پیش می‌رود
  • جلسه شورای اسلامی سازی دانشگاه ها شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • بیانیه شورای عالی نظام پرستاری در خصوص حمله مقتدرانه ایران به اسرائیل
  • خسروپناه: ضعف حکمرانی در حوزه صوت و تصویر فراگیر مرتفع شود
  • کمک دوستان و دعای خیر پدر و مادر!
  • توضیح وزیر در مورد گزارش وضعیت اینترنت: زمان مشخصی وجود ندارد/ از شورای عالی فضای مجازی بپرسید/ انشاا... بهتر می‌شود
  • عضو جدید شورای سیاست‌گذاری مناظرات دانشجویی تعیین شد
  • درخواست مجوز از انحصار صاحبان سکوها خارج شد