Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@10:13:41 GMT

ثبت جهانی شهرهای خلاق، رونق گردشگری به همراه نداشت

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۶۱۰۵

ثبت جهانی شهرهای خلاق، رونق گردشگری به همراه نداشت

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست تخصصی توسعه گردشگری در شهرهای جهانی خلاق ایران عصر روز گذشته ۱۲ بهمن ۹۸ در سالن جلسات اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگانی از شهرهایی که در ایران به عنوان شهر جهانی خلاق شناخته شده اند؛ برگزار شد. در این نشست، مهنا نیک بین مدیر کمیته آموزش فرهنگ محور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیان کرد: ثبت جهانی شهرهای خلاق در ایران از سال ۲۰۱۵ با ثبت دو شهر اصفهان و رشت کلید خورد اما از آن زمان تا کنون به توسعه گردشگری در این شهرها که قرار بود با ثبت جهانی رخ دهد، دست پیدا نکرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین قصد داریم تا در این جلسه به چرایی این موضوع بپردازیم.

وی گفت: سازمان جهانی یونسکو هر ساله کمک کمی می‌کند به شهرهای کوچک که از این طریق دارای برند می‌شوند تا این شهرها از آن کمک برای توسعه شهری استفاده کنند. در این میان برخی از شهرها به عنوان شهرهای خلاق خوراک، هنرهای سنتی، فیلم و… شناخته می‌شوند. این شهرهای کوچک ایده‌ای برای پیدا کردن مسیر خود به سمت جهانی شدن می‌گیرند.

نیک بین در ادامه بیان کرد: من شنیدم که گفتند یونسکو شهر خلاق رشت را به دلیل عدم انجام فعالیت‌های مرتبط تهدید به خروج از این فهرست کرده بنابراین باید بدانیم که نگه داشتن برند شهر خلاق از به دست آوردن آن مهمتر است. برخی محورهای سازمان‌های میان بخشی نیز لازم است که به این شهرها کمک کنند. رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم هستند اما زمانی که درباره یک شهر جستجو می‌کنیم تصاویر مناسبی از آنها در فضای مجازی پیدا نمی‌شود در صورتی که تصاویر این شهرها باید خیلی خوب تبلیغ شوند. استانداری‌ها نیز در هر شهری مهمترین نهادی است که می‌تواند به رونق آن شهر کمک کنند.

برند سازی مشکل دوم شهرهای خلاق است

وی با بیان اینکه جوامع محلی عنصر مهمی در گردشگری شهرهای جهانی محسوب می‌شوند افزود: شهرهای بین المللی خارجی به دنبال این هستند تا از این برندها برای تبلیغ شهرشان استفاده کنند و این برندها را به دست بیاورند ما توانسته ایم برای شهرهای مهم کشورمان این برند را کسب کنیم ولی چرا کاری برای تبلیغ آن انجام نمی‌شود؟ درحالی که می‌توان حتی کنفرانس‌های بین المللی نیز درباره شهرهای جهانی برگزار کرد.

اسعد اردلان رابط ملی شهر خلاق سنندج نیز در این برنامه گفت: ما باید مشکل گردشگری را از مشکل شهرهای خلاق جدا کنیم. برندسازی برای این شهرها مشکل دوم ماست. مسئله اساسی ما این است که استراتژی گردشگری ما مشابه استراتژی گردشگری شهرهای دیگر دنیا نیست. یک گردشگر چند سالی پول در می‌آورد و چند وقتی زمان صرف می‌کند تا مقصدی را پیدا کند وقتی به ایران می‌آید ما او را با مسائلی از جمله ویزا پشیمان می‌کنیم.

این پژوهشگر افزود: جمعیت ۹ میلیونی مجارستان در سال ۱۹۹۴ حدود ۳۱ میلیون گردشگر داشته است یعنی چهار برابر جمعیت خودش. باید بنیان گردشگری را این طور گذاشت و از راه گردشگری درآمد کسب کرد. درحالی که اکنون ایرانی‌ها ۳ میلیارد دلار پول به ترکیه برای گردش می‌برند.

اردلان با بیان اینکه سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی معرفی شد گفت: باور ما این بود که جایگاه موسیقی در این شهر نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و موسیقی در برنامه ریزی کلان کشور به دلیل ثروت ناشی از دانش عمومی و ایده پردازی، می‌تواند پشتوانه خوبی باشد. ضمن اینکه در این استان کشاورزی و گردشگری نیز بسیار مهم است. از طرفی گردشگری نیز با شهر جهانی در ارتباط است. در برخی جاها و در بحث‌های کلی توسعه، ایده شهرهای خلاق را داشته ایم و اینکه چقدر موسیقی می‌تواند به توسعه کمک کند.

سنندج ۶۰ خانه در حال تخریب دارد

سید مختار هاشمی رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج نیز در این نشست با اعلام اینکه شهر خلاق روشی برای برنامه ریزی شهری است بیان کرد: مشکلات زیادی در این راه می‌بینیم یکی اینکه زیرساختهای فرهنگی لازم را نداریم. سنندج به عنوان شهر هزار تپه معروف است ولی به دلیل توسعه ناپایدار و زمین خواری‌های زیاد، این تپه‌ها در حال تهدید شدن هستند. همچنین ۶۰ خانه تاریخی در حال تخریب داریم که برنامه‌ای برای حفاظت از آنها نیست. پارک آبیدر نیز در حال تهدید است. چند روز پیش یکی از تپه‌های مهم زیر تیغ توسعه رفت.

وی ادامه داد: یونسکو، شهرداری‌ها و میراث فرهنگی در این قضایا بسیار دخیل هستند ولی آنها جامعه محلی را دخیل نمی‌کنند. مردم هم پیامد این اتفاقات را متوجه نمی‌شوند پیشنهاد می‌کنم که نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعددی را به خصوص درباره صنایع دستی در شهر سنندج برگزار کنیم. همچنین باید آکادمی موسیقی کردی در سنندج ایجاد شود مانند آنچه که در سلیمانیه شکل گرفت.

احمد پایدار مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس هم درباره فعالیت‌های انجام شده در این شهر جهانی صنایع دستی بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده ایجاد بازار مجازی صنایع دستی با همکاری پارک فناوری بود که به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی فضایی را برای عرضه محصولات صنایع دستی در مدل‌های مختلف به وجود بیاورد. همچنین در سال ۲۰۲۱ جشنواره بین المللی خلیج فارس را در روز خلیج فارس برگزار می‌کنیم.

کد خبر 4841810 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری سنندج اصفهان کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی گردشگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادبیات میراث فرهنگی ترجمه بازار نشر جشنواره شعر فجر نمایشگاه کتاب تهران ادبیات کودک و نوجوان خانه کتاب صنایع فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اتاق بازرگانی شهرهای جهانی عنوان شهر شهرهای خلاق صنایع دستی بین المللی شهر جهانی ثبت جهانی شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۶۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی در نشست با استاندار کرمانشاه از آمادگی وزارت میراث فرهنگی برای کمک به تدوین برش استانی سند توسعه گردشگری کشور در کرمانشاه خبرداد و گفت : می‌توانیم با همکاری استان این سند را در کوتاهترین زمان تدوین کنیم. 

وی در خصوص روستا‌های معرفی شده برای ثبت جهانی، گفت: روستای هجیج پاوه به لحاظ زیرساختی با مشکلاتی مواجه است، بگونه‌ای که در هر پیک سفر قفل می‌شود. 

مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی با بیان اینکه امتیاز روستای هجیج بالاست و می‌تواند در سال آینده کاندیدای ثبت جهانی شود، تصریح کرد: باید استان با برنامه این پروژه را به عنوان پروژه ملی پیش ببرد. 

وی ضعف در انعکاس و معرفی را یکی از مشکلات گردشگری استان دانست و گفت: کرمانشاه در غرب کشور بیشتر از همه آسیب دیده و باید با استفاده از ظرفیت وجود آثار جهانی متعدد، خوراک و... با معرفی محور‌های جدید اقدامات اساسی انجام شود. 

وی با بیان اینکه متاسفانه آژانس‌های کرمانشاه کم کار هستند، افزود: آمادگی برگزاری نشست در تهران با دفاتر گردشگری تهران و مجموعه مدیریت گردشگری و دفاتر کرمانشاه هستیم که نیاز است دفاتر استان برای داشتن دستاورد مناسب از این نشست بسته‌های متعددی برای ارائه داشته باشند. 

برگزاری رویداد‌های بین‌المللی، تمرکز بر روی پروژه‌های پیشران و استفاده از ظرفیت‌های خوب استان در گردشگری روستایی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

فاطمی راه‌اندازی محور گردشگری شهری در کرمانشاه را یک ظرفیت خاص عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی کرمانشاه آنچنان ظرفیت‌های ارزشمندی دارد که می‌تواند یک محور گردشگری شهری بی‌نظیر در غرب کشور باشد. 

مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در محور خوراک کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که می‌تواند فرهنگ خوراک را معرفی کند و راه‌اندازی محور خوراک یک نیاز اساسی است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال معرفی شدند
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک
  • اعلام شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال
  • بیشه خرم‌آباد از بین ۸ روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد